אל תעצרו את קטר הבנייה - דווקא בימים אלו תנו לבנות ובכל הכוח
ערב חג הפסח קרב והעולם כולו נמצא במלחמה. מלחמה כוללת, רב מערכתית עם אי ודאות גדולה מאוד ועם אויב בלתי נראה. בתוך המערכה הזו, ענף הנדל"ן הוא אי של יציבות בכאוס הענק ששוטף אותנו. החרגתו של ענף הנדל"ן וגידורו כענף חיוני למשק אשר ממשיך לעבוד ולייצר היא אקוטית בימים אלו ומאפשרת למשק לשמור על מצע של יסודות בריאים לימים שאחרי הקורונה.
יש חשיבות אדירה למשק להמשיך ולשמור על עבודה סדירה באתרי הבנייה כדי למנוע מחסור עתידי בהיצע ואף למנוע עליית מחירים בעתיד. יתרה מזו, השארת העבודה על כנה מאפשרת למעגלים נוספים ותומכים לענף הבנייה להמשיך ולנשום ומונעת עוד עשרות אלפי מובטלים. אסור לנו לשכוח, כי גם כאשר המשק יחזור אט אט לפעילות ולשגרה, נגיף הקורונה ימשיך ללוות את חיינו בטווח הקרוב. לכן עצירה מוחלטת של כלל המשק היא שגויה ויש לתת לתעשיות חיונית אשר אינן מסכנות את מודל ההדבקה להמשיך קדימה.
להבדיל מענפים רבים אשר הושבתו לחלוטין עם פרוץ המגפה, בשל איסור התקהלות מחשש להדבקה המונית, כגון: מקומות בילוי, בידור ופנאי, מסעדות, בתי קפה ועוד, ענף הנדל"ן והבינוי הוא חריג במהותו גם כשהוא עובד במתכונת מוגברת. באתרי הבנייה יש ממילא סביבה מופרדת בין הפועלים אשר נמצאים במרחק של 2 מטר לפחות זה מזה גם בשגרה. לכן צריך וראוי להחריג את הענף ולתת לו להמשיך בכל הכוח.
בנוסף, העובדים באתרי הבנייה הם עובדים צעירים, אשר אינם נמצאים בקבוצת הסיכון וההגעה לאתרי הבנייה נעשית בשעות הבוקר המאוד מוקדמות, ללא כל חיכוך עם האוכלוסייה. בנוסף, יש בארץ מלאי מספק של ציוד וחומרי בנייה כך שאין כל סיבה לעצור את קטר הבנייה מלהמשיך ולשעוט קדימה בכל הכוח.
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- משרד הבינוי קורא לחברות זרות - ירידת מחירים בדרך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד שמירת שגרת הבנייה באתרי הבנייה, על ממשלת ישראל להקים 'חמ"ל נדל"ן קורונה', חמ"ל אשר יהיה תחת קבינט הדיור וינהל בימי המשבר את ענף הבנייה וידאג להמשך עבודות התכנון והרישוי ברשויות המקומיות. החמ"ל אשר יוקם ידווח ישירות לקבינט הכלכלי- ביטחוני, היות וענף הנדל"ן הוא מאבני היסוד להוצאת המשק לדרך חדשה.
החמ"ל צריך לעבוד בארבעה מימדים
1. המשך שיווק קרקעות - יש לחזור ולהפעיל את מנהל מקרקעי ישראל. אין שום סיבה לעצור את המשך שיווק הקרקעות.
2. מימון ואשראי להמשך ייזום - אשראי לייזום והקמת פרויקטים - קרי, הבטחה שהבנקים ימשיכו לממן וללוות פרויקטים. במידה ונדרשת רשת ביטחון של המדינה לבנקים אז יש לתת אותה.
תחום האשראי למשכנתאות עבור לקוחות - להמשיך ולהעניק לרוכשי דירות, משכנתאות ובעיקרם בפרויקטים של מחיר למשתכן.
3. הבטחת שרשרת האספקה והייצור באתרי הבנייה - המשך העסקה של עובדי בניין והמשך הפעלה של אתרי בנייה, שמירה על שגרה בכל הקשור לאפשרות לרכוש ולשנע חומרי בניין לאתרים, המשך ייבוא מחו"ל של מוצרי בנייה, בניית רשת ביטחון לקבלנים ולקבלני משנה ,לספקים ולכל העוסקים בענף הבנייה בשביל שיוכלו לשרוד את התקופה הזו.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
4. המשך שגרה של תהליכי רישוי ותכנון- מפתח קריטי - נדרשת עבודה בשחרור הפקקים מול הרשויות המקומיות שהן צוואר בקבוק - זאת כדי לשחרר היתרי בנייה ולשחרר טפסי 4. לקדם הקלות בכל ההליך הבירוקרטי כדי להחזיר את מערך הייזום והבנייה לעבודה. כפי שבמגזר הפרטי ניתן לעבוד מהבית, אין שום סיבה שלא יעשו כן גם במגזר הציבורי.
במלחמה, אתה צריך להשתמש בכל סט הכלים העומדים לרשותך על מנת להכריע אותה במהירות האפשרית. כשהמערך הכלכלי שלך מצויד בנשק יעיל וייחודי כענף הנדל"ן אתה משתמש בו וכמה שיותר. לא מדובר רק בכלי אפקטיבי שתרומתו למשק ולחוסן הכלכלי של ישראל היא עצומה, אלא גם בהעלאת המורל ושמירה על אופטימיות בימים מורכבים אלו.
הכותב הינו חנן מור, יו"ר קבוצת הייזום והבנייה MORE
- 12.בועה 05/04/2020 13:52הגב לתגובה זוהבועה נוצרה הודות לריבית אפס של בנק "ישראל". הריבית עולה כי הסיכון עולה. חובות עתק של המדינה יגרמו אינפלציה והעלת ריבית . כל השאר סיפורים הם סיפורי סבתא של אנשים שחיים בבועה הרבה מאד זמן.
- 11.הרואה נכון 05/04/2020 11:25הגב לתגובה זועזוב אותנו עם החיוך המזויף
- 10.סליחה 04/04/2020 11:05הגב לתגובה זומאן
- 9.לרון 04/04/2020 11:03הגב לתגובה זוכשמן דהוא מציע לכם x חפשו מיד את האינטרס y
- 8.צודק ב 100% (ל"ת)רוני 03/04/2020 18:11הגב לתגובה זו
- 7.מאיפה 02/04/2020 15:32הגב לתגובה זוהאלה,ענף הבניה התרסק למשל ב1983 ,היה"משבר המשכנתאות" והמדינה לא עזרה לאף קבלן,כן ,לעיתים הסיכון מתממש,דברי עינת.,
- 6.עומר 02/04/2020 14:31הגב לתגובה זועוד עארס עם חליפה. קנה קרקעות מדינה בגרושים ומרוויח מאות אלפי שקלים על דירה. אתה וחבריך הרסתם דור של של צעירים במדינת ישראל
- 5.לרון 02/04/2020 12:30הגב לתגובה זועזבת בטיחות יחסית ועברת להימור!המדינה לצערי לא תירתם ל"חמל",אנא ללא תמימות!
- 4.בר 02/04/2020 11:27הגב לתגובה זוושימות שאר העולם
- 3.יניב.ס 02/04/2020 09:41הגב לתגובה זושהקבלנים גם ייתנו, כלומר יתחייבו ששיעור הרווח הגולמי (מחיר דירה בניכוי עלויות הייזום הבניה ועלות הקרקע) לא תעלה על 10%. ובמילותיו של רוה"מ, ייתנו - יקבלו, לא ייתנו - לא ייקבלו. הצעתו של חנן מור היא חזירית ורואה במדינה כיצור טיפש אבל הוא זה שלא היה חכם בלשון המעטה. כיוון שהיה צריך לדעת שיכול להגיע ברבור שחור אך הוא לא נערך אליו ולכן כעת אם רוצה את עזרת תושבי המדינה יצטרך לתת את חלקו.
- 2.שומעים עד לכאן את הביציםנשלו רועדות (ל"ת)גבר 01/04/2020 22:23הגב לתגובה זו
- 1.נדלן בארץ 01/04/2020 20:27הגב לתגובה זואז הנה! קבלו סטירה עשור של עליות ורווחים נגמרו!!!!!!
- אני 01/04/2020 22:57הגב לתגובה זותהיה ירידה אח"כ תהיה עליה. רק צריך להעיף מבט על שיעורי הילודה והתחזיות הדמוגרפיות כדי להבין שהמחירים באזורי הביקוש המחירים ימשיכו לעלות (גם אם תהיה איזו שהיא ירדה
- לרון 04/04/2020 11:01בתקופה שלאנשים לא יהיה כסף,לכן מור לוחץ לבנות ,כדי להוזיל עלות,במחירי טירוף מבין שלא ימכור

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.