תכנית החומש של האוצר מספקת רוח גבית לבורסה

צחי קלמין | (4)

לאחרונה פורסם כי אגף החשב הכללי ומשרד ראש הממשלה החלו לגבש תכנית אסטרטגית רב שנתית להשקעה של כ־15–20 מיליארד שקל בשנה בתשתיות פיזיות, זאת נוסף ל־23 מיליארד שקל שכבר תוקצבו ל-2017. בין הפרויקטים המתוכננים ניתן למנות את כביש 16 (כניסה לירושלים), הרחבת כביש 6 (לאורך ולרוחב), נמל תעופה פרטי ברמת דוד, מתקן פוטו־וולטאי בדימונה, מתקן התפלה בגליל המערבי ובניית צינור גז למדף היבשתי.

על פי התכנית, רוב הפרויקטים יבוצעו וימומנו בשיתוף המגזר הפרטי, הכולל חברות תשתיות, חברות בנייה, חברות הנדסה, בנקים, קרנות וגופים מוסדיים בארץ ובחו''ל. סימונו של ענף התשתיות כקטר הצמיחה של המשק לא פסח על חברות התשתיות הנסחרות באחוזת- בית, והוא מעניק להם רוח גבית באמצעות הגדלת צבר ההזמנות, העתידיות. במסמך זה נביא מס' דוגמאות לחברות אשר עתידות ליהנות מיישום תכניות הממשלה:

שפיר הנדסה: החברה אשר נשלטת על ידי משפחת שפירא מעורבת היום בפרויקטי תשתית ונדל"ן שונים. החברה הקימה את הנתיב המהיר לתל אביב, כביש 6, כנסת ישראל וחניונים בירושלים ובתל אביב, היא מקימה את קווי חלוקת הגז הטבעי באזור המרכז ובאזור חדרה והעמקים. בבעלות החברה 4 מחצבות, 15 מפעלי בטון, 3 מפעלי אספלט מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, וכן מערך הובלה התומך בפעילות. החברה סיימה את שנת 2016 עם צמיחה של 26.4% בהכנסות לכ-3.14 מיליארד שקל. כאשר הגידול בהכנסות נובע בעיקר מהצמיחה בפעילות מגזר התעשייה, כתוצאה מצמיחה בכמויות הנמכרות, ובנוסף חל שיפור במגזר התשתיות.

קבוצת אורון: חברת התשתיות והנדל"ן ידועה בשוק ההון כ"מיני שפיר הנדסה", נוכח תחומי פעילותן הזהים. בתחום התעשייה, אורון מחזיקה בשתי מחצבות אבן בדרום הארץ, שני מפעלי בטון וכן היא מפעילה מערך הובלה ושינוע. במגזר התשתיות היא עוסקת בתחומי ביצוע, בניה והנדסה אזרחית, בעיקר בפרויקטים ומכרזים ציבוריים, ובנוסף היא יוזמת פרויקטים למגורים. החברה נוסדה בשנת 2003 והיא מנוהלת על ידי האחים עזריה. את שנת 2016 סיימה החברה עם הכנסות של כ- 700 מיליון שקל והיא מציגה גידול מרשים ועקבי בכל הפרמטרים הפיננסים.

קבוצת אשטרום: החברה שותפה בכמה פרויקטים של תשתיות מהגדולים בישראל, בהם כביש 531, נמל חיפה החדש, הרכבת הקלה בירושלים, מגדלי אלון ברחוב יגאל אלון בתל אביב ונמל התעופה החדש בערבה. בנוסף, החברה משווקת חומרי גלם לבנייה ויוזמת פרויקטים למגורים.

הכנסותיה של קבוצת אשטרום בשנת 2016 צמחו בכ-5.6% לכ-3.4 מיליארד שקל. הגידול בהכנסות נבע בעיקר מעלייה של כ-13% בהכנסות מגזר קבלנות בניה ותשתית בישראל שהסתכמו בכ-2.04 מיליארד שקל וצבר העבודות עלה לכ-6.6 מיליארד שקל.

התכנית האסטרטגית של הממשלה, במידה ותיושם, תתרום בטווח המיידי להגברת הפעילות הכלכלית של המשק: השקעה בתשתיות כגון כבישים, אמצעי הסעת המונים, חשמל, אנרגיה ירוקה ומים יוצרת באופן ישיר ביקוש לתוספת מועסקים בכל הענפים הרלוונטיים, לתשתיות מודרניות ויעילות יש השלכה על איכות החיים, היות שנסיעה ארוכה אל מקום העבודה וממנו פוגעת באיזון בין פנאי לעבודה, ושימוש רב ברכב פרטי פוגע באיכות הסביבה. מחקרים שפורסמו בנושא גורסים כי כל שקל שהמדינה תשקיע כיום בתשתיות תחבורה יקטין את רמת החוב הממשלתית ויגרור לגידול קבוע של 0.377 שקל בתוצר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום: אנו סבורים כי תכנית הממשלה תאיר פנים לסקטור התשתיות ולתעשיות הנלוות. דבר אשר יקבל ביטוי הן בשורת ההכנסות ובשורת הרווחים של החברות הבורסאיות הרלוונטיות. להבדיל מסקטור הנדל"ן למגורים, הביקוש לשירותי תשתיות יציב, ולכן ההשקעה במניות חב' תשתיות תנודתית פחות מאשר במניות הנדל"ן. הגדלת היקפי ההשקעה תסיר את החסמים המקשים על התפתחות המשק, ותייצר תשתית מתקדמת אשר תסייע לו, לממש את מלוא פוטנציאל הצמיחה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אופיר 23/05/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
    מבלי להתייחס לנכתב - אך מקרבה לתחום , שפיר הנדסה הולכת לפרוץ בגדול בעקבות מעורבות חזקה בתחום ועם כמה פרוייקטים כמעט סגורים בקנה לשנתיים הקרובות. בהצלחה.
  • 2.
    גם חב התשתיות לסיכו מתכננת להנפיק בבורסה (ל"ת)
    בוננזה 17/05/2017 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסף המכשף 17/05/2017 18:28
    הגב לתגובה זו
    תמיד היית ותמיד תישאר סנדלר , חחחחח , צחי קלמין אתה בדיחה רעה
  • אחד שמכיר 22/05/2017 14:50
    הגב לתגובה זו
    הוא לא אשם, זה החומר שהוא השיג הפעם, לפחות זכר לרשום את שמו ותפקידו על היצירה...
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.