שביל הזהב: משפל מדאיג לתשואה של 20%
דביר עוליאל, אנאליסט מאקרו בתכלית תעודות סל, על הזהב שפתאום נוצץ שוב, דווקא כששאר השווקים בירידות
שנת 2016 התחילה בצורה צורמת למשקיעים, כששוקי המניות והאג"ח בארץ ובעולם פתחו את השנה בירידות חדות. יש אפיקים שירדו יותר ויש כאלה שפחות, אבל באופן גורף כל מדדי המניות בעולם הציגו ביצועים מעוררי דאגה. בזמן שהשווקים סערו, המתכת הזהובה הציגה ביצועים יוצאי דופן, כשבשיא - התשואה מתחילת השנה חצתה את רף ה-20%.
הזהב היה במומנטום שלילי מאוד בשנים האחרונות, וירד משער שיא של 1,900 דולר אל מתחת ל-1,000 דולר בשפל שהגיע בשלהי שנת 2015. אפשר לומר שהלחץ בשווקים הוא זה שהעלה את קרנו של הזהב, אבל זאת תהיה תשובה חלקית במקרה הטוב, ולא תוכל להסביר למה בגלי המימושים שהיו בשווקים בשנים האחרונות, הזהב לא הגיב בצורה דומה.
את הנהירה לזהב של המשקיעים ניתן לראות בנתוני זרימת הכסף של קרנות הסל (ETF) ברבעון הראשון של שנת 2016. קרן הסל שגייסה הכי הרבה כסף השנה בארה"ב היא הקרן שעוקבת אחרי חוזה הזהב, כשהגיוס נטו שלה עומד על מעל ל-5 מיליארד דולר. לצורך ההשוואה, הקרן שגייסה הכי הרבה אחריה גייסה רק כמחצית מהסכום. אבל לא רק המשקיעים חזרו להשקיע בזהב, אלא גם הבנקים המרכזיים בעולם שהגדילו את מלאי הזהב על חשבון מטבעות שונים ברזרבות המט"ח שלהם, אחרי שגם הם הקטינו מלאי בשנים האחרונות.
הזהב נהנה השנה מצירוף של מספר מגמות שכולן תומכות בעליית מחירו שיכולות להסביר את נהירת המשקיעים:
- מלחמת המטבעות העולמית – ארבע הכלכלות הגדולות בעולם הדפיסו ומדפיסות כמויות אדירות של כסף כדי להחליש לעצמן את המטבעות ולעודד את הייצוא. הזהב מאז ומעולם היה תחליף לאמצעי תשלום; מכיוון שהיצע הזהב לא נשלט על ידי שום מדינה או בנק מרכזי, ערכו לא נשחק בגלל הגדלת היצע מלאכותית. כשהבנקים המרכזיים מדפיסים מזומנים, הדבר מעלה את מחירו של הזהב ביחס למטבעות.
- התעוררות האינפלציה בארה"ב – בחודש מרץ דווח על נתון האינפלציה הגבוה ביותר בארה"ב מאז שנת 2012. הזהב הינו מוצר השקעה שערכו ריאלי, לכן אינפלציה מעלה את מחירו. אגב, אחת הסיבות העיקריות לכך שהזהב היה בסנטימנט שלילי בשנים האחרונות היא היעדר האינפלציה בשווקים בכלל ובארה"ב בפרט. יש לזכור שארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, היא האחרונה להשתמש ב"תקן הזהב" (עד שנות ה-70) ובעלת מלאי הזהב הגדול בעולם, ולכן נתוני הכלכלה שלה משמעותיים לקביעת ערך הזהב.
- התנודתיות החדה בשווקי המניות והאג"ח – הזהב לרוב נתפש כמקום מקלט בזמנים של לחץ בשווקים.
- מחיר הזהב רחוק מהשיא – בניגוד לרוב אפיקי ההשקעה שנמצאים ברמות השיא שלהם, הזהב רחוק מאוד מהשיא של 1,900 דולר אליו הגיע בשנת 2011.
- קרן סל על אקמן: ETF חדשה תעקוב אחרי התיק של המשקיע המפורסם
- קרן ETF עם תשואה של 300% – האם זה מתאים לכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך משקיע ישראלי יכול להיחשף לזהב?
ישנן כמה דרכים שהמשקיע הישראלי יכול להיחשף דרכן לזהב:
- תעודות סל ישראליות – לכל ארבע חברות תעודות הסל ישנה לפחות תעודת סל אחת על הזהב. תעודת סל מאפשרת להשקיע במחיר הזהב בשקלים, סחירות רציפה לכל אורך שעות המסחר בארץ.
- קרן סל – ישנן מספר קרנות סל בארה"ב שעוקבות אחרי מחיר הזהב, אבל צריך להוסיף לעלויות ההשקעה עלויות המרת המט"ח, עמלות קנייה ומכירה בחו"ל והבדלי שעות המסחר מהארץ.
- קרן נאמנות – בארץ יש קרן נאמנות אחת שמשקיעה בזהב. מנהל הקרן (בניגוד לתעודת סל או קרן סל) יכול להשקיע גם במניות הקשורות לזהב (מניות של חברות שכורות זהב) ופטור מעמלות קנייה ומכירה.
- 1.דייב 12/04/2016 00:02הגב לתגובה זוהוא להיות בעליו של נכס מוחשי ולא ניירות מודפסים ללא ערך אמיתי של הממשלות. לכן ההמלצות שלכן פספסו את המטרה. מה למשל עם מטבעות הזהב של החברה הממשלתית למדליות ומטבעות. קרוגרנדים? סובנירים?

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.