צמיחה של 4% ותשואה של 5.3% - מקסיקו שלא הכרתם

גיא מזרחי, מנהל השקעות במגדל שוקי הון, סוקר את כלכלתה של המדינה הלטינית, מקסיקו, וכדאיות ההשקעה בה
גיא מזרחי | (1)

מי שעוקב אחר המתרחש באמריקה הלטינית, בוודאי שם לב לאחרונה כי מקסיקו הופכת ליעד מעניין עבור השקעות זרות. עם התחזקות של כ-7.5% של הפזו המקומי מול הדולר מתחילת השנה ותשואה של 5.3% באג"ח ל-10 שנים בדירוג A- (אופק יציב) - שוק האג"ח המקסיקני בוודאי שווה מבט נוסף.

מקסיקו, השוכנת לגבולה הדרומי של ארה"ב נהנית מהקרבה לצרכנית הענק העולמית ומושפעת רבות מהצרכן האמריקני. למעשה כ-80% מהייצוא המקסיקני מופנה צפונה לארה"ב. מהתבוננות על הנתונים הכלכליים נמצאת כלכלה שצמחה ב-3.3% בשנה האחרונה ו-3.9% בשנת 2011, חוב לתוצר של 35%, גרעון של 1.2%, ריבית של 4.5% ואינפלציה של 4.2% ב-12 החודשים האחרונים.

נוסף על כך, חוק הגירעון מחייב את ממשלת מקסיקו לשמור על גירעון של עד 2% מהתוצר (לא כולל תשלומי ריבית והשקעה ב-pemex, תאגיד הנפט הגדול במדינה). יחד עם זאת, היא נהנית מעליית השכר האגרסיבית בסין שהשוותה את עלות שכרו של פועל סיני לעלותו של פועל מקסיקני והובילה מפעלים להחזרת הייצור למדינה.

אז למה עכשיו מקסיקו?

מזה זמן רב מדברים במקסיקו על הצורך ברפורמות מבניות לשיפור מבנה המשק - כעת נדמה שהנשיא הנכנס הרים את הכפפה המאובקת עם כוונתו לעלות שורה של רפורמות להצבעה מול בית הנבחרים ברבעון הראשון של 2013.

עיקרי הרפורמה:

- התחלת תהליך הפרטה חלקית של Pemex - ממשלת מקסיקו אחראית כיום להשקעות בחברת הנפט הלאומית. השקעות אלו מהוות עד כ-2% מהתוצר המקסיקני ומכבידות רבות על תקציב המדינה. מבלי להיכנס לפרטים לגבי Pemex, מדובר בחברה הנדרשת להשקעות רבות על מנת לפתח קידוחי נפט במים עמוקים במפרץ מקסיקו. התחלת ההפרטה כוללת העברת נטל ההשקעות בחברה לידיים פרטיות.

- העלאת מס על מוצרי מזון, לא כולל מוצרי בסיס.

- העלאת המע"מ הנגבה ע"י הרשויות המקומיות בכדי לחסוך בתשלומי העברה לרשויות. גביית המס המתבצעת ע"י הרשויות המקומיות מתאפיינת ביעילות נמוכה בהשוואה לעולם המערבי - במילים אחרות הרשויות המקומיות מתקשות לגבות את המיסים כראוי, לכן צפויות להתנגד להעלאת המס ולהפחתת תשלומי ההעברה מהממשלה.

ההכנסות הצפויות אמורות לשמש את הממשלה להקמת מערך מסודר של ביטוח לאומי והשקעה בתשתיות שאינן קשורות לתשתיות הנפט. השפעות הרפורמה עפ"י ההערכות אנליסטים:

- שיפור של 1%-2% בתוצר.

- אפשרות סבירה להעלאת דירוג האשראי של המדינה.

- האצה באינפלציה לטווח קצר בשל העלאות המס וביטול / הפחתת הסובסידיה על הדלק.

משקיע המעוניין להיחשף לשוק המקסיקני צריך לקחת בחשבון את התלות הגבוהה בכלכלת ארה"ב ובמחירי הנפט, וכן את רמת הפשיעה הגבוהה במדינה והקושי בגביית מיסים בעיקר במחוזות הגובלים עם ארה"ב.

כמו כן אציין, כי רפורמות אלו היו כבר על שולחנו של הנשיא הקודם, אך בשל ממשלה חלשה יחסית התקשה לקדם את הרפורמה. הנשיא הנבחר הינו נציג המפלגה ששלטה במקסיקו כ-71 שנים רצופות, וצפוי לתמיכה רחבה יותר בבית הנבחרים. יחד עם זאת, עיקרי הרפורמה היוו חלק ממצען של כ"א מ-3 המפלגות הגדולות במקסיקו טרם הבחירות, ועפ"י הסקרים זוכים גם לתמיכת האופוזיציה.למרות הכל יש לזכור כי לרוב מדובר בתהליכים ארוכים ובהטמעת הדרגתית.

אז מה ניתן לעשות עם המידע?

- השקעה בפזו המקסיקני . המטבע נהנה בתקופה האחרונה מזרימה מוגברת של השקעות זרים וכמובן התחזקות המטבע עקב כך. יש לזכור כי המטבע מושפע בין ביתר מהמצב הכלכלי בארה"ב וכן ממחירי הנפט.

- השקעה באג"ח ממשלת מקסיקו . האג"ח הממשלתיות ל-5 שנים מאפשרות למשקיע ליהנות מזחילה של 5.1% בשנה צמוד לפזו המקסיקני, וכן אפשרות לגריפת רווחי הון במידה ויעלה דירוג האשראי ו/או במידה ותימשך התחזקות הפזו. אפשרות נוספת היא השקעה באג"ח הדולריות של מקסיקו ל-10 שנים אך זה מניב 1.75% בלבד ונראה פחות אטרקטיבי לטעמי.

- השקעה באג"ח קצרה צמודה של ממשלת מקסיקו . כיוון שהאג"ח לשנתיים, לדוגמא, מגלמת ציפיות אינפלציה של 3.7%, במידה והרפורמה תעבור, כצפוי, שיעור האינפלציה לזנק בטווח של השנתיים הקרובות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שחר 26/12/2012 10:43
    הגב לתגובה זו
    יש ברשות החברה שבבעלתונו מספר השקעות מעניינות בתחום הנדל"ן והמלונאות באזור קנקון. רציניים יצרו קשר במייל [email protected] ואחזור אליהם טלפונית. לבעלי הון של למעלה מ 300K $
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.