משקיע במזג אוויר? הנה הדרך להרוויח

גיא מזרחי, מנהל השקעות קרנות מגדל שוקי הון, מציג את אופציית המסחר במזג אוויר בבורסת הסחורות של ארה"ב, כיצד הוא מתקיים ואיך ניתן להרוויח?
גיא מזרחי | (1)

מי שיעלעל בדף האינטרנט של בורסת הסחורות של שיקאגו (CME) עשוי למצוא נכס בסיס לא צפוי המשמש ליצירת חוזים ואופציות על החוזים. בבורסת הסחורות מלבד כל הסחורות שכולנו מכירים, נסחרים גם נגזרים על מזג האוויר. הרושם הראשוני שנוצר אצל מרבית הסוחרים הוא כי מדובר בכלי למהמרים בלבד ואין כל קשר בינו לבין היגיון כלכלי.

אך למעשה לא כך הדבר, שכן מדובר בפעילות כלכלית הגיונית גרידא המהווה כתחליף ביטוח ואף אפשרויות ביטוח מגוונות יותר מזה שמספקות חברות הביטוח. עפ"י ההערכות כ-20% מהפעילות הכלכלית בארה"ב מושפעת באופן ישיר ממזג האוויר, החל מחברות האנרגיה דרך החקלאים וכלה בענף הבניה וענפים נוספים.

הנגזרים הנסחרים ב-CME נחלקים ל-2

ישנם שני סוגי נגזרים בבורסת הסחורות, אירועים בסיכון גבוה ואירועים בסיכון נמוך. האירועים בסיכון גבוה כוללים סופות הוריקן, אירוע שכמובן גורם לנזק משמעותי לאזור שנפגעף אך זהו אירוע שניתן להתגונן באמצעות רכישת פוליסת ביטוח פשוטה. היתרון הגדול של הנגזרים הסחירים מקורו באירועים בסיכון נמוך - אלו הם אירועים כגון טמפרטורה גבוהה או נמוכה מהממוצע וכמות המשקעים, אירועים אלו אינם מכוסים ע"י חברות הביטוח אך עלולים לגרום נזקים משמעותיים לחברות.

ניקח את החורף האחרון בארה"ב כדוגמא. העונה הגשומה אופיינה בטמפרטורות גבוהות מהרגיל, החורף החם הוביל לירידה חדה בביקוש לגז (חלק ניכר ממשקי הבית בארה"ב משתמשים בגז כאמצעי חימום) וכן לירידת מחירים. מכאן נוצרה פגיעה בספקיות הגז המשמש לחימום. באמצעות שימוש בנגזרי מזג האוויר, מתאפשר לחברות לקנות חוזה לטמפרטורה גבוהה בחודשי החורף ולשפות את עצמן בגין חלק מאובדן ההכנסות.

חברות הגז משתמשות גם בפעולה ההפוכה, כאשר יש חורף קר מהרגיל החברות יודעות כי הכנסותיהן יהיו גבוהות, לכן חלקן כותבות מבעוד מועד אופציות Call מחוץ לכסף על החוזים וקוטמות את רווחיהן ברמה מסוימת (שכמובן גבוהה מההכנסה שהייתה מתקבלת בחורף ממוצע).

במידה והחורף ממוצע או חם הכנסותיהן מושפעות לטובה כתוצאה מקבלת הפרמיות על האופציות. מן העבר השני עומדים החקלאים ורוכשים את אותן אופציות כאשר לנגד עיניהם הם צופים שחורף קר מאוד צפוי לפגוע ביבול ולגרום לאובדן הכנסות, כך רכישת האופציות מאפשרת לחקלאי לקנות פרמיית ביטוח בבורסת הסחורות.

את נזקי החורף החם מגלים כיום החקלאים האמריקנים - קציר התירס הינו החלש ביותר מאז 1988, וזאת לאור הבצורת הקשה שפקדה את המערב התיכון בארה"ב. אמנם מחירי התירס רשמו זינוק נאה, אך אין בהם די על מנת לכסות את אובדן התפוקה החקלאית (תפוקת התירס אמנם גדלה אך זאת בשל זריעת שיא). יש לזכור כי בעבור החקלאי מדובר בקציר המהווה את הכנסתו השנתית, באמצעות גידור פשוט יוכלו החקלאים למזער את נזקיהם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רועי 11/07/2012 19:57
    הגב לתגובה זו
    חזק ביותר. גם אצלנו בשוק האופציות לא מבינים איך יש כל כך הרבה מכונות שממשיכות להרוויח כאשר בסה"כ מדובר במשחק סכום 0. והתשובה נמצאת גם בכתבה הזו מוסדייים !! שהמטרה שלהם זה גידור ולא רווח. נותן אפשרות לשחקני שוק ההון להרוויח. סחתיין על הצבע
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.