סופר מיקרו
צילום: טוויטר

סופר מיקרו צונחת ב-28% - רואי החשבון של החברה התפטרו

בכתב ההתפטרות, שצוטט בדיווח, ציינה הפירמה כי "הגיע לידיעתנו מידע שבעקבותיו איננו יכולים עוד לסמוך על מצגי ההנהלה וועדת הביקורת"
אדיר בן עמי |

חברת סופר מיקרו קומפיוטר SUPER MICRO COMPUTER נקלעה למשבר חמור כאשר פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג (EY) הודיעה על התפטרותה המיידית מתפקידה כרואה החשבון המבקר של החברה. ההודעה, שפורסמה ביום רביעי בדיווח לרשות ניירות הערך האמריקאית, גרמה לצניחה חדה של עד 30% במניית החברה.

קריסה במניית סופר מיקרו

הנימוקים שהציגה EY להתפטרותה מעלים חששות כבדים לגבי התנהלות החברה. בכתב ההתפטרות, שצוטט בדיווח, ציינה הפירמה כי "הגיע לידיעתנו מידע שבעקבותיו איננו יכולים עוד לסמוך על מצגי ההנהלה וועדת הביקורת". EY הוסיפה כי אינה מעוניינת להיות מזוהה עם הדוחות הכספיים שהוכנו על ידי ההנהלה.

האירוע החריג מתווסף לשורה של אתגרים שעמם מתמודדת סופר מיקרו בחודשים האחרונים. EY, שנשכרה רק במרץ 2023 לביצוע ביקורת לשנת הכספים שהסתיימה ב-30 ביוני 2024, טרם הספיקה להוציא דוח כלשהו על הדוחות הכספיים של החברה.

המשבר הנוכחי החל להתגבש כבר ב-7 באוגוסט, כאשר מניית החברה צנחה ב-20% בעקבות דיווח על שחיקה ברווחיות, למרות תחזית מכירות חזקה לשנת הכספים 2025. אולם זו הייתה רק ההתחלה של תקופה מאתגרת עבור החברה.

בהמשך אותו חודש, דוח של קרן הגידור הינדנבורג, המתמחה במכירות בחסר, העלה טענות חמורות כנגד החברה. הדוח הצביע על "דגלים אדומים בולטים בהתנהלות החשבונאית, ראיות לעסקאות עם צדדים קשורים שלא דווחו, הפרות של סנקציות ופיקוח על יצוא, ובעיות עם לקוחות". בעקבות פרסום הדוח, המניה צנחה ב-19% נוספים ב-28 באוגוסט.

המצב החמיר כאשר החברה הודיעה על עיכוב בהגשת טופס 10-K לשנת הכספים שהסתיימה ב-30 ביוני. בתגובה לסערה המתגברת, מנכ"ל החברה צ'רלס ליאנג ניסה להרגיע את המשקיעים בספטמבר, וטען כי דוח המוכרים בחסר "מכיל הצהרות שקריות או לא מדויקות על החברה שלנו, כולל הצגה מטעה של מידע".

למרות הסערה המתמשכת והאתגרים הרבים, מניית החברה עדיין רשמה עלייה מרשימה של 73% מתחילת השנה ועד לסגירת המסחר ביום שלישי. אולם, התפטרותה הדרמטית של EY מעלה סימני שאלה חדשים וחמורים לגבי עתיד החברה. עבור המשקיעים, ההתפטרות של EY מהווה איתות אזהרה חמור במיוחד. התפטרות של פירמת ראיית חשבון מובילה, במיוחד תוך הצהרה מפורשת על חוסר אמון בהנהלה, היא אירוע נדיר שמעורר חששות כבדים לגבי אמינות הדיווחים הכספיים של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מי תרוויח מהמשבר של סופר מיקרו? דל ו-HP כבר רואות הזדמנות

המשבר סביב סופר מיקרו, עלול להפוך למשבר עסקי. יש חשש שלקוחות גדולים עשויים לחפש ספקים חלופיים לשרתים שמותאמים לתחום הבינה המלאכותית – מה שיכול לשמש כהזדמנות לפלטפורמות טכנולוגיות כמו דל (Dell) ו-HP Enterprise.

הלקוחות של סופר מיקרו מחפשים פתרונות חלופיים?

לאור אי הוודאות שסובבת את סופר מיקרו, גורמים בשוק מציינים כי לקוחות מרכזיים עשויים להעדיף ספקים יציבים יותר. דל כבר דיווחה כי היא מזהה עלייה בביקוש למוצרי השרתים שלה, בעיקר עבור לקוחות בתחום הבינה המלאכותית, שמחפשים פתרונות טכנולוגיים מתקדמים. נשיא קבוצת פתרונות התשתית של דל, ארתור לואיס, אמר לאחרונה כי הם מצליחים להתחרות בהצלחה במתחרים – ואפילו להשיג יותר לקוחות ממה שציפו.

הביקוש לשרתים ו-GPU לבינה מלאכותית – הזדמנות של פעם בחיים?

המגמה העולמית לצריכת שרתים ומעבדים חזקים לתחום הבינה המלאכותית נמשכת. חברת Nvidia דיווחה באחרונה כי הביקוש למעבדי ה-GPU שלה עולה על ההיצע הקיים, וההזמנות למוצרי הדור הבא שלה, Blackwell GPU, מלאות לשנה הקרובה. המנכ"ל של Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC), יצרנית שבבים עיקרית לתחום ה-AI, אף ציין כי הביקוש מצד הלקוחות הוא "חזק במיוחד".

מניות דל ו-HP עולות - מניית דל עלתה ב-7.2% ו-HP רשמה עלייה של 3.2%. זה מעיד כי הסוחרים מעריכים כי דל ו-HP עשויות להרוויח אם לקוחות יבחרו לעבור לספקים יציבים יותר, ונראה כי המשבר הנוכחי נותן להן את ההזדמנות לצמוח על חשבונה של סופר מיקרו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -5%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.