בואינג התרסקות מטוס
צילום: wikimedia

בואינג עם מועמד חדש לתפקיד המנכ"ל - המניה יורדת עד 2%

חברת התעופה עדיין מחפשת אחר מנכ"ל חדש וזו לא משימה פשוטה. לאחר שורה של כשלים, בואינג צריכה למצוא מישהו שיעורר אופטימיות בקרב המשקיעים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בואינג תעופה

ענקית התעופה בואינג BOEING עדיין מחפשת יורש למנכ"ל הנוכחי שיצליח אולי לשפר את המצב של יצרנית המטוסים. ההנהלה פרסמה אמש (ראשון) כי מנכ"ל חברת האווירונאוטיקה Rockwell Collins לשעבר, קלי אורטברג, נוסף לרשימת המועמדים לתפקיד.

בחודש מרץ האחרון, לאחר שורה של כשלים, הודיע מנכ"ל בואינג המכהן דייב קלהון על כוונתו לעזוב את התפקיד בסוף השנה. קלהון הצטרף לבואינג בתחילת שנת 2020 לאחר שהמנכ"ל דניס מילנבורג פוטר בעקבות שתי תאונות קשות במטוסי MAX 737 הקשורות שתיהן בכשלים בתוכנת בקרת הטיסה.

אורטברג מחזיק בתואר בהנדסת מכונות מאוניברסיטת איווה והוא מצטרף לרשימת מועמדים הכוללת את מנכ"ל ספיריט אירוסיסטמס, פט שנהאן ומנהלת התפעול הראשית של בואינג ספטני פופ. את החיפוש אחר מנכ"ל חדש מוביל חבר הדיקטוריון ומנכ"ל קוואלקום לשעבר, סטיב מולנקופף. בעבר גם שמו של מנכ"ל GE Aerospace, לארי קלפ, היה ברשימת המועמדים, אך קלפ הבהיר לאחרונה כי הוא לא מעוניין בתפקיד.

המשקיעים מצפים לעדכון בנוגע לחיפוש אחר מנכ"ל עם פרסום הדוחות של בואינג לרבעון השני ביום רביעי הקרוב. בוול-סטריט מצפים כי החברה תדווח על הפסד למניה של 1.86 דולר. בואינג לא דיווחה על רווח לשנה שלמה מאז 2018. הרווחים ב-2019 הושפעו מהתרסקויות ה-MAX 737 שקרקעו את המטוס ברחבי העולם ואז הגיעה 2020 עם מגיפת הקורונה.

בוול-סטריט קיוו לראות רווחים ב-2024 אבל אז הגיעה תקרית דלת החירום של מטוס 737 MAX 9 שעפה בזמן הטיסה, מה שגרם להאטה במסירות של המטוסים מאותה הסדרה ותשלומים ללקוחות החברה בעקבות האיחורים. בתחילת 2024, האנליסטים ציפו לרווח למניה של 4.31 דולר לשנה. כעת התחזית בוול-סטריט עומדת על הפסד של 2.24 דולר למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותאילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיות

האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן

אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אוקספורד

הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.

באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.

לא על הזעם לבדו 

מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack, המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.

קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד, מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו חווים את הרשת.”

מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.