יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

ריוויאן מזנקת 50% עקב השקעה של מיליארד ד' מטעם פולסווגן במיזם משותף

ההשקעה עשויה לגדול בעוד 4 מיליארד דולר בהתאם להתקדמות הפרויקט שנועד ליצור את הדור הבא של ארכיטקטורת המערכת התומכת ברכבים החשמליים; החברות מקוות להשיק רכבים על בסיס המערכת במחצית השניה של העשור
גיא טל |

חברת ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE המייצרת טנדרים חשמליים מזנקת במסחר המאוחר בכ-50% לאחר שיצרנית הרכב הגרמנית פולסווגן VOLKSWAGEN A G ORD הודיעה על השקעה של מיליארד דולר במיזם משותף, עם אופציה להשקעה נוספת של עד 4 מיליארד דולר במקרה שהמיזם ירקום עור וגידים ויצא אל הפועל בצורה מוצלחת. יחד עם זאת, מטעם פולסווגן נמסר כי ההחלטה הסופית על המיזם טרם התקבלה וכפופה בעיקר לאישורים רגולטוריים. 

ההשקעה ואולי בעיקר הבעת האמון מצד פולסווגן מעודדות את המשקיעים בחברת הרכב החשמלי שבדומה לשאר מניות הסקטור, סובלת ממונטום שלילי, ואיבדה כ-50% מתחילת השנה, ואלו מזניקים בחזרה את מניית החברה בכ-50% במסחר המאוחר. 

פולסווגן תהפוך לבעלת מניות בריוויאן באמצעות אג"ח להמרה בשווי מיליארד דולר, בהתאם לאישורים רגולטורים, ולא לפני הראשון בדצמבר, כך נמסר מטעם החברה. 4 מיליארד דולר נוספים יושקעו עד שנת 2926, בבכפוף להתקדמות הפרויקט. הפרויקט המשותף נועד ליצור את ארכיטקטורת הדור הבא של מערכת הרכב החשמלי - המערכת שאחראית על מגוון הסנסורים והרכיבים החשמליים המשמשים לנהיגה אוטנומית ושאר תפקודי הרכב. שתי החברות יחזיקו 50% כל אחת במיזם המשותף. 

מטעם ריוויאן נמסר ששתי החברות שואפות ליצור רכבים שיתבססו על המערכת הטכנולוגית שתווצר במיזם המשותף במחצית השניה של העשור. כל חברה תמשיך להפעיל את עסקיה בנפרד. 

החברות מקוות שהשותפות תביא לשוק הרככב את הטכנולוגיה של ריוויאן. לדברי מנכ"ל החברה רוברט סקיירינג, מנכ"ל ריוויאן, אמר כי המיזם "צפוי לעזור להבטיח את צרכי ההון של החברה להמשך צמיחה בת קיימא". 

הדברים נאמרו לאור העובדה שלאחרונה נוצרו חששות סביב נושא ההון של החברה לאור תנאי השוק שמקשים על גיוס הון חדש, ושריפת המזומנים של החברה שעדיין רחוקה מרווחיות. המיזם אכן צפוי לסייע לחזק את מבנה ההון של החברה אבל לא לפתור את הבעיות התפעוליות איתן היא מתמודדת ששורפת כמיליארד דולר ברבעון, ולא מצליחה להגיע למספרי המכירות אליהם היא שואפת. לחברה כעת מזומנים בגובה 8 מיליארד דולר, והיא צפויה להוציא 9 מיליארד דולר עד שנת 2026. 

ייתכן שחלק מהזינוק במחיר נובע גם מסוג של שורט סקוויז, לאור יתרות השורט הגדולות על החברה של בערך 19% מהמניות החופשיות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כל מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.

כל מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מובילאיי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכל ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה 421 דולר. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז 212 דולר) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם, אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ריצ'רד ברנסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, שכל אחת מהן יהלום בפני עצמו?