יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

ריוויאן מזנקת 50% עקב השקעה של מיליארד ד' מטעם פולסווגן במיזם משותף

ההשקעה עשויה לגדול בעוד 4 מיליארד דולר בהתאם להתקדמות הפרויקט שנועד ליצור את הדור הבא של ארכיטקטורת המערכת התומכת ברכבים החשמליים; החברות מקוות להשיק רכבים על בסיס המערכת במחצית השניה של העשור
גיא טל |

חברת ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE המייצרת טנדרים חשמליים מזנקת במסחר המאוחר בכ-50% לאחר שיצרנית הרכב הגרמנית פולסווגן VOLKSWAGEN A G ORD הודיעה על השקעה של מיליארד דולר במיזם משותף, עם אופציה להשקעה נוספת של עד 4 מיליארד דולר במקרה שהמיזם ירקום עור וגידים ויצא אל הפועל בצורה מוצלחת. יחד עם זאת, מטעם פולסווגן נמסר כי ההחלטה הסופית על המיזם טרם התקבלה וכפופה בעיקר לאישורים רגולטוריים. 

ההשקעה ואולי בעיקר הבעת האמון מצד פולסווגן מעודדות את המשקיעים בחברת הרכב החשמלי שבדומה לשאר מניות הסקטור, סובלת ממונטום שלילי, ואיבדה כ-50% מתחילת השנה, ואלו מזניקים בחזרה את מניית החברה בכ-50% במסחר המאוחר. 

פולסווגן תהפוך לבעלת מניות בריוויאן באמצעות אג"ח להמרה בשווי מיליארד דולר, בהתאם לאישורים רגולטורים, ולא לפני הראשון בדצמבר, כך נמסר מטעם החברה. 4 מיליארד דולר נוספים יושקעו עד שנת 2926, בבכפוף להתקדמות הפרויקט. הפרויקט המשותף נועד ליצור את ארכיטקטורת הדור הבא של מערכת הרכב החשמלי - המערכת שאחראית על מגוון הסנסורים והרכיבים החשמליים המשמשים לנהיגה אוטנומית ושאר תפקודי הרכב. שתי החברות יחזיקו 50% כל אחת במיזם המשותף. 

מטעם ריוויאן נמסר ששתי החברות שואפות ליצור רכבים שיתבססו על המערכת הטכנולוגית שתווצר במיזם המשותף במחצית השניה של העשור. כל חברה תמשיך להפעיל את עסקיה בנפרד. 

החברות מקוות שהשותפות תביא לשוק הרככב את הטכנולוגיה של ריוויאן. לדברי מנכ"ל החברה רוברט סקיירינג, מנכ"ל ריוויאן, אמר כי המיזם "צפוי לעזור להבטיח את צרכי ההון של החברה להמשך צמיחה בת קיימא". 

הדברים נאמרו לאור העובדה שלאחרונה נוצרו חששות סביב נושא ההון של החברה לאור תנאי השוק שמקשים על גיוס הון חדש, ושריפת המזומנים של החברה שעדיין רחוקה מרווחיות. המיזם אכן צפוי לסייע לחזק את מבנה ההון של החברה אבל לא לפתור את הבעיות התפעוליות איתן היא מתמודדת ששורפת כמיליארד דולר ברבעון, ולא מצליחה להגיע למספרי המכירות אליהם היא שואפת. לחברה כעת מזומנים בגובה 8 מיליארד דולר, והיא צפויה להוציא 9 מיליארד דולר עד שנת 2026. 

ייתכן שחלק מהזינוק במחיר נובע גם מסוג של שורט סקוויז, לאור יתרות השורט הגדולות על החברה של בערך 19% מהמניות החופשיות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.