יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

ריוויאן מזנקת 50% עקב השקעה של מיליארד ד' מטעם פולסווגן במיזם משותף

ההשקעה עשויה לגדול בעוד 4 מיליארד דולר בהתאם להתקדמות הפרויקט שנועד ליצור את הדור הבא של ארכיטקטורת המערכת התומכת ברכבים החשמליים; החברות מקוות להשיק רכבים על בסיס המערכת במחצית השניה של העשור
גיא טל |

חברת ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE המייצרת טנדרים חשמליים מזנקת במסחר המאוחר בכ-50% לאחר שיצרנית הרכב הגרמנית פולסווגן VOLKSWAGEN A G ORD הודיעה על השקעה של מיליארד דולר במיזם משותף, עם אופציה להשקעה נוספת של עד 4 מיליארד דולר במקרה שהמיזם ירקום עור וגידים ויצא אל הפועל בצורה מוצלחת. יחד עם זאת, מטעם פולסווגן נמסר כי ההחלטה הסופית על המיזם טרם התקבלה וכפופה בעיקר לאישורים רגולטוריים. 

ההשקעה ואולי בעיקר הבעת האמון מצד פולסווגן מעודדות את המשקיעים בחברת הרכב החשמלי שבדומה לשאר מניות הסקטור, סובלת ממונטום שלילי, ואיבדה כ-50% מתחילת השנה, ואלו מזניקים בחזרה את מניית החברה בכ-50% במסחר המאוחר. 

פולסווגן תהפוך לבעלת מניות בריוויאן באמצעות אג"ח להמרה בשווי מיליארד דולר, בהתאם לאישורים רגולטורים, ולא לפני הראשון בדצמבר, כך נמסר מטעם החברה. 4 מיליארד דולר נוספים יושקעו עד שנת 2926, בבכפוף להתקדמות הפרויקט. הפרויקט המשותף נועד ליצור את ארכיטקטורת הדור הבא של מערכת הרכב החשמלי - המערכת שאחראית על מגוון הסנסורים והרכיבים החשמליים המשמשים לנהיגה אוטנומית ושאר תפקודי הרכב. שתי החברות יחזיקו 50% כל אחת במיזם המשותף. 

מטעם ריוויאן נמסר ששתי החברות שואפות ליצור רכבים שיתבססו על המערכת הטכנולוגית שתווצר במיזם המשותף במחצית השניה של העשור. כל חברה תמשיך להפעיל את עסקיה בנפרד. 

החברות מקוות שהשותפות תביא לשוק הרככב את הטכנולוגיה של ריוויאן. לדברי מנכ"ל החברה רוברט סקיירינג, מנכ"ל ריוויאן, אמר כי המיזם "צפוי לעזור להבטיח את צרכי ההון של החברה להמשך צמיחה בת קיימא". 

הדברים נאמרו לאור העובדה שלאחרונה נוצרו חששות סביב נושא ההון של החברה לאור תנאי השוק שמקשים על גיוס הון חדש, ושריפת המזומנים של החברה שעדיין רחוקה מרווחיות. המיזם אכן צפוי לסייע לחזק את מבנה ההון של החברה אבל לא לפתור את הבעיות התפעוליות איתן היא מתמודדת ששורפת כמיליארד דולר ברבעון, ולא מצליחה להגיע למספרי המכירות אליהם היא שואפת. לחברה כעת מזומנים בגובה 8 מיליארד דולר, והיא צפויה להוציא 9 מיליארד דולר עד שנת 2026. 

ייתכן שחלק מהזינוק במחיר נובע גם מסוג של שורט סקוויז, לאור יתרות השורט הגדולות על החברה של בערך 19% מהמניות החופשיות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

צבא סין (יוטיוב)צבא סין (יוטיוב)

האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים

בעוד סין מהדקת את החנק וארה"ב משדרת אותות מבלבלים, טייוואן נאבקת על עתידה

רן קידר |

טייוואן, הדמוקרטיה היציבה באסיה ומעצמת השבבים העולמית, ניצבת בעיצומו של משבר גאופוליטי חסר תקדים. הלחץ הסיני מתגבר מיום ליום, בעוד ארצות הברית, השותפה הביטחונית המרכזית – משדרת מסרים סותרים המערערים את היציבות בטאיפיי.

לא רק שבבים: המשמעות האסטרטגית

מיקומה של טייוואן ב"שרשרת האיים הראשונה", המשתרעת מיפן לאינדונזיה, מעניק לה שליטה בגישה לים סין הדרומי. כל עוד היא בידיים ידידותיות למערב, היא מגבילה את חופש התנועה הימי של בייג'ינג. נפילתה לידיים סיניות תשנה לחלוטין את מאזן הכוחות האזורי – זו הסיבה האמיתית למתיחות הגוברת.

שי ג'ינפינג אינו ממהר למלחמה. במקום זאת, הוא מפעיל לחץ רב-שכבתי: תמרונים צבאיים מסביב לאי, ניתוק כבלי תקשורת תת-ימיים, מתקפות סייבר ומסעות דיסאינפורמציה. במקביל, סין בונה יכולת פלישה מלאה – חיל האוויר, הצי והכוחות האמפיביים נערכים לתרחיש אלים, אם הלחצים הרכים ייכשלו.

השנה האחרונה חשפה שינוי מדאיג במדיניות האמריקאית. מצד אחד, וושינגטון אישרה עסקאות נשק במיליארדי דולרים והעמיקה את התיאומים הביטחוניים. מצד שני, הטלת מכסים על סחורות טייוואניות, עיכוב משלוחי נשק שכבר שולמו ודחיית ביקור נשיא טייוואן – כל אלה מעבירים מסר מבלבל.

החשש הגדול בטאיפיי: שטראמפ ישתמש באי כקלף מיקוח במשא ומתן הכלכלי עם סין. הפגישות השקטות בין וושינגטון לבייג'ינג רק מחזקות את החששות.

פילוג פנימי משתק

הבעיות החיצוניות מחמירות בגלל המשבר הפנימי. מפלגת השלטון (DPP) והאופוזיציה (KMT) כמעט אינן משתפות פעולה. כל יוזמה ביטחונית נבלמת, כולל תקציב שאמור להביא את ההוצאה הצבאית ל-5% מהתמ"ג עד 2030 – יעד קריטי לנוכח האיומים.