המנכ"ל התבטא נגד ישראל - המשקיעים הענישו
בפוסט שפרסם מנכ"ל החברה, אנדרו דודום ברשת החברתית X, לשעבר טוויטר, נכתב: "אומץ מוסרי חשוב יותר מתואר אקדמי. אם אתם מפגינים כעת נגד רצח העם הפלסטיני ובעד דרישת האוניברסיטה שלכם להתנתק מתמיכה בישראל, המשיכו. זה עובד. יש הרבה חברות ומנכ"לים שיהיו שמחים להעסיק אתכם, בלי קשר לעונשים משמעתיים באוניברסיטה", הוסיף דודום וצירף קישור לדף הקריירה של החברה שלו להגשת קורות חיים. משקיעי החברה שפחות התחברו לפוסט של המנכ"ל, שלחו את המניה לירידות של 8% במסחר ביום שישי האחרון. הירידה התרחשה למרות עלייה של 450 נקודות במדד דאו ג'ונס, שהיא עלייה של למעלה מ-1%. לאחר הירידה נסחרת החברה שמוכרת תרופות מרשם באונליין כמו גם שירותי משלוח עבור תרופות אלה, לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר.Moral courage > College degree If you’re currently protesting against the genocide of the Palestinian people & for your university’s divestment from Israel, keep going. It’s working. There are plenty of companies & CEOs eager to hire you, regardless of university discipline.…
— andrewdudum (@AndrewDudum) May 1, 2024
מנית Hims & Hers ב-30 הימים האחרונים
הפוסט של דודום עורר תגובות נזעמות מאנשי עסקים אחרים, כולל המייסד-שותף של פלאנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES , ג'ו לונסדייל, שענה: "אומץ מוסרי אמיתי לא כולל הצטרפות להמון חסר מחשבה, צעקות סיסמאות אנטי-אמריקאיות ושטויות אחרות, תוך כדי צדקנות זועמת, בזמן שחלקים גדולים מההמון קוראים לאלימות וחוסמים סטודנטים יהודים". בכירי פלנטיר כבר התבטאו בעד ישראל בעבר ולחברה אפילו יש שיתוף פעולה עם צה"ל. כך או כך, המניה של פלנטיר כבר עלתה ב-40% מתחילת השנה, והלילה היא גם תדווח על תוצאותיה לרבעון הראשון - הנה מה שצפוי שם.
מגיש הרדיו השמרני ג'ייסון רנץ תקף את הפוסט של דודום וכתב לעוקביו ברשת X: "יש הרבה מקומות שבהם ניתן לקבל את המוצרים שהם מוכרים בלי שתצטרכו לתמוך בחברה שמעודדת אנטישמיות".איש עסקים אמריקני נוסף שתומך בישראל הוא המיליארדר ביל אקמן - אקמן הוא יהודי ותומך נלהב של ישראל כאשר הוא התבטא בעדה כבר מספר רב של פעמים מאז תחילת הסכסוך. אקמן מגבה את דבריו גם במעשים כאשר לפני מספר חודשים רכש ביחד עם אשתו 5% ממניות בורסת ת"א בתמורה ל-65 מיליון דולר. "בורסת ת"א היא עסק ייחודי באחת האומות היזמיות בעולם", אמר אקמן לאחר הרכישה והוסיף: "רצינו לקנות עוד, אבל זה כל מה שהיה להם להציע. אנחנו רואים באחזקה שלנו אחזקה קבועה".This is the CEO of HIMS and HERS. There are plenty of places to get what they sell that won’t require you to support a company that embraces antisemitism. https://t.co/wor6UdcmZr
— Jason Rantz on KTTH Radio (@jasonrantz) May 3, 2024
- 2.המומחה המדופלם 07/05/2024 09:21הגב לתגובה זואין משמעות לאירועים חד יומיים
- 1.שיתמוך גם 06/05/2024 10:51הגב לתגובה זוויראה עוד 15%באותו כיוון
- בת אל 06/05/2024 14:26הגב לתגובה זושמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה, לאיזה אחוז ירידה יגיע?
- לחקור על אמת את גנבי המימד החמישי. לא למרוח (ל"ת)הגנב עם פנסיה תקציבי 06/05/2024 15:33
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
