BYD דולפין
צילום: אתר החברה

הממשל הגרמני פועל להוציא רכיבים סינים מרשת ה-5G; החברות מתנגדות

משרד הפנים צפוי לדרוש מחברות הטלקום במדינה לצמצם את השימוש שלהם בציוד של החברות הסיניות וואווי ו-ZTE ברשתות הדור החמישי (5G) שלהן עד שנת 2026; החברות טוענות שמדובר בהליך מיותר אשר עשוי לפגוע בהכנסויתן ובשיורת שלהן את הלקוחות
איתן גרסטנפלד |

משרד הפנים של גרמניה מתכנן לאלץ את מפעילי הטלקום במדינה לצמצם את השימוש שלהם בציוד של החברות הסיניות וואווי (Huawei) ו-ZTE ברשתות הדור החמישי (5G) שלהן, לאחר שבדיקה שקיים המשרד העלתה הסתמכות יתר של החברות על ספקים סיניים. מי שפחות התחברו למהלך הן חברות הטלקום, שטוענות כי המהלך אינו הכרחי ועשוי לפגוע בהכנסותיהן כמו גם בשירות שלהן.

על פי הדיווח, משרד הפנים הודיע לחברות כי עליהן להתחיל לפעול לצמצם באופן הדרגתי את השימוש ברכיבים של החברות הסיניות עד להסרת כל הרכיבים הקריטיים של הספקים הסיניים מרשתות הדור החמישי שלהם עד שנת 2026. המפעילים, כמו דויטשה טלקום (Deutsche Telekom)  ו-וודאפון (Vodafone), יצטרכו גם לצמצם את חלקם של רכיבים סיניים ברשתות הרדיו (RAN) והתחבורה שלהם עד ל-1 באוקטובר 2026, לשיעור של עד 25%. כיום מהווה וואווי כ-59% מרשתות ה-5G RAN של גרמניה, על פי סקר של חברת ייעוץ הטלקומוניקציה Strand Consult.

עוד נקבע, כי באזורים רגישים במיוחד כמו הבירה ברלין, בו שוכן הממשל הפדרלי, אין להשתמש בטכנולוגיה סינית כלל. דבר שעורר תרעומת מצד יושבי הפרברים והערים המרוחקות, שיזכו ל"רשת פחות מאובטחת". בכל אופן, משרד הפנים הגרמני צפוי להציג את עמדתו לממשלה כבר בשבוע הבא, אך עלול להיתקל בהתנגדות נוספץ מצד המשרד לענייני דיגיטל, אשר הביע חשש שהמהלך עלול להשפיע על ההתקדמות האיטית גם ככה, של תהליכי הדיגיטליזציה אותן עוברת המדינה.

המהלך האחרון מגיע על רקע השאיפה הגרמנית לצמצם את התלות במדינות בודדות, לאור משבר האנרגיה שנבע מהתלות הגרמנית בגז רוסי, לצד עמדתו הנוקשה של הממשל הגרמני והאיחוד האירופי כלפי הממשל הסיני. נכון להיום, גרמניה מפגרת בכל הקשור ליישום ארגז הכלים של האיחוד האירופי בכל הקשור לאבטחה של רשתות 5G, אשר סוכמו לפני שלוש שנים כדי לבלום את השימוש בספקים שהגוש מחשיב "בסיכון גבוה", בשל חששות לגבי חבלה או ריגול אפשריים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.