BYD דולפין
צילום: אתר החברה

הממשל הגרמני פועל להוציא רכיבים סינים מרשת ה-5G; החברות מתנגדות

משרד הפנים צפוי לדרוש מחברות הטלקום במדינה לצמצם את השימוש שלהם בציוד של החברות הסיניות וואווי ו-ZTE ברשתות הדור החמישי (5G) שלהן עד שנת 2026; החברות טוענות שמדובר בהליך מיותר אשר עשוי לפגוע בהכנסויתן ובשיורת שלהן את הלקוחות
איתן גרסטנפלד |

משרד הפנים של גרמניה מתכנן לאלץ את מפעילי הטלקום במדינה לצמצם את השימוש שלהם בציוד של החברות הסיניות וואווי (Huawei) ו-ZTE ברשתות הדור החמישי (5G) שלהן, לאחר שבדיקה שקיים המשרד העלתה הסתמכות יתר של החברות על ספקים סיניים. מי שפחות התחברו למהלך הן חברות הטלקום, שטוענות כי המהלך אינו הכרחי ועשוי לפגוע בהכנסותיהן כמו גם בשירות שלהן.

על פי הדיווח, משרד הפנים הודיע לחברות כי עליהן להתחיל לפעול לצמצם באופן הדרגתי את השימוש ברכיבים של החברות הסיניות עד להסרת כל הרכיבים הקריטיים של הספקים הסיניים מרשתות הדור החמישי שלהם עד שנת 2026. המפעילים, כמו דויטשה טלקום (Deutsche Telekom)  ו-וודאפון (Vodafone), יצטרכו גם לצמצם את חלקם של רכיבים סיניים ברשתות הרדיו (RAN) והתחבורה שלהם עד ל-1 באוקטובר 2026, לשיעור של עד 25%. כיום מהווה וואווי כ-59% מרשתות ה-5G RAN של גרמניה, על פי סקר של חברת ייעוץ הטלקומוניקציה Strand Consult.

עוד נקבע, כי באזורים רגישים במיוחד כמו הבירה ברלין, בו שוכן הממשל הפדרלי, אין להשתמש בטכנולוגיה סינית כלל. דבר שעורר תרעומת מצד יושבי הפרברים והערים המרוחקות, שיזכו ל"רשת פחות מאובטחת". בכל אופן, משרד הפנים הגרמני צפוי להציג את עמדתו לממשלה כבר בשבוע הבא, אך עלול להיתקל בהתנגדות נוספץ מצד המשרד לענייני דיגיטל, אשר הביע חשש שהמהלך עלול להשפיע על ההתקדמות האיטית גם ככה, של תהליכי הדיגיטליזציה אותן עוברת המדינה.

המהלך האחרון מגיע על רקע השאיפה הגרמנית לצמצם את התלות במדינות בודדות, לאור משבר האנרגיה שנבע מהתלות הגרמנית בגז רוסי, לצד עמדתו הנוקשה של הממשל הגרמני והאיחוד האירופי כלפי הממשל הסיני. נכון להיום, גרמניה מפגרת בכל הקשור ליישום ארגז הכלים של האיחוד האירופי בכל הקשור לאבטחה של רשתות 5G, אשר סוכמו לפני שלוש שנים כדי לבלום את השימוש בספקים שהגוש מחשיב "בסיכון גבוה", בשל חששות לגבי חבלה או ריגול אפשריים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.