טסלה
צילום: Istock

חששות בנוגע למערכת הנהיגה האוטונומית והמלצת מכירה: מה קורה בטסלה ולמה זה לא מזיז למניה?

החברה נמצאת תחת חקירה מ-2022 של הרשות לבטיחות בדרכים, כשבוול-סטריט קיימים חששות אחרים מעלייה במלאי הרכבים וכי מניית טסלה נהנית יותר מדי מהייפ הבינה המלאכותית
אדיר בן עמי | (5)

נראה שכמעט כל יום קורה משהו אצל טסלה TESLA INC , כשהפעם היא מקבלת המלצת מכירה וחשיפת המכתב מהמנהל לבטיחות בדרכים בארה"ב בנוגע לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה. 

הנושא העיקרי שמעסיק כרגע את המשקיעים הוא חשיפת המכתב ששלח המנהל לבטיחות בדרכים לטסלה בסוף יולי, בו ביקש כי יצרנית הרכבים החשמליים מידע בנוגע להתאמות שביצעה במערכת הנהיגה האוטונומית שלה שמאפשרות לנהג לא לגעת בהגה לזמן ממושך יותר. 

לרוב המכוניות החדשות כיום יש תכונות שמסייעות לנהגים בנהיגה, כמו שמירה על מהירות, בלימה אוטומטית וניווט עצמי לאורך מסלול מסוים. כל התכונות הללו, כולל אילו של טסלה, דורשות מהנהגים להיות מעורבים תמיד. האחריות היא על הנהג, כשיצרניות הרכב הטמיעו מערכות שמבטיחות כי הנהג אכן יהיה תמיד בפוקוס כמו מצלמות פנימיות והתראה כל פעם שהנהג מוריד את הידיים מההגה לזמן ממושך. 

טסלה מכילה את שתי המערכות הללו, הנהג נדרש ללחוץ על ההגה מדי פעם או שמערכות הסיוע בנהיגה יכבו ויחזירו את השליטה המלאה לנהג. מה שמדאיג את המנהל לבטיחות בדרכים הם התאמות שביצעה החברה שמאפשרות לנהגים לעקוף את הלחיצה על ההגה ובכך יגרמו למצב שהנהגים לא ישימו לב. הסוכנות נמצאת בחקירה כבר מ-2022 בנוגע למערכות הנהיגה האוטונומית של טסלה. בטיחות ברכבים היא עניין רציני מאוד, אך ליצרניות הרכב עדיין יש חופש פעולה מסוים כשהן יכולות לבצע התאמות והרשות לבטיחות בדרכים יכולה לדרוש שינויים לאחר מכן. לכן, בעיניי המשקיעים, חשיפת המכתב לא נחשבת כנושא מהותי כרגע והמנייה לא ממש הגיבה לדיווחים.

אנליסט גוגנהיים, רונלד ג'וסיקוב, נתן המלצת מכירה למניית טסלה ואמר כי הוא מודאג מעלייה במלאי הרכבים של החברה בארה"ב וכי מניית טסלה נהנית יותר מדי מהייפ הבינה המלאכותית. מכירות ה-EV הגישו לשיא בארה"ב ברבעון השני, אך היצע הרכבים משתפר מה שאומר שיש יותר תחרות והורדות מחירים. יתרה מכך, אמש מניית החברה עלתה בכמעט 8% לאחר שדיווחה כי הקימה מערכת חדשה לאימון הבינה המלאכותית שלה שמשמשת לסיוע בנהיגה. 

לפי הדיווחים, טסלה תבנה מחשבים שיכילו 10,000 מעבדים של אנבידיה ש"יהיו חזקים יותר ממחשב העל השלישי בחוזקו בעולם." החדשות מציגות תובנה על האופן בו האימוץ של טכנולוגיות בינה מלכותית מתפתח: אנבידיה מספקת את התוכנה ואחראית להתפתחות הטכנית של התחום, טסלה מיישמת את הטכנולוגיה במה שעשוי להיות התחום המשמעותי הראשון בו הבינה המלאכותית תחליף את האדם, נהיגה אוטונומית.

לפני כשבוע טסלה הורידה מחירים בסין בפעם השנייה בתוך פחות משבוע וזה תורגם גם לירידה במקומות נוספים בעולם. הדגמים היוקרתיים שנמצאים במלאי מוצעים בהנחה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. כאשר היבואן לא יוכל להתחמק מהפחתת מחירים לאור הפחתה כוללת במחירי היצרן ולאור התחרות הקשה מצד היבואנים הסיניים. ההנחות על דגם S ודגם X עם ההטבות שמתקבלות על הדרך הגיעו ל-100 אלף שקל. מדובר בהנחה של עד 12%.  המודלים המבוקשים והזולים יותר - מודל Y ומודל 3, לכאורה במחיר מחירון, אבל יש אפשרות למיקוח וצפויה בקרוב על רקע המגמה העולמית, הפחתה במחירים.    

קיראו עוד ב"גלובל"

חדשות נוספות בגזרת טסלה הן כי החברה קיבלה אישורים לבנות תחנת טעינה שתכלול דיינר וקולנוע בלוס אנג'לס. למרות שמדובר בהתפתחות מעניינת עבור החברה, כשהיא יוצרת מקורות הכנסה נוספים, זה לא צפוי לעזור לה יותר מדי ברווחים. החברה כבר מפעילה את הרשת הגדולה ביותר של תחנות טעינה מהירה בארה"ב, כשעוד ועוד יצרניות רכבים חשמליים מאמצות את התקן שלה. 

בדוחותיה האחרונים של החברה היא רשמה רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר. תזרים המזומנים החופשי של החברה עמד על 1.01 מיליארד דולר, הצפי בשוק היה ל-2.1 מיליארד דולר. טסלה הודיעה גם כי חברי הדירקטוריון של החברה יחזירו 735 מיליון דולר לחברה לאחר תביעה של בעלי מניות. החברה נסחרת לפי שווי של 811 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-107% מתחילת השנה וירדה ב-10% בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טויוטה, פולקסווגן, מרצדס, BMW - עדיפות על טסלה (ל"ת)
    מזדה, רק חשמלית 31/08/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה שסיבך את טסלה זה סיבוב ההגה מדמוק ל רפובלי (ל"ת)
    אלקין 31/08/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תכתוב תכתוב אתם טובים בזה טסלה יעד 400 30/08/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
    תכתוב תכתוב אתם טובים בזה טסלה יעד 400
  • מעדיף 31/08/2023 05:25
    הגב לתגובה זו
    ללא הבלגן הטסלאי
  • אכן אסלה (ל"ת)
    רון 30/08/2023 23:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".