טבע קופצת ביותר מ-3%; נוברטיס תמכור את חברת הבת ב-25 מיליארד דולר?
נוברטיס השוויצרית מנהלת מגעים עם בלקסטון (Blackstone) וקרלייל (Carlyle Group), שתי קבוצות הון פרטיות למכירתה של סנדוז (Sandoz), החטיבה הגנרית של נוברטיס, ב-25 מיליארד דולר, כך על פי דיווחים בחו"ל. התוצאה 'הישראלית' היא שמניית טבע -1.91% מזנקת גם היא.
אם העסקה אכן תיחתם מדובר ככל הנראה באחת הרכישות הגדולות שבוצעו, אך בנוברטיס בינתיים מסרבים להתייחס לדיווח.
כזכור, נוברטיס הודיעה בזמן פרסום דוחותיה לרבעון השלישי של 2021 כי היא בוחנת אסטרטגית את עתיד החטיבה הגנרית בחברה. "כעת זה הזמן הנכון לשקול מחדש את ההתאמה האסטרטגית שלה ואנחנו נבחן את כל האפשרויות" אמר אז מנכ"ל נוברטיס ואס נרסימהאן (Vas Narasimhan).
לדבריו, סאנדוז לא סיפקה את הסחורה ולא עמדה בציפיות של נוברטיס, כאשר המכירות של נוברטיס עצמה צנחו בעקבות מגיפת הקורונה, אשר גרמה לעולם להיות מרוכז במגיפה ו'לשכוח' שיש עוד מחלות. כך יצא שמחלות אחרות, או אם תרצו - 'עונת הצינון והשיעול', יצאו מהאופנה כשלמעשה בעקבות ההגבלות אנשים פחות נפגשו וממילא פחות חלו במחלות אחרות.
סנדוז היא למעשה חברה מתחרה של טבע בשוק הגנרי ומובילה עולמית. ברגע שהיא תפוצל או תימכר היא תקבל מיקוד ניהולי הרבה יותר גדול, שכן עד היום היא לא הייתה בליבת העסקים של נוברטיס.
- הדובים שוב ניצחו: הנאסד"ק ירד 3.2%, אפל 5% וטסלה 9%
- ויאטריס - המתחרה של טבע - לא מעניינת, אפילו לא היום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סאנדוז, מיילן (שהפכה לויאטריס) וטבע הישראלית הן השחקניות הגדולות בעולם בתחום התרופות הגנריות, ובגלל בעיות שקשורות להגבלים עסקיים קשה לראות את האחד קונה את האחר. זה אומר שיש לטבע פתאום עוד מתחרה - שגם כך הוא מהותי - וייתכן שהוא יתחזק. מעבר לכך, יהיה עוד גוף תרופות גנרי מעניין להשקעה.
אז אם סנדוז תימכר כעת, מדוע טבע עולה? הסיבה היא כי טבע כבר ירדה בחודש אוקטובר, רגע לפני פרסום הדוחות הכספיים שלה ב-6%, לאחר שנוברטיס בעצם אמרה שהנושא על השולחן. כלומר, טבע כבר ירדה אז ולכן עכשיו היא מתקנת.
- 9.איצ 100 קיסוס 10/05/2022 18:40הגב לתגובה זומצבכם לאין שיעור.
- 8.מניית טבע שווה כמו נייר טואלט (ל"ת)ישראלי 02/02/2022 16:47הגב לתגובה זו
- 7.אבי1 01/02/2022 22:19הגב לתגובה זומה קשור .
- 6.נ.ש. 01/02/2022 18:56הגב לתגובה זומצד אחד זו הודאה בכישלון של נוברטיס להתחרות בטבע. מנגד ברגע שהחברה תהיה ממוקדת גנרי זה יפגע במכירות של טבע. או ייצור תחרות שיגביר את השחיקה. וכל זה קורה בתקופה של אינפלציה בארה"ב ועליית השכר.
- יאיר 01/02/2022 22:39הגב לתגובה זואף אחד לא יכול לצפות כלום. סביר שהם אפילו לא מוכרות אותן תרופות..וגם אם כן..יש עוד חברות שמוכרות אותן תרופות כמו פרצטמול וכו וכו..שזה גרושים ולא תחרות משפיעה
- 5.עוד יגיע יום שנראה שער 90 דולר. (ל"ת)רפאל 01/02/2022 18:36הגב לתגובה זו
- 4.זמבורה 01/02/2022 17:00הגב לתגובה זוהכל פה בוער הבורסה המחירים ואפילו המדינה כולה בוערת
- 3.שטבע שווה 10 מילאריד דולר והחברה המתחרה נמכרת ב25 01/02/2022 16:03הגב לתגובה זושטבע שווה 10 מילאריד דולר והחברה המתחרה נמכרת ב25 . עכשיו טבע מוכרת יותר וגם תרופות מקור ולכן היא שווה יותר אולי
- עם החוב שלה היא שווה מינוס 23 מיליארד (ל"ת)קיי 02/02/2022 06:26הגב לתגובה זו
- 2.מנהלי טבע הפושעים לדין. (ל"ת)בן 01/02/2022 15:51הגב לתגובה זו
- 1.אידיוט 01/02/2022 15:01הגב לתגובה זובתי המשפט בארה"ב סוחטים את חברות התרופות כדי להוציא מהן כסף. בסופו של דבר זה יגרום להתייקרות התרופות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
