גוגל
צילום: Kai Wenzel/Unsplash

האם גוגל תציג רבעון שני ברציפות של ירידה בהכנסות מפרסום?

אם דוחות מיקרוסופט הם מדד, אז התשובה היא בהחלט כן. ההכנסות של שירותי הענן דווקא צפויים לעלות. מה התחזית ברווח למניה ומה צפוי להעיק על המניה ב-2021
ארז ליבנה |

על גוגל  GOOGLE עבר חודש לא מזהיר בלשון המעטה. האמת, אפשר לומר חצי שנה לא משהו. בעיקר לנוכח המספרים המצוינים שהחברה מציגה מאז החלה להיסחר, כשנכון לכתיבת שורות אלה, מדובר על תשואה של 2,874% ב-16 שנה. לא רע בכלל.

אתמול, החברה חטפה בשתי זירות מקבילות. בעוד סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל קבוצת אלפאבת, חברת האם של גוגל עבר "חוקן" בשידור חי מחוף לחוף בסנאט, הרשויות באיטליה הודיעו כי ה החברה נחקרת על מעבר על חוקי ההגבלים העסקיים במדינה.

 

יחד עם ההודעה בשבוע שעבר על כך שהרשויות בארה"ב מגישות כתבי אישום נגד החברה בחשד למעבר על חוק ההגבלים העסקיים, בכך ששילמה ליצרניות טלפונים חכמים מיליארדים כדי לתעדף את מנוע החיפוש של גוגל ואת שירותיה המשולבים באנדרואיד – אפשר לומר שבאופן כללי, בגוגל ירצו לשכוח את 2020.

 

מה חושבים בקונצנזוס?

לפי קונצנזוס האנליסטים בוול סטריט, ברבעון השלישי של 2020 החברה צופה הכנסות של כמעט 42.8 מיליארד דולר הכנסות, מול 40.5 מיליארד הכנסות ברבעון המקביל אשתקד. או צמיחה של 5.6%. ההכנסות מתחום הענן צפויות לעמוד על 3.3 מיליארד דולר, בהשוואה ל-2.4 מיליארד אשתקד – עלייה של 37.5%.

 

בשורת הרווח למניה (EPS) הקונצנזוס עומד על 11.18 דולר לרבעון הנוכחי ו-44.4 לשנה כולה. ברבעון המקביל בשנה שעברה החברה החטיאה את היעד במינוס 18.5%. ברבעון הקודם החברה היכתה את התחזיות ב-23.4% ב-EPS, כשהתחזית עמדה על 8.2 דולר למניה, כשבפועל היא הכניסה 10.13 דולר למניה.

 

נכון לכרגע, הצפי בשוק הוא שגוגל לא תמשיך את הטרנד של התכווצות הבכנסות מפרסום, בו היא שולטת על 90% משוק הפרסום המקוון העולמי. ברבעון הקודם, ההכנסות של הרווח למניה היו ב-42% מתחת לקונצנזוס, למרות שעדיין הכו את התחזיות. זו הייתה הפעם הראשונה ב-22 שנים האחרונות שגוגל דיווחה על ירידה בהכנסות.

 

העניין הוא, שמיקרוסופט, שגם לה שוק נאה של פרסום מקוון, דיווחה על ירידה בהכנסות מאפיק זה. יש סיכוי לא שגוגל תסבול מאותה התסמונת, מה שיכול להוביל למכה כפולה. בכל מקרה, המשך הלחץ מצד רגולטורים כמו גם התגברות של תביעות נגד החברה בגין שימוש מונופוליסטי בכוחה העצום, צפוי להעיק על המניה בשנה הקרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.