
סימני האטה? טרגט מצטרפת לרשימת המאכזבות בעונת החגים האחרונה
למרות העליות החדות בשווקים בחודשים האחרונים של 2019, נראה כי "אפקט העושר" לא חלחל גם לצרכן האמריקני, כאשר עוד ועוד חברות קמעונאות מדווחות על עונת חגים חלשה במיוחד בארה"ב, דבר שמעלה את סוגיית מצבו של הצרכן האמריקני למרכז הבמה. אם בשבועיים האחרונים היו אלו בעיקר חברות קטנות וותיקות, כעת מגיעה התור של חברת טרגט (סימול:TGT) שמצליחה לאכזב את המשקיעים. מניית החברה מגיבה בירידה חדה של 7%. ענקאית הקמעונאות האמריקנית דיווחה כי המכירות בחנויות הזהות הציגו עלייה של 1.4% בלבד בחודשים נובמבר-דצמבר, כאשר הצפי בוול סטריט עמד על עלייה של 3.8%. כתוצאה מהמכירות החלשות, החברה צופה כעת כי הרווח המתואם השנתי יעמוד בטווח של 6.25-6.45 דולר למניה, נמוך מהצפי בשוק שעמד על רווח של 6.49 דולר למניה. ההודעה של טרגט מצטרפת כאמור לרשימה ארוכה של חברות קמעונאות שדיווחו בימים האחרונים על נתונים חלשים מעונת החגים האחרונים. אתמול זאת הייתה חברת משחקי הווידאו גיים סטופ (סימול:GME) שדיווחה על מכירות של 1.83 מיליארד דולר בעונת החגים האחרונה, ירידה של 27.5% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018. מוקדם יותר השבוע דיווחה חברה פייב בילו (סימול:FIVE), רשת קמעונאות לצעירים, על ירידה של 2%-2.5% במכירות בחנויות הזהות ברבעון הנוכחי, לעומת צפי מוקדם שעמד על עלייה של 2% במכירות. בשבוע שעבר דיווחו קוהל'ס (סימול:KSS), ג'יי סי פאני (סימול:JCP), מייסיז' (סימול:M) ובד בת' אנד ביונד (סימול:BBBY) וחברת L Brands, חברת האם של מותג וויקטוריה סיקרט, על ירידה במכירות בעונת החגים הנוכחיות (לכתבה המלאה). מדוע נתונים אלו חשובים? ברקע להאטה בסקטור הייצור בארה"ב בשנה האחרונה, הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב מצביעים כי הצריכה הפרטית הייתה הגורם היחידי שצמח בשנה האחרונה (לכתבה המלאה), וריבוי הנתונים מעידים כי סעיף זה מתחיל להיחלש.
- 1.ואי ואבוי ואבוי אוי קקמריקה בבוץ וסחי ורפש עד צוואר (ל"ת)אוי ואבוי 15/01/2020 17:10הגב לתגובה זו

ברקשייר חושפת השקעה של כמיליארד דולר בנדל"ן ברבעון השני
הדיווח האחרון בטופס 13F שפורסם ביום חמישי חשף פוזיציה חדשה בדי.אר הורטון ובלנאר, שמעידה על אמונה כי הריביות צפויות לרדת, מה שעשוי להיטיב עם שוק הדיור; במקביל, התגלו רמזים על רכישה חסויה נוספת
וורן באפט ממשיך להפתיע. הדו"ח הרבעוני של ברקשייר הת׳אוויי חשף כי החברה רכשה מיליוני מניות של חברות נדל"ן אמריקאיות כמו די.אר הורטוןD R Horton Inc 1.05% עם רכישה של כ-1.5 מיליון מניות בשווי של כ־191 מיליון דולר, והגדילה משמעותי את החזקתה ב-לנאר Lennar 1.76% לכ-7.2 מיליון מניות, בשווי כולל של כ־799 מיליון דולר. באפט שמר על הפתעה נוספת, בצורת שורת רכישה חסויה, שלא פורטו בה המניות המדויקות שנרכשו.
חיזוק החשיפה לשוק הדיור האמריקאי, מגזר
שנפגע קשות מעליית הריבית והאינפלציה, מעידה על אמונתו של באפט שהסקטור מתחיל להראות סימני התאוששות, בין היתר על רקע ירידה מסוימת בריביות והתקררות בלחצי המחירים.
לצד רכישות אלו, עלתה תשומת הלב הציבורית להשקעה משמעותית של ברקשייר במניות יונייטד הלת' UnitedHealth 12.78% , שם נרכשו יותר מ-5 מיליון מניות בשווי של כ-1.57 מיליארד דולר. אמנם נכון לסוף הרבעון ברקשייר רשמה הפסד של כ-13% על ההשקעה, אך עצם הגילוי על הרכישה גרם למניית UNH לזנק ב-11% ביום אחד. לכך הצטרפה גם העובדה ששני גופי השקעות נוספים חשפו כי הגדילו גם הם חשיפה למניה.
מדיניות של סודיות
במקביל, אחת המועמדות המרכזיות לתואר "המניה הסודית" היא יצרנית הפלדה Nucor Nucor Corp 0.73% . מניית החברה פרצה ביום שישי רמה טכנית
חשובה, לאחר שנחשף כי ברקשייר מחזיקה בה 6.6 מיליון מניות, שנרכשו לפי מחיר ממוצע של 129.54 דולר, הרבה מתחת למחיר הנוכחי שעומד על כ-153 דולר. הרווח הנאה, יחד עם דפוסי הרכישה הקודמים והתגובה החיובית בשוק, מחזקים את ההשערה שנוקור הייתה חלק מהרכישה החסויה. עם זאת,
העובדה שמחירי המניה לא ירדו משמעותית במהלך הרבעון עלולה לרמז כי מדובר ברכישה ישירה ולא בהיקף שהצדיק חסיון רגולטורי.
- סולאראדג' זינקה 17% בעקבות פירסט סולאר שעלתה ב-11%, אפלייד מטיריאלס צנחה 14% ואיתה ירדו נובה 6% וקמט
- באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקשייר נהגה בעבר לשמור רכישות חסויות כדי למנוע ממתחרים לנהור אחרי אותן השקעות, ובכך להקפיץ את מחיר המניה לפני שסיימה לצבור אחזקה
משמעותית. כך קרה למשל בהשקעה של 7 מיליארד דולר בחברת הביטוח צ׳אב Chubb Corp -0.55% ב-2024, שפורסמה באיחור לאחר שתי דחיות בבקשה לחשיפה פומבית. גם מניות שברון Chevron Corp. 0.9% ו-ורייזון Verizon Communications Inc. 1.7% דווחו באיחור במהלך 2020 ו-2021, מטעמים דומים.

ויה בדרך לוול סטריט עם הכנסות של 206 מ' דולר במחצית הראשונה והפסד חשבונאי
הישראלית שפיתחה פלטפורמה לתחבורה ציבורית מתקדמת מתכננת להנפיק בניו יורק, אחרי צמיחה מתמשכת בהכנסות ושיפור בשולי ההפסד
חברת ויה (Via), שהוקמה ב-2012 על ידי דניאל רמות ואורן שובל, הגישה תשקיף לרשות ניירות ערך האמריקאית במטרה לבצע הנפקה בבורסת ניו יורק. החברה, שפיתחה טכנולוגיה לניהול ותכנון דינמי של שירותי תחבורה ציבורית, מציגה צמיחה מתמשכת בהכנסות אבל עדיין מתקשה לתרגם
אותן לשורת הרווח ורושמת הפסדים, עם זאת ברבעונים האחרונים אפשר לראות מגמת שיפור במדדים הפיננסיים.
בתחילת דרכה הפעילה החברה שירותי נסיעות שיתופיים בערים גדולות כמו ניו יורק ושיקגו ואפילו ניסתה את כוחה גם בתל אביב ובחיפה, אבל בהמשך שינתה כיוון והפכה
לספקית מערכות לניהול שירותי תחבורה ציבורית ומוסדית עבור רשויות, בתי ספר ואוניברסיטאות. זה הניסיון השני של ויה לצאת להנפקה בוול סטריט. בסוף 2021 היא הגישה תשקיף חסוי, אבל חלון ההנפקות באותה תקופה כבר החל להיסגר כשהאינפלציה זינקה והפד' העלה ריבית, המשקיעים איבדו
עניין בהנפקות חדשות והמהלך נגנז.
על פי התשקיף שהגישה, ההכנסות בשנת 2024 הסתכמו בכ-338 מיליון דולר, עלייה של 36% לעומת השנה שקדמה לה. במחצית הראשונה של 2025 רשמה ויה הכנסות של כ-206 מיליון דולר צמיחה שנתית של כ-26%. לצד זאת, ויה עדיין מציגה הפסדים:
במחצית הראשונה של השנה עמד ההפסד הנקי על 37.5 מיליון דולר, שהם כ-18% מההכנסות, לעומת שיעור הפסד של 30% בתקופה המקבילה. גם ברמת EBITDA מתואם ניכר שיפור, כאשר שיעור ההפסד ירד מ-42% במחצית הראשונה של 2023 ל-8% בלבד במחצית הראשונה של 2025.
התשקיף גם חושף כי בין המשקיעים הבולטים בחברה נמנים קרנות ההון סיכון 83North ופיטנגו, במקביל למייסד ומנכ"ל החברה דניאל רמות. סבב הגיוס האחרון של ויה התקיים ב-2023 לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, והחברה דיווחה כי עד כה הושקעו בה סכומים מצטברים של כמיליארד דולר. כיום היא פועלת ביותר מ-30 מדינות ומספקת פתרונות לכ-689 לקוחות, רובם גופים ממשלתיים המהווים מעל 90% מהכנסותיה. למרות החדירה המוגבלת יחסית לשוק כ-1% בלבד מהפוטנציאל בצפון אמריקה ובמערב אירופה ויה רואה בשווקים האלה יעד מרכזי לצמיחה בעתיד.
- ויה רוכשת את סיטימאפר, אפליקציה לתכנון נסיעות, ב-100 מיליון דולר
- חברת ויה גייסה 130 מיליון דולר לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ויה נכנסת לשלב ההנפקה כשהיא מציגה תיק לקוחות רחב יחסית, הרבה רשויות וגופים ציבוריים ביותר מ־30 מדינות. ההכנסות מגיעות בעיקר מהמגזר הממשלתי מה שנותן לה בסיס יציב יחסית, אבל מצד שני גם גורם לויה להיות תלויה בתקציבים ציבוריים ובתנאי רגולציה משתנים. בשלב זה היא מחזיקה רק חלק קטן משוק היעד באירופה ובצפון אמריקה, והצמיחה תלויה ביכולת שלה להרחיב את דריסת הרגל ולשפר את מבנה ההוצאות.