מדד הגרביים: רעיון ההשקעה שיכול לנצח את הנאסד"ק
דוחות טאואר שפורסמו בתחילת השבוע שעבר אכזבו את האנליסטים והובילו את מניית החברה לצלילה של 13%, אך עם זאת, יצרנית המוליכים למחצה הישראלית נמצאת בתעשייה הולכת ומתפתחת, שסביר להניח שנראה חברות רבות בתחום עולות בהכנסות וברווחים בשנים הקרובות.
תעשיית הסמיקונדוקטורים, או ה'מוליכים למחצה', החלה את דרכה אי שם בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת, עם המצאת המעגל המשולב הראשוך, אך עם זאת, רק בעשורים האחרונים, עם הקפיצה הטכנולוגית הגדולה, החלה התעשייה לצבור תאוצה וכיום נמצאת בשיא מבחינת ההתקדמות הטכנולוגית וכמובן, היקף מכירות ורווחיות החברות.
השינוי בתחום, חל בעשור האחרון כאשר את השימוש העיקרי בשבבים ניצלו לתעשיית הסמארטפונים והטאבלים אשר תפסו את מקומם של מעבדי המחשב העתיקים. כיום, הצמיחה נרשמת בזכות תחומים חדשניים כמו: רובוטים, מערכות בלוקצ'יין, IOT, בינה מלאכותית, טכנולוגיית ענן, רכבים אוטונומיים ועוד תחומי חדשנות שונים ומגוונים שמתפתחים בשנים האחרונות בקצב גבוה.
שנת 2017 הייתה שנת שיא לתעשייה עם עלייה של 20.6% בשיעור הרווח, כאשר הרווח המצרפי של התעשייה עמד על 419 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים. הצמיחה מיוחסת בעיקר לתחום "שבבי הזיכרון", שהרווחים מהם צמחו ב- 60%, והם משמשים בעיקר את חברות ה"ענן", אך רוב סוגי השבבים הצביעו על גידול ברווח ביחס לשנת 2016.
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
- טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במבט על 20 השנים האחרונות, ניתן לראות שמדד הנאסד"ק עלה יותר מאשר תחום השבבים. הפער המהותי ביניהם החל להיווצר עם התאוששות המשבר של 2008. נתון מעניין הוא שרק השנה מחירי מניות השבבים חזרו לרמתם טרם פיצוץ בועת הדוט-קום, בעוד שמדד הנאסד"ק עשה זאת כבר בשנת 2015.
בשנתיים האחרונות מניות השבבים מציגות ביצועים עודפים על פני ממוצע מניות הטכנולוגיה, כאשר הן משיגות תשואה כמעט כפולה - כ-91% תשואה במניות השבבים מול תשואה של כ-49% במדד הנאסד"ק. מדד השבבים מכונה לעיתים מדד הגרביים, בשל הדמיון בצליל בין המילים SOX ל-socks.
מדד השבבים (SOX) מול מדד הנאסד"ק בשנתיים האחרונות
שימו לב לטבלת המכפילים של מדד השבבים מול מדד הנאסד"ק - למרות הביצועים העודפים של מניות השבבים בשנתיים האחרונות, קיים עדיין פער תמחור יחסית גבוה בינן לבין מדד הנאסד"ק.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.ירון 16/05/2018 13:38הגב לתגובה זואבל ברגע שישבור את הרמה הזו הוא יתמוטט.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
