ג'ים רוג'רס: "התיקון בזהב היה צריך לבוא מזמן, לא יודע עד לאן"

גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס דיבר עם יאהו פייננס וקבע: לאחר 12 שנים ללא ירידה, הגיע הזמן לתיקון כלפי מטה. התיקון היה צריך לבוא מזמן
ידידיה אפק | (10)

בשיחה היום (ו') עם יאהו פייננס הגיב גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס למחירי הזהב היורדים וטען שעוד ירידות לפנינו. לאחר שבוע בו איבדה המתכת הצהובה 6% ב-6 ימים, זה כבר לא מפתיע.

"התיקון בזהב היה צריך לבוא מזמן", אומר רוג'רס, שהתראיין עם עניבת הפרפר הפרחונית המסורתית. "הזהב עבר 12 שנים בלי ירידה, זה מאוד לא סביר. הירידה עכשיו היתה צריכה לבוא מזמן, אם תבוא עוד ירידה אני אקנה עוד זהב", הוסיף רוג'רס.

באיזה מחיר נוכל להגיד - אוקיי, התיקון נעשה, עכשיו זה נהיה מוגזם?

רוג'רס הגיב שהוא לא יודע וייעץ למראיינת לבדוק ביאהו פייננס, לפני שענה ברצינות "ב-1300 אקנה קצת, ב-1200 אקנה עוד קצת, וב-1100 אקנה עוד, אך אין זה אומר שהירידות יפסקו שם."

האם זה לא מדאיג שהתיקון קורה באותו זמן שהבנקים המרכזיים מדפיסים כסף באופן אגרסיבי?

כמובן שזה נראה רע עבור הזהב," אמר הגורו, והסביר "למרות שיש הרבה חדשות טובות שצריכות לדחוף אותו מעלה הוא עדיין יורד. מצד שני, הודו, שהיא השוק הגדול ביותר לזהב בעולם, עושה ככל שביכולתה להרוג את הזהב, אם זה במיסים או בהגבלים אחרים. אם הודו מנסה להרוג את הזהב, מי יודע עד לאן נוכל לרדת." מסכם רוג'רס.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    קובי 20/05/2013 11:05
    הגב לתגובה זו
    חוכמה בדיעבר
  • 9.
    עמך 20/05/2013 09:02
    הגב לתגובה זו
    בעלת זכיונות לחיפוש וכרית זהב ומתכות נדירות באלקסה וקולומביה הברטית.
  • 8.
    אז מה הוא כן יודע? (ל"ת)
    ברק 19/05/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    YL 18/05/2013 19:21
    הגב לתגובה זו
    הזהב הוא המלך החדש בסין ו בהודו יתכן ויש גידול בהפקה העולמית האל זיכרו מאות מליוני אדם לאור השיפור הכלכלי רוכשים זהב וכמה שיותר מה שאתם קוראים הוא שקר ביסודו פשוט ניגוד אסטרטגיות של משקיעים גדולים כמו גורג סורס הנבל ..יש מימושים של גורמים עולמיים אבל זיכרו הזהב הוא המלך האמיתי ראו מה גורלו של הדולר תנו לגורג סורס הנבל לרכוש כמה שיותר דולרים עד ש..... השם ירחם
  • 6.
    אחרי שלא ניבא את התיקון הוא משכתב את ההיסטוריה (ל"ת)
    בדיחה 18/05/2013 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יואב 18/05/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    רוג'רס טועה פעם אחרי פעם בתחזיות שלו הן לגבי הזהב והן לגבי האג""ח. אם הוא טוען שהירידות ימשכו הן יפסקו מהר מאוד.
  • 4.
    מישהו יפטר את ריק דוורל אם עוד שנתיים תהיה אינפלציה? (ל"ת)
    קרדיט סוויס 18/05/2013 07:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ברק 18/05/2013 01:38
    הגב לתגובה זו
    שיתחיל לקרוא בקפה. הכתובת היתה על הקיר. ובספל הקפה. מתי הם ילמדו שלא ניתן לחזות מתי בועה תתפוצץ.
  • 2.
    ר 17/05/2013 23:52
    הגב לתגובה זו
    מי זה בכלל שעשו ממנו גורו שמורו
  • 1.
    גו'ני קאש 17/05/2013 22:32
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להתחיל לרכוש במנות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.