דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"
כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית
לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה".
לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".
ממהפכנות לאזהרות
דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי.
ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה.
- דיפסיק תשיק מודל בסוף שנה - התעשייה דרוכה
- דיפסיק הסינית משיקה גרסה חדשה למודל ה-AI שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".
הקרב על העתיד
מאז פריצתה בינואר, דיפסיק הפכה לעמוד תווך באסטרטגיה הסינית להוכחת עליונות טכנולוגית. הממשלה בבייג’ינג רואה בה אבן דרך במאבק מול ארה"ב, והיא משולבת ביוזמות לפיתוח אקוסיסטם AI מקומי יחד עם יצרניות השבבים וואווי ו-Cambricon. בספטמבר הכריזה החברה על גרסה חדשה, DeepSeek V3, שתוארה כמודל “ניסיוני” יעיל יותר באימון ובעל יכולת עיבוד של רצפים ארוכים במיוחד. עצם ההודעה גרמה לעלייה של עשרות אחוזים במניות חברות שבבים סיניות, עדות לעוצמת השפעתה של דיפסיק על התעשייה המקומית. ועדיין, לצד ההצלחה הטכנולוגית, צ'ן בחר להציב מראה ביקורתית: “אנחנו נמצאים בעידן שבו כל קפיצת מדרגה טכנולוגית עלולה להביא גם לזעזוע חברתי. עלינו להיות שקולים, לא רק שאפתניים.”
בכנס, דיברו גם דמויות בכירות נוספות מהתעשייה הסינית. בהקשרי רובוטיקה, וואנג שינגשינג, מייסד ומנכ"ל חברת Unitree Robotics, הנחשבת לחלוצה בתחום הרובוטיקה , אמר כי הבינה המלאכותית מזינה את הצמיחה המואצת של תחום הרובוטים. לדבריו, תרחישים שבעבר נראו כלקוחים מספרי מדע בדיוני, כגון רובוטים רוקדים או מבצעים משימות מורכבות, הפכו למציאות בשנה האחרונה בלבד. “השנתיים הקרובות יביאו הפתעות גדולות עוד יותר,” אמר במהלך מפגש בפסגה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם ליו צ׳יאנדונג, מייסד ויו״ר ענקית המסחר האלקטרוני JD.com, ציין כי תחום הרובוטיקה עתיד לחולל מהפכה במערכת הלוגיסטית של החברה. בנאום הפתיחה סיפר ליו כי מרכז המיון החדש של JD בבייג׳ינג כבר החליף 90% מהעובדים ברובוטים, והוסיף כי באפריל הקרוב תשיק החברה את תחנת המשלוחים האוטונומית הראשונה בעולם, ללא מגע יד אדם.
האן בִּיצֶ׳נְג, מייסד ומנכ״ל חברת BrainCo המפתחת ממשקי מוח-מחשב, אמר כי בכוונת החברה להרחיב את יישומי הטכנולוגיה מעבר לעזרה לאנשים עם מוגבלויות, כדי לשרת קהלים רחבים יותר. לדבריו, החברה צפויה
להשיק מערכת חדשה לסיוע בשינה בשנה הבאה, ובתוך שנתיים גם מוצר לניהול משקל, שניהם מבוססי בינה מלאכותית ועתידים “לטפל באתגרים יומיומיים של חיי האדם”.
הדברים מקבלים משנה תוקף לאור הצהרתו האחרונה של מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, שהכריז לפני יומיים כי "סין תנצח את ארה"ב במירוץ לבינה המלאכותית". הואנג דיבר בכנס Future of AI של הפייננשל טיימס בלונדון, שם התריע כי ארה"ב עלולה לאבד את ההובלה הטכנולוגית לטובת סין, בין היתר בשל רגולציה כבדה מדי ועלויות אנרגיה גבוהות לעומת התמיכה הממשלתית הנדיבה שנהנית ממנה התעשייה הסינית. לדבריו, בעוד סין מקדמת את החדשנות המקומית בעזרת סובסידיות רחבות ותשתיות אנרגיה זולות, במערב קיים עודף רגולציה שמאט את פיתוחי הבינה המלאכותית. "סין רצה קדימה, ואנחנו עסוקים בדיונים ובחששות", צוטט הואנג בכתבה.
אמנם שעות ספורות אחרי פרסום הדברים, הואנג ניסה לכבות את השריפה שהדליק כשפרסם הבהרה בחשבון הרשמי של אנבידיה ברשת X, בניסיון למתן את הרושם שנוצר, אבל כך או כך, המסר עבר.
בשנים האחרונות ממשלת סין נוקטת מדיניות תומכת במיוחד כלפי תחום הבינה המלאכותית, שהפכה למנוע צמיחה אדיר והציבה את המדינה בחזית החדשנות העולמית. באוגוסט השנה פרסם מועצת המדינה של סין מסמך מדיניות חדש לקידום השימוש המסחרי רחב ההיקף בבינה מלאכותית.
לפי היעדים, עד שנת 2030 שיעור האימוץ של מערכות בינה מלאכותית מתקדמות ויישומים חכמים צפוי לעבור את רף ה-90%, ועד 2035 סין אמורה
להיכנס לשלב חדש של “כלכלה חכמה וחברה חכמה”. מנכ״ל עליבאבא, אדי וו, הביע ביטחון מלא ביכולת להשיג יעד זה, וחשף כי החברה בונה תשתית ענקית לענן בינה מלאכותית ומגבירה את השקעותיה במטרה לספק שירותי AI מהמובילים בעולם.
השאלה היא לא מה בונים אלא מה משמרים
אם לוקחים בחשבון את המדיניות הסינית המחושבת, ועל רקע הקשרים המדוברים של החברה עם הממשל, הופעתה המחודשת של דיפסיק היא אבולוציה נוספת במרוץ הגלובלי לבינה מלאכותית, וייתכן שהיא מסמנת שלב שבו זהירות הופכת לערך לאומי, לא פחות מחדשנות. החברה, שעד לפני חודשים ספורים סימלה את גאוות סין בזירת הטכנולוגיה, מבקשת כעת להוביל גם את השיח על אחריות מוסרית וחברתית. “העתיד של הבינה המלאכותית תלוי באומץ שלנו להודות בסכנותיה,” סיכם צ'ן. “זו אינה רק שאלה של מה נוכל לבנות - אלא של מה נוכל לשמר".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
