סופר מיקרו מתרחבת למרות האתגרים: שיתוף פעולה עם xAI וצמיחה בשוק הדאטה סנטרס
החברה בנתה עבור אילון מאסק את מרכז הנתונים Colossus תוך 122 ימים בלבד, ממשיכה להתרחב בארה"ב, ונערכת להתמודד עם השפעות המכסים של טראמפ
סופר מיקרו, אחת השחקניות הבולטות בתחום הדאטה סנטרס והשרתים בעלי יעילות גבוהה, ממשיכה להרחיב את פעילותה לצד התמודדות עם אתגרים רגולטוריים ופיננסיים. מנכ"ל החברה, צ'ארלס ליאנג, הכריז על תוכניות להתרחבות משמעותית באזורי המערב התיכון והחוף המזרחי של ארה"ב,
לצד חיזוק שיתופי פעולה עם שותפים פוטנציאליים במזרח התיכון. במקביל, החברה השלימה לאחרונה פרויקט שאפתני – בניית דאטה סנטר עצום עבור xAI של אילון מאסק תוך 122 ימים בלבד, הישג יוצא דופן בקנה מידה תעשייתי.
שיתוף הפעולה עם אילון מאסק והאצת פיתוח הדאטה סנטרס
אחד ההישגים הבולטים של סופר מיקרו הוא הקמת מרכז הנתונים Colossus עבור xAI של אילון מאסק. מדובר במתקן ענק בשטח של 750,000 מטר רבוע, המצויד בכ-100,000 יחידות של מעבדי Nvidia H100. ליאנג ציין כי תהליך הבנייה, שבדרך כלל אורך יותר משנה, הושלם בפחות מארבעה חודשים בעקבות דרישות גבוהות מצד מאסק ולחץ להאיץ את הפרויקט.
סופר מיקרו מהווה כיום שחקן מרכזי באקוסיסטם של הבינה המלאכותית, כאשר השרתים שלה משולבים בפרויקטים של אנבידיה, OpenAI, Anthropic ועוד. ככל שהביקוש לשרתים מתקדמים
ומרכזי נתונים מותאמים לבינה מלאכותית ממשיך לגדול, החברה מצפה להמשיך במגמת הצמיחה ולהרחיב את עסקיה לאזורים חדשים.
אתגרים רגולטוריים והתמודדות עם חוסר ודאות פיננסי
למרות ההתרחבות המרשימה, סופר מיקרו מתמודדת עם אתגרים משמעותיים. החברה ספגה ביקורת על ניהול הדוחות הכספיים שלה ונקלעה לעיכובים בהגשת מסמכים רגולטוריים, מה שהוביל לחקירה של משרד המשפטים האמריקאי והרשות לניירות הערך (SEC). כמו כן, החברה עומדת בפני מספר תביעות משפטיות שהוגשו בעקבות התנהלותה החשבונאית. לצד זאת, החברה מתכננת להמשיך ולבסס את פעילותה בארה"ב כדי לצמצם את ההשפעה של המכסים שהטיל ממשל טראמפ על ייבוא פלדה ואלומיניום.
- סופר מיקרו מורידה תחזיות והמניה צונחת ב-9%
- סופר מיקרו קופצת ב-7% בעקבות שותפות עם נוקיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא גם מחזקת את קשריה עם יצרנים בטייוואן, שם פועלים חלק משותפיה העסקיים המרכזיים. ליאנג משדר אופטימיות לגבי עתיד החברה, וצופה
המשך ביקוש גבוה לפתרונות דאטה סנטרס מתקדמים, בעיקר עם הצמיחה המואצת של טכנולוגיות בינה מלאכותית והצורך במערכות חזקות לניהול נתונים בקנה מידה עולמי.
בתקופה האחרונה המניה חוותה תנודתיות גבוהה לצד חוסר ודאות והחברה זכתה לביקורת בעקבות מכירת מניות של בכירים בחברה. שני סגני נשיאים בכירים בחברה, סרה ליו וג'ורג' קאו, מכרו מניות בהיקף של מיליוני דולרים, תוך שהם ניצלו את עליית מחיר המניה בעקבות הגשת הדוחות הכספיים של החברה. ב-26 בפברואר, בעיצומה של עלייה חדה במחיר המניה, מכרה סרה ליו, אשר היא גם בת זוגו של מייסד החברה ומנכ"ל צ'רלס ליאנג, 46,293 מניות תמורת 2.3 מיליון דולרים. המכירה בוצעה במחיר ממוצע של 50.17 דולר למניה, כאשר מדובר היה במכירת כל המניות שהחזיקה בחשבון האישי שלה.
זמן קצר לאחר מכן, מכר ג'ורג' קאו, סגן נשיא בכיר אחר, 71,720 מניות בסך של 3.6 מיליון דולרים, במחיר ממוצע של 50.48 דולר למניה. לאחר המכירה, נותרו בידיו 19,449 מניות בחשבון האישי. המכירות התרחשו לאחר שסופר מיקרו הגישה את דוח הכספים השנתי (10-K) באיחור, אשר הקל במידה רבה על החששות לגבי מעמדה של החברה בבורסת נאסד"ק. חברת הביקורת BDO אישרה כי הדוחות הכספיים מציגים באופן הוגן את המצב הכספי של החברה לשנת הכספים שהסתיימה ב-30 ביוני 2024.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
שווי השוק של סופר מיקרו עומד על 24.8 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-37%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ירדה בכ-63%. מכפיל הרווח שלה עומד על 18, והמכפיל העתידי על 11.
- 1.תלמדו מבאפט עדיף בפנסיה ובהשתלמות לעבור למסלול כספי ללא מניות. (ל"ת)באפט יושב על מזומנים 14/03/2025 19:16הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

