סופר מיקרו
צילום: טוויטר

סופר מיקרו מתרחבת למרות האתגרים: שיתוף פעולה עם xAI וצמיחה בשוק הדאטה סנטרס

החברה בנתה עבור אילון מאסק את מרכז הנתונים Colossus תוך 122 ימים בלבד, ממשיכה להתרחב בארה"ב, ונערכת להתמודד עם השפעות המכסים של טראמפ

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה סופר מיקרו

סופר מיקרו, אחת השחקניות הבולטות בתחום הדאטה סנטרס והשרתים בעלי יעילות גבוהה, ממשיכה להרחיב את פעילותה לצד התמודדות עם אתגרים רגולטוריים ופיננסיים. מנכ"ל החברה, צ'ארלס ליאנג, הכריז על תוכניות להתרחבות משמעותית באזורי המערב התיכון והחוף המזרחי של ארה"ב, לצד חיזוק שיתופי פעולה עם שותפים פוטנציאליים במזרח התיכון. במקביל, החברה השלימה לאחרונה פרויקט שאפתני – בניית דאטה סנטר עצום עבור xAI של אילון מאסק תוך 122 ימים בלבד, הישג יוצא דופן בקנה מידה תעשייתי.


שיתוף הפעולה עם אילון מאסק והאצת פיתוח הדאטה סנטרס

 

אחד ההישגים הבולטים של סופר מיקרו הוא הקמת מרכז הנתונים Colossus עבור xAI של אילון מאסק. מדובר במתקן ענק בשטח של 750,000 מטר רבוע, המצויד בכ-100,000 יחידות של מעבדי Nvidia H100. ליאנג ציין כי תהליך הבנייה, שבדרך כלל אורך יותר משנה, הושלם בפחות מארבעה חודשים בעקבות דרישות גבוהות מצד מאסק ולחץ להאיץ את הפרויקט. 

סופר מיקרו מהווה כיום שחקן מרכזי באקוסיסטם של הבינה המלאכותית, כאשר השרתים שלה משולבים בפרויקטים של אנבידיה, OpenAI, Anthropic ועוד. ככל שהביקוש לשרתים מתקדמים ומרכזי נתונים מותאמים לבינה מלאכותית ממשיך לגדול, החברה מצפה להמשיך במגמת הצמיחה ולהרחיב את עסקיה לאזורים חדשים.


אתגרים רגולטוריים והתמודדות עם חוסר ודאות פיננסי


למרות ההתרחבות המרשימה, סופר מיקרו מתמודדת עם אתגרים משמעותיים. החברה ספגה ביקורת על ניהול הדוחות הכספיים שלה ונקלעה לעיכובים בהגשת מסמכים רגולטוריים, מה שהוביל לחקירה של משרד המשפטים האמריקאי והרשות לניירות הערך (SEC). כמו כן, החברה עומדת בפני מספר תביעות משפטיות שהוגשו בעקבות התנהלותה החשבונאית. לצד זאת, החברה מתכננת להמשיך ולבסס את פעילותה בארה"ב כדי לצמצם את ההשפעה של המכסים שהטיל ממשל טראמפ על ייבוא פלדה ואלומיניום. 

היא גם מחזקת את קשריה עם יצרנים בטייוואן, שם פועלים חלק משותפיה העסקיים המרכזיים. ליאנג משדר אופטימיות לגבי עתיד החברה, וצופה המשך ביקוש גבוה לפתרונות דאטה סנטרס מתקדמים, בעיקר עם הצמיחה המואצת של טכנולוגיות בינה מלאכותית והצורך במערכות חזקות לניהול נתונים בקנה מידה עולמי.


בתקופה האחרונה המניה חוותה תנודתיות גבוהה לצד חוסר ודאות והחברה זכתה לביקורת בעקבות מכירת מניות של בכירים בחברה. שני סגני נשיאים בכירים בחברה, סרה ליו וג'ורג' קאו, מכרו מניות בהיקף של מיליוני דולרים, תוך שהם ניצלו את עליית מחיר המניה בעקבות הגשת הדוחות הכספיים של החברה. ב-26 בפברואר, בעיצומה של עלייה חדה במחיר המניה, מכרה סרה ליו, אשר היא גם בת זוגו של מייסד החברה ומנכ"ל צ'רלס ליאנג, 46,293 מניות תמורת 2.3 מיליון דולרים. המכירה בוצעה במחיר ממוצע של 50.17 דולר למניה, כאשר מדובר היה במכירת כל המניות שהחזיקה בחשבון האישי שלה.

זמן קצר לאחר מכן, מכר ג'ורג' קאו, סגן נשיא בכיר אחר, 71,720 מניות בסך של 3.6 מיליון דולרים, במחיר ממוצע של 50.48 דולר למניה. לאחר המכירה, נותרו בידיו 19,449 מניות בחשבון האישי. המכירות התרחשו לאחר שסופר מיקרו הגישה את דוח הכספים השנתי (10-K) באיחור, אשר הקל במידה רבה על החששות לגבי מעמדה של החברה בבורסת נאסד"ק. חברת הביקורת BDO אישרה כי הדוחות הכספיים מציגים באופן הוגן את המצב הכספי של החברה לשנת הכספים שהסתיימה ב-30 ביוני 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"



שווי השוק של סופר מיקרו עומד על 24.8 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-37%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ירדה בכ-63%. מכפיל הרווח שלה עומד על 18, והמכפיל העתידי על 11.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תלמדו מבאפט עדיף בפנסיה ובהשתלמות לעבור למסלול כספי ללא מניות. (ל"ת)
    באפט יושב על מזומנים 14/03/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.