סופר מיקרו
צילום: טוויטר

סופר מיקרו מתרחבת למרות האתגרים: שיתוף פעולה עם xAI וצמיחה בשוק הדאטה סנטרס

החברה בנתה עבור אילון מאסק את מרכז הנתונים Colossus תוך 122 ימים בלבד, ממשיכה להתרחב בארה"ב, ונערכת להתמודד עם השפעות המכסים של טראמפ

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה סופר מיקרו

סופר מיקרו, אחת השחקניות הבולטות בתחום הדאטה סנטרס והשרתים בעלי יעילות גבוהה, ממשיכה להרחיב את פעילותה לצד התמודדות עם אתגרים רגולטוריים ופיננסיים. מנכ"ל החברה, צ'ארלס ליאנג, הכריז על תוכניות להתרחבות משמעותית באזורי המערב התיכון והחוף המזרחי של ארה"ב, לצד חיזוק שיתופי פעולה עם שותפים פוטנציאליים במזרח התיכון. במקביל, החברה השלימה לאחרונה פרויקט שאפתני – בניית דאטה סנטר עצום עבור xAI של אילון מאסק תוך 122 ימים בלבד, הישג יוצא דופן בקנה מידה תעשייתי.


שיתוף הפעולה עם אילון מאסק והאצת פיתוח הדאטה סנטרס

 

אחד ההישגים הבולטים של סופר מיקרו הוא הקמת מרכז הנתונים Colossus עבור xAI של אילון מאסק. מדובר במתקן ענק בשטח של 750,000 מטר רבוע, המצויד בכ-100,000 יחידות של מעבדי Nvidia H100. ליאנג ציין כי תהליך הבנייה, שבדרך כלל אורך יותר משנה, הושלם בפחות מארבעה חודשים בעקבות דרישות גבוהות מצד מאסק ולחץ להאיץ את הפרויקט. 

סופר מיקרו מהווה כיום שחקן מרכזי באקוסיסטם של הבינה המלאכותית, כאשר השרתים שלה משולבים בפרויקטים של אנבידיה, OpenAI, Anthropic ועוד. ככל שהביקוש לשרתים מתקדמים ומרכזי נתונים מותאמים לבינה מלאכותית ממשיך לגדול, החברה מצפה להמשיך במגמת הצמיחה ולהרחיב את עסקיה לאזורים חדשים.


אתגרים רגולטוריים והתמודדות עם חוסר ודאות פיננסי


למרות ההתרחבות המרשימה, סופר מיקרו מתמודדת עם אתגרים משמעותיים. החברה ספגה ביקורת על ניהול הדוחות הכספיים שלה ונקלעה לעיכובים בהגשת מסמכים רגולטוריים, מה שהוביל לחקירה של משרד המשפטים האמריקאי והרשות לניירות הערך (SEC). כמו כן, החברה עומדת בפני מספר תביעות משפטיות שהוגשו בעקבות התנהלותה החשבונאית. לצד זאת, החברה מתכננת להמשיך ולבסס את פעילותה בארה"ב כדי לצמצם את ההשפעה של המכסים שהטיל ממשל טראמפ על ייבוא פלדה ואלומיניום. 

היא גם מחזקת את קשריה עם יצרנים בטייוואן, שם פועלים חלק משותפיה העסקיים המרכזיים. ליאנג משדר אופטימיות לגבי עתיד החברה, וצופה המשך ביקוש גבוה לפתרונות דאטה סנטרס מתקדמים, בעיקר עם הצמיחה המואצת של טכנולוגיות בינה מלאכותית והצורך במערכות חזקות לניהול נתונים בקנה מידה עולמי.


בתקופה האחרונה המניה חוותה תנודתיות גבוהה לצד חוסר ודאות והחברה זכתה לביקורת בעקבות מכירת מניות של בכירים בחברה. שני סגני נשיאים בכירים בחברה, סרה ליו וג'ורג' קאו, מכרו מניות בהיקף של מיליוני דולרים, תוך שהם ניצלו את עליית מחיר המניה בעקבות הגשת הדוחות הכספיים של החברה. ב-26 בפברואר, בעיצומה של עלייה חדה במחיר המניה, מכרה סרה ליו, אשר היא גם בת זוגו של מייסד החברה ומנכ"ל צ'רלס ליאנג, 46,293 מניות תמורת 2.3 מיליון דולרים. המכירה בוצעה במחיר ממוצע של 50.17 דולר למניה, כאשר מדובר היה במכירת כל המניות שהחזיקה בחשבון האישי שלה.

זמן קצר לאחר מכן, מכר ג'ורג' קאו, סגן נשיא בכיר אחר, 71,720 מניות בסך של 3.6 מיליון דולרים, במחיר ממוצע של 50.48 דולר למניה. לאחר המכירה, נותרו בידיו 19,449 מניות בחשבון האישי. המכירות התרחשו לאחר שסופר מיקרו הגישה את דוח הכספים השנתי (10-K) באיחור, אשר הקל במידה רבה על החששות לגבי מעמדה של החברה בבורסת נאסד"ק. חברת הביקורת BDO אישרה כי הדוחות הכספיים מציגים באופן הוגן את המצב הכספי של החברה לשנת הכספים שהסתיימה ב-30 ביוני 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"



שווי השוק של סופר מיקרו עומד על 24.8 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-37%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ירדה בכ-63%. מכפיל הרווח שלה עומד על 18, והמכפיל העתידי על 11.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תלמדו מבאפט עדיף בפנסיה ובהשתלמות לעבור למסלול כספי ללא מניות. (ל"ת)
    באפט יושב על מזומנים 14/03/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".