ליאור שמש ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין
שיחה

"ה-AI מחזק את וויקס יותר מאשר את המתחרים"

מניית וויקס קופצת למרות תחזית שהייתה מאכזבת בהשוואה לצפי האנליסטים; בשיחה אחרי הדוחות, היו"ר ניר זוהר וסמנכ"ל הכספים ליאור שמש הסבירו שהם עדיין משקיעים בצמיחה לצד הגדלת ההכנסות מלקוחות קיימים, ודיברו גם על יכולות ה-AI של החברה בהשוואה למתחרים: "התחרות לא נהיית קלה יותר, אבל אנחנו מתחזקים"

רוי שיינמן |

התחזית שוויקס Wix.com -2.3%   פרסמה מאכזבת בהשוואה לצפי האנליסטים אבל המניה בינתיים עולה. וויקס צופה הכנסות של 471 מיליון דולר ברבעון הראשון, לעומת צפי האנליסטים של 480 מיליון דולר, וההכנסות ב-2025 צפויות לעמוד על 1.97-2 מיליארד דולר, האנליסטים צופים מעל 2 מיליארד דולר. וויקס צמחה ב-2024 ב-13% ולפי התחזית היא תצמח ב-2025 ב-12.7% לפי נקודת האמצע של התחזית. 


המספרים מראים שהצמיחה של וויקס מתקבעת באזור הזה אבל הרווחיות עולה - ברבעון הרביעי של 2024 למשל החברה דיווחה על רווח של 1.93 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-1.61 דולר למניה, מרבעון לרבעון הרווח עלה ב-58%. וויקס לא נתנה תחזית לרווח אבל אם הוא צומח יותר מההכנסות זה עלול להציף דאגות שהחברה מתמקדת יותר בלקוחות הקיימים שלה מאשר בצמיחה. עם זאת המשקיעים לא מתרגשים וגם ההנהלה נשמעת אופטימית.


ניר זוהר, יו"ר החברה, וליאור שמש, סמנכ"ל הכספים, אומרים שוויקס עדיין מתמקדת בצמיחה לצד ההשקעה בלקוחות הקיימים: "המשקיעים יודעים שאנחנו יודעים להיות רווחיים, לכן עכשיו זו שאלה של צמיחה והם מאמינים בנו", אמרו השניים בשיחה אחרי הדוחות. כנראה שההפתעה של וויקס בשורה התחתונה גרמה למשקיעים להיות אופטימיים, יותר ממה שהתחזית הייתה מאכזבת לעומת צפי האנליסטים. 


לצד זאת, ההנהלה גם מציינת שהיא פחות חוששת מהמתחרות שמשלבות AI במוצרים. בעבר היה חשש שהבינה המלאכותית תפגע באופן רוחבי בחברות בניית האתרים, אבל וויקס והמתחרות שלה מהר מאוד רתמו את היכולות האלה לטובתן ושילבו אותן במוצרים שלהן. זוהר ושמש אפילו אומרים שהם הצליחו לעשות זאת יותר טוב מהמתחרים. גם כשמסתכלים על המניה רואים שהחששות האלו מצד המשקיעים נעלמו, והמניה בפלוס 80% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של 12.5 מיליארד דולר, מכפיל 27 על הרווחים הצפויים ב-2026. הנה מה שעוד היה לזוהר ושמש להגיד אחרי הדוחות.


המניה מתקרבת חזרה לרמות של 2021 מה אתם שומעים ממשקיעים?

"המשקיעים יודעים שאנחנו יודעים לשמור על רמת הרווחיות שלנו, לכן הדגש היום, ובצדק, הוא על איך אנחנו מאיצים את הצמיחה. בצד אחד יש את ה-Partners שגדל בערך ב-30% שנה לשנה. אני מניח שבמרוצת השנים הקצב יאט בגלל שאלה מספרים גדולים, אבל אני מאמין שאפשר לשמר את הצמיחה שם בין 20%-30%. מהצד השני ה-Self Creators יותר פגיעים לשינויים במחירים ולמאקרו. כקבוצה הם עדיין לא חוו התאוששות מלאה ושם אנחנו גדלים בקצב איטי יותר לעומת לפני הקורונה. עם זאת, יש לנו תכניות להאצת הצמיחה גם שם. 019, יש לנו תכניות להאצת הצמיחה, זה יקרה כי אנחנו נעזור להם להשיג את מה שהם רוצים.במובן הזה בעלי המניות מביעים בנו אמון שנצליח לעשות את זה".


איך אתם רואים את התחרות במובן של יכולות AI?

"התחרות לא נהיית קלה יותר, אבל ה-AI יותר מחזק אותנו מאשר את המתחרים. ל-GoDaddy למשל יש מוצר AI מגניב שהולך להם טוב אבל הם מיישמים אותו במקומות קצת אחרים מאיתנו, ו-Squarespace עם מוצר יותר בסיסי. עם זאת צריך לזכור שיש להם משאבים ויכולות וזה יעזור להם להשתפר.


בנוגע לחברות הקטנות שמשתמשות ב-AI, אני לא חושב שזה איום גדול. אתר היום הוא לא מה שאתר היה לפני 15 שנים. אנשים היום משתמשים באתרים כמעין הארכה של העסק שלהם, זה אומר שצריך הרבה יכולות ואלה לא דברים ש-AI יכול לייצר לבד, אם זה היה המקרה היינו מפטרים מפתחים ועובדים רק עם AI. בינתיים ה-AI מאוד עוזר לנו להשיא ערך ללקוחות - ויזואלית, יצירת תוכן ועוד".

קיראו עוד ב"גלובל"


הוצאות המו"פ נשארו דומות לשנה שעברה, אתם היום יותר במקום של לשפר את המוניטיזציה מהמוצרים הקיימים ואלה שלקראת השקה או שעדיין שמים דגש על פיתוחים חדשים?

"אנחנו בפירוש חושבים על מוצרים שיזערו לנו להגיע ליותר אנשים מאשר לשפר את ההכנסה פר משתמש, או מוניטיזציה, מהבחינה של מוניטיזציה אנחנו במקום טוב היום - אם מסתכלים על הכנסה ממוצעת למנוי אנחנו בעלייה מתמדת, זה נובע מהעובדה שיותר ויותר חנויות שמוכרות על גבי הפלטפורמה, כלומר אנחנו רואים יותר תרומה מתחום התשלומים, אבל לא רק - יותר ויותר אנשים קונים חבילות יותר יקרות, בשל העובדה שאנחנו מוסיפים ערך לפלטפורמה עם מוצרים ופיצ'רים חדשים.


יחד עם זאת, אנחנו מתכוונים להשיק 2 מוצרים משמעותיים שהמטרה שלהם היא בפירוש לתרום למוניטיזציה, אבל יותר בהמשך הדרך, כי הם גם יעזרו לנו להגיע ליותר אנשים".


הוצאות המו"פ יעלו בהמשך?

"הוצאות המו"פ תמיד יעלו", אומר שמש. "אנחנו משאירים את מספר העובדים קבוע, כמו שאמרנו בעבר, אבל הוצאות המו"פ עולות כי אנחנו מעלים את השכר של העובדים, בטח בתחום כזה שהוא מאוד תחרותי. אבל, חשוב לזכור שההכנסות גדלות בשיעור יותר גבוה מאשר הגידול בהוצאות המו"פ, וגם מהגידול בהוצאות השיווק".


תשיקו מוצרים חדשים שמתממשקים לרשתות החברתיות?

"המוצרים כבר מתממשקים לרשתות והם עושים עבודה מצוינת בלהביא טראפיק לחנויות", אומר זוהר. "בחלק מהפיצ'רים אפשר לקנות ישירות בתוך הרשת החברתית, אבל אנחנו רואים שגם יוצרים וגם עסקים מעדיפים להמשיך למכור באתר, כי שם יש יותר שליטה על חווית הלקוח והקשר ללקוח".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.