ליאור שמש ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין
שיחה

"ה-AI מחזק את וויקס יותר מאשר את המתחרים"

מניית וויקס קופצת למרות תחזית שהייתה מאכזבת בהשוואה לצפי האנליסטים; בשיחה אחרי הדוחות, היו"ר ניר זוהר וסמנכ"ל הכספים ליאור שמש הסבירו שהם עדיין משקיעים בצמיחה לצד הגדלת ההכנסות מלקוחות קיימים, ודיברו גם על יכולות ה-AI של החברה בהשוואה למתחרים: "התחרות לא נהיית קלה יותר, אבל אנחנו מתחזקים"

רוי שיינמן |

התחזית שוויקס Wix.com -2.36%   פרסמה מאכזבת בהשוואה לצפי האנליסטים אבל המניה בינתיים עולה. וויקס צופה הכנסות של 471 מיליון דולר ברבעון הראשון, לעומת צפי האנליסטים של 480 מיליון דולר, וההכנסות ב-2025 צפויות לעמוד על 1.97-2 מיליארד דולר, האנליסטים צופים מעל 2 מיליארד דולר. וויקס צמחה ב-2024 ב-13% ולפי התחזית היא תצמח ב-2025 ב-12.7% לפי נקודת האמצע של התחזית. 


המספרים מראים שהצמיחה של וויקס מתקבעת באזור הזה אבל הרווחיות עולה - ברבעון הרביעי של 2024 למשל החברה דיווחה על רווח של 1.93 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-1.61 דולר למניה, מרבעון לרבעון הרווח עלה ב-58%. וויקס לא נתנה תחזית לרווח אבל אם הוא צומח יותר מההכנסות זה עלול להציף דאגות שהחברה מתמקדת יותר בלקוחות הקיימים שלה מאשר בצמיחה. עם זאת המשקיעים לא מתרגשים וגם ההנהלה נשמעת אופטימית.


ניר זוהר, יו"ר החברה, וליאור שמש, סמנכ"ל הכספים, אומרים שוויקס עדיין מתמקדת בצמיחה לצד ההשקעה בלקוחות הקיימים: "המשקיעים יודעים שאנחנו יודעים להיות רווחיים, לכן עכשיו זו שאלה של צמיחה והם מאמינים בנו", אמרו השניים בשיחה אחרי הדוחות. כנראה שההפתעה של וויקס בשורה התחתונה גרמה למשקיעים להיות אופטימיים, יותר ממה שהתחזית הייתה מאכזבת לעומת צפי האנליסטים. 


לצד זאת, ההנהלה גם מציינת שהיא פחות חוששת מהמתחרות שמשלבות AI במוצרים. בעבר היה חשש שהבינה המלאכותית תפגע באופן רוחבי בחברות בניית האתרים, אבל וויקס והמתחרות שלה מהר מאוד רתמו את היכולות האלה לטובתן ושילבו אותן במוצרים שלהן. זוהר ושמש אפילו אומרים שהם הצליחו לעשות זאת יותר טוב מהמתחרים. גם כשמסתכלים על המניה רואים שהחששות האלו מצד המשקיעים נעלמו, והמניה בפלוס 80% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של 12.5 מיליארד דולר, מכפיל 27 על הרווחים הצפויים ב-2026. הנה מה שעוד היה לזוהר ושמש להגיד אחרי הדוחות.


המניה מתקרבת חזרה לרמות של 2021 מה אתם שומעים ממשקיעים?

"המשקיעים יודעים שאנחנו יודעים לשמור על רמת הרווחיות שלנו, לכן הדגש היום, ובצדק, הוא על איך אנחנו מאיצים את הצמיחה. בצד אחד יש את ה-Partners שגדל בערך ב-30% שנה לשנה. אני מניח שבמרוצת השנים הקצב יאט בגלל שאלה מספרים גדולים, אבל אני מאמין שאפשר לשמר את הצמיחה שם בין 20%-30%. מהצד השני ה-Self Creators יותר פגיעים לשינויים במחירים ולמאקרו. כקבוצה הם עדיין לא חוו התאוששות מלאה ושם אנחנו גדלים בקצב איטי יותר לעומת לפני הקורונה. עם זאת, יש לנו תכניות להאצת הצמיחה גם שם. 019, יש לנו תכניות להאצת הצמיחה, זה יקרה כי אנחנו נעזור להם להשיג את מה שהם רוצים.במובן הזה בעלי המניות מביעים בנו אמון שנצליח לעשות את זה".


איך אתם רואים את התחרות במובן של יכולות AI?

"התחרות לא נהיית קלה יותר, אבל ה-AI יותר מחזק אותנו מאשר את המתחרים. ל-GoDaddy למשל יש מוצר AI מגניב שהולך להם טוב אבל הם מיישמים אותו במקומות קצת אחרים מאיתנו, ו-Squarespace עם מוצר יותר בסיסי. עם זאת צריך לזכור שיש להם משאבים ויכולות וזה יעזור להם להשתפר.


בנוגע לחברות הקטנות שמשתמשות ב-AI, אני לא חושב שזה איום גדול. אתר היום הוא לא מה שאתר היה לפני 15 שנים. אנשים היום משתמשים באתרים כמעין הארכה של העסק שלהם, זה אומר שצריך הרבה יכולות ואלה לא דברים ש-AI יכול לייצר לבד, אם זה היה המקרה היינו מפטרים מפתחים ועובדים רק עם AI. בינתיים ה-AI מאוד עוזר לנו להשיא ערך ללקוחות - ויזואלית, יצירת תוכן ועוד".

קיראו עוד ב"גלובל"


הוצאות המו"פ נשארו דומות לשנה שעברה, אתם היום יותר במקום של לשפר את המוניטיזציה מהמוצרים הקיימים ואלה שלקראת השקה או שעדיין שמים דגש על פיתוחים חדשים?

"אנחנו בפירוש חושבים על מוצרים שיזערו לנו להגיע ליותר אנשים מאשר לשפר את ההכנסה פר משתמש, או מוניטיזציה, מהבחינה של מוניטיזציה אנחנו במקום טוב היום - אם מסתכלים על הכנסה ממוצעת למנוי אנחנו בעלייה מתמדת, זה נובע מהעובדה שיותר ויותר חנויות שמוכרות על גבי הפלטפורמה, כלומר אנחנו רואים יותר תרומה מתחום התשלומים, אבל לא רק - יותר ויותר אנשים קונים חבילות יותר יקרות, בשל העובדה שאנחנו מוסיפים ערך לפלטפורמה עם מוצרים ופיצ'רים חדשים.


יחד עם זאת, אנחנו מתכוונים להשיק 2 מוצרים משמעותיים שהמטרה שלהם היא בפירוש לתרום למוניטיזציה, אבל יותר בהמשך הדרך, כי הם גם יעזרו לנו להגיע ליותר אנשים".


הוצאות המו"פ יעלו בהמשך?

"הוצאות המו"פ תמיד יעלו", אומר שמש. "אנחנו משאירים את מספר העובדים קבוע, כמו שאמרנו בעבר, אבל הוצאות המו"פ עולות כי אנחנו מעלים את השכר של העובדים, בטח בתחום כזה שהוא מאוד תחרותי. אבל, חשוב לזכור שההכנסות גדלות בשיעור יותר גבוה מאשר הגידול בהוצאות המו"פ, וגם מהגידול בהוצאות השיווק".


תשיקו מוצרים חדשים שמתממשקים לרשתות החברתיות?

"המוצרים כבר מתממשקים לרשתות והם עושים עבודה מצוינת בלהביא טראפיק לחנויות", אומר זוהר. "בחלק מהפיצ'רים אפשר לקנות ישירות בתוך הרשת החברתית, אבל אנחנו רואים שגם יוצרים וגם עסקים מעדיפים להמשיך למכור באתר, כי שם יש יותר שליטה על חווית הלקוח והקשר ללקוח".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


שבבים מעבדה קרדיט FREEPICשבבים מעבדה קרדיט FREEPIC

הממשל הסיני דוחף חברות שבבים לבורסה - הביקוש בשיא, המניות מזנקות

גיוסי ההון משמשים להאצת הפיתוח כדי לסגור את הפער מול אנבידיה; אחרי ש"אנבידיה הסינית" זינקה ביומה הראשון 500%, ביקושים של פי 3,000 למטאX ואון-מיקרון. 

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה שבבים

שוק ההון הסיני רושם בימים האחרונים ביקוש חריג של משקיעים פרטיים להנפקות של יצרניות שבבים מקומיות, על רקע המאבק הסיני להשגת עצמאות טכנולוגית מול מגבלות היצוא האמריקאיות. בסוף השבוע האחרון, המשקיעים הפרטיים בהנפקת מטא-אקס  הזמינו פי 3,000 מההיצע בהנפקה ואון-מיקרו מבייג'ין דיווחה על ביקוש של פי 3000

הגל הנוכחי הוא המשך ישיר להנפקה הדרמטית של מור ת'רדס, שהמניה שלה זינקה ב-500% ביום המסחר הראשון  -המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון.

מטא-אקס, שפועלת גם היא בתחום שבבי GPU לאימון בינה מלאכותית, מתכננת לגייס כ-3.9 מיליארד יואן במחיר של 104.66 יואן למניה. מכפיל המכירות שלה על בסיס תחזיות 2025 עומד על 56.4 - נמוך יחסית לממוצע הענף בשנה שעברה (127.4). און-מיקרו, יצרנית שבבי תדרי רדיו, מתכוונת לגייס עד 2.07 מיליארד יואן ונהנית מגידול בהזמנות מהואווי וסמסונג.

הרקע להתלהבות הוא כפול: מצד אחד, הרגולטור הסיני (CSRC) מאשר לרוב הנפקות במשורה כדי לשמור על נזילות השוק, ולכן כל הנפקה חדשה בתחום השבבים הופכת לאירוע נדיר ומבוקש. מצד שני, המדיניות הלאומית ממשיכה לעודד השקעה בעצמאות טכנולוגית, כולל הקלות רגולטוריות מהירות ותמיכה מקרנות ממשלתיות. הממשל שם למטרה לצמצם את הפער מול אנבידיה ותומך בכל באופן ישיר וגם דרך גיוסי כספים מהציבור. 

במקביל, מגבלות היצוא האמריקאיות שהוחמרו במרץ 2025 והצעת חוק SAFE Chips Act מדצמבר 2025, שמבקש להאריך את האיסור על יצוא שבבי AI מתקדמים עד 2028, מחזקות את התפיסה שחברות כמו מור ת'רדס ומטא-אקס הן חלק מפתרון אסטרטגי לאומי. התוצאה היא הזרמת כספים חסרת תקדים לתחום, גם כאשר השוק המשני כולו נמצא במגמה זהירה.