ליאור שמש ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין
שיחה

"ה-AI מחזק את וויקס יותר מאשר את המתחרים"

מניית וויקס קופצת למרות תחזית שהייתה מאכזבת בהשוואה לצפי האנליסטים; בשיחה אחרי הדוחות, היו"ר ניר זוהר וסמנכ"ל הכספים ליאור שמש הסבירו שהם עדיין משקיעים בצמיחה לצד הגדלת ההכנסות מלקוחות קיימים, ודיברו גם על יכולות ה-AI של החברה בהשוואה למתחרים: "התחרות לא נהיית קלה יותר, אבל אנחנו מתחזקים"

רוי שיינמן |

התחזית שוויקס Wix.com -0.82%   פרסמה מאכזבת בהשוואה לצפי האנליסטים אבל המניה בינתיים עולה. וויקס צופה הכנסות של 471 מיליון דולר ברבעון הראשון, לעומת צפי האנליסטים של 480 מיליון דולר, וההכנסות ב-2025 צפויות לעמוד על 1.97-2 מיליארד דולר, האנליסטים צופים מעל 2 מיליארד דולר. וויקס צמחה ב-2024 ב-13% ולפי התחזית היא תצמח ב-2025 ב-12.7% לפי נקודת האמצע של התחזית. 


המספרים מראים שהצמיחה של וויקס מתקבעת באזור הזה אבל הרווחיות עולה - ברבעון הרביעי של 2024 למשל החברה דיווחה על רווח של 1.93 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-1.61 דולר למניה, מרבעון לרבעון הרווח עלה ב-58%. וויקס לא נתנה תחזית לרווח אבל אם הוא צומח יותר מההכנסות זה עלול להציף דאגות שהחברה מתמקדת יותר בלקוחות הקיימים שלה מאשר בצמיחה. עם זאת המשקיעים לא מתרגשים וגם ההנהלה נשמעת אופטימית.


ניר זוהר, יו"ר החברה, וליאור שמש, סמנכ"ל הכספים, אומרים שוויקס עדיין מתמקדת בצמיחה לצד ההשקעה בלקוחות הקיימים: "המשקיעים יודעים שאנחנו יודעים להיות רווחיים, לכן עכשיו זו שאלה של צמיחה והם מאמינים בנו", אמרו השניים בשיחה אחרי הדוחות. כנראה שההפתעה של וויקס בשורה התחתונה גרמה למשקיעים להיות אופטימיים, יותר ממה שהתחזית הייתה מאכזבת לעומת צפי האנליסטים. 


לצד זאת, ההנהלה גם מציינת שהיא פחות חוששת מהמתחרות שמשלבות AI במוצרים. בעבר היה חשש שהבינה המלאכותית תפגע באופן רוחבי בחברות בניית האתרים, אבל וויקס והמתחרות שלה מהר מאוד רתמו את היכולות האלה לטובתן ושילבו אותן במוצרים שלהן. זוהר ושמש אפילו אומרים שהם הצליחו לעשות זאת יותר טוב מהמתחרים. גם כשמסתכלים על המניה רואים שהחששות האלו מצד המשקיעים נעלמו, והמניה בפלוס 80% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של 12.5 מיליארד דולר, מכפיל 27 על הרווחים הצפויים ב-2026. הנה מה שעוד היה לזוהר ושמש להגיד אחרי הדוחות.


המניה מתקרבת חזרה לרמות של 2021 מה אתם שומעים ממשקיעים?

"המשקיעים יודעים שאנחנו יודעים לשמור על רמת הרווחיות שלנו, לכן הדגש היום, ובצדק, הוא על איך אנחנו מאיצים את הצמיחה. בצד אחד יש את ה-Partners שגדל בערך ב-30% שנה לשנה. אני מניח שבמרוצת השנים הקצב יאט בגלל שאלה מספרים גדולים, אבל אני מאמין שאפשר לשמר את הצמיחה שם בין 20%-30%. מהצד השני ה-Self Creators יותר פגיעים לשינויים במחירים ולמאקרו. כקבוצה הם עדיין לא חוו התאוששות מלאה ושם אנחנו גדלים בקצב איטי יותר לעומת לפני הקורונה. עם זאת, יש לנו תכניות להאצת הצמיחה גם שם. 019, יש לנו תכניות להאצת הצמיחה, זה יקרה כי אנחנו נעזור להם להשיג את מה שהם רוצים.במובן הזה בעלי המניות מביעים בנו אמון שנצליח לעשות את זה".


איך אתם רואים את התחרות במובן של יכולות AI?

"התחרות לא נהיית קלה יותר, אבל ה-AI יותר מחזק אותנו מאשר את המתחרים. ל-GoDaddy למשל יש מוצר AI מגניב שהולך להם טוב אבל הם מיישמים אותו במקומות קצת אחרים מאיתנו, ו-Squarespace עם מוצר יותר בסיסי. עם זאת צריך לזכור שיש להם משאבים ויכולות וזה יעזור להם להשתפר.


בנוגע לחברות הקטנות שמשתמשות ב-AI, אני לא חושב שזה איום גדול. אתר היום הוא לא מה שאתר היה לפני 15 שנים. אנשים היום משתמשים באתרים כמעין הארכה של העסק שלהם, זה אומר שצריך הרבה יכולות ואלה לא דברים ש-AI יכול לייצר לבד, אם זה היה המקרה היינו מפטרים מפתחים ועובדים רק עם AI. בינתיים ה-AI מאוד עוזר לנו להשיא ערך ללקוחות - ויזואלית, יצירת תוכן ועוד".

קיראו עוד ב"גלובל"


הוצאות המו"פ נשארו דומות לשנה שעברה, אתם היום יותר במקום של לשפר את המוניטיזציה מהמוצרים הקיימים ואלה שלקראת השקה או שעדיין שמים דגש על פיתוחים חדשים?

"אנחנו בפירוש חושבים על מוצרים שיזערו לנו להגיע ליותר אנשים מאשר לשפר את ההכנסה פר משתמש, או מוניטיזציה, מהבחינה של מוניטיזציה אנחנו במקום טוב היום - אם מסתכלים על הכנסה ממוצעת למנוי אנחנו בעלייה מתמדת, זה נובע מהעובדה שיותר ויותר חנויות שמוכרות על גבי הפלטפורמה, כלומר אנחנו רואים יותר תרומה מתחום התשלומים, אבל לא רק - יותר ויותר אנשים קונים חבילות יותר יקרות, בשל העובדה שאנחנו מוסיפים ערך לפלטפורמה עם מוצרים ופיצ'רים חדשים.


יחד עם זאת, אנחנו מתכוונים להשיק 2 מוצרים משמעותיים שהמטרה שלהם היא בפירוש לתרום למוניטיזציה, אבל יותר בהמשך הדרך, כי הם גם יעזרו לנו להגיע ליותר אנשים".


הוצאות המו"פ יעלו בהמשך?

"הוצאות המו"פ תמיד יעלו", אומר שמש. "אנחנו משאירים את מספר העובדים קבוע, כמו שאמרנו בעבר, אבל הוצאות המו"פ עולות כי אנחנו מעלים את השכר של העובדים, בטח בתחום כזה שהוא מאוד תחרותי. אבל, חשוב לזכור שההכנסות גדלות בשיעור יותר גבוה מאשר הגידול בהוצאות המו"פ, וגם מהגידול בהוצאות השיווק".


תשיקו מוצרים חדשים שמתממשקים לרשתות החברתיות?

"המוצרים כבר מתממשקים לרשתות והם עושים עבודה מצוינת בלהביא טראפיק לחנויות", אומר זוהר. "בחלק מהפיצ'רים אפשר לקנות ישירות בתוך הרשת החברתית, אבל אנחנו רואים שגם יוצרים וגם עסקים מעדיפים להמשיך למכור באתר, כי שם יש יותר שליטה על חווית הלקוח והקשר ללקוח".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -5.4%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.

על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?

אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.