צהריים באדום: הבורסה יורדת - הפועלים מאבדת 2%
עוד יום של ירידות עובר על הבורסה בתל אביב. המחזורים שוב גבוהים ועוברים את רף חצי מיליארד השקלים בצהרי היום. במדד המעו"ף בולטים המימושים במניות כיל, מכתשים אגן, ומניות הבנקים.
מדד ת"א 25 יורד ב-0.92% ל-666.63 נקודות, מדד ת"א 100 מאבד 1.51% ל-672.75 נקודות, מדד התלטק יורד ב-1.33% ל-405.14 נקודות. המחזורים ערים מאוד ומסתכמים בכ-540 מיליון שקל, מתוכם כ-308 מיליון שקל במדד ת"א 25.
הבנקים מובילים באדום
גם בצהרי היום בולטות מניות הבנקים בצבע האדום. נזכיר כי מעבר למימושים שעוברים על המניות המובילות בבורסה, נמצאים המלווים הישראלים בעיבו של הליך חקיקת המלצות ועדת בכר. הפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים, עשוייה לנתק אותם מניהול מאות מיליארדי שקלים.
מניות פועלים נחתכות ב-2%, הבנק הודיע היום כי החל מאוקטובר הוא מבטל את עמלת השורה ויציע סל עמלות בסיסיות ב-18 שקל לחודש. לקוחות שירצו להשאר במסלול או לא לבחור בסל - יוכלו לעשות כך.
מניות דיסקונט יורדות ב-1.9%, מניות לאומי מאבדות 1.6%, מניות מזרחי נחתכות ב-2.77% במחזור של 5.5 מיליון שקל, ומניות הבינלאומי נופלות ב-3.02% במחזור אפסי של 302 אלף שקל. ייתכן כי חלק מהירידות גם נובעות מהמחזורים הגדולים בשתי תעודות הסל של קסם לגבי הבנקים (כ-2 מיליון שקל עד כה).
קבוצת דלק הודיעה הבוקר לבורסה כי כתוצאה מההנפקה לציבור ולגוף מוסדי של מניות חברת הבת דלק נדל"ן, שבוצעה בעת האחרונה, ייווצר לחברה רווח משוער של כ-110 מיליון שקל והוא ירשם במהלך הרבעונים השני ושלישי של השנה. רווח זה יתווסף לרווח מהנפקה לציבור של מניות גדות תעשיות ביוכימיה, מסרו בחברה, בסך של כ 10 מיליון שקל. עד 120. מניות קבוצת דלק יורדות ב-1.1% במחזור של 5.1 מיליון שקל.
סולומון ייעוץ השקעות נרכשת על ידי איש העסקים עמית ברגר. הוא חוזר לשוק ההון לאחר שרכש 50% מהשליטה בחברה בתמורה ל-25 מיליון שקל. הוא מתכוון להגדיל את היקפי הקרנות וקופות הגמל של החברה, מוסרים ב"ידיעות אחרונות". מניות החברה ממריאות ב-33% במחזור של 128 אלף שקל.
עוד בנמכרים - בית ההשקעות בלוך רוטשטיין. הבעלים הודיעו על מו"מ למכירת 72% מההון שלו. המנייה מזנקת ב-11.2% בבורסה במחזור דל של 11,700 שקל.
מנכ"ל בגיר יקבל שכר של 2.25 מיליון שקל בשנה עם בונוסים מיוחדים, כך חושפים הבוקר ב"ידיעות אחרונות". המנכ"ל, עופר גלבוע, שהוביל את ההנפקה המוצלחת של בגיר, יזכה לתגמול מהבעלים, יחד עם בונוסים לפי הישגיו העסקיים לחברה. מניות בגיר נסחרות בירידה של 2.04%.
פולאר נדל"ן בינלאומי מכרה בשבוע הראשון לתחילת המכירות של פרוייקט Herald Towers במנהטן 45 דירות ופתחה רשימת המתנה ל-35 דירות נוספות. המחיר הממוצע של הדירות שנמכרו הגיע לכחצי מיליון דולר. החברה החליטה בשלב זה, לעצור מכירת דירות נוספות, לאור הביקושים הגבוהים והציפיה לאישור העלאת מחירי הדירות. מניות פולאר בינלאומי יורדות ב-4.4% בבורסה.
ג'קי בן זקן וחיים רביבו עוברים ממגרשי הדשא של הכדורגל, למגרשי הנדל"ן. אנשי העסקים הם המועמדים היחידים לרכישת השליטה בחברת נצב"א התנחלות, מדווחים ב"ידיעות אחרונות" הבוקר. קבוצת בן זקן-רביבו הגישה הצעה של 100 מיליון דולר, מסרו בעיתון. מניות נצבא נחתכות היום ב-5.3% במחזור דל של 9,800 שקל.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
