גייסו מהציבור 74 מיליון דולר בניגוד לחוק - אבל קיבלו עונש לא מרתיע:

שיווקו הצעות השקעה בנדל"ן בארה"ב וגייסו כסף מ-900 אנשים ללא תשקיף. השופטת ניקתה אותם מהחשד למרמה והטעיית משקיעים למרות שקבעה "נגרמת פגיעה מהותית ולצידה פוטנציאל נזק לא מבוטל" - אז למה העונש הוא רק קנס ועבודות שירות? כי בפועל המשקיעים לא נפגעו; לא ברור למה זה מפחית מהעבירה - הרי המשקיעים היו עלולים להיפגע. העונש לא אמור להיגזר רק מהתוצאה בפועל אלא מעצם הסכנה שאותה בא החוק למנוע
נתנאל אריאל | (5)

שני אנשים ששיווקו לציבור הצעות להשקעה בנדל"ן בארה"ב, ללא פרסום תשקיף - כפי שהיו חייבים לעשות - הורשעו וקיבלו ארבעה חודשי שירות בלבד וקנס של 300 אלף שקל. כך החליט בית המשפט הכלכלי בתל אביב. הבעיה היא שמדובר בעונש קל ולא ממש מרתיע. דמי הניהול שגבו הנאשמים לאורך השנים היו מן הסתם הרבה יותר גבוהים מהקנס. אז למה בעצם שלא יחזרו לכך גם בהמשך?

מדובר על אורי פריש ועל רועי מרציאנו וחברת אקסלמד. הם הורשעו על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון בכך שהציעו ומכרו ניירות ערך לציבור תחת המותג סיטיאר (CityR). על פי כתב האישום, במהלך 2012-2016 הם גייסו 74 מיליון דולר מ-900 משקיעים ישראליים בשביל לרכוש 12 פרוייקטי נדל"ן בארה"ב. גיוס הכספים נעשה באמצעות הסכמי השקעה הקובעים שתמורת השקעתם, המשקיעים מקבלים מניות בחברה, ולא זכויות בנכסי הנדל"ן עצמם. לכן, הסכמי ההשקעה נחשבים ניירות ערך ולכן גם היו חייבים לפרסם תשקיף.  

אבל על פי החוק, מותר להציע ניירות ערך לציבור ללא תשקיף רק ל-35 אנשים בשנה. בפועל הם גייסו כסף מהרבה יותר אנשים. "התשקיף נועד לצמצם את פער המידע בין החברה למשקיעים ולאפשר למשקיעים לקבל החלטה מושכלת לגבי כספם" מסבירים ברשות ניירות ערך.

השופטת דנה אמיר קבעה בפסק הדין כי "יש טעם רב בטענת ב"כ המאשימה לפיה לצד הפגיעה הפרוצדורלית הנובעת מאי פרסום תשקיף בניגוד להוראות החוק, מאי פרסומו של תשקיף במקרה של הצעה ומכירה של ניירות ערך למעל ל-35 ניצעים בשנה נגרמת גם פגיעה מהותית ולצידה פוטנציאל נזק לא מבוטל. מדובר בפגיעה הנוגעת לאמון הציבור, לחשיבות הגינות שוק ההון, הגילוי במסגרתו וההגנה על המשקיעים.

"מטרת התשקיף היא לגשר על פערי המידע ואת פערי הכוחות בין מנפיק ניירות הערך, לו מידע וידע בתחום, לבין אותם המשקיעים שבאמצעות התשקיף מקבלים מידע לשם קבלת החלטה מושכלת לגביי השקעותיהם. בהעדרו של התשקיף המשקיעים חסרים מידע זה והחברה אף אינה נכנסת לעולם התאגידים המדווחים המסדיר את פעילותה לטובת הגנה על הציבור ומטיל עליה חובות דיווח, מגבלות ופיקוח של הרשות". מילים כדורבנות. האם במקרה כזה לא מגיע עונש חמור יותר?

השופטת סיפקה תירוץ: "אין להתעלם מכך שחרף החשדות הכבדים שהביאו לפתיחה בחקירה במקרה הנדון, בסופו של יום התברר כי הנאשמים לא פעלו במטרה להטעות משקיע סביר או לביצוע עבירות נוספות. בנוסף, בעת בחינת סבירותו של הסדר הטיעון אין להתעלם מכך שאין כל טענה לנזק שנגרם בפועל למי מהמשקיעים כתוצאה מביצוע העבירות. אדרבא, ממכתבי משקיעים שהוגשו ע"י ההגנה עולה כי רבים מהם מודים לנאשמים על פועלם, השיאו רווחים מההשקעה ומתכוונים להמשיך ולהשקיע באמצעות הנאשמים למרות ההליך דנן. במכתבים אף פורט אודות המקצועיות בה מתנהל המיזם. נתון זה ממתן את מידת הפגיעה בערכים המוגנים ממעשי הנאשמים ומהווה שיקול רלבנטי בעת ההחלטה אם לאמץ את הסדר הטיעון".

אבל התהייה בעינה עומדת - המטרה של החוק הוא לא להיבחן בדיעבד האם נגרם למישהו נזק או לא נגרם נזק, המטרה של חוקים, בוודאי החוק הזה, היא למנוע מראש את הסכנה. פסק הדין לא אמור להיגזר מהשאלה אם נגרם בפועל נזק אלא מהעובדה שעברו על חוק שנועד למנוע סכנה כזו למשקיעים. 

קיראו עוד ב"בארץ"

כתב האישום הוגש ע"י עו"ד סתיו גינת ומיכל אלבז ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משקיעים מרומים 17/01/2023 08:38
    הגב לתגובה זו
    נגד אורי פריש, בנה של השופטת בדימוס, מתנהלת כרגע תביעה של מעל ל-30 משקיעים, המושקעים מכספי הפנסיות שלהם, כמה נוח היה לרשות לניירות ערך לוותר על סעיפי הרמאות כלפי המשקיעים. בושה!
  • 4.
    יריב 16/01/2023 13:39
    הגב לתגובה זו
    הלבר'ה האלה לא רק שיזוכו אלא יוכלו להתפקד לליכוד או לש"ס ומשם הדרך לתפקיד ציבורי שבו יוכלו לרמות ולהפר אמונים קצרה מאד.
  • 3.
    אמיר 16/01/2023 13:30
    הגב לתגובה זו
    איך בית המשפט מצפה שעוד נוכלים לא ירטעו לעשות אותו דבר שוב עם עונש כזה?..
  • 2.
    YL 16/01/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
    מצד שני אן ספק ש הם ידעו את החוק ובקלות היה ניתן לחלק את 900 לקבוצות משנה עם שמות שונים אבל כנראה יהודים קמצנים חסכו את הגרוש
  • 1.
    השופטים בישראל מעודדים פשע גניבות ואלימות.... (ל"ת)
    השופטים רחמניים מדי 16/01/2023 12:41
    הגב לתגובה זו
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.