ישראל כץ שר התחבורה
צילום: מירי צחי

בשורה טובה לנוסעים באוטובוס מכיוון ראשל"צ לתל אביב

שני נתיבי תחבורה ציבורית חדשים ברחוב לבון ובדרך בן צבי במרכז תל אביב, ישרתו את האוטובוסים מתל אביב-יפו, חולון, אזור וראשון לציון
ערן סוקול | (11)

בשורה טובה לנוסעי התחבורה הציבורית מכיוון דרום לתל אביב. משרד התחבורה דיווח היום (ג') כי חברת נתיבי איילון ועיריית תל אביב-יפו, פתחו לתנועה שני נתיבי תחבורה ציבורית חדשים במרכז תל אביב. זאת, במסגרת תכניתו של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, להקל על נוסעי התחבורה הציבורית ולקצר את זמני הנסיעה של האוטובוסים.

 

מדובר בשני נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) חדשים, שהוכשרו ברחוב לבון ובדרך בן צבי במרכז תל אביב, באורך של קילומטר וחצי לכל כיוון. הנת"צים ישרתו את האוטובוסים מתל אביב-יפו, חולון, אזור וראשון לציון, ויקלו על הכניסות והיציאות של התחבורה הציבורית לתל אביב-יפו, בעיקר בשעות העומס.

 

הנתיבים החדשים, ישמשו כנת"צים בשעות השיא, בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 06:00 ל-10:00 בבוקר ובין השעות 17:00-14:00 אחר הצהרים. בנתיבים יתאפשר מעבר מהיר של עשרות אוטובוסים בשעות השיא, בבוקר ואחר הצהרים, שיקלו על נוסעי התחבורה הציבורית את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב-יפו ובתוך העיר.

 

במסגרת תכניתו של השר כץ, יסללו בתל אביב-יפו, בשלוש השנים הקרובות כ-40 קילומטרים של נת"צים בצירי תנועה מרכזיים וכן 12 קילומטרים נוספים של שבילי אופניים. לאחרונה שודרג מערך קווי התחבורה הציבורית בעיר, במסגרתו התווספו 10 קווים חדשים, שופרה התדירות בקווים קיימים וקוצרו מסלולי הנסיעה. בהמשך צפוי שדרוג נוסף, שיכלול תוספת של קווים חדשים ותגבור של קווים קיימים נוספים.

 

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון, מקדמים בימים אלה הקמת 160 קילומטרים של נת"צים, ב-17 עיריות במטרופולין תל אביב. זאת, במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" שנועד ליצור רשת רציפה, יעילה ונוחה של צירי העדפה לתחבורה הציבורית. לדברי השר כץ, הקמת הנת"צים נועדה לתת יתרון משמעותי לאוטובוסים ולכלי רכב ציבוריים, לעומת הרכב הפרטי. "התוכנית מהווה אלטרנטיבה משמעותית לנוסע, וצפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית", הוסיף השר כץ.

  

במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" יסללו עשרות נת"צים בתל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק, הרצליה, כפר סבא, ראשון לציון, רעננה, אור יהודה, רמת השרון, גבעתיים, פתח תקוה, חולון, בת ים, הוד השרון, קרית אונו, רמלה ולוד. ב-11 מתוך 17 הערים,  כבר החלו העבודות להקמת הנת"צים החדשים.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לא סללו לנת"צ נתיב חדש. לקחו נתיב אחד מתוך השניים שהיו. (ל"ת)
    דפקו את הנהגים בלבון 12/04/2019 01:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נתצ (ל"ת)
    חיים 04/04/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גאונים אחרי שבתמונה את הכבישים והפכו אותם למגרשי חניי (ל"ת)
    גור 03/04/2019 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ואווו 02/04/2019 23:50
    הגב לתגובה זו
    ממש המח היהודי. מדהים. אני נרגש. פתחו נתיב!! ואוווווווו יווהווווווו ואווווו איזה יופי. כל הכבוד מרגששששש ישששש תודה רבה איזה מזל שיש אנשים כאלה חכמים שמנהלים את המדינה ואווווווווו ישש תודהההההההההה
  • 4.
    לרון 02/04/2019 21:45
    הגב לתגובה זו
    שר תחבורה מרשים ולענין.לא קל לפתור סחבת של שנים בזמן קצר.,אני מקווה שימשיך בתפקידו הלא קל!
  • 3.
    יורם גלילי 02/04/2019 21:20
    הגב לתגובה זו
    למה עכשיו נזכר כץ? איפה היו הקניות האלה ולמה לא שמענו עד היום? כלכלת בחירות השר כץ?
  • ישראל 03/04/2019 07:48
    הגב לתגובה זו
    ארגוני השמאל מרושעים.נקודה.ולא יהודים
  • 2.
    הרן זיק פשקובסקי 02/04/2019 18:11
    הגב לתגובה זו
    ??
  • 1.
    בשביל זה רק ליכוד (ל"ת)
    חזי 02/04/2019 17:18
    הגב לתגובה זו
  • תום 02/04/2019 19:33
    הגב לתגובה זו
    דן מה שיפתור הפקקים שרק יחמירו עם השנים והשר שלך וראש הממשלה שלך אשמים בגרירת רגליים ובסלילת כבישים ובניית מחלפים שרק פוקקים הכל במקום להשקיע את כל הכסף ברכבות תחתיות
  • לרון 03/04/2019 13:22
    צריך להוסיף גם אין ספור רכבות תחתיות שעוד לפני רעידה יוצפו במים מהאילון כמו שקרה כבר במנהרות הכרמל? אין פתרונות קסם במדינה שלאורכה השבר הסורי- אפריקאי!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.