ביחס לדוח על רשות השידור, הרשות השנייה ומועצתה זוכות לדוח קליל יחסית. ולמרות זאת, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס אינו מרוצה מהתנהלות של הגוף המפקח על ערוצי הטלוויזיה המסחרית ותחנות הרדיו האזוריות.
משרד מבקר המדינה ערך בדיקה בחודשים מארס-אוגוסט 2010 את הליכי האיתור והמינוי של חברי המועצה ויו"ר שלה, כמו גם דירקטורים מטעם הרשות בחברות החדשות של הערוצים 2 ו-10, פיקוח הרשות על שידורי הטלוויזיה המסחרית והטיפול בהפרות בשידורי הטלוויזיה והרדיו, ניהול כספי התמלוגים שמשלמים למדינה בעלי הזיכיון והבקרה על ניהולם.
מינוי בכירים: נדב ושחם הסתירו מידע, המועצה לא התאמצה לגלות
חלק מהדוח מוקדש לסאגת מינויו של אמנון נדב ליו"ר הרשות השנייה. המבקר קבע כי מינויו של נדב לתפקיד היה כפוף להסדר למניעת ניגוד עניינים שנקבע לו, אולם הוא שישמש בתפקידו במשך למעלה מחודשיים למרות שלא עמד בתנאי ההסדר שנקבעו לו ולא דיווח על כך. המבקר תמה כיצד לא נקבע באופן מפורש מי הגורם האחראי לאכיפת מלוא הוראות ההסדר שיש לבצע קודם כניסתו של נדב לתפקיד.
* המבקר על רשות השידור: פועלת שנים ללא תקציב, בכירים מונו ללא מכרז
ועדת המינויים קבעה כי יו"ר המועצה מנוע מלטפל בכלל ענייני הרדיו במשך חצי שנה, ובעניינה של התחנה האזורית 99FM במשך שנה, וזאת משום שבתו עבדה בתחנה זו. בהמשך התברר כי גם חתנו של נדב מועסק על ידי בעל אותו זיכיון להפעלת תחנת רדיו אזורית. "רק במאי 2010", כתב המבקר, "כחודשיים לאחר מינויו, במסגרת סיור בו השתתפו חברי המועצה, התברר כי בתו של היו"ר עדיין מועסקת אצל בעל הזיכיון, אף שהוא התחייב שהיא תתפטר מתפקידה. עוד התברר בסיור כי גם חתנו מועסק אצל אותו בעל זיכיון, עובדה שכלל לא הובאה לידיעת ועדת המינויים".
המבקר קבע כי האחריות לקיומם של הסדרים למניעת ניגוד עניינים שקובעת ועדת המיניים, מוטלת על ידי ממלא התפקיד - קרי נדב ועל ידי הגוף במסגרתו הוא פועל - הרשות השנייה.
בדיקת המבקר העלתה כי באותה בישיבה הראשונה של המועצה שהתקיימה במארס 2010, מונה יו"ר ועדת הטלוויזיה יעקב שחם, ואילו יתר חברי הוועדה מונו רק לאחר 4 חודשים, בעת שמונו החברים ויושבי הראש של יתר ועדות המשנה של המועצה. הוועדה התכנסה לראשונה בתחילת יולי 2010 לאחר שמונו יתר חבריה. המבקר טוען כי חברי המועצה נדרשו להצביע על מינויו של שחם לפני שזו גיבשה את הנושאים העקרוניים ובלא שחבריה הפסיקו להכיר זה את זה. בנסיבות אלו, קובע המבקר לינדנשטראוס, "עלול להתעורר חשש בדבר המניעים להקדמת מינויו של יו"ר הוועדה".
כמו כן ביקר המבקר את שחם על כך שנמנע מלחשוף את הקשר בינו לבין שר התקשורת משה כחלון. שחם, כך עולה בדוח, הסתיר מוועדת המינויים כי הוא וכחלון רשומים כדירקטורים בחברה רשומה שלא פעילה משנת 2000.
מקלה בתמלוגים, מקלה מאד בעיצומים הכספיים
גם על התנהלות הרשות השנייה בכל הנוגע לפיקוח על כספי התמלוגים, מתח מבקר המדינה ביקורת. המבקר טען כי לא ניתן לבצע פיקוח אפקטיבי כאשר התמלוגים על סך 180.8 מיליון שקלים בשנים 2006-2009 הועברו לחשבון בנק בו מנוהלים כספי הרשות, ולא ניתן לדעת האם השימוש בסכום זה יועד למטרות אליהם הוא מיועד. מנכ"ל הרשות מנשה סמירה, אמר בתשובתו למבקר, כי הרשות פתחה בעקבות כך חשבון בנק נפרד אליו מועברים כספי התמלוגים.
המבקר גם יוצא נגד רמת הפיקוח והאכיפה של הרשות השנייה לגבי זכייניות הערוצים המסחריים. "לנוכח התמונה הכוללת בנוגע לרמת הפיקוח והאכיפה שקיימה הרשות, מתעורר ספק אם במשך השנים פעלה הרשות באופן המיטבי כדי להבטיח את השמירה על האינטרס הציבורי".
המבקר מציין כי ההתחייבויות הרגולטוריות היו מקלות, ולמרות ההשקה בתכניות איכות, "עדיין לא יהיה בכך כדי לפצות את הציבור על חוסר מהעבר". כמו כן קבע לינדנשטראוס כי הרשות השנייה ויתרה לזכייניות המסחריות על חובות במאות אלפי שקלים, ובין היתר לא גבתה מבעלי הזיכיון את התמלוגים עבור המחצית הראשונה של 2010. לדברי המבקר, משרדי האוצר והתקשורת צריכים להקפיד להשלים את הפעולות הדרושות לתיקון תקנות הכספים כדי למנוע הישנות מקרים כאלה.
בין השנים 2006 ל-2008 פרסמה הרשות השנייה את הדוח השנתי שלה באיחור של שנה, דבר שלדברי המבקר פוגע ביכולת מועצת הרשות לקבל תמונה עדכנית של עמידת בעלי הזיכיון המסחריים בהתחייבויותיהם.
סוגיה מעניינת נוספת בדוח מתייחסת לעיצומים שהרשות הטילה על בעלי הזיכיונות.על פי המבקר, בשנים 2008-2010 הטיל מנכ"ל הרשות מנשה סמירה סנקציות שאינן תואמות את מספר ההפרות - 336 הפרות בתחום הטלוויזיה עליהן הוטלו רק 3 עיצומים כספיים, ואילו בתחום הרדיו הוטלו 6 עיצומים מתוך 60 הפרות.
10 של עזרה
המבקר מקדיש מקום גם לערוץ 10. בדוח קובע השופט בדימוס לינדנשטראוס כי ההשתהות של מועצת הרשות השנייה עם פרסום המכרז, הכשיל למעשה את האפשרות לגייס בעל זיכיון. כמו כן מציין המבקר כי שר התקשורת כחלון החליט להאריך את הזיכיון בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. לדברי לינדנשטראוס, "היה מקום לשקול שיקולים של טובת הציבור, אך ככל שחלף הזמן ולא הושג הסדר להארכת הזיכיון, היה על מועצת הרשות השנייה לפעול בראש ובראשונה לפי הוראות הדין ולפרסם את המכרז".
עיכוב במינוי מועצת הרשות השנייה
המבקר לינדנשטראוס קבע כי עיכוב במינוי חברי המועצה החדשה גרם למעשה להארכת תקופת כהונתה של המועצה היוצאת. עוד גילה המבקר כי ברשימת הגופים המייעצים למשרד התקשורת לגבי מינוי חברי מועצה, היה גם גוף כלכלי, ולדעתו של המבקר, ראוי היה שהמשרד יכלול ברשימת הגופים הממליצים כמה גופים כלכליים או גוף כלכלי שמייצג כמה ארגונים כלכליים, שכן המועצה עוסקת בתחומים ונושאים בעלי משמעות כלכלית והיקפם הכספי מגיע למיליוני שקלים בשנה.
המבקר גם יוצא נגד פרק הזמן הקצר שניתן למתן חוות דעת של הגופים המייעצים, "יש בו כדי להקשות עליהם במידה רבה לשקול כראוי את מידת התאמתם של מועמדים כה רבים לתפקיד". כמו כן, המבקר קובע כי לא תועדו ההחלטות שקיבלו שר התקשורת וראש המטה שלו בדבר הפנייתם או אי הפנייתם של מועמדים לבדיקת ועדת המינויים, ואף לא תועדו הנימוקים להן, כך נפגע "עקרון השקיפות".
תגובות
מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה: "דוח המבקר בדק את פעילות הרשות השנייה ביסודיות ובאופן מקיף. ממצאי הביקורת ביחס לשנים עברו מוכרים לרשות וננקטו פעולות בשנים האחרונות המובילות לסגירת הפערים ולעמידה במחויבויות (הושלמו כ-70 מיליון שקל עד כה). הרשות רואה בביקורת חיזוק למדיניות הרשות בעניין עצמאותה המקצועית, שיפור כלי האכיפה והטלת עיצומים כספיים, בהמשך לפסיקות בג"צ האחרונות בנושא. יש להדגיש כי השינוי במגמת ההתנהלות של הערוצים בשנים האחרונות והעמידה במכסות מאפשרת להעמיק את השיח הישראלי, התרבותי והחברתי המשתקף על פני המרקע בערוצי הברודקאסט.
"לעניין הפערים במחויבויות התוכן - הבדיקה התייחסה ל-3 השנים הראשונות של תקופת הזיכיון. כעת, בתום 5 שנים לזיכיון, הפעילות שננקטה על ידי הרשות הובילה לעמידה במכסות ואף השלמת חלק מהפערים של שנים עברו - כ-70 מיליון שקל. שנים 2009-2010 הסתיימו בעמידה מלאה ואף מעבר. שנת 2011 מסתמנת ככזו - כ-240 מיליון שקל.
"לעניין התמלוגים - כל תשלומי התמלוגים הועברו לאוצר המדינה כנדרש. בחלק מהמקרים העברת התשלום נדחתה בתאום ובהסכמת משרד האוצר. לצערנו, התקנות שהינן באחריות משרדי הממשלה לא נחתמו במועדים שנקבעו מראש ולכן נוצר פער טכני.
"לעניין ערוץ 10 - העמדה המקצועית של הרשות השנייה ואופן השלמת הפערים גובתה בתהליך חקיקה. בהתאם לכך הזכיין עומד בתכנית ומבצע את הנדרש כך שהציבור זוכה לקבל את המכסה בה חויבה ישראל 10 בשנים 2009-2011".
יו"ר הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר: "מרגע שנבחרתי לתפקיד יו"ר המועצה, פעלתי מיידית ובאופן נמרץ לקידום ולמיצוי תהליך בחירת הדירקטורים לחברות החדשות. מאז תחילת כהונתי כיו"ר מועצת הרשות השנייה למדתי לעריך את כישוריו המגוונים של מר יעקב שחם, ניסיונו העשיר בתחומים של ניהול ותקשורת ותרומתו למועצת הרשות ולוועדת הטלוויזיה".