מגיבים לאלביט מערכות: "היינו פסימיים בשורת ההכנסות, אך כנראה שלא מספיק"

כך לדברי יואב בורגן מפועלים סהר. צחי אברהם מכלל פיננסים: "אלביט קיבלה מכה גדולה, רבעון שלישי ברציפות שמאכזבת מאוד בהכנסות"
יונתן גורודישר |

תוצאות אלביט מערכות שפורסמו הבוקר היו חלשות עם ירידה של 11% בהכנסות וצניחה של מעל 20% ברווחים, כאשר האנליסטים המסקרים את המניה גם מתקשים למצוא בשורה באופק.

"אמנם היינו פסימיים באשר לשורה העליונה של אלביט ברבעון החולף, אך כנראה שלא מספיק", כך אומר הבוקר יואב בורגן, ראש מחלקת המחקר בפועלים סהר.

הכנסות אלביט מערכות הסתכמו ברבעון השלישי ב-649.9 מיליון דולר, ירידה של 11% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2009, אז דיווחה על הכנסות של 732.5 מיליון דולר. בשורה התחתונה, אלביט מערכות דיווחה על רווח נקי של 45.25 מיליון דולר, 22% פחות מאשר רווחיה הרבעון המקביל אשתקד. מדובר על רווח של 1.05 דולר למניה (מדולל), זאת לעומת צפי לרווח של 1.1 דולר למניה. לתוצאות אלביט מערכות בהרחבה

האנליסט צחי אברהם מכלל פיננסים אמר הבוקר ל-Bizportal כי "אלביט מערכות קיבלה מכה די גדולה בתקופה האחרונה. זהו רבעון שלישי ברציפות שהחברה מאכזבת מאוד בהכנסות". לדברי אברהם, תזרים המזומנים של החברה היה חלש ברבעון, כאשר כל הנסיגה בתוצאות למעשה נובעת משורת ההכנסות, מכיוון שאלביט לא מצליחה לייצר הכנסות בקצב של 2008 ו-2009.

אחת הסיבות העיקריות לפגיעה בתוצאות החברה היא הירידה בתקציבי הביטחון במדינות אירופה, כאשר אברהם מציין שגם ארה"ב צפוייה להוריד בהוצאות הביטחון שלה בעתיד. "מה שמציל את אלביט בינתיים זה היערכות צה"ל בשל המתיחות עם איראן ולבנון", אמר, "אבל זה לא ייצור צמיחה לאורך זמן".

"אנו מתקשים לראות כיצד אלביט תוכל לעמוד בהנחיות ההנהלה מן הרבעון הקודם, לפיהן תסיים החברה את שנת 2010 עם צמיחה "שטוחה" לעומת 2009, שבה הסתכמו המכירות ב- 2.8 מיליארד דולר", אמר בורגן. לדבריו, הפוטנציאלל לשיפור מהותי נוסף בשיעורי הרווח של אלביט הוא מוגבל למדי, כל עוד לא תתבצע קפיצת מדרגה נוספת במחזור המכירות של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.