דו"ח ששינסקי המלא פורסם: האוצר קורא לציבור להגיב על המלצות הוועדה

האוצר פרסם הבוקר את דו"ח הביניים המלא של ועדת ששינסקי, בהיקף של 77 עמודים; לציבור ניתן חודש ע"מ להגיב. כנסו לצפייה בדו"ח הוועדה המלא
יונתן גורודישר |

"לענף חיפושי הנפט והגז ניתנו הטבות מס משמעותיות, שאינן מתיישבות עם הפרקטיקה הבינלאומית", כך כתבו חברי ועדת ששינסקי בדו"ח הביניים המלא שפורסם היום לציבור.

הדו"ח שפורסם הבוקר באתר האינטרנט של משרד האוצר, כולל 77 עמודים בהם חמישה פרקים וארבעה נספחים, הכוללים חוות דעת משפטית, סקירה על המצב בתחום בעולם, חוות דעת כלכלית והדמיות על השפעת ההמלצות המוצעות על היקפי מאגרים שונים.

לקריאת דו"ח הביניים המלא של ועדת ששינסקי - לחצו כאן

לדברי הוועדה, לאחר סקירת הענף והקיים בעולם נמצא כי "המערכת הנוכחית אינה משקפת את בעלותו של הציבור במשאבי הטבע שלו באופן הראוי". הוועדה מוסיפה כי המצב היום הוא שחלקה של המדינה ברווחים קטן ככל שהפרוייקט רווי יותר. בהמלצותיה ניסתה הוועדה להפוך מצב זה ולהביא להגדלת חלקה של המדינה ככל שהמאגר גדול יותר ורווחי יותר.

ועדת ששינסקי פרסמה בשבוע שעבר את המלצותיה באשר להכנסות המדינה מתחום הנפט והגז. הוועדה המליצה להותיר את שיעור התמלוגים בענף ללא שינוי על 12.5% אך מנגד להטיל מס מדורג של בין 20% ל-60% מהרגע שהיזם כיסה את השקעתו ואף רשם רווח נוסף של 50%. בנוסף, הוועדה המליצה להבטל את ניכוי האזילה - הטבת מס שניתנה למגזר. לפי המלצת הועדה, במקרה של תגלית ענק החברות יעבירו למדינה נתח של כ-66% מהרווחים לאחר שהיא התחילה להרוויח, זאת בניגוד לתשלום קבוע של כ-30% כיום

דגש מיוחד נותנת הוועדה לניכוי מס האזילה, הטבת המס שניתנת לחברות החיפושים, "מקזזת ומעקרת מתוכן את התמורה שדורשת המדינה מכוח בעלותה על אוצרות הנפט והגז, שנכון למועד זה הינם תמלוגים בלבד". הוועדה מציינת כי הטבת מס זו מביאה לכך שגובה התשלום של חברה מפיקה יהיה דומה לזה של כל חברה אחרת, אשר אינה משתמשת במשאבי הטבע של המדינה. "על פי עקרונות המערכת הפיסקאלית הקיימת, המדינה והציבור כמעט שאינם זוכים לתגמול המשקף תמורה בעד בעלות הציבור על אוצרות הנפט והגז".

במקביל לפרסום דו"ח הביניים, הבוקר התבטא בעניין שר האוצר יובל שטייניץ ואמר כי באוצר רגילים שכל חברה "מהלכת איימים על מדינת ישראל". בראיון לגל"צ אמר שטייניץ: "המשקיעים יברחו, הגז הלבנוני יכבוש את אירופה, ארה"ב תתערב - אני דוחה את הטענות האלה, בישראל יש מאגרים גדולים מאוד של גז ומי שהשקיע ירוויח וירוויח מאוד". שטייניץ אמר כי הוא מוכן לשמוע שוב את טיעוני החברות. לדברי שר האוצר יובל שטייניץ

רוצים להשפיע על המלצות הוועדה? שלחו מייל לאוצר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.