רצוי לשים לב: מנייה קטנה שנמצאת מתחת לראדאר שלכם

ברי מולצ'דסקי, מבית ההשקעות טופ אלפא, בסקירה על החברות הקטנות דווקא.
ברי מולצ'דסקי |

אחת ההטיות הבולטות בשוק ההון הינה להתמקד בחברות הגדולות בתחומן תוך אי מתן תשומת לב והזנחה של החברות הקטנות. בטופ אלפא אנו מנצלים הטיה זו. כך לדוגמא, השקענו (בעבור קרן הנאמנות ובעבור תיקי ההשקעות) במניות קמעונאית הדיסקאונט רמי לוי כשהמניה היתה מחוץ לרדאר של יתר המשקיעים המוסדיים והציבור הרחב. לכשהתבררה הצלחת האסטרטגיה של רמי לוי זינקו מניות החברה ואנו יכולנו לממש את החזקותינו לאחר שהכפלנו את השקעתנו ואף יותר מכך.

בסקירה זו נתמקד בדוגמא נוספת להטיה זו והפעם בתחום האינטרנט - בעוד שמרבית הציבור והמשקיעים המוסדיים מתמקדים במניית וואלה, מובילת התחום, הרי שמניית אחותה הקטנה, תפוז, סובלת מהיעדר עניין ונסחרת במחירים נמוכים.

למען הגילוי הנאות ובעקבות הערות שקיבלנו בתגובות לטור זה בעבר, נציין שרכשנו את מניית תפוז במחירים נמוכים משמעותית ממחירה הנוכחי ושאנו עדיין מחזיקים במניה.

עתה נעבור לניתוח קצר של החברה:

החברה עוסקת ב-3 תחומים עיקריים אשר שניים מהם מהווים פרות מזומנים ואילו השלישי מהווה את החלום והפוטנציאל העתידי של החברה. 2 התחומים העיקריים כיום הם תחום האינטרנט (הכולל בעיקר את הפורטל והפורומים) ותחום התוכן הסלולרי בו מובילה החברה את השוק הישראלי ולה הסכמי אספקת מדיה עם כל חברות הסלולר בישראל.

להלן התוצאות הכספיות של פעילות זו החל משנת 2003:

מהטבלה ניתן לראות שפעילות החברה צומחת בקצבים דו ספרתיים, הדומים לאלו של וואלה וכי שיעור הרווח התפעולי התייצב החל משנת 2005 על רמה של 15%-20%, הקרובה לשיעורי הרווח של וואלה. במידה ונתמחר פעילות זו במכפיל רווח תפעולי של 8.5 הדומה לזה בו נסחרת וואלה וננטרל את ההבדל ברמת המזומן של 2 החברות, הרי ששוויה של פעילות זו (בתוספת ליתרות המזומן של החברה) עומד על כ- 100 מיליון ₪! המהווה פי 3 משווי השוק הנוכחי, כלומר תשואה פוטנציאלית של כ- %200. כל זאת לפני שדיסקסנו בנושא הבא.

החלום הרטוב של החברה הינו תחום ה- Blog TV בחו"ל (אני מניח שמרבית קוראי המדור מכירים את משמעות הבלוג הכתוב ואת התפתחותו לתחום הבלוג הנצפה ולכן לא ארחיב בהסברים). בתחום זה הכנסות החברה עדיין זניחות ועומדות על כ- 0.3 מיליון ₪ לרבעון. יתרה מכך תחום זה מעיב על תוצאותיה הכספיות המאוחדות של החברה שכן הפסדיו התפעוליים עומדים על למעלה ממיליון ₪ מידי רבעון. להערכתנו, אחד הגורמים למחירה הנמוך של מניית החברה הינו הרווחים התפעולים הנמוכים, שהינם פועל יוצא של ההשקעה המתמשכת בתחום זה.

עם זאת, בטווח הזמן הבינוני סביר שתחום זה יעבור לרווחיות ויפסיק להעיב על תוצאות החברה. במידה והערכות החברה והערכותינו בדבר הצלחת התחום יתבדו, הרי שגם אז סביר שפעילות זו תופסק וכפועל יוצא ישתפרו תוצאות החברה בצורה משמעותית.

להלן נתונים תפעוליים הנוגעים לאתר ה- Blog TV מתוך סקירות הדירקטוריון של החברה וכן גרף התנועה באתר:

לסיכום, מה היה לנו: חברה עם פעילות מבוססת הנסחרת בכשליש מהשווי (הנגזר מתמחור השוק את מתחרתה הגדולה) של פעילותה המבוססת, יחד עם פוטנציאל רב בתחום פעילות חדש ומתפתח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?