קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

85% מהישראלים רכשו השנה באונליין - 20 פעמים בממוצע

סקר של זכיינית UPS בישראל מראה כי נשים רוכשות יותר מאתרים בחו"ל עם 81% לעומת 72% גברים; 45% מהצרכנים בני 16-39 יעדיפו מוצרים ישראליים; מה הם אתרי ההזמנות המובילים?

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה קניות באינטרנט

זכיינית UPS בישראל ערכה סקר מקיף על רכישות באינטרנט והעדפות צרכניות של הישראלים, שבוחן את התנהלות הצרכנים וההבדלים בין רכישות אונליין לפיזיות, בין רכישות באתרים ישראליים מול בינלאומיים ובין קבוצות שונות באוכלוסייה. מהסקר, שנערך במסגרת הפעילויות לציון 30 שנות פעילות בישראל, עולה כי 85% אחוז מהישראלים קנו השנה מוצרים אונליין, כאשר הצרכן הישראלי רוכש אונליין 20 פעמים בממוצע בשנה. בנוסף, עולה כי נשים רוכשות יותר מאתרים בחו"ל עם 81% לעומת 72% גברים. זאת אף על פי שעל פי המשיבים לסקר, למוצרים מאתרים מקומיים לוקח בממוצע כ-5 ימים להגיע, לעומת 14-30 ימים במשלוח בינלאומי. כמו כן, 45% מהצרכנים בני 16-39 יעדיפו מוצרים ישראליים, לעומת 52% בגילאי 40-55 ו-62% בגילאי 56 ומעלה.


אתרי ההזמנות המובילים

בזירה המקומית, שני האתרים המובילים להזמנות הם KSP עם 14% וטרמינל X עם 12% לפי הסקר, בעוד אתרים רבים מתחרים על תשומת לב הצרכן עם אחוזי רכישות של 2%-6%, כולל סופרפארם, וואלה שופס, ורשתות אופנה כמו קסטרו, פוקס ודלתא. לעומת זאת, בזירה הבינלאומית קיים פער ברור – עלי אקספרס מוביל בענק עם 56% מהצרכנים הישראלים, כאשר Shein ואמזון מדורגים הרבה אחריו עם 11% כל אחד, וTEMU-שנכנס לשוק הישראלי רק בשנים האחרונות, כבר הגיע למקום הרביעי עם 10%.


הרגלים מסורתיים מול חדשים


למרות הנטיה הברורה לרכישות אונליין, עדיין קיימות קטגוריות מוצרים שהישראלים מעדיפים לרכוש בחנויות פיזיות. קטגוריית ביגוד והנעלה היא הנמכרת ביותר ברשת ע"פ הסקר, בפער גדול על פני הקטגוריות הבאות עם 67% מהנשאלים שרכשו ביגוד והנעלה אונליין בשנה החולפת. באופן מעניין, תחום הביגוד וההנעלה מוביל גם מבין הקטגוריות שאותן הנשאלים מעדיפים לרכוש דווקא בחנות פיזית (34%), שני רק לקטגוריית הרהיטים שאותם 36% יעדיפו לראות, לחוש ולנסות בחנות בזמן הרכישה. גם תרופות, תכשיטים ומכשירי סלולר, יעדיפו כ-28%-32% מהנשאלים לרכוש בחנות פיזית. באשר לרכישות אונליין, מלבד לבגדים, ישראלים רוכשים גם אביזרים לטלפונים סלולריים, מוצרים לבית, תוספי תזונה, מוצרים לתחביבים, קוסמטיקה ובישום. מחצית מהקונים באינטרנט ציינו כי ישנם מוצרים אותם הם מעדיפים לקנות מתוצרת הארץ, ובעיקר תרופות 18% מהנשאלים, תוספי תזונה 14%, פרחים 12% ומוצרים לקפה 12%.


מבחינת הוצאות, על פי הסקר, ניכר פער בין ההוצאות למזמינים מאתרים ישראלים, כאשר 76% מהמשיבים הצהירו שמוציאים בין מאות לאלפי שקלים בקניה בודדת, לבין אלו המזמינים מאתרים בינלאומיים, שם 85% הצהירו שהם מוציאים לא יותר מעשרות דולרים בודדים בכל הזמנה. 75% מהישראלים יעדיפו לרכוש באתר בו המשלוח ללא תשלום , אולם שיעור המוסיפים מוצרים כדי להגיע למשלוח חינם עומד על 45% בלבד. מנגד, 84% משתדלים לא להגיע לסכום המחייב תשלום מיסים כאשר מזמינים מאתרים בינלאומיים. מעניין לראות שעל אף שרק 4% מהנשאלים לא הכירו בכלל את הסכום הפטור מתשלומי מס (75$ במרבית המקרים), 90% מבעלי ההשכלה הגבוהה הצהירו שהם משתדלים להימנע מתשלום מיסים באמצעות הגבלת סכום הרכישה, לעומת 78% בלבד בעלי השכלה ממוצעת ומטה. על פי UPS, יותר מודעות ותשומת לב לנושא זה יכולה לחסוך לצרכן תשלומי מיסים מיותרים. הישראלים מעדיפים לקבל את המשלוח בבית (43%) או בנקודת איסוף – חנויות או לוקרים (42%).


רק 6% מהישראלים מעדיפים לקבל את החבילות למקום העבודה. באופן מעניין, נשים יעדיפו לקבל את משלוח שלהן עד הבית עם 51% (מול 36% שמעדיפות לנקודת איסוף) לעומת גברים שדווקא מעדיפים באופן מובהק לאסוף את החבילה מנקודת איסוף הקרובה לביתם עם 50% לעומת 35% שמעדיפים עד הבית. כמו כן, נמצא כי קנייה אונליין שכיחה יותר בגילאי 55 ומטה ובקרב בעלי השכלה גבוהה. 89% מגילאי 16-55 מעידים שהם רוכשים באינטרנט, ואילו 75% בגילאי 55 ומעלה. באופן מעניין, אין כמעט הבדל באחוז ההזמנות בין חילונים עם 87% לדתיים ומסורתיים עם 83%, וכן בין בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה עם 89% לבין ממוצעת ומטה עם 84%. גם בין נשים (85%) לגברים (86%) ההבדל זניח לחלוטין. הסקר נערך בשיתוף מכון ברנדמן בהשתתפות 501 נשים וגברים בגילאי 16+ בחודש פברואר 2025.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".


סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.