שבוע הספר - המלצה לקריאה

אייל גורביץ |

אחת למספר שבועות, נעשה אתנחתא קלה כדי להפנות מבט לחומר עיוני מומלץ בנושא ניתוח טכני. לא אחת אני נשאל אודות הספר האולטימטיבי, המומלץ והטוב ביותר לשיטה. ובכן, אין דבר כזה. אך יש סדר מסוים בו יש ללכת. בלתי אפשרי להתחיל ללמוד ניתוח טכני מנקודת המוצא של גאן או אליוט. יש להניח את היסודות ולאחר מכן להתקדם לתיאוריות מורכבות עד סבוכות. השבוע נחזור ליסודות ולשני ספרים מומלצים וחביבים היכולים לסייע משמעותית לא רק בהבנת הדינאמיקה השוקית מנקודת הראייה הטכנית, אלא גם בהבנת המהות היסוד והפילוסופיה של השיטה, לא פחות חשוב.

הנבירה שלי בשיטת הניתוח הטכני התחילה עם הספר שהוא להערכתי אבן הפינה לשיטה. הוא קרוי "Technical Analysis of The Financial Markets" והוא נכתב על ידי Murphy בהוצאת NYIF. הספר חובק את השיטה החל מהגדרתה, דרך הנחות היסוד שלב והבסיס הפילוסופי עליו היא מושתתת, המשך בהגדרת מושג המגמה, שילוב התנהגות השוק ומחזורי המסחר, תבניות צ'ארטסיטיות ועד לנקודת הסיום של השיטה הקלאסית תוך שהמחבר אינו מזניח את צ'ארלס דאו, אבי אבות השיטה.

וזה לא הכול. מי שמאוהב במדדים סטטיסטיים כגון מדדי עוצמה ומומנטום, דרך מדדים סטוקסטיים הסתברותיים וכלה בשיטות מסחר דוגמת "טכניקת החדירה של וויליאם דאניגאן" יוכל למצוא את מבוקשו בין הדפים. הספר שופך אור, קלוש יש לומר, על תיאוריית גלי אליוט וזוויות גאן, על טכניקות מסחר וניהול כספי נכון. בקיצור, הוא חובק את כל מה שצריך לדעת. Murphy נותן לטעום מהכול. על קצה המזלג אומנם אך עם סיום קריאת הספר מקבל הקורא מושג על ענפיה הרבים של השיטה ויכול להתנתב הלאה לפי נטיות ורחשי ליבו. הספר לוקה, לטעמי, ביתר דגש על התיאוריה ומעט מדי דוגמאות מעולם המעשה. ואולי אלה דרכם של ספרי יסוד. מומלץ בחום.

הספר השני מעשי יותר. גם הוא חובק את מלוא הנחות היסוד ואת התיאוריה המעניינת של צ'ארלס דאו, אם כי הרבה יותר לעומק. כאן אפשר למצוא דוגמאות לרוב, הלקוחות מהשנים הראשונות למאה. מניות שעדיין נסחרות בארה"ב וכאלה שכבר נעלמו לחלוטין. טכניקות קנייה ומכירה מוצגות בחציו השני של הספר וכוללות פתרון בעיות יום יומיות במסחר בניירות ערך. היתרון של ספר זה הוא ביכולת להציג דוגמאות משנים עברו. גרפים שבהם הקורא מנוטרל לחלוטין מההשפעות הסביבתיות ויכול להתמקד רק בתקדימים הטכניים המורים על מצבה של המניה.

הספר הוא : Technical Analysis of Stock Trends, נכתב בידי אדוארדס ומגי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.