ועדת גרונאו הגישה לשר התקשורת את המלצותיה: גם בזק תוכל להציע "חבילת שירותי טריפל"
ועדת גרונאו הגישה היום לשר התקשורת אריאל אטיאס את המלצותיה בדבר מדיניות וכללי התחרות בתחום התקשורת בישראל.
השר אטיאס מסר: "ענף התקשורת ממתין להחלטות מזה זמן רב. אלמד את המלצות הועדה לעומקן ואקבל את ההחלטות הטובות ביותר לשוק התקשורת שהוא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים בישראל. ההחלטות ישפיעו בסופו של דבר על המחירים וטיב השירותים הניתנים לצרכני התקשורת".
במסגרת עבודתה של הוועדה נבחנו עיקרי ההסדרה והתאמתם לקצב השינויים המהיר ולצפי לשנים הבאות על מנת למלא בצורה מיטבית את יעדי ההסדרה – אספקת שירותי תקשורת מתקדמים, במחיר שווה לכל נפש, לציבור בישראל.
עיקרי ההמלצות
יתווסף נדבך סיטונאי למודל ההסדרה בשוק התקשורת שעיקרו מתן אפשרות לספקי שירותים שאינם בעלי תשתית להתחרות תוך שימוש בתשתית של אחר, נדבך זה יחצה את הענף מקצה עד קצה: החל במגזר הנייח, עבור במגזר הנייד וכלה במגזר הטלוויזיה הרב ערוצית.
המגזר הנייח
שינויים מבניים - מומלץ לפעול לפיתוח שוק סיטונאי, שבו יוכלו להתחרות גם ספקי שירותים שאינם בעלי תשתית, שבמרכזו חובת פירוק למקטעים (Local Loop Unbundling). במסגרת זו יש לחייב את בעלי התשתיות האוניברסאליות במכירה סיטונאית של שירותים (Resale, Bitstream Access ואחרים) ובהחכרת מקטעי גישה למתחרים.
חובת הפירוק למקטעים תחול לעת הזאת, מסיבות של ישימות טכנולוגית, רק על חברת "בזק". תוך 15 חודש מיום אימוץ ההמלצה על ידי שר התקשורת, יפרסם הגוף המסדיר תעריפים מרביים להחכרת מקטעי גישה ושירותים אחרים הנמכרים בשוק הסיטונאי ותנאים לאספקתם.
מגרש משחקים מאוזן - יינתן היתר לחברות הבת של חברת "בזק" לספק "חבילות שירותים" (לא פריקות) הכוללות שירותי טלפוניה ופס רחב של "בזק-מפ"א", וזאת לאחר שייושמו הסדרי השוק הסיטונאי ובכלל זה הסדרי הפירוק למקטעים (LLU) ותחל תחרות העושה שימוש בהסדרים אלה.
במסגרת חבילות השירותים הכוללות שירותי פס רחב של "בזק-מפ"א", תורשנה חברות הבת (לרבות חברת YES) לספק שירותי IPTV, בין אם על התשתית המשודרגת של חברת "בזק" או על ידי חכירת מקטע הגישה ושדרוגו, ככל שאין בכך לסתור את כללי הבעלויות הצולבות.
גמישות תעריפים ל"בזק" - כל עוד נתח השוק של קבוצת "בזק" גבוה מ-%60 יימשך פיקוח על תעריפי "בזק מפ"א" במתכונת של קביעת תעריפים מחייבים (.(Fix בעניין סלי תשלומים חלופיים אותם מספקת "בזק מפ"א" ממליצה הוועדה ששיעור ההנחה המרבי המותר יהיה גבוה יותר ככל שנתח השוק של קבוצת "בזק" בטלפוניה הנייחת יהיה קטן יותר ויגיע עד ל-40%, וזאת כאשר נתח השוק יהיה נמוך מ-75%.
כאשר נתח השוק יהיה נמוך מ-%60 תבוטלנה המגבלות המוטלות על שיעור ההנחה, והתעריף המפוקח יוגדר כתעריף מרבי. בכל מקרה יבדוק הגוף המסדיר את סל התשלומים החלופי ויוודא שמבנה ההנחות אמנם עומד בהגדרות "אי ההפליה", ושלא מדובר בסל ממוקד לקוחות ספציפיים (targeting).
השלמת שיחה נייחת - ייקבעו עד מחצית שנת 2009 תעריפים מבוססי עלויות עבור השלמת שיחה ברשת הנייחת.
הפרדה מבנית - יש להותיר על כנה את ההפרדה המבנית בחברת "בזק", כל עוד קיימות רק שתי חברות בעלות תשתית נייחת בפריסה כלל ארצית ולאכוף את ההפרדה בקבוצת הוט בהתאם למתכונת ההפרדה בחברת "בזק".
המגזר הנייד
הוועדה תומכת בהמלצות חברת NERA לעניין מפעילים וירטואליים המשתקפות בהחלטת הממשלה מס' 2186, ומייחסת חשיבות לקידום נושא ה-WIMAX. בנוסף יש לפעול להגברת התחרות על ידי מתן אפשרות לכניסתם לתחום של מפעילים חדשים מבוססי תשתיות.
יש להמשיך ולבדוק את עלות השלמת השיחה ברשת הניידת ולתקן במהלך שנת 2009 את התעריף בהתאם.
מגזר השיחות הבינלאומיות
תעריף השיחה הבינלאומית המבוצעת באמצעות מכשיר נייד ייקבע על ידי חברת השיחות הבינלאומיות וזו תשלם לחברת הנייד לפי התעריף הקבוע בתקנות קישור גומלין עבור השלמת שיחה ברשת ניידת.
כאשר תותאם שיטת התערוף של שיחה בינלאומית באמצעות מכשיר נייד לשיטה המומלצת בסעיף א' תאופשר כניסת שחקנים חדשים בשליטת חברות הטלפוניה הניידת למגזר השיחות הבינלאומיות.
מגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית
מומלץ מתווה שלפיו תוצע "חבילת ערוצים בסיסית צרה" הכוללת 5 - 10 ערוצים. ערוצים אלה יכללו את הערוצים הפתוחים וערוצים נוספים שהרשות המסדירה רואה בהכללתם בחבילת הבסיס ערך חברתי או תרבותי מיוחד. במקביל, יש לחתור לביטול חבילת הערוצים האנלוגית תוך שלוש שנים.
על מנת לפתח תחרות של בעלי רישיונות מיוחדים הפועלים על תשתיות של אחרים, ברוח חוק התקשורת, מומלץ להסיר את המגבלות החלות כיום על מתחרים אלה בתחום התוכן ומספר הערוצים שהם רשאים לשדר.
סוגיות צרכניות
ייאסר על ספקים לשנות במהלך תקופת ההתקשרות את התעריפים הקבועים בהסכמי ההתקשרות; משך הסכמי ההתקשרות בענף התקשורת במגזר משקי הבית לא יעלה על 18 - 24 חודש; הסכם ההתקשרות הסטנדרטי בין ספק השירותים והמנוי יפורסם באתר האינטרנט של הספק.
הסכם ההתקשרות בין ספק השירותים והמנוי יכלול בתחילתו באופן מדויק, בשפה ברורה ומובנת, בקצרה, ובאותיות מאירות עיניים סעיף של "עיקרי ההסכם". סעיף זה יציג את תאריך התפוגה של החוזה, מחיר המכשיר, תעריפי השירותים השונים, ההטבה הגלומה בהסכם, קנס השבירה והשתנותו בהתאם למשך ההתקשרות, וכל יתר המרכיבים הכספיים של ההסכם. "עיקרי ההסכם" יהוו סעיף מהותי בחוזה המחייב את חתימת הצרכן בעת חתימת החוזה. כל שינוי ב"עיקרי ההסכם" יחייב את חתימת הצרכן.
משרד התקשורת יפעל להסרת חסם המעבר הנובע מכריכה בין העסקה לרכישת מכשיר לבין העסקה לרכישת שירותים.
ההתנתקות מרשת התקשורת תהיה תוך שני ימי עסקים מהמועד בו התקבלה בידי המפעיל הודעת ההתנתקות. לא יחויב צרכן עבור דמי מנוי או שימוש מאותו יום.
בבזק מאוד לא מרוצים: "למרות הירידה בנתח השוק שלנו הדו"ח מקשה עלינו"
מבזק נמסר בתגובה להמלצות: "בזק קיבלה את המלצות וועדת גרונאו באכזבה רבה. המטרה המרכזית שעמדה בבסיס הקמת הוועדה היתה להגדיר כללים מקלים ככל שרמת התחרות עולה. במקום זה, ולמרות התמורות הדרמטיות שחלו בתחרות בשוק התקשורת הנייח שהביאה לירידה גדולה בנתח השוק של בזק, הדו"ח מקשיח את הכללים ומשמר את המצב שבו החברה לא יכולה להתחרות ולכן לקוחותיה נפגעים. ללא ספק מדובר בדו"ח שמשקף תפישת עולם של תכנון מרכזי של השוק ולא הסדרה ליברלית בתנאי תחרות חופשית, התורמת לשיפור מצבו של הצרכן, כפי שמקובל בעולם ובענפים אחרים".