שוק האנרגיה - המשך ירידות מחירים
בחמשת השבועות האחרונים ירדו מחירי הנפט בשיעור גבוה. נפט מסוג WTI ירד מרמה של 77 דולר לרמה של 64 דולר, ירידה של 16.8%!. מחיר הדלק לצרכנים ירד ב-42 סנט לרמה של 2.62 דולר לגלון בשבוע האחרון ומחירי הדיזל נמצאים ברמה של 2.86 דולר לגלון, 20 סנט נמוך מרמתם בתחילת חודש אוגוסט.
השאלה הנשאלת כעת היא האם יימשכו ירידות המחירים או שמא הגענו לתחתית ומכאן ייתכנו עליות מחירים?
משרד האנרגיה האמריקאי צופה כי מחיר הנפט מסוג WTI יחזור לרמות של 70 דולר וכי הדלקים יתייצבו על רמות מעט נמוכות ממה שנהוגות היום 2.6 דולר לבנזין ו-2.8 דולר לדיזל. הציפיות הן, כי ירידות המחירים יואטו עם אפשרות לעליית מחירים נוספת לקראת סוף השנה הנוכחית.
מחירי הדיזל ירדו בשיעור נמוך יותר ממחירי הבנזין, כיוון שהביקוש לדיזל נוטה להיות גבוה יותר בתקופה זו מכיוון שחקלאים החלו בעונת הקצירה של הגידולים השונים, הפעלת המכונות ושינוע הסחורות דורש יותר דיזל.
להמשך ירידת מחירי הנפט השבוע תרמו רגיעה בנוגע לאיראן, מעבר בשלום של תחילת עונת ההוריקנים במפרץ מקסיקו ללא צפי לסופה בשבוע הקרוב, שקט יחסי מגזרת ניגריה, כאשר השביתה שתוכננה להיערך בניגריה נדחתה לעת עתה. תחזית הממשל האמריקאי לגבי תפוקת הנפט העיראקי צפויה לעמוד על רמתה הגבוהה ביותר בחודשים יולי ואוגוסט מאז 2004. אפילו המשבר שהיה לחברת BP באלסקה, נראה לא מדאיג כפי שהיה בתחילה.
מיתון משמעותי בארה"ב או לחילופין חורף חם מהרגיל, שיקטינו את הביקוש לנפט צפויים לתרום להמשך ירידת מחירי הנפט, אחרת, ניתן לצפות להתייצבות מחירי הנפט ואף לעלייה קלה. בנוסף, הביקוש העולמי לנפט צפוי להמשיך לגדול בקצב גבוה יותר מקצב אספקת הנפט ממדינות שאינן חברות באופ"ק, מה שמרמז, כי ירידת מחירי הנפט צפויה להגיע לסיומה.
בדו"ח שפורסם השבוע ירדו מלאי הנפט ב 2.9 מיליון חביות לרמה של 327.7 מיליון חביות, 19.3 מיליון חביות מעל רמתו בשנה שעברה. מלאי הדלקים ממשיך לעלות ועומד על 207 מיליון חביות עליה של 100 אלף חביות המעמידה את המלאי כ-15 מיליון חביות מעל רמתו בשנה שעברה. מלאי התזקיקים ממשיך גם הוא בעלייתו, השבוע נרשמה עלייה של 4.7 מיליון חביות לרמה של 144.6 מיליון חביות שהן 11.3 מיליון מעל רמת התזקיקים בשנה שעברה.
במהלך השבוע נפרצו שתי רמות תמיכה, אולם אנו מוצאים איתות חיובי בפקיעת החוזה לאוקטובר במהלך השבוע, 20 ספטמבר, והפיכת חוזה נובמבר לחוזה הראשון, תמיכות ברמות הנוכחיות 63.1 דולר ו-62.6 דולר. ההתנגדויות קצת יותר רחוקות 64.75 דולר ו-67 דולר.
השבוע החליטו ראשי אופ"ק שלא לשנות את מכסות התפוקה, אך ישנן הערכות כי באופן לא רשמי קיצץ הארגון את תפוקתו היומית בכ-500 אלף חביות. במקביל, הנמיכה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה את תחזית הגידול בביקוש העולמי לנפט לשנים 2006-7 בכ-100 אלף חביות ליום.
הפוזיציה נטו של קרנות וספקולנטים ירדה השבוע ב-13.7 אלף חוזים לרמה של 21.8 אלפי חוזים. בסיכום שבועי, ירדו מחירי הנפט בשיעור של 4.4%/ 4.98% לרמות של 63.33 דולר בהתאמה (WTI אוקטובר / Brent נובמבר). חוזה ה Brent לאוקטובר פקע השבוע ובמקומו הפך חוזה נובמבר 2006 לחוזה הראשון.
בשוק הגז הטבעי, נמשכות ירידות השערים לרמות הנמוכות ביותר מזה כשנתיים וחצי על רקע גידול חד במלאי הגז הטבעי בארה"ב. מלאי הגז הטבעי בארה"ב עלה השבוע ברמה של Bcf108, הגידול השבועי התלת ספרתי הראשון מאז תחילת יוני 2005 לרמה של Tcf3.084. רמה זו של המלאי גבוהה ב-12.3% מרמת המלאי בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה במלאי מוסברת בירידה לביקוש מצד תחנות הכוח בעקבות התקררות מזג האוויר בארה"ב.
החוזה לאוקטובר (פקיעה ב 27 בספטמבר) ירד לרמה של 4.982 דולר ל-MMBtu המייצג ירידה של כ-12.2%. חוזה דצמבר, תחילת החורף, ירד לרמה של 7.774 דולר ל-MMBtu ירידה של 18.34%!!!
בסך הכול עלו הפוזיציות Long של קרנות וספקולנטים ב-4,100 חוזים לרמה של 71.4 אלפי חוזים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
