ברונפלד: נקיים עוד כנס משקיעים בלונדון בספטמבר
"אנחנו נקיים עוד כנס למשקיעים בספטמבר", כך מציין מנכ"ל הבורסה, שאול (סם) ברונפלד, בראיון ל-Bizportal, "אנחנו מאוד מצטערים על מה שקרה בלונדון, אך אנחנו מקווים שהבריטים יגלו את הנחישות והעמידה מול הטרור ויבואו לכנס בספטמבר".
נראה שצירוף נסיבות מצער במיוחד אילץ את קברניטי הבורסה התל אביבית לפזר כנס משקיעים בלונדון. אירועי הטרור שפקדו את הבירה הבריטית ביום ה' שעבר, קטעו חודשים ארוכים של הכנות לכנס שהיה צריך להיות "המוצלח ביותר שלנו", לדברי המנכ"ל ברונפלד. באותו הכנס היו אמורים לנאום השר נתניהו ויו"ר רשות ני"ע ערך טרי.
ש: האם השתנתה המגמה בבורסה ועברנו לירידות? האם הזרים החליטו לעזוב אותנו?
ת: אם מביטים בתקופה האחרונה על שערי הריבית בשווקים האמריקנים. יש מתאם עם ארה"ב ויש השפעות חיצוניות על שוק המניות המקומי. ככלל, הביצועים של שוק המניות הישראלי יושפעו אם תהיה צמיחה טובה ושערי הריבית בארץ לא יעלו. אז סביר שהבורסה תמשיך ותצמח.
ש: לאחר השקת התעודות בחסר החלו ירידות השערים החדות בבורסה, אפשר להתעלם מההקשר?
ת: התעודות בחסר, למרות שזה נראה כתזמון מופלא, זה תוצאה מקרית. ביום ד' האחרון הגענו למחזורים של 50 מיליון שקל, אני חושב שאפשר לסכם זאת בהצלחה.
ש: מה עם תעודות סל/חסר על סחורות כגון נפט?
ת: אנחנו מאפשרים להוציא תעודות סל על סחורות. מרגע שאפשר זה תלוי במי שירצה להנפיק אותן. כיום כבר יש תעודות על סחורות (קסם זהב, על ידי אקסלנס נשואה, ח.ש).
ש: מה המוצרים החדשים שאתם מתכננים להוציא בבורסה?
ת: מוסדות הבורסה אישרו השקה של אופציות על מניות. אבל זה מחייב תיקון חקיקתי. כך שלא יהיה ספק שמניפולציה במכשיר תתנגש עם חוק לניירות ערך.
כלל הרבה דברים "תקועים" בין הרגולטורים השונים מסביר לנו מנכ"ל הבורסה. הוא מביא לדוגמא את הרישום הכפול של מניות ישראליות שנסחרות בחו"ל (ארה"ב ולונדון) לת"א, "לקח עשור שלם עד שזה הושלם" הוא מסביר והוא מוסיף עד כמה זה נראה טבעי שחברה שמחויבת לרגולציה אמריקנית יכולה להרשם למסחר בתל אביב ולדווח בתיאום עם הרשויות המקומיות.
כך גם לגבי האופציות על המניות, הדברים נובעים מכך שבישראל עוד לא השתחררנו מהתפיסה הסוציאליסטית הישנה, מסביר ברונפלד. לדבריו, הוא חש שהוא צריך להצטדק לגבי קיומה של הבורסה בחלק מהמקומות בארץ.
ש: מה עם היחסים עם הרגולטורים, אתה מרגיש סביבה תומכת היום יותר מבעבר?
ת: הרשות לניירות ערך בתקופה של טרי, פועלת לפי תוכנית אסטרטגית לפיתוח שוק ההון שדומה לתוכנית שלנו. שוק ניירות ערך ממלא תפקיד חשוב בשכנוע או בהבאת חברות לרישום כפול. עיקר הבעיות הן עם משרד האוצר.
לפעמים האג'נדות של מנהל רשות המיסים, או הממונה על הביטוח, או החשב הכללי, לא תמיד מתיישבות עם שלנו. לדעתי לא נותנים דגש לדברים של הבורסה. הבעיה שלי היא שקידום הבורסה הוא לא בראש סדר העדיפויות של משרד האוצר ואני לא מרגיש שבשנה האחרונה חל קידום בנושא. אני חושב שבורסה משוכללת תתרום ליעדים שהאוצר מטיף אליהם. עובדה, שכשעושים הפרטה דרך הבורסה - לאף אחד אין טענות.
ש: האם השוואת המיסוי על השקעות בארץ מול חו"ל כבר משפיעה על הבורסה?
ת: כמגמה ארוכת טווח - ברור שהמשקל של מניות זרות ילך ויגדל בתיק הישראלי. צריך להבין שתהליך הכניסה של לשווקים הזרים הוא לא פשוט. לא למוסדיים ולא לפרטיים. יש בעיות מידע, תרגום, זה קשה ולכן זה ייקח יותר זמן.
ש: אבל הישראלים יוכלו להשקיע בחו"ל דרך קרנות נאמנות - והן נסחרות בבורסה, כך שהיא גם תרוויח מהשקעה בחו"ל.
ת: המסחר בקרנוןת הנאמנות לא יעזור. זה חלק מהפתיחות במסחר בכלל. אנחנו לא יכולים הרי לשמוח רק על כל דולר של זרים שנכנס. זה אמנם יקטין את הפעילות בבורסה, אבל הבורסה אף פעם לא עמדה נגד.
ש: למרות הגאות בשנתיים האחרונות בבורסה אנחנו עדיין לא רואים את ה"ציבור" בפנים. אולי זאת בעיית אמון של המשקיע הישראלי הקטן, אחרי המפולת בשנות ה-90?
ת: אני לא חושב שהבורסה מתאימה לכל משקיע. עדיף שיעשו את זה מומחים. שתבוא קופת גמל, או קרן הנאמנות של המשקיע בבורסה. הכסף הקטן והעצבני בא בתקופות של גאות ויוצא בתקופות של שפל. זאת בעוד שהמשקיעים המוסדיים הם בעלי ראייה מרחיקת לכת.
ש: האם רפורמת בכר יכולה להשפיע על הבורסה?
ת: אני לא רואה במישרין השפעה של הרפורמה על הבורסה. מה שעשוי לעודד את הבורסה הוא התחרות באשראי הבנקאי. הקמנו את הרצף-מוסדיים לאג"ח שהונפקו כך שהמוסדיים יוכלו לסחור בהן. הקמנו את התשתית עבור ועדת בכר.
ש: אבל הרצף מוסדיים מרכז מחזורים דלים מאוד, האם יש כוונות לשנות משהו לגביו?
ת: זאת שאלה מורכבת מאוד. עניין הנפקת האג"ח הפך להיות פשוט מאוד מבחינת התשקיף. ראינו את ההצלחה בכמויות האג"ח המונפקות כיום בשוק, הנתונים מדברים בעד עצמם.
מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקבשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה
במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.
במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.
בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.
המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.
- מערכות בנייה מתקדמת - כל מה שלא חשבתם עליו
- סלינגר: "רשות שוק ההון יוזמת ומקדמת השקעות חברתיות של המוסדיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.
קבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gptלמרות השקעה נמוכה, מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם
למרות השקעה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD, בישראל קיימת מערכת בריאות שנמצאת ברמה גבוהה שמקבלת ציונים טובים ברוב המדדים
הכותרות נוטות להכות במערכת הבריאות בישראל על כך שההשקעה בה נמוכה מדי ביחס למדינו המערב. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר נתונים שהראו כי ההוצאה הלאומית על בריאות בשנת 2024 עמדה על כ‑7.3% מהתוצר, כאשר ההוצאה לנפש הגיעה לכ‑3,900 דולר לפי שווי כוח הקנייה. מדובר ברמה נמוכה בהשוואה לרוב מדינות רבות ב‑OECD, אך ראו זה פלא: ישראל בכל זאת מובילה בשירות הרפואי שהיא מעניקה לאזרחים ובפער, משאר המדינות שאנחנו נוטים להשוות את עצמנו אליהן.
שיעור הכיסוי הביטוחי הוא מהגבוהים בעולם, כאשר כל תושב מקבל סל שירותים אחיד הכולל גם טיפולים שגרתיים, ניתוחים ועד לתרופות מצילות חיים. נוסף על כך, מערכות המידע הרפואיות של קופות החולים נחשבות למתקדמות במיוחד, כך שהיסטוריית הטיפול הרפואי נגישה לרופאים בזמן אמת. מדובר ביתרון שמאפשר קיצור תהליכים, הפחתת טעויות ושיפור איכות הטיפול.
המצב הזה גורם לכך שישראל מציגה נתונים טובים ביחס למדינות מפותחות בלא מעט תחומים, כמו רפואה מונעת ושיעורי תמותה נמוכים ממחלות מסוימות. ישראל מדגימה מודל שבו יעילות ניהולית מצמצמת את השפעת מגבלות התקציב. מערכת הקהילה מפותחת, והשילוב בין רפואה מתקדמת ושירותים דיגיטליים מאפשרים שמירה על רמת טיפול טובה, גם אם לא בכל הפרמטרים ישראל מובילה. כנראה ניהול ממוקד, תמריצים תפעוליים ופריסת שירותים רחבה הם חלק מהגורמים המאפשרים לה להמשיך להציג ביצועים טובים בתחומים מסוימים.
תוחלת החיים של האוכלוסייה בישראל הגיעה לכ-83.8 שנים, מה ששם אותנו במקום 4 בדירוג ה-OECD בתוחלת החיים. נגישות וטיפול: בספר Health in a Glance 2023 של ארגון ה-OECD מצוין כי ישראל מפגינה ביצועים טובים במדדים של איכות וטיפול בהשוואה למדינות בהכנסה גבוהה. הדוח מצוטט כי "המערכת מתפעלת ביצועים טובים יותר מהממוצע ב-OECD ברוב המדדים הנוגעים לזמן המתנה, איכות וטיפול רפואי". בשל ההוצאה הנמוכה יחסית לעומת ביצועים לא רעים, ניתן לומר כי קיימת אפקטיביות במערכת: כלומר, "מה שמתקבל ביחס למה שמושקע" הוא גבוה באופן יחסי. היעילות הזו מתאפשרת הודות למבנה מערכת הבריאות והשירות שניתן לציבור דרך קופות החולים. רפואה בקהילה דרך הקופות פועלת בהיקף רחב, כך שעומס משמעותי מוסת מבתי החולים ונותר במרפאות המשמשות מקור מרכזי לטיפול שוטף. זה מסביר כנראה כיצד ישראל מצליחה להישאר באזור ביצועים איכותיים בחלק ממדדי השירות והאיכות, כולל רפואה מונעת, טיפול במחלות כרוניות ושמירה על קשר טיפולי הדוק בין רופא למטופל. הרפואה בקהילה. לפי הדו״ח של Observatory, כ-41% מההוצאה על בריאות בישראל מוקצית לטיפול בקהילה ומניעה. במילים אחרות, קיימת תשתית ארגונית יעילה שמאפשרת להפיק תועלת גבוהה יחסית מכל שקל שהממשלה משקיעה במערכת הבריאות.

