בעקבות מחסור בעובדים - שר העבודה חתם על הארכת שעות עבודה לנהגי רכב
בעקבות מחסור בעובדים במשק - שר העבודה חתם על היתר מיוחד להארכת שעות הפעילות של נהגי רכב ציבורי והובלות. השר, יואב בן צור בעצם מאפשר הרחבת שעות הפעילות של נהגי רכב ציבורי והובלות. ההיתר נחתם לאחר דיונים והערכת מצב משק העובדים בימי המלחמה, של משרד העבודה ומשרד התחבורה. כאמור, ביום שבת 7 באוקטובר 2023, הוכרז על מצב מיוחד בעורף.
עקב כך גויסו נהגים רבים לשירות מילואים או למילוי צרכי כוחות הביטחון, ונוצר מחסור חמור בנהגי אוטובוסים והובלות למילוי הצרכים השוטפים במשק.
לנוכח האמור, הורחבו שעות הפעילות המותרות של הנהגים שלא גויסו כדי לספק את הצרכים הביטחוניים, את צרכי החירום ואת הפעילות השוטפת במשק, בהתאם להוראות תקנות התעבורה (הוראת שעה). על רקע צרכים דחופים אלה, מוצע לתת היתר כללי להעסקת נהגים בשעות נוספות כהוראת שעה על מנת לאפשר למשק להתמודד עם השינויים שנגרמים כתוצאה מהכרזה על מצב מיוחד בעורף ומהיעדרויות העובדים, וזאת עד תום תוקפן של תקנות התעבורה (הוראת שעה), התשפ"ד–2023.
תנאי ההיתר להלן:
- תתאפשר העסקת העובד במשך של עד 15 שעות יומיות (כולל שעות נוספות), בכפוף לכך שהעובד נתן את הסכמתו לכך.
- שעות העבודה בשבוע לא יעלו על 90 שעות כולל שעות נוספות.
- בעת השיבוץ להעסקה בשעות נוספות בהתאם לתנאי היתר זה על המעסיק להתחשב, בין היתר, בצורכי העובדים הנובעים מהמצב המיוחד בעורף.
- 1.עדי 16/10/2023 15:54הגב לתגובה זואנחנו רוצים נהגים עירניים ואסור שינהגו שעות ארוכות ללא מנוחה. לא קורה כלום אם מחכים יותר לאוטובוס או לרכבת העיקר שנהיה בריאים ועירניים

לאן נושבת הרוח? אלו 4 המקצועות שיישארו רלוונטיים גם בעשורים הבאים
לא רק Ai: מיועצי קיימות ועד מומחי רפואה מותאמת אישית - המקצועות שיבטיחו את מקומכם בשוק העבודה המשתנה
שוק העבודה העולמי ניצב בפני טלטלה היסטורית. שינויים טכנולוגיים, כלכליים ודמוגרפיים משנים את אופי העבודה, את הכישורים הנדרשים ואפילו את הערך של מקצועות מסורתיים. עבור צעירים העומדים בפני בחירת מסלול לימודים, או עבור מבוגרים השוקלים הסבה מקצועית, השאלה "איזה מקצוע יהיה רלוונטי בעתיד?" הפכה לקריטית מתמיד. בחירה מושכלת אינה רק עניין של שכר או עניין אישי; מדובר בבחירת מסלול המבטיח יציבות תעסוקתית, אפשרויות צמיחה והזדמנות להשתלב בתחומים שהם מנועי הכלכלה העולמית של המחר. במציאות שבה רבע מהמשרות הקיימות נמצאות בסכנת היכחדות, היכולת לבחור בחוכמה היא המפתח להצלחה.
בכתבה זו נסקור ארבעה תחומי ליבה שנראה שהם כאן כדי להישאר.
ניהול סביבתי ואנרגיה ירוקה: חוד החנית של הקיימות הגלובלית
משבר האקלים והרגולציה הסביבתית הגוברת. זהו כבר לא רק טרנד של פעילי סביבה, אלא הכרח כלכלי גלובלי. ממשלות ותאגידים משקיעים הון עתק במעבר לאנרגיה נקייה ובפתרונות שיסייעו להילחם במשבר האקלים. מי שיעבוד בתחום ייהנה - במקביל לתרומה לכדור ולסביבה - גם מביקוש שיא למיומנויות מעשיות שאינן תלויות במסך מחשב. מדובר בעבודה בשטח, בפתרון בעיות מורכבות וביישום פתרונות הנדסיים חדשניים בזמן אמת.
דוגמאות לתפקידים:
- איך מנהלי הביניים יכולים להרים את הארגון ולשנות את כללי המשחק
- מנהלים רוצים בינה מלאכותית, העובדים עדיין מהססים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טכנאי שטח - אלה בעצם ה"מתקינים" של העתיד, אבל במקום לתקן מכונות כתיבה, הם יתקינו ויתחזקו טורבינות ענק בלב ים או מערכות סולאריות חכמות בערים. מדובר בעבודה פיזית מאתגרת עם השפעה עצומה.

20,000 עובדי מדינה בסכנה: החשב הכללי בתוכנית לקיצוץ שליש מכוח האדם
הבינה המלאכותית צפויה להוביל לפיטורי רבבות במגזר הציבורי; ומה זה יעשה במגזר הפרטי?
הכרזה אמיצה של החשב הכללי יהלי רוטנברג: 20,000 עובדי מדינה בעיקר בתפקידי מטה , שהם שליש מסך העובדים במשרדי הממשלה יוחלפו במערכות בינה מלאכותית. במילים אחרות, הוא צופה לפיטורי 20,000 עובדים. לגישתו, המדינה חייבת להצטרף למהפכה הטכנולוגית אחרת היא תישאר מאחור עם שירות ציבורי מיושן ובזבזני.
סיכוי טוב שהפיטורים בכלל במגזר הציבורי יהיו הרבה יותר גדולים - מתוך 450,000 עובדים במגזר הציבורי הרחב, כ-60,000 מועסקים כעובדי מטה במשרדי הממשלה. אבל, גם בתפקידים שהם לא מנטה ה-AI יכול להיכנס ולהחליף, אם כי בראש וראשונה זה בעובדי המטה. ה-AI גם יכול לחסוך המון תשלומים לקבלני משנה ויועצים. מדובר בחיסכון עצום והכרחי כשמעבר לחיסכון הכלכלי, השירות לצרכן יהיה הרבה יותר טוב. אם זה לא יקרה, ורוטנברג הסביר זאת - גם נבזבז הרבה כסף, וגם נקבל שירות לא טוב.
עכשיו דמיינו שזה מה שאומר המעסיק הגדול במדינה, אבל בשבועות וחודשים האחרונים, כמעט כל עסק חושב, בודק ולומד איך הבינה המלאכותית יכולה לחסוך לו בהוצאות. התשובה היא כמעט זהה - פיטורי עובדים והטמעת יכולות AI. כשלוקחים את התמונה הגדולה, מקבלים שמאות רבות של אלפי עובדים בסכנת פיטורים.
המירוץ העולמי: ענקיות הטכנולוגיה מובילות את המהפכה
ישראל אינה לבדה במגמה הזו. ברחבי העולם, חברות וממשלות כבר מיישמות שינויים דרסטיים. נתחיל בחברות.
מיקרוסופט פיטרה 6,000 עובדים פוטרו במאי האחרון, כש-40% מהם מהנדסי תוכנה. הסיבה היא ש-30% מהקוד בחברה נכתב כיום על ידי מערכות AI.
