מיסוי כלי רכב - הקופה ה(לא) קטנה של מדינת ישראל
רשות המיסים בישראל פרסמה לאחרונה סקירה שכותרתה "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב בישראל". מהסקירה המקיפה בחרנו להביא מספר נתונים המשקפים את המשמעות של ענף הרכב בתכנון גביית המיסים של המדינה. לפני שנצלול לנתונים נציין שאהבנו מאוד את השימוש שעשו ברשות המיסים ב-AI לטובת תמונת פתיחה. כל-כך אהבנו שהשתמשנו בה כאן.
השנים 2022 ו-2023 היו שנים עם פעילות גבוהה מאוד ביבוא כלי רכב כאשר בשנת 2022 יובאו לישראל 318.1 אלף כלי רכב פרטיים ומסחריים, ואילו בשנת 2023 יובאו לישראל 294.1 אלף כלי רכב, כאשר בעקבות המלחמה הרבעון האחרון היה חלש יחסית. היקפי ייבוא כלי רכב פרטיים בשנים 2022 ו-2023 הסתכמו ב-306.1 אלף ו-283.8 אלף כלי רכב בהתאמה.
יחד עם מדיניות המיסוי שצמצמה וביטלה הטבות מיסוי להנעות חלופיות הסתכמה גביית מיסי הקניה בגין כלי רכב ב-12.97 מיליארד שקל בשנת 2023 וסכום של 13.95 מיליארד שקל בשנת 2023. לשם ההשוואה, עשר שנים אחורה, בשנת 2012 הסתכמה גביית מיסי הקניה בסכום של 7.44 מיליארד שקלים, ואילו בשנת 2013 הסתכמה הגבייה בסכום של 7.52 מיליארד שקלים, נתונים המייצגים עלייה של 75% ו-85% בין השנים בהתאמה.
בה בעת מקיימת רשות המיסים מדיניות של התאמות מיסוי הקניה בהתאם למטרות כמו עידוד תחבורה ירוקה, אולם עם אימוץ ההנעות החלופיות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלית מלא, על ידי הצרכנים, מפחיתה רשות המיסים את ההקלות. הטענה העיקרית של רשות המיסים בכל הנוגע להפחתה ההדרגתית של הקלות המיסים היא כי גם לכלי רכב עם זיהום אוויר מופחת עדיין יש השפעות סביבתיות שליליות כגון גודש תנועה (אבדן זמן), זיהום אוויר (גם אם מופחת), תאונות, רעש, שימוש בקרקע לטובת כבישים וחניות, השפעות על מערכות בקרה ושליטה, ועוד. עוד מציינים ברשות המיסים "כבר תקופה ארוכה קצב הגידול ברמת המינוע עולה על הגידול בתשתיות, וישראל מהווה אחת המדינות הצפופות ביותר במונחים של כמות כלי רכב לק"מ כביש", כלומר אנחנו בדרך לפקק תנועה אחד גדול 24/6.
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- מה צפוי לנו בשוק הרכב בינואר הקרוב? מחירים עולים ורכבים חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על אף המספרים הגדלים, מציגים בסקירה של רשות המיסים את היקף מיסי הייבוא של כלי רכב, ביחס לסך הכנסות ממיסים משנת 1995. כאן ניתן לראות מגמת ירידה קבועה באחוז ההכנסות של מיסי הייבוא מכלי רכב, מנתון של 5.4% בשנת 1995 לרמה של 3.8% ב-2023, זאת לאחר שבשנת 2017 ובשנת 2021 נרשמו נתוני שפל של 3.1% ו-3.2% בהתאמה. בשנים 2010 ו-2016 (שהייתה שנת שיא בייבוא כלי רכב לישראל) נרשמו נתוני שיא של 4.9% ו-4.8%.
מיסי יבוא על רכב ביחס לסך ההכנסות ממיסים 1995-2023.
עוד תופעה עונתית חוזרת ניתן לראות מדי דצמבר, כאשר יבואני הרכב משחררים כלי רכב ממחסני הנמלים. כך, לקראת עליית המיסוי על כלי רכב חשמליים בינואר 2024, שיחררו היבואנים כמות גדולה מאוד של כלי רכב חשמליים ופלאג אין. בחודש 12.23 היקף כלי הרכב החשמליים עמד על 56% מסך כל כלי הרכב שנרשמו, כאשר הממוצע השנתי של 2023 עמד על 18.5% מסך כלי הרכב שיובאו לישראל.
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי מצוין החל מ 165.0 אש"ח
בסקירה הבאה: כלי רכב היברידיים, פלאג אין וחשמליים – התפתחות בשני העשורים האחרונים.
- 2.נו אופנס, זה חובבני להחריד (ל"ת)קורא 29/05/2024 17:37הגב לתגובה זו
- 1.יש לכם את זה בבקשה ביותר חובבני? (ל"ת)מה? 29/05/2024 17:21הגב לתגובה זו
צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרןהתחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל.
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.
מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ- 14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.
ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.
ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.
הונגצ'י EHS7. צילום יואב פולסהונגצ'י EHS7 – מבטיח הרבה האם גם מקיים?
ההונגצ'י EHS7 מצטיינת באולם התצוגה עם מפרט טכני מרשים ואבזור נדיב. על הכביש היא פחות מרשימה.
אהבנו: אבזור, סוללה, מרווח פנימי
פחות אהבנו: היגוי, התנהגות כביש, גג פנורמי ללא וילון, צריכת חשמל בפועל, ממשק משתמש
ציון מסכם 3.7 בסולם פולס
בתחילת השנה השיקה קבוצת סמלת את שני הדגמים החדשים של מותג הונגצ'י מבית FAW – המשפחתית EH7 והקרוסאובר EHS7. את הידיעה על תחילת השיווק פרסמנו כאן בביזפורטל וגם רשמנו "...ותהייה יחידה היא לגבי הגג הפנורמי בשמש של אוגוסט". אז אוגוסט הגיע עם גל חום קיצוני, וגם אלינו הגיעה ההונגצ'י EHS7 הקרוסאובר.
הונגצ'י - 'דגל אדום' בסינית, היא מותג הפרימיום של קונצרן FAW הסיני. אני יודע שנמאס לכם לשמוע על מותגים ויצרנים שעד אתמול לא ידענו על קיומם, אבל כן חשוב לדעת שלא מדובר ביצרן קטן אלא בקונצרן שבשנת 2024 ייצר מעל 3.3 מיליון כלי רכב. כלומר לא מדובר בסטארטאפ כזה או אחר, והונגצ'י הוא מותג הייצוא שלו לשווקים מערביים.
| תעודת חובה | |
| קטגוריה | קרוסאובר – D-SUV |
| מימדים (מטר) | אורך 4.925 /רוחב 1.95 /גובה 1.68 /בסיס גלגלים 3.0 |
| מספר מושבים | חמישה |
| הנעה | חשמלית אחורית ב Core וב LR / חשמלית כפולה בדגם Performance |
| הספק ומומנט | 340 כ"ס, 45.9 קג"מ ב Core וב LR / 610 כ"ס ו 77.1 קג"מ ב Performance |
| סוללה וטעינה | 85Kwh ב Core / 111Kwh ב LR וב Performance. טעינה AC 11Kw, DC 250Kw |
| טווח ותקן | 475 ק"מ ב Core / 600 ק"מ ב LR / 540 ק"מ ב Performance. תקן יצרן |
| בטיחות | ציון איבזור בטיחות 7. כרגע ללא מבחן ב EuroNcap |
| מחיר | 230.0 אש"ח ל Core, 260.0 אש"ח ל LR, ו- 290.0 אש"ח ל Performance |
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב החיצוני של ההונגצ'י EHS7 מעט שונה ממה שהתרגלנו לקבל היום, בעיקר מהמזרח. החזית אטומה, עם יחידות תאורה ראשיות שממש נבלעות בתוך הפגוש של רכב המבחן שבצבע שחור. בצבעים האחרים של הרכב, ובעיקר בלבן הן משמעותית יותר בולטות. פס כרום בולט במרכז החזית נמתח לאחור על מכסה המנוע, כשמרכזו בצבע אדום (דגל אדום או לא דגל אדום). ידיות הדלתות שקועות, ומאחור שוב סידור תאורה מעט שונה, עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות לי בומרנג, ומחוברות ביניהם עם תאורת לד אדומה. עד רגע זה אני לא יודע אם אני אוהב את העיצוב או לא, ואולי דווקא מה שמפריע לי הוא הצבע השחור.
