טויוטה
צילום: אתר טויוטה

האם החרם הטורקי ישפיע על מחירי הרכבים?

איציק יצחקי | (5)

החרם הטורקי הוא לא משמעותי עבור הכלכלה המקומית, כשעיקר הסחר מול הטורקים הוא במוצרים וחומרי גלם לתחום הבנייה. ניתחנו כאן את ההשפעה השולית הצפויה בעקבות החרם על מחירי הדירות, והשאלה היא האם יש השפעות על תחומים נוספים?

סחר משמעותי עם הטורקים יש גם בתחום הרכב. יבואניות הרכב מייבאות דרך טורקיה רכבים. זה עובד כך - היצרניות מעבירות לטורקיה את המכלולים שמורכבים בטורקיה ומשם זה עובר לארץ. החרם המלא לא מאפשר העברת הרכבים מטורקיה לישראל, אבל זה אומר שיהיה צורך להעביר את הסחורה דרך יוון. כלומר הארכה של המסלול ותחנה ביוון. 

זה לא עניין משמעותי מבחינה כלכלית, ואין סיבה אמיתית שיבואני הרכבים יעלו מחירים בעקבות החרם. על פי הערכות של גורמים בענף מדובר על התייקרות של מקסימום מאות שקלים בודדים לכל רכב.

הרכבים שמגיעים מטורקיה כוללים את טויוטה ואת המותג הנמכר שלה - טויוטה קורולה. גם רכבי יונדאי מגיעים בחלקם דרך טורקיה. גם פורד מעבירה את הרכבים דרך טורקיה ויש דגמים נוספים, אך בסה"כ חשוב לזכור כי מדובר על כ-8% מהרכבים המיובאים לארץ. כלומר, יחסית לא מספרים גבוהים, כשחלק מרכזי מה-8%, הוא של המותג טויוטה קורולה. 

כך או אחרת, גם כאן, אם בטויוטה יחליטו להעלות מחירים, הרי שזה ניצול ציני של המצב. התירוץ שהעלויות מתייקרות בגלל החרם הטורקי אינן נכונות ואין סיבה אמיתית להעלות מחירים, במיוחד כשעל כל רכה שנמכר היבואן מרוויח כ-40-60 אלף שקל. התייקרות של מאות שקלים לא מזיזה אצלו את מחוג הרווח. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    היחיד שיפגע זה יבואנית טויוטה בישראל שלא יקנו ממנה (ל"ת)
    כלכלן 09/05/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זורו 09/05/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
    שחמאס יחזירו את מזוודות הכסף שקיבלו מנתניהו
  • 3.
    אנונימי 05/05/2024 06:49
    הגב לתגובה זו
    אך אם הקונים ימתינו ולא ימהרו לקנות, המחירים ירדו ב" מבצעים"....
  • 2.
    יריב 04/05/2024 22:59
    הגב לתגובה זו
    שוק הרכב הישראלי לא יושפע בכלל. אולי טויוטה תפגע לטווח הקצר אבל את הקורולה ניתן לייבא ממגוון מדינות ולאו דווקא מטורקיה. איכותם של הרכבים מטורקיה ירודה מאשר טויוטות שמורכבות ביפאן. אנחנו בעולם של עשרות מותגים חדשים וישנים והתחרות גדולה מספיק כדי שלא תהיה השפעה. טורקיה לא מייצאת לישראל רכב חשמלי שזה הבאז כיום ורכבי בנזין יש בעודף בכל העולם.
  • 1.
    צריך להחרים את הרכבים הטורקים (ל"ת)
    אורן 04/05/2024 22:18
    הגב לתגובה זו
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.