האם החרם הטורקי ישפיע על מחירי הרכבים?
החרם הטורקי הוא לא משמעותי עבור הכלכלה המקומית, כשעיקר הסחר מול הטורקים הוא במוצרים וחומרי גלם לתחום הבנייה. ניתחנו כאן את ההשפעה השולית הצפויה בעקבות החרם על מחירי הדירות, והשאלה היא האם יש השפעות על תחומים נוספים?
סחר משמעותי עם הטורקים יש גם בתחום הרכב. יבואניות הרכב מייבאות דרך טורקיה רכבים. זה עובד כך - היצרניות מעבירות לטורקיה את המכלולים שמורכבים בטורקיה ומשם זה עובר לארץ. החרם המלא לא מאפשר העברת הרכבים מטורקיה לישראל, אבל זה אומר שיהיה צורך להעביר את הסחורה דרך יוון. כלומר הארכה של המסלול ותחנה ביוון.
זה לא עניין משמעותי מבחינה כלכלית, ואין סיבה אמיתית שיבואני הרכבים יעלו מחירים בעקבות החרם. על פי הערכות של גורמים בענף מדובר על התייקרות של מקסימום מאות שקלים בודדים לכל רכב.
הרכבים שמגיעים מטורקיה כוללים את טויוטה ואת המותג הנמכר שלה - טויוטה קורולה. גם רכבי יונדאי מגיעים בחלקם דרך טורקיה. גם פורד מעבירה את הרכבים דרך טורקיה ויש דגמים נוספים, אך בסה"כ חשוב לזכור כי מדובר על כ-8% מהרכבים המיובאים לארץ. כלומר, יחסית לא מספרים גבוהים, כשחלק מרכזי מה-8%, הוא של המותג טויוטה קורולה.
- 10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, גם כאן, אם בטויוטה יחליטו להעלות מחירים, הרי שזה ניצול ציני של המצב. התירוץ שהעלויות מתייקרות בגלל החרם הטורקי אינן נכונות ואין סיבה אמיתית להעלות מחירים, במיוחד כשעל כל רכה שנמכר היבואן מרוויח כ-40-60 אלף שקל. התייקרות של מאות שקלים לא מזיזה אצלו את מחוג הרווח.
- 5.היחיד שיפגע זה יבואנית טויוטה בישראל שלא יקנו ממנה (ל"ת)כלכלן 09/05/2024 17:47הגב לתגובה זו
- 4.זורו 09/05/2024 17:25הגב לתגובה זושחמאס יחזירו את מזוודות הכסף שקיבלו מנתניהו
- 3.אנונימי 05/05/2024 06:49הגב לתגובה זואך אם הקונים ימתינו ולא ימהרו לקנות, המחירים ירדו ב" מבצעים"....
- 2.יריב 04/05/2024 22:59הגב לתגובה זושוק הרכב הישראלי לא יושפע בכלל. אולי טויוטה תפגע לטווח הקצר אבל את הקורולה ניתן לייבא ממגוון מדינות ולאו דווקא מטורקיה. איכותם של הרכבים מטורקיה ירודה מאשר טויוטות שמורכבות ביפאן. אנחנו בעולם של עשרות מותגים חדשים וישנים והתחרות גדולה מספיק כדי שלא תהיה השפעה. טורקיה לא מייצאת לישראל רכב חשמלי שזה הבאז כיום ורכבי בנזין יש בעודף בכל העולם.
- 1.צריך להחרים את הרכבים הטורקים (ל"ת)אורן 04/05/2024 22:18הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
.jpg)