טויוטה
צילום: אתר טויוטה

האם החרם הטורקי ישפיע על מחירי הרכבים?

איציק יצחקי | (5)

החרם הטורקי הוא לא משמעותי עבור הכלכלה המקומית, כשעיקר הסחר מול הטורקים הוא במוצרים וחומרי גלם לתחום הבנייה. ניתחנו כאן את ההשפעה השולית הצפויה בעקבות החרם על מחירי הדירות, והשאלה היא האם יש השפעות על תחומים נוספים?

סחר משמעותי עם הטורקים יש גם בתחום הרכב. יבואניות הרכב מייבאות דרך טורקיה רכבים. זה עובד כך - היצרניות מעבירות לטורקיה את המכלולים שמורכבים בטורקיה ומשם זה עובר לארץ. החרם המלא לא מאפשר העברת הרכבים מטורקיה לישראל, אבל זה אומר שיהיה צורך להעביר את הסחורה דרך יוון. כלומר הארכה של המסלול ותחנה ביוון. 

זה לא עניין משמעותי מבחינה כלכלית, ואין סיבה אמיתית שיבואני הרכבים יעלו מחירים בעקבות החרם. על פי הערכות של גורמים בענף מדובר על התייקרות של מקסימום מאות שקלים בודדים לכל רכב.

הרכבים שמגיעים מטורקיה כוללים את טויוטה ואת המותג הנמכר שלה - טויוטה קורולה. גם רכבי יונדאי מגיעים בחלקם דרך טורקיה. גם פורד מעבירה את הרכבים דרך טורקיה ויש דגמים נוספים, אך בסה"כ חשוב לזכור כי מדובר על כ-8% מהרכבים המיובאים לארץ. כלומר, יחסית לא מספרים גבוהים, כשחלק מרכזי מה-8%, הוא של המותג טויוטה קורולה. 

כך או אחרת, גם כאן, אם בטויוטה יחליטו להעלות מחירים, הרי שזה ניצול ציני של המצב. התירוץ שהעלויות מתייקרות בגלל החרם הטורקי אינן נכונות ואין סיבה אמיתית להעלות מחירים, במיוחד כשעל כל רכה שנמכר היבואן מרוויח כ-40-60 אלף שקל. התייקרות של מאות שקלים לא מזיזה אצלו את מחוג הרווח. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    היחיד שיפגע זה יבואנית טויוטה בישראל שלא יקנו ממנה (ל"ת)
    כלכלן 09/05/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זורו 09/05/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
    שחמאס יחזירו את מזוודות הכסף שקיבלו מנתניהו
  • 3.
    אנונימי 05/05/2024 06:49
    הגב לתגובה זו
    אך אם הקונים ימתינו ולא ימהרו לקנות, המחירים ירדו ב" מבצעים"....
  • 2.
    יריב 04/05/2024 22:59
    הגב לתגובה זו
    שוק הרכב הישראלי לא יושפע בכלל. אולי טויוטה תפגע לטווח הקצר אבל את הקורולה ניתן לייבא ממגוון מדינות ולאו דווקא מטורקיה. איכותם של הרכבים מטורקיה ירודה מאשר טויוטות שמורכבות ביפאן. אנחנו בעולם של עשרות מותגים חדשים וישנים והתחרות גדולה מספיק כדי שלא תהיה השפעה. טורקיה לא מייצאת לישראל רכב חשמלי שזה הבאז כיום ורכבי בנזין יש בעודף בכל העולם.
  • 1.
    צריך להחרים את הרכבים הטורקים (ל"ת)
    אורן 04/05/2024 22:18
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.