טויוטה
צילום: אתר טויוטה

האם החרם הטורקי ישפיע על מחירי הרכבים?

איציק יצחקי | (5)

החרם הטורקי הוא לא משמעותי עבור הכלכלה המקומית, כשעיקר הסחר מול הטורקים הוא במוצרים וחומרי גלם לתחום הבנייה. ניתחנו כאן את ההשפעה השולית הצפויה בעקבות החרם על מחירי הדירות, והשאלה היא האם יש השפעות על תחומים נוספים?

סחר משמעותי עם הטורקים יש גם בתחום הרכב. יבואניות הרכב מייבאות דרך טורקיה רכבים. זה עובד כך - היצרניות מעבירות לטורקיה את המכלולים שמורכבים בטורקיה ומשם זה עובר לארץ. החרם המלא לא מאפשר העברת הרכבים מטורקיה לישראל, אבל זה אומר שיהיה צורך להעביר את הסחורה דרך יוון. כלומר הארכה של המסלול ותחנה ביוון. 

זה לא עניין משמעותי מבחינה כלכלית, ואין סיבה אמיתית שיבואני הרכבים יעלו מחירים בעקבות החרם. על פי הערכות של גורמים בענף מדובר על התייקרות של מקסימום מאות שקלים בודדים לכל רכב.

הרכבים שמגיעים מטורקיה כוללים את טויוטה ואת המותג הנמכר שלה - טויוטה קורולה. גם רכבי יונדאי מגיעים בחלקם דרך טורקיה. גם פורד מעבירה את הרכבים דרך טורקיה ויש דגמים נוספים, אך בסה"כ חשוב לזכור כי מדובר על כ-8% מהרכבים המיובאים לארץ. כלומר, יחסית לא מספרים גבוהים, כשחלק מרכזי מה-8%, הוא של המותג טויוטה קורולה. 

כך או אחרת, גם כאן, אם בטויוטה יחליטו להעלות מחירים, הרי שזה ניצול ציני של המצב. התירוץ שהעלויות מתייקרות בגלל החרם הטורקי אינן נכונות ואין סיבה אמיתית להעלות מחירים, במיוחד כשעל כל רכה שנמכר היבואן מרוויח כ-40-60 אלף שקל. התייקרות של מאות שקלים לא מזיזה אצלו את מחוג הרווח. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    היחיד שיפגע זה יבואנית טויוטה בישראל שלא יקנו ממנה (ל"ת)
    כלכלן 09/05/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זורו 09/05/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
    שחמאס יחזירו את מזוודות הכסף שקיבלו מנתניהו
  • 3.
    אנונימי 05/05/2024 06:49
    הגב לתגובה זו
    אך אם הקונים ימתינו ולא ימהרו לקנות, המחירים ירדו ב" מבצעים"....
  • 2.
    יריב 04/05/2024 22:59
    הגב לתגובה זו
    שוק הרכב הישראלי לא יושפע בכלל. אולי טויוטה תפגע לטווח הקצר אבל את הקורולה ניתן לייבא ממגוון מדינות ולאו דווקא מטורקיה. איכותם של הרכבים מטורקיה ירודה מאשר טויוטות שמורכבות ביפאן. אנחנו בעולם של עשרות מותגים חדשים וישנים והתחרות גדולה מספיק כדי שלא תהיה השפעה. טורקיה לא מייצאת לישראל רכב חשמלי שזה הבאז כיום ורכבי בנזין יש בעודף בכל העולם.
  • 1.
    צריך להחרים את הרכבים הטורקים (ל"ת)
    אורן 04/05/2024 22:18
    הגב לתגובה זו
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

דף העמדה שהועבר והגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולסדף העמדה שהועבר והגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולס

ארגון מנהלי התחבורה לאוצר - נדרשת מדיניות ארוכת טווח

במכתב שהופנה לועדת הכספים, משרדי האוצר, האנרגיה, איכות הסביבה והתחבורה מבקשים בארגון מנהלי התחבורה בישראל קביעת מדיניות ארוכת טווח שתאפשר ניהול מושכל ויעיל של ציי רכב. 

בארגון מאוגדים מנהלי תחבורה בישראל המנהלים במצטבר כ - 300,000 כלי רכב. 

העדר מדיניות שכזו פוגעת ביעדי המדינה בכל הקשור בצמצום התלות בדלקים, מעבר לאנרגיה ירוקה, הפחתת פליטת מזהמים, לרבות פגיעה בשכבות הביניים. 

יואב פולס |

עם הצגת מתווה המיסוי העדכני שהוצג בוועדת הכספים לאחרונה הוזמן גם הציבור למסור את עמדתו לגורמים המעורבים.

מי שהרים את הכפפה אלו הם חברי ארגון מנהלי התחבורה בישראל, ארגון המאגד בתוכו מעל 200 חברות המפעילות את ציי הרכב הגדולים בישראל, עם למעלה מ 300,000 כלי רכב.

במכתב שנשלח אתמול (רביעי 19.11.25) אל ועדת הכספים וכן אל משרדי הממשלה המעורבים – אוצר, אנרגיה, איכות הסביבה, והתחבורה משיגים בארגון מנהלי התחבורה על המתווה המוצע ומעלים סוגיות קריטיות החשובות בניהול צי רכב מורכב.

עיקר ההשגות נוגעות לפגיעה הקשה בכלי הרכב החשמליים המאפשרים גם חסכון אנרגיה משמעותית למשק כולו, גם הפחתת פליטות מזהמים המשפיעים על כולנו וגם הגדלת הוצאות לשכירים (הגדלת מיסוי) ולחברות (הוצאות דלק).

העדר יכולת לתכנן לטווח ארוך עקב העדר מדיניות ברורה

בארגון מנהלי התחבורה מעלים את העדר היכולת לבצע תכנון ארוך טווח של צי כלי רכב שכן עסקת חכירה (ליסינג) היום היא עסקה הנמשכת על פני שלוש או ארבע שנים. בהעדר מתווה מיסוי מסודר, בעיקר בכל הקשור לשווי שימוש, המעסיק והעובד לא מסוגלים לבצע תכנון ארוך טווח ולבחור במתווה המתאים בהיבטי מיסוי.