רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

ירידה של 17% במסירות הרכב ברבעון הראשון - מי הרכב הנמכר ביותר?

מדי חודש אנו נוכחים לדעת מחדש את היקפי הביקוש הגדלים למכוניות החשמליות ולשיעור החדירה הגדל שלהן לשוק; היצרניות הסיניות משאירות אבק לכל יצרנית EV אחרה ובראשן טסלה הגדולה; וגם - האם תיתכן הורדת מחירים?
דור עצמון | (8)
נושאים בכתבה מחירי הרכב

המלחמה בדרום נותנת את אותותיה? ברבעון הראשון של 2024 נמסרו בישראל 89,041 מכוניות חדשות, ירידה של 17% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 בו נמכרו 106,820 מכוניות חדשות. בחודש מרץ 2024 לבדו נמסרו 25,551 מכוניות חדשות.

מבט על המכוניות החדשות שנמכרו בישראל ממחיש את היקף החדירה של המכוניות החשמליות וההיברידיות לכבישי הארץ במספרים שעולים וגדלים. כך תופסת את המקום הראשון יצרנית הרכב החשמלי BYD הסינית שמסרה 5,220 מכוניות חדשות מדגם ATTO-3 ברבעון הראשון של השנה. במקום השני, ובהפרש ניכר, נמצאת מכונית היונדאי אלנטרה עם מסירות של 2,745 מכוניות חדשות ומיד אחריה קיה נירו עם 2,374 מסירות ברבעון.

החשמליות כאן כדי להישאר

לא פחות מ-22,398 מכוניות חשמליות חדשות נמכרו בישראל ברבעון הראשון של 2024, מספר המהווה שיעור חדירה של כ-25%. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה שיעור חדירה של פי 3. דגם ATTO-3 של BYD ניצב במקום הראשון גם ברשימת המכוניות החשמליות הנמכרות בישראל וג'ילי גיאומטרי C ניצב במקום השני. למקום השלישי ברשימת המכוניות החשמליות הנמכרות בישראל ברבעון הראשון של 2024 הגיעה MG עם מסירות של 1,792 מכוניות חדשות. טסלה מודל 3 ניצבת במקום הרביעי עם 1,774 מכוניות חדשות ברבעון.

קצב המכירות של BYD קפץ ב-18.6% מהרבעון הראשון של 2023 לרבעון הראשון של 2024. מכירות אורה (ORA) נסקו ב-270% מרבעון לרבעון, כך גם מכירות פולסטאר עם זינוק של 210% במכירות. מנגד, היצרנית ג'ילי רשמה ירידה של 38%, בדומה לצ'רי עם ירידה של 40%. היצרניות הסיניות כובשות את שוק הרכב בישראל ומורידות יצרניות אחרות במורד רשימת המסירות.

ומה לגבי המחירים?

מחירי הרכב בעולם נמצאים במגמת ירידה לאור התחברות העזה, בעיקר בין היצרניות הסיניות שנאבקות ביניהן. עם זאת, הוזלת המחירים לא מורגשת בישראל לאור ירידת שער הדולר בחצי השנה האחרונה ולאור עליית המיסוי על המוכניות החשמליות לכ-35%. אם מסתכלים על הממוצע של מחירי הרכב, שיעור החדירה הגדל של המכוניות החשמליות גורר מעלה את המחיר הממוצע של הרכב בישראל היות שמכוניות חשמליות הן יקרות יותר מרכבי הבנזין, כאמור בין היתר בגלל המיסוי. מעבר לכך, ייצור הרכבים הקטנים והזולים יותר דולל על ידי היצרניות שמרוויחות יותר על הרכבים הגדולים.

על פניו נראה שאין ליבואנים שום מוטיבציה להציע הנחות לאור הביקוש הגדול. גם משרד האוצר "תרם" את חלקו כשדיבר על העלאת מס הרכישה למכוניות חשמליות החל משנה הבאה. שיבושי אספקה בים האדום לאור מתקפות החות'ים על הנתיב הימי מהמזרח הרחוק מדללות את היצע הרכב בישראל ומעלים מחירים אף הם. עם זאת, היצע רחב יותר של יצרניות מאירופה וארה"ב לצד התחזקות השקל עשויים להביא להורדות מחירים ולתחרות מול היצרניות מהמזרח. שוק הרכב מאוד דינמי וכל מקרה לגופו אך לעת עתה נראה כי לא צפוי שינוי משמעותי בשוק.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מס נסיעות300 ש"ח ל 1000 ק"מ (ל"ת)
    אברמזון 03/04/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אחד 03/04/2024 00:47
    הגב לתגובה זו
    כמשומשת תחטוף מכה קשה . עלות החלפת בטריה בין 80K -100K. אחרי 8 שנים. אחריות מלאה עד 150 K. נראה מי יהיה הפריאר שלא יקזז את העלות ממחיר המשומשת.
  • 5.
    שמחי 02/04/2024 22:21
    הגב לתגובה זו
    במסירת מזוודות כסף לחמאס מאז המלחמה. נתניהו חדל לעשות שטויות ולטפח את החמאס כדי לפגוע ברשות הפלסטינאית.
  • 4.
    חולי נפש מממנים את סין ששונאת אותנו (ל"ת)
    מיימון 02/04/2024 21:51
    הגב לתגובה זו
  • אוריה 02/04/2024 22:19
    הגב לתגובה זו
    במיוחד את היהודים החרדים המשתמטים משירות צבאי
  • 3.
    דוד 02/04/2024 21:40
    הגב לתגובה זו
    אם לוקחים בחשבון שהחשמל זול מהדלק 2.גם מערכות טכניות אין בחשמלית זאת אומרת שבחישוב ארוך החשמלית תהיה נוחה וזולה בקיזוז הארוך
  • 2.
    גולדפינגר 02/04/2024 18:36
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הממשלה רואה בשוק הרכב פרה חולבת, לא יהיו ירידות מחירים והישראלים תמיד ישלמו יותר ויקבלו פחות. מה אני פריייר, כן!
  • 1.
    מי קונה חשמלי שיש דלק בשפע (ל"ת)
    02/04/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.