כשרכבים יעופו: גיוס של חצי מיליארד ד' לסטארט אפ בו משקיעה Xpeng
ראיתם אותם ב"בחזרה לעתיד 2", ב"בלייד ראנר" ובעוד סרטים שהמלה "בדיוני" היא חלקו השני של שם הז'אנר שלהם, אבל כבר לפחות עשור יש בעולם יזמים וחברות שמנסות להפוך את הרכבים המעופפים למציאות. בדיוק ביום בו מודיעה שיאומי כי תייצר רכבים חשמליים ב-2024, חברת XPENG (XPEV) הסינית, שכבר היום מוכרת כאלה, אומרת שאז גם חברה שבה השקיעה תעלה על הכביש (ואולי על השמים יש לומר?) רכבים מעופפים – ולצורך כך השלימה עתה סבב גיוס של חצי מיליארד דולר.
המדובר ב-HT Aero שהוקמה ב-2013 ובעבר אף נקראה Xpeng Heitech. Xpeng עצמה השתתפה בגיוס, לצד IDG Capital, 5Y Capital ונוספים. השווי לא נחשף, ובחברה אמרו כי ישתמשו בתמורה הגיוס כדי לפתח את הטכנולוגיה שלהם ולגייס כח אדם נוסף. אב הטיפוס של הדגם X2 בעל שני המושבים הוצג בכנס Airshow China בחודש שעבר.
על אף שרכבי Xpeng נוסעים על הכביש ואלו של HT עפות בשמים – יש סינרגיה. גם הרכבים של HT זקוקות להטענה חשמלית, ויכולות הנהיגה האוטונומיות שמפתחים ב-Xpeng אמורים לשמש גם את נהגי הרכבים המעופפים.
ב-Xpeng צוטטו כשהם אומרים כי "משימתנו תמיד הייתה לחקור פתרונות תחבורה יעילים, בטוחים יותר וניטרליים מבחינת פליטות פחמן – פתרונות שלא נגמרים בשוק הרכב החשמלי. מה שאנחנו רואים עכשיו הוא האינטרגרציה בין שלושה כוחות: חדשנות משבשת של התחבורה החכמה, מקורות אנרגיה חדשים וייצור המוני". ב-HT Aero לא התייחסו ללוח זמנים של יצור המוני של ממש למכונית מעופפת.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Xpeng ששוב שמה כסף ב-HT, מציגה במניה שלה מישור מתחילת השנה, וזאת מול תשואה חיובית של 15% בדאו ג'ונס ושל 19% ב-S&P 500. בשעה זו היא עולה בוול סטריט בכ-2% לשווי שוק של כ-38 מיליארד דולר.
במורגן סנטלי מעריכים ששוק המכוניות המעופפות ב-2040 עשוי להיות שווה כבר 1.5 טריליון דולר. מתחילת השנה ועד לספטמבר, חברות מהתחום גייסו 4.3 מיליארד דולר, כך לפי נתוני מקינזי. שתי חברות הפועלות בו מוזגו השנה עם שלד ספאק. האחת היא Archer Aviation (סימול: ACHR) שהמניה שלה נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ובמחיר מניה של -6.9 דולר – נמוך ב-31% ממחיר בסיסי של ספאק ללא פעילות, שהוא 10 דולר.
השניה היא JOBY (סימול: JOBY), ששווה כ-5 מיליארד דולר והמניה שלה בשער של 8.8 דולר – רחוק ב-12% ממחיר ספאק בהנפקה. ג'ובי רכשה מ- UBER TECHNOLOGIES (UBER) את פעילות המכוניות המעופפות שלה, Elevate, שממנה רצתה להפטר (כמו שעשתה עם פעילות הרכב האוטונומי).
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
ויש גם את מי שרוצה לפרוש ענף, אבל גם לא לוותר על מגע האספלט: AirCar של חברת Klein Vision של המייסד הסלובקי סטפן קליין, היא מכונית עם גלגלים, שיש לה גם כנפיים. בקיץ האחרון יצאה לטיסת ניסוי של 35 דקות שעברה בהצלחה.
לא רק סטארט אפים בסיפור הזה, גם חברות רכב מסורתיות יותר נכנסו אליו בהיקף כזה או אחר. פולקסווגן בוחנת את השוק הזה בסין, וכמו של-Xpeng יש את HT, לג'ילי הסינית יש את Terrafugia.
- 4.רק מזומן 19/10/2021 21:24הגב לתגובה זוקודם תקינה נובלים ואז נדבר.מישהוא מעלה בדעתו מכוניות מעופפות בתל אביב..בין המגדלים וכבלי החשמל.
- 3.שגיא 19/10/2021 21:20הגב לתגובה זומסוק חשמלי מוכן לשיווק תוך מספר חודשים...
- 2.חיים 19/10/2021 20:12הגב לתגובה זוראינו כבר מה קרה עם חברות כמו אליבאבא ואחרות
- 1.גיל יוטינה 19/10/2021 18:58הגב לתגובה זוהוא מתוצרת סין הוא מיד יורד ממנו מרוב פחד…
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
