
צד ג' בתאונה מקבל גב מהרגולטור: חברות הביטוח לא יוכלו לשלם לפי "מחיר הסדר" במקום לפי שמאות
אם הרכב שלכם נפגע בתאונה ולא אתם האשמים, ייתכן שבקרוב יהיה קשה יותר לחברת הביטוח של הנהג הפוגע להקטין את התשלום שמגיע לכם. רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה טיוטת נוהל חדשה שקובעת כי כאשר נפגע מגיש תביעה כצד ג' החברה לא תוכל להפחית את הפיצוי לפי מחירי מוסכי ההסדר שלה, אלא תצטרך להתבסס על הערכת השמאי לנזק. הצלחה לאיגוד המוסכים: רשות שוק ההון מגבילה קיזוזי חלפים בנזקי צד ג׳
המהלך מגיע אחרי שבשנים האחרונות הפכה שיטת הקיזוזים לשגרה בענף הביטוח. השיטה עבדה כך שגם כאשר שמאי העריך תיקון בסכום מסוים, חלק מחברות הביטוח שילמו סכום נמוך יותר שהתבסס על מחירי התיקון הזולים שהן מצליחות להשיג דרך רשת מוסכי ההסדר שלהן. לעיתים היה מדובר בפערים של אלפי שקלים בין עלות תיקון לפי שמאות לבין התשלום שחברת הביטוח הסכימה להעביר בפועל.
הרשות מסמנת גבול חדש
הטיעון המרכזי של חברות הביטוח נשען על עיקרון "הקטנת הנזק" - עיקרון מוכר בדיני נזיקין ובביטוח, שלפיו הניזוק אמור לבחור בפתרון סביר ולא יקר במיוחד. אבל ברשות שוק ההון טוענים שיש הבדל משמעותי בין מבוטח של החברה לבין צד שלישי שנפגע בתאונה.
לפי עמדת הרשות, צד ג' לא חתם על חוזה מול חברת הביטוח של הנהג הפוגע, לא התחייב לפעול לפי הנהלים שלה, ולא בחר להצטרף למערך מוסכי ההסדר שלה. לכן, הדרישה ממנו לקבל תיקון לפי מחירי ההסדר של החברה נתפסת כבלתי סבירה.
במקביל, הממונה על שוק ההון והביטוח, עמית גל, דרש מחברות הביטוח להעביר לרשות פירוט של מקרים שבהם בוצעו הפחתות כאלה, כדי לבדוק האם הן נעשו בהתאם לדין. למעשה, הרשות לא רק מבקשת לעצור את הפרקטיקה קדימה, אלא גם בוחנת מה נעשה בתיקים קודמים.
הקרב בין חברות הביטוח למוסכים לא חדש
העימות סביב מחירי תיקוני הרכב נמשך כבר שנים. חברות הביטוח טוענות כי שוק התיקונים סובל ממחירים מנופחים, מחירוני חלפים גבוהים ולעיתים גם פערים משמעותיים בין מחיר המחירון לבין מחירי השוק בפועל. מנגד, באיגוד המוסכים טוענים כי הלחץ שמפעילות חברות הביטוח על המחירים פוגע ביכולת לבצע תיקונים איכותיים ועלול להוביל לשימוש בחלפים זולים יותר או לקיצור תהליכי עבודה.
לפי נתוני איגוד חברות הביטוח באירופה, עלויות תיקון הרכב בעולם עלו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, בין היתר בגלל עליית מחירי החלפים, מחסור בטכנאים מקצועיים והתייקרות מערכות בטיחות וחיישנים ברכבים חדשים.
גם בארה"ב ובאירופה מתנהל בשנים האחרונות ויכוח רגולטורי סביב כוחן של חברות הביטוח מול מוסכים ושמאים. בארה"ב, כמה מדינות כבר הגבילו בשנים האחרונות את יכולת חברות הביטוח לכפות שימוש במוסכי הסדר או לקבוע תעריפים נמוכים באופן חד צדדי.
בג"ץ לא עצר את השיטה מול המבוטחים
המהלך של רשות שוק ההון מגיע כמה חודשים בלבד אחרי שבג"ץ דחה עתירה של איגוד המוסכים שניסתה לעצור את שיטת הקיזוזים גם מול המבוטחים עצמם. להרחבה: האם ביטוח הרכב שלכם ירד? ועל הקשר בין עלות הביטוח להחלטת בג"ץ לקצץ בתשלומים למוסכים
- סוכן ביטוח מכר פוליסה לבן 80 בלי שביקש - וזה הפיצוי
- פרמיות ביטוח הרכב צנחו: ירידה של עד 35% בדגמים מבוקשים
בפסק הדין קבע בית המשפט העליון כי שוק תיקוני הרכב סובל מכשל שוק, וציין שגם מבנה הרגולציה הקיים והשפעתו על עבודת השמאים תרמו למצב שנוצר. אבל חשוב להבין: הרשות אינה מבטלת את שיטת הקיזוזים לחלוטין. היא רק מגבילה אותה למקרים שבהם קיימת מערכת יחסים חוזית ברורה — מול המבוטח של החברה עצמה.
מבחינת חברות הביטוח, זה עדיין מאפשר להן לטעון שהמבוטח מחויב לתנאי הפוליסה, כולל בחירה במוסכי הסדר או עמידה בנהלי החברה. אבל כלפי צד שלישי שנקלע לתאונה בלי קשר מוקדם לחברת הביטוח הכללים צפויים להיות שונים.
רפורמת החלפים נתקעה והרגולטור מתערב נקודתית
ברקע נמצא גם ויכוח רחב יותר על שוק החלפים והתיקונים בישראל. בשנה שעברה נעשה ניסיון לקדם רפורמה מקיפה בתחום, שנועדה לקרב את מחירי החלפים והתיקונים למחירי השוק בפועל ולהפחית הסתמכות על מחירונים גבוהים. לפי גורמים בענף, רפורמה כזו הייתה יכולה להוזיל גם את מחירי ביטוחי הרכב, משום שעלויות התיקון הן אחד המרכיבים המרכזיים במחיר הפוליסה.
אבל הרפורמה נבלמה, והשוק נשאר במצב ביניים: חברות הביטוח ממשיכות להפעיל לחץ על מחירי התיקונים, המוסכים ממשיכים להיאבק על הרווחיות, והרגולטור מתערב בצורה נקודתית - הפעם בעיקר לטובת צדדים שלישיים.
עבור נהגים שנפגעו בתאונה כצד ג', המשמעות עשויה להיות פשוטה מאוד: פיצוי גבוה יותר ופחות לחץ מצד חברת הביטוח להסכים למחירי תיקון נמוכים של מוסכי הסדר. אם הטיוטה תהפוך לנוהל מחייב, חברות הביטוח יתקשו יותר להפחית את התשלום רק משום שמצאו מוסך זול יותר ברשת ההסדר שלהן.
- ב.מ.וו חותכת תחזיות, מניות הרכב נופלות: סין כבר לא סוחבת את אירופה
- מסחרית חשמלית חדשה של Farizon תימכר בישראל
עבור המבוטחים עצמם, לעומת זאת, המחלוקת רחוקה מסיום. כל עוד בתי המשפט והרגולטור מאפשרים לחברות הביטוח להפעיל מנגנוני קיזוז מול הלקוחות שלהן הוויכוחים סביב שמאות, חלפים ומחירי תיקון צפויים להמשיך להיות חלק קבוע מענף ביטוח הרכב בישראל.
מה זה אומר בפועל לנהג שנפגע - ומה עדיין לא נפתר
ההבדל המעשי בין הנוהל החדש לבין המצב הקיים יכול להגיע לאלפי שקלים בתיק בודד. דוגמה פשוטה: רכב ניזוק בתאונה שלא באשמת בעליו. שמאי מעריך את עלות התיקון ב-14,000 שקל. חברת הביטוח של הנהג הפוגע, לפי השיטה הישנה, שולחת לנפגע הצעה של 10,500 שקל בלבד - בנימוק שמוסכי ההסדר שלה היו מבצעים את התיקון בסכום זה. הנפגע, שאינו מבוטח של אותה חברה ולא התחייב לדבר, נאלץ להתמקח או לוותר על ההפרש. בפועל רוב האנשים ויתרו - כי לא ידעו שיש להם זכות, כי לא רצו לפתוח תיק משפטי, וכי חברת הביטוח הציגה את הדבר כ"נוהל מקובל".
לפי הנוהל החדש שמקדמת הרשות, אותה חברת ביטוח לא תוכל עוד לקצוץ מהסכום הזה. היא תצטרך לשלם לנפגע את מה שהשמאי קבע - 14,000 שקל - ולא את מה שנוח לה לשלם. אם הנפגע בחר לתקן במוסך שאינו ברשת ההסדר של חברת הביטוח, זו בעיה שלה, לא שלו. הוא לא חתם על שום דבר שמחייב אותו ללכת למוסך ספציפי.
הדוגמה הזאת אינה קיצונית. פוליסות ביטוח הרכב התייקרו ב-37% בממוצע בשנה האחרונה, ובמקביל פערים של 20%-35% בין הערכת שמאי לתשלום בפועל היו שגרתיים בתיקי צד שלישי. עבור נזק של 20,000 שקל זה הפרש של 4,000-7,000 שקל שנפגע נאלץ לספוג מכיסו - או לפתוח הליך משפטי שעולה כסף וזמן. המנגנון הזה עבד כל כך טוב עבור חברות הביטוח בדיוק משום שרוב האנשים לא רבו עליו.
כפי שעולה מפסיקת בג"ץ בפברואר, שיטת הקיזוזים אושרה כלפי מבוטחי החברה עצמה - אבל לגבי צד שלישי התמונה שונה, וזה בדיוק הפרצה שהרשות סוגרת עכשיו. ההיגיון המשפטי ברור: מבוטח שחתם על פוליסה קיבל על עצמו את תנאיה, כולל עבודה מול מוסכי הסדר. צד שלישי לא עשה כלום מזה - הוא רק נסע ברחוב.
יש לכך גם מרכיב בטיחותי שלא תמיד מקבל תשומת לב. כפי שטוען איגוד המוסכים, כשהתשלום לתיקון נמוך מהעלות האמיתית, מוסך שרוצה לעמוד בתקציב שמחברת הביטוח אושר לו נאלץ לבחור: לספוג את ההפרש מהרווח שלו, לקצר את זמן העבודה, או להשתמש בחלפים זולים יותר. רוב הצרכנים לא מבינים שכאשר חברת הביטוח "חסכה" להם 3,000 שקל בתיקון - ייתכן שמישהו אחר שילם את המחיר הזה בצורה אחרת.
השאלה שנותרת פתוחה היא אכיפה. הממונה עמית גל דרש מהחברות פירוט של מקרים שבהם בוצעו הפחתות בעבר - צעד שמסמן כי הרשות שוקלת לא רק לשנות את הכללים קדימה, אלא גם לבדוק אם צדדים שלישיים קיבלו פחות ממה שמגיע להם בתיקים ישנים. אם יימצאו הפרות, זה עלול להתגלגל לדרישות השבה לא קטנות - ולחברות הביטוח יש מה לדאוג.
מה שברור הוא שמי שנפגע בתאונה כצד שלישי יהיה במצב טוב יותר מבעבר. אבל הוויכוח על עלויות תיקון, מחירוני חלפים ושמאות, שמנפח את מחירי הביטוח לכולם - רחוק מסיום.
- 13.מה עושים עם הסעיף רשלנות תורמת שמנסים להקטין את הפיצוי (ל"ת)Sus אשדוד 30/05/2026 01:49הגב לתגובה זו
- 12.אנונימי 23/05/2026 23:11הגב לתגובה זוחברות הביטוח הן זונות ברשיון. מה שצריך לעשות זה לעקוב אחרי 23 מקרים בהם הם יפעלו בניגוד לנוהל החדש ולדפוק להם תביעה ייצוגית במיליארדים ודי מהר הם יקלטו את המסר.
- 11.אנונימי 23/05/2026 21:57הגב לתגובה זואני ורק אני רוצה להחליט היכן לתקן את הרכב שלי זה הנכס השני הכי יקר שלי.הבנתי שמוסך חייב רשיון וללמוד להסמכה כדי שיהיה לו מוסך...אז חייב שכל מי שיש בידו רשיון יתקן.חברות הביטוח עושות מיליארדים על גבנו .ועכשיו הם רוצים לקבוע איזה תיקון לאיפו.גזל לא ברור.מחר אגיע אם קבב מהבית למסעדה .
- 10.חברות הבטוח יגלגלו את זה על המבוטח שלהם (ל"ת)אנונימי 23/05/2026 12:28הגב לתגובה זו
- 9.מה זה אומר לגבי מדד הביטוח הוא ירד ביום שני (ל"ת)נוח 23/05/2026 10:35הגב לתגובה זו
- 8.הרגולטור יבדוק כמה מרוויחים חברות הביטוח בשנה ויגלה שהחברות חבורה של נוכלים! (ל"ת)אנונימי 23/05/2026 09:52הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 23/05/2026 09:45הגב לתגובה זוחברות הביטוח שודדדות עם רשיון!!צריך להיות הגון !!!שמרוויחים מיליארדים!!!
- 6.אנונימי 23/05/2026 09:18הגב לתגובה זוכרגיל המוסכים ממשיכים לחגוג על הלקוח
- 5.תמיד צודק 23/05/2026 08:42הגב לתגובה זופשוט מאד נפרמיה תתיקר ללקוח חברת הביטוח עוש חישוב מחדש מעלה מחיר והכל בסדר אז אל תשמחו יותר מדי השוק הזה פרוץ לחלוטין מוסכים בפחחות עושים ים כסף בלי גבול המחירונים גבוהים ללא כל הצדקה מנפחים עלויות זו מדינה של רמאים מושחתים תחום פרוץ לחלוטיןאצלי הפער היה פי 4 בין לערב חברת ביטוח או לשלם ללא תביעהחלקים לא בטיחותים חארטא ברטה
- 4.צביקה 23/05/2026 08:40הגב לתגובה זומוסך הסדר מרוויח מספיק כסף כדי לתקן את הרכב באיכות טובה הם מרוויחים על החלקים ועל העבודה המון כסף יותר מהיבואן ומ מחסן החלפים
- 3.מנחם עמית 23/05/2026 08:00הגב לתגובה זובן אדם נוסע בכביש מישהו נכנס בו הוא לא אשם לא חיפש צרות לא עשה עסקה עם חברת הביטוח של הנהג השני ואז פתאום הוא מגלה שהוא צריך להתנהל מול גוף גדול מנותק עם מכתבים יפים ומילים משפטיות ומסבירים לו למה מגיע לו פחות כסף. לא בגלל שהנזק לא קרה בגלל שאצל חברת הביטוח יש איזה מוסך הסדר שהיה עושה את זה יותר בזול. מה הקשר ולמה הוא אשם זה לא קיים בשום מקום בעולם. לא מבין בביטוח לא מבין בשמאות לא מבין בחלפים ולא רוצה לבזבז חצי שנה על מריבות משפטיות. אנחנו לא תובעים למי יש עצבים וזמן וכסף לתביעה. זו תביעה של 1500 שקל 3000 שקל לפעמים גם יותר. אבל הזמן והעורך דין עולים יותר מה זה שווה. זה כאילו שמישהו ישבור למישהו את החלון בבית ואז יגיד לו אל תביא את הזגג שלך אני מכיר מישהו שעושה את זה חצי מחיר. ואם הזגג הזה עושה עבודה פחות טובה ואם הוא רחוק ואם בעל הבית לא סומך עליו לא מעניין. העיקר שאפשר להגיד שיש מחיר זול יותר.
- 2.מיכל סוכנת ביטוח 23/05/2026 07:17הגב לתגובה זואנחנו נשלם את זה דרך הפרמיות. חברות הביטוח לא באמת סופגות עלויות הם לא סופגות כלום מעבירות את העלות לציבור. אם מחר הן יצטרכו לשלם יותר בתביעות צד ג אז בעוד שנה יגידו שיש עלייה בעלויות התיקון התביעות יקרות יותר החלפים התייקרו ואז הביטוח יעלה עוד. זה תמיד אותו מעגל. ברור שלא הוגן לקצץ למישהו שלא אשם בתאונה בזה אין ויכוח. אבל צריך להגיד את האמת אם לא מטפלים בשורש כלומר במחירי החלפים בשמאות במוסכי ההסדר ובפיקוח על התיקונים אז זה לא סוף הבעיה אלא רק הזזה שלה ממקום אחד למקום אחר. היום צד ג יקבל יותר מחר כל המבוטחים ישלמו יותר. אולי זה צודק משפטית אבל כלכלית צריך לבדוק לאן זה הולך. בישראל כל תיקון קטן נהיה אלפי שקלים וכל תאונה קטנה מרגישה כמו אירוע פיננסי. פה הרגולטור צריך להיכנס הרבה יותר חזק ולא רק לטפל במקרה אחד
- דוד 23/05/2026 09:46הגב לתגובה זוחברות הביטוח שודדדות את קהל המבוטחיםמרוויחות מיליארדים
- 1.יוסי 23/05/2026 06:05הגב לתגובה זוסוף סוף מישהו שם למעלה מבין מה קורה לאנשים רגילים. אני עברתי בדיוק סיפור כזה לפני שנה מישהי נכנסה בי מאחורה ברמזור לא היה בכלל ויכוח מי אשם השמאי כתב סכום מסוים ואז חברת הביטוח שלה פשוט החליטה שהיא משלמת פחות. למה כי אצלם במוסך הסדר זה היה עולה פחות. מה זה קשור אלי בכלל אני לא לקוח שלהם לא חתמתי איתם לא ביקשתי מהם טובות ולא מכיר את המוסכים שלהם. בסוף אתה עומד מול מוקדנית שמדברת כמו רובוט שולחים לך מיילים עם ניסוחים משפטיים ואתה מרגיש שאם לא תלך לבית משפט אין עם מי לדבר. רוב האנשים נשברים כי אין להם כח לריב על 2000 או 4000 שקל אבל זה בדיוק הכסף של האזרח הקטן. חברות הביטוח יודעות את זה יפה מאוד. לכן הנוהל הזה חשוב אבל השאלה אם באמת יאכפו אותו ולא רק יכתבו עוד מסמך יפה. כי בארץ יש הרבה נהלים אבל בפועל החזק מושך זמן והחלש מתייאש
- אורנה 23/05/2026 16:32הגב לתגובה זושידע כל מבוטח שגם על השמאים מופעל לחץ מחברות הביטוח להוריד את סכומי שמאות הרכב . כאשר שכט שמאי הוא קרטל של חברות הביטוח שלא העלו בשקל אחד במשך 34 שנים . כאשר חברות הביטוח הם הכח ככה יראה הענף . יש מוסכים שמרווחים הון ויש מוסכים שבקושי מחזקים מעמד.