איציק קויפמן בעלים ציינה מוטורס; קרדיט: יחצאיציק קויפמן בעלים ציינה מוטורס; קרדיט: יחצ

FWD נכנסת לישראל - תשקיע 90 מ' שקל בצ'יינה מוטורס

קבוצת האחזקות האמריקאית רוכשת 25% בחברה שמחזיקה בין היתר בשליטה בחברת האוטובוסים "תנופה"

רוי שיינמן |

קבוצת FWD נכנסת לישראל עם השקעה בחברת צ'יינה מוטורס עם השקעה בהיקף של 25 מיליון דולר (כ- 90 מיליון שקל), נעשתה לפי שווי חברה של 360 מיליון שקל (270 מיליון לפני הכסף), ובהשלמת ההשקעה תחזיק FWD ב-25% בצ'יינה מוטורס. קבוצת FWD פועלת בתחומי הביטוח, הבריאות והנדל"ן. בתחום הבריאות, קבוצת FWD מפעילה מתקנים רפואיים ותוכניות בריאות, בתחום הנדל"ן היא מנהלת ויוזמת למעלה מ-2000 יח"ד, שטחי מסחר, ושימושים מעורבים בניו יורק ובפלורידה.


מהחברה נמסר כי ההשקעה של FWD בצ'יינה מוטורס מהווה הבעת אמון בשוק הישראלי ובפוטנציאל ההתפתחות והצמיחה של צ'יינה מוטורס. המהלך צפוי להוות מנוף משמעותי להתרחבות של צ'יינה מוטורס הן בהשקעות והן בפיתוח מוצרים תחת מותג הבית -"רודיום". ההשקעה תאפשר לחברה לחזק את פעילותה בתחום התחבורה.

אוטובוסים בבעלות תנופה מבית קבוצת צ'יינה מוטורס - קרדיט: רונן טופלברג


"דווקא בעת הזו, כאשר ישראל מתמודדת עם אתגרים ביטחוניים מורכבים, אנו בקבוצת FWD רואים חשיבות עמוקה בהבעת אמון בכלכלה הישראלית ובחוסנה", מסר לדברי טימותי ג'ונסון מקבוצת FWD. "ההשקעה בצ'יינה מוטורס היא שילוב של החלטה עסקית לצד מחויבות ערכית ליזמות הישראלית, ליציבותה וחדשנותה. אנו גאים להיות חלק מהצמיחה של חברה ישראלית, ומאמינים כי שותפות כזו תביא לתרומה משמעותית גם לשוק המקומי וכן לפתיחת הזדמנויות עסקיות נוספות עבור קבוצת FWD".


צ'יינה מוטורס, בשליטת איש העסקים הישראלי יצחק קויפמן, החלה את דרכה כיבואנית אוטובוסים מסין וכיום מחיזקה בנתח שוק של כ-30% משוק האוטובוסים בישראל. כיום, צ'יינה מוטורס מפתחת את מותג האוטובוסים העצמאי "רודיום" הכולל אוטובוסים חשמליים ואוטובוסים מונעים בדיזל מדגמים שונים לתחבורה הפרטית ולתחב"צ. צ'יינה מוטורס מחזיקה כיום בשליטה בחברת "תנופה" מפעילת תחבורה ציבורית באשכולות פרוזדור ירושלים ושומרון, ובחברות נוספות.


לאחרונה חלה עליית מחירים בכרטיסי הנסיעה בתחבורה הציבורית -  נסיעה באוטובוס עולה כעת 8 שקלים במקום 6, נסיעה ברכבת עולה 11 שקלים במקום 9.5, וחופשי-חודשי בטווח של עד 40 ק"מ התייקר מ-267 ל-323 שקלים. בטווחים רחבים יותר המחירים עולים גם הם, ובחישוב שנתי מדובר בהוצאה של מאות שקלים לאדם, לפעמים יותר מאלף שקלים למשפחה.


בנוסף, המדינה שינתה גם את השיטה בה ניתנות ההנחות - מעכשיו, ההנחות יינתנו לפי מה שמכונה "פרופיל גיאוגרפי", כלומר, לא לפי עיר או שכונה, אלא לפי רחוב ספציפי. כך קורה שבירושלים, ברחוב שטרן שבו מתגוררת אוכלוסייה חרדית, יש זכאות להנחה של 50% על חופשי-חודשי, אבל ברחובות סמוכים שבהם מתגוררים חילונים, אין שום הנחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5