"כאשר המלחמה תסתיים כלכלת ישראל יכולה לצמוח בחדות"
מודי שפריר אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בנק הפועלים מסביר בשיחה עם ביזפורטל מה הסיכונים והסיכויים בשווקים. "בארה"ב התחילה בשבועות האחרונים מגמת רוטציה – כסף יצא ממניות הטק למניות הראסל 2000 על רקע הצפי לירידת ריבית ושהכלכלה לא תיכנס למיתון, וגם המדיניות של טראמפ מ-2016 לעודד את הכלכלה ולהפחית מיסים זה גרם למניות הקטנות לטפס.
"התגברות החששות לאחרונה שהכלכלה תיכנס למיתון על רקע נתוני התעסוקה והתבטאויות של פאואל יחד עם מה שקרה ביפן - השוק נכנס לפאניקה כאילו ארה"ב נכנסת למיתון עם זאת המסחר נרגע בהמשך בעקבות סקר ציפיות חשוב בארה"ב שהיה מעל הצפי ואולי ההבנה שאין מיתון קרוב".
התנודתיות כפי שראינו ביפן וגם בארה"ב אלו סימנים של שוק מאוד לא בריא.
"השווקים הפיננסים בניגוד לכלכלה שפועלת לאט לאט, השווקים פועלים מהר ובטח בשנים האחרונות שיש מודלים אוטומטיים ופוזיציות ממונפות. זה לא משהו חדש וזה יכול להוביל לתנודות חדות בשווקים. לא יכול לומר שהשוק לא בריא כי השווקים יעילים לאורך זמן אבל צריך לקחת בחשבון תנודות כמו שראינו השבוע".
הערכות לירידת ריבית בארה"ב בספטמבר נראות וודאיות והשאלה זה בכמה הנגיד יוריד את הריבית – האם זה גם יכול להצית את האינפלציה מחדש?
"השאלה כמה הריבית תרד, סייקל הורדות הריבית התחיל ברחבי העולם, בארה"ב זה יתחיל בספטמבר והשוק מתמחר הורדת ריבית של 0.5%, עם זאת יו"ר הפד אמר לאחרונה שלא העלו אפשרות כזאת.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"להערכתי זה לא עשוי להצית אינפלציה כי זה עדיין מעל ריבית שיווי משקל שעומדת על 2.75% וגם אם הריבית שיווי משקל היא יותר גבוהה ונניח היא 3.5% עדיין אחרי מספר הורדות ריבית זאת עדיין ריבית מרסנת. גם שוק התעסוקה מתקרר וזה ממתן את האינפלציה, בעולם מחירי הסחורות יורדים. כך או אחרת אני מניח שהריבית תרד בספטמבר".
נעבור לישראל, תחזית האינפלציה שלכם עומדת על 3% ב- 12 החודשים הקרובים – מה הסיכונים ואולי גם מה הסיכויים שנראה אינפלציה נמוכה יותר?
"אנחנו בסביבת אינפלציה שונה מהעולם, בדרך כלל האינפלציה הולכת עם העולם אבל המצב בישראל כרגע מאוד ייחודי לאור המלחמה. בחודשים האחרונים וגם בקיץ אצלנו יש מגמת האצה באינפלציה. התחזית שנה קדימה לוקחת גם העלאת מיסים וזה תומך בעליית האינפלציה. יש עליה במחירי השכירות, טיסות, דולר שעלה, שוק עבודה הדוק ואלו דברים אינפלציוניים.
מהצד השני יש את מחירי הסחורות שיורדים, האינפלציה בעולם מתמתנת וזה עשוי להשפיע גם. השאלה הגדולה זה השקל, ברמת שיווי משקל הוא צריך להיות יותר חזק מהרמה הנוכחית, והוא נסחר סביב 3.75 בעיקר על רקע המצב הגיאופוליטי. כאשר המלחמה תיגמר השקל צריך להתחזק בחדות וזה דיס אינפלציוני".
- נאייקס מגייסת 566 מיליון שקל ומרחיבה את פעילות טעינת הרכבים החשמליים
- IBI בתחילת סיקור לנאוויטס: "אפסייד של 29%"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
פרמיית הסיכון עולה על רקע רוחות המלחמה – מצד שני יש נתונים חיוביים בכלכלה הישראלית וגם המדדים הכלכליים באופן יחסי סבירים למצב – תוכל לפרט?
"פרמיית הסיכון עלתה בצורה חדה ורואים את זה במגוון רחב של פרמטרים – דולר, CDS, בריביות שישראל מגייסת בדולרים - אגרת החוב ל-10 שנים נסחרת ב-205 נקודות בסיס מעל האג"ח המקביל, במדינות בדירוג טריפל B מינוס המרווח קטן יותר אז לכאורה הדירוג שלנו נמוך יותר. זה נובע בעיקר מהמצב הגיאופוליטי. וזה מייקר את עלויות החוב.
"בפן החיובי המגזר העסקי שהוא המנוע של הכלכלה הוא מאוד חזק וזה המזל של אזרחי ישראל – זה בין היתר הייטק, נדל"ן, הצרכנים יש להם כסף ואוהבים לצרוך, הבנקים חזקים מאוד והבסיס של הכלכלה מאוד חזק. כאשר המלחמה תיגמר כלכלת ישראל יכולה לצמוח בחדות ויהיה כאן פרץ אופטימיות מחודש".
נתון שתומך בכלכלה – העלייה בשנת 2023 הסתיימה באופן חיובי מאוד – 46,000 אלף עולים, איך זה משפיע על הכלכלה?
"46,000 אלף עולים ב-2023 ושנה קודם זה היה יותר. זה הכי גבוה מאז 2002, לפי הלמ"ס מדובר בעלייה איכותית מאוד – 70% הם בעלי תואר אקדמי. 50% השתקעו במרכז וזאת השפעה חיובית מיידית על כלכלת ישראל, זה גם לחצים אינפלציוניים. שמסתכלים קדימה אני מניח שאחרי המלחמה שנראה יותר בנטו עלייה של יהודים מרחבי העולם שסובלים מאנטישמיות"
- 11.נ.א 12/08/2024 19:46הגב לתגובה זואין שאלה הכלכלה תצמח בחדות עקב נתונים אובייקטיבים של משק חזק הנשען על המוח היהודי ווקום יוצר משיכה חזקה כשהלחץ מתפוגג. לממשלה נכונו שנים רבות ומזהירות ובראשה ימשיך ראש ממשלתנו בנימין נתניהו נקודה!
- 10.המלחמה לא תסתיים עם הממשלה הזו (ל"ת)הכושלת בממשלות 11/08/2024 17:28הגב לתגובה זו
- 9.מי ישלים את החסר? (ל"ת)גרעון ענק 11/08/2024 12:46הגב לתגובה זו
- 8.חבצלת 11/08/2024 10:31הגב לתגובה זודעתי מניית לאומי תמריא חזק למעלה הכיוון מעלה מעלה
- 7.הבטחות 11/08/2024 09:02הגב לתגובה זוכולם מתים בסוף..
- 6.משה 11/08/2024 09:01הגב לתגובה זוכל זמן שנתניהו ראש ממשלה המלחמה לא תסתיים וגם בחירות לא תתקיימנה אפילו ב 2026 כי הרי איך אפשר ללכת לבחירות בזמן מלחמה . אחרי הבחירות יצטרך לענות על שאלות קשות והרי זה לא בא בחשבון.
- 5.ת"אביבית 11/08/2024 08:23הגב לתגובה זומתי תסתיים המלחמה ?
- 4.והכל...אם תסתיים...לא נראה שלמלחמה שכזו יש סןף... (ל"ת)מר בין 11/08/2024 08:00הגב לתגובה זו
- 3.ליאור 11/08/2024 07:43הגב לתגובה זוהבנקים יטוסו למעלה חגיגה גדולה
- 2.משקיע 11/08/2024 07:33הגב לתגובה זוחייבים לעשות סדר במה שקורה שם
- 1.דוב 11/08/2024 07:30הגב לתגובה זוישראל מדינה פיצפונית וקל מאד ליצור מצב כלכלי טוב ורק לא להשתגע ולהחליק על בננות רקובות
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.3% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.3% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
