ראיון

"דור אלון מתקשה לגייס עובדים בכל הסקטורים"

עודד גולן, מנכ"ל דור אלון בראיון לביזפורטל על המחסור בעובדים, היכן החברה תפתח עוד סניפי AM:PM בארץ, על הצמיחה בתחום תחנות הטעינה, וגם על ענף התעופה ומכירות הדלק הסילוני של החברה
תומר אמן | (11)
נושאים בכתבה דור אלון ראיון

"אין ספק שאנחנו מתקשים לגייס עובדים לאחר תקופת הקורונה - ובכל הסקטורים, גם בתחום תחנות הדלק ונגזרותיו. זאת בעיה לא קטנה אבל אפשר לראות שאנחנו עושים את מירב המאמצים לתת את המענה הנדרש ואפשר לראות שזה עובד לנו", כך אומר בראיון לביזפורטל עודד גולן, מנכ"ל קבוצת האנרגיה והקמעונאות דור אלון 0% שזה עתה פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה. נזכיר כי על אף הקושי הזה שהוא מתאר, החברה צמחה הן במכירות הדלקים (גם מול רמות 2019) והן בפעילות הקמעונאות. ואולם, ייתכן כי הצמיחה קוזז והפוטנציאל היה גדול יותר מזה שמימשה בתקופת הדוח. לנושא הזה אנחנו מגיעים בשיחה עמו כשאנחנו שואלים אותו על רשת ההמבורגרים BBB שלדברי החברה מכירותיה חזרו לרמות של טרום הקורונה. באופן ספציפי השאלה היא איך השפיעה הקורונה על גיוסי כח האדם, האם עובדים באים למלצר, לעבוד במטבח וכו' - ובאילו רמות שכר. התשובות - בהמשך. בעניין BBB הוא מספר כי "עשינו אדפטציות דוגמת המותג 'מוזס' שמאפשרות הזמנת T.A של המבורגרים מוכנים, זאת ללא ספק התאמה של הרשת למציאות הקיימת". מבחינת ההתרחבות של רשת AM:PM אל מול התחרות במרכזי הערים - " ויקטורי -1.84% ", "רמי לוי 0.79% " "שופרסל -1.09% " ו"טיב טעם 0.03% ", כיצד שומרים על רווחיות ובד בבד על התחרויות והאם עדיין נשארו מיקומים טובים אליהם תוכלו להתרחב?  "מבחינת המיקומים, זה נכון שעיקר הפעילות של הרשת היא באזור חיוג 03, תל אביב וערי הלווין שלה - רמת גן, גבעתיים, בת ים. היופי הוא שבנוסף לאזורים נוספים בתוך הערים אליהם נוכל להתרחב, קיים בשוק גם פוטנציאל ענק של ערים שהם אינם תל אביב. אנחנו מקימים כעת סניפים חדשים בכפר סבא ובחיפה, ובקרוב גם בערים נוספות בארץ, אז ברור שהפוטנציאל לצמיחה אדיר. "בנוגע לתחרותיות: ראשית אין ספק שבתור רשת האידיאל כאן הוא להביא ערך מוסף ללקוחות. אני לא אדבר נגד המתחרות שלנו כי אין ספק שכבודן במקומן מונח. אבל חשוב לזכור שאלו רשתות שפתוחות שישה ימים בשבוע. המודל שלנו כאן ב-AM:PM הוא בשעות פעילות רציפות - 24/7 תוך כדי הצעה של מגוון מוצרים במחירים תחרותיים וכמובן שגם לדבר הזה יש השפעה על הרווחיות. הפעילות שלנו בשוק הדלק ובחנויות הנוחות מאפשר לנו כוח קניה גדול מאוד, וכמובן שגם עבור הספקים זה משהו שהוא קריטי". מבחינת פרישת תשתיות הטעינה לרכב החשמלי בתחנות הדלק שלכם, האם לא מדובר ברתימת העגלה לפני הסוס? חדירת הרכבים לשוק הרכב הישראלי זניחה, איך אתם יודעים שהעמדות לא תשארנה מיותמות? "אנחנו פורשים לפי מתודולוגיה שאנחנו רואים שעובדת. כבר היום אפשר לראות בתחנות הדלק שלנו לעיתים אפילו יותר מרכב אחד העומד בו זמנית וממתין לתורו בהטענה ומין הסתם שנרצה לתת מענה גם עבור לקוחות אלו. ברור שהפעילות כאן היא ללא ספק עקב לצד אגודל אבל בסופו של יום אנחנו פועלים בצורה מאוד שקולה, לעיתים אף מתבססים על נתונים של חברות מחול שם השוק הזה מפותח יותר ובסופו של דבר רואים שהפריסה מתבצעת בצורה שהיא עדיין משתלמת עבור החברה. "תחנות הדלק שלנו מכילות עמדות טעינה אולטרה מהירות שמגיעות לכ-150 קילו וואט, ומאפשרות להטעין רכב חשמל ל-100% בזמנים קצרים מאוד, לעיתים 15-20 דקות. מתחמי הדלק שלנו בדרך כלל כוללות לא רק את תחנות הנוחות ואת המיני סופר אלונית אלא גם עסקים נוספים שנועדו למקסם את הנוחות של הלקוח בזמן שהוא מחכה להטענה". למעשה דור אלון אינה החברה היחידה שמתקשה כרגע לגייס עובדים. גם בדוחות של חברת איידיאיי ביטוח -2.88% נצפה כי מדיניות החל"ת שטרם הסתיימה בתקופת הדוח הקשתה על גיוס נציגי מכירות שיתרמו לצמיחה. "לאור הקושי המשמעותי בגיוס עובדים, עקב מדיניות הממשלה בנושא דמי אבטלה בתקופת הקורונה, חוותה החברה בתקופת הדוח מחסור בנציגי מכירות, בדגש על ענפי חיים, בריאות ודירות, אשר האט את הצמיחה בענפים אלו", הוסבר בדוח.  על פי נתוני הלמ"ס, במחצית השניה של חודש אוקטובר נרשמה עליה במספר המובטלים - שעמד על כ-232 אלף אנשים. לפי נתוני הלמ"ס שיעור האבטלה הרחב במחצית השנייה עמד על 5.6%, (232.4) אלף אנשים, לעומת שיעור של 5.1% (217.4 אלף אנשים) במחצית הראשונה. נתונים אלו מצטרפים לדוח נוסף אותו פרסם הלמ"ס לפני מספר ימים ובו מופיע כי מספרת המשרות הפנויות במשק עומד על סך של כ-5.07% או 143,274 משרות פנויות, וזאת בהשוואה לחודש ספטמבר אז עמד המספר על סך של כ-4.92% מסך כל המשרות במשק, או 138,113 אנשים - הדבר מייצג עלייה אחוזית של כ-3.7% ועלייה מספרים של כ-5,161 במספר המשרות הפנויות במשק. אין ספק שאין לקחת נתונים אלו כמובן מאליו וכי לא תמיד תהיה קורולציה בין מספר המשרות הפנויות במשק ואופיין למספר המובטלים במשק ולהכשרתן, אבל אין ספק שמדובר בנתונים גבוהים ביחס לנורמה וללא ספק אפשר להבין מאיפה מגיעים מנכ"לי החברות כאשר הם מדווחים על קושי בגיוס עובדים. עודד, אתם מוכרים גם דלק סילוני למטוסים, ואנחנו רואים את סקטור התעופה העולמי בכלל והאירופאי בפרט ממשיך להתקשות. כמה הפעילות הזאת רווחית עבורכם ומה יקרה איתה בעתיד? "מדוברת פעילות בהיקפים כמותיים גדולים מאוד. ברור שהפעילות רווחית עבורנו בייחוד בהתחשב באלמנטים של ההתנהלות האשראית שלנו אל מול החברות - אם היא לא הייתה רווחית לא בטוח שהיינו בוחרים להמשיך לפעול שם.  צריך לזכור שמדובר בסקטור שיכולת ההשפעה שלנו עליו נמוכה מאוד ולא אנחנו נהיה אלו שנגרום לחברות התעופה לחזור לטוס בהיקפי טרום קורונה. "יש לנו לקוחות דל"ס (דלק סילוני. ת"א) גם פה בארץ וללא ספק אפשר לראות התחלה של התאוששות בסקטור הזה במיוחד נוכח ההקלות החדשות. אנחנו לא מתיימרים להיות דוברים מטעם הקורונה וברור שאין דרך להיות בטוחים בלב שלם לאן זה הולך אבל אנחנו מאמינים שהמגמה ברובה היא חיובית וכמובן שבמידה ונצטרך לשקול את המשך הפעילות שלנו בתחום אז זה מה שנעשה".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    גיא 21/11/2021 08:04
    הגב לתגובה זו
    משלמים משכורת רעב ומרווחים על חשבון העובדים. ביום שתשלמו 45-50₪ לשעה תראו איך יעמדו בתור לעבודה. הבעייה שאתם אוהבים להרוויח המון ולדרוס את כולם בדרך. מראים דוחות לכאורה לא מדויקים ואף מוטים וככה עובדים על המשקיעים אז אנחנו כבר לא פריאריים שלכם ושל החברות שמשלמות משכורות רעב.
  • 10.
    תתחילו 20/11/2021 20:36
    הגב לתגובה זו
    במקום חופשה בצרפת כל חודש פעם בשנה כמו כולם. לא יקרה כלום. השמש לא זורחת לכם מהתחת. לא מתאים, לכו לנקות שירותים יא זבלים.
  • 9.
    די לניצול 20/11/2021 16:47
    הגב לתגובה זו
    אם אתם מרוויחים סכומי עתק אבל משלמים לאנשים בשטח משכורות נמוכות מאוד. ברור שאנשים לא יבואו לעבוד. תתחלקו קצת בהון שלכם. שלמו משכורת מכובדת ותקבלו עובדים טובים, וברצון. ובקשר לרמת המחירים... קשה לי לקאות קשר בין ההצהרה למציאות. בקיצור, מבחינתי מי שאומר דברים כאלה הוא איש שלעסק שלו לא נכנסים!!!
  • 8.
    טא 20/11/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
    סכר של עבדות וניצול עובדים שנהים לעבדים שהמכל יעבוד בסכר מינימום צריך לתלות אותם על עץ גבוהה מי שמנצל עובדים ולא לעבוד בסכר נמוך ומנצל
  • 7.
    אורן 20/11/2021 10:24
    הגב לתגובה זו
    אתה רוצה עובדים נאמנים וטובים תשלם!
  • 6.
    חיין 20/11/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
    ברור שלא תצליחו לגייס עובדים תמשיכו לשלם 4אלף בחודש בזמן שאתם מרפדים את הכיסים שלכם בסכומי עתק
  • 5.
    אור 20/11/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    תתחילו לשלם משכורות מכובדות יגיעו עובדים טובים לא סתם אנשים לא באים לעבוד
  • 4.
    רואה אמת 20/11/2021 06:42
    הגב לתגובה זו
    הקורונה גרמה להתפכחות העובדים בכל המשק, די למשכורות עוני מגוחכות ודי לניצול העובדים. כל החברות ובעליהן... היכונו להכניס ידיים לכיסים
  • 3.
    א.מאסק 18/11/2021 16:12
    הגב לתגובה זו
    "תחנות הדלק שלנו מכילות עמדות טעינה אולטרה מהירות שמגיעות לכ-150 קילו וואט, ומאפשרות להטעין רכב חשמל ל-100% בזמנים קצרים מאוד, לעיתים 15-20 דקות. בחלום !!! אגב בחלק מהתחנות המטען לא עובד ויש בעיה של חסימה של החנייה
  • 2.
    דוד 18/11/2021 16:12
    הגב לתגובה זו
    כלל העובדים במשק חייבים לצאת לשביתה כללית
  • 1.
    דין 18/11/2021 15:58
    הגב לתגובה זו
    מחירי גניבה מתמחר בעלות של 40 אחוז יותר ברוב המוצרים. תשלם לעובדים כמו שצריך ואז אולי תמצא עובדים ולא עבדים
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?