"הריבאונד בקניונים מטורף - לפי האנליסטים אנחנו נמצאים בתמחור חסר בשוק"
שנה לא פשוטה עברה על חברת הנדל"ן המניב מליסרון 0% , הבעלים של קניוני עופר. אף אחד בכל העולם לא צפה את מגיפת הקורונה ואת סגירת העולם. המסחר והבילוי והפנאי נפגעו בצורה אנושה וכבעלת קניונים ראו מנהלי מליסרון את הקניונים שלהם עומדים שוממים במשך קרוב ל-200 ימי עסקים. המשמעות הכלכלית הייתה ברורה: הנתונים הפיננסים בשורה העליונה והתחתונה יפגעו קשה, כפי שאכן קרה. הפגיעה בחברה התבטאה גם במחיר המניה שצללה ביותר מ-55% בתוך כחודש.
מאז היא דישדשה במשך כחצי שנה ובאוקטובר 2020 המשקיעים כבר הבינו שהחולשה, גם אם תימשך בעקבות עוד סגרים, היא זמנית והמניה החלה לטפס. שנת 2021 התחילה גם היא עם סגר שלישי נוסף והמניה שוב התממשה ב-11% אך מאז התחתית שרשמה בקורונה המניה כבר זינקה ב-100%. אז נכון שהיא לא כיסתה עדיין את הירידות אך היא בדרך לשם ואנליסטים שונים נותנים למניה אפסייד לא קטן.
בדומה לבנקים ולחברות הביטוח, הסברנו כאן בביזפורטל כי הירידות זמניות וכי מדובר בהזדמנות, וזאת מכיוון שבסופו של דבר המשק ייפתח מחדש והחברה תשוב להרוויח. למשל כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן ויש עוד.
מכפיל הרווח של מליסרון נמוך ועומד על כ-11-12 לתוצאות הצפויות ב-2021 וב-IBI נותנים אפסייד של 12% למחיר יעד של 227, ובוואליו בייס עוד יותר אופטימיים ונותנים אפסייד של 58% למחיר של 314 שקל למניה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת עם היציאה מהסגרים, מליסרון מפרסמת את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה – ומציגה התאוששות ביחס לרבעון הקודם, שכזכור היה בו הסגר השלישי וגם הוא עדיין פגע בתוצאות החברה. ה-NOI המיוחס לחלק הבעלים ברבעון הראשון של 2021 הסתכם ב-189 מיליון שקל, בהשוואה ל-125 מיליון שקל ברבעון הקודם, ובהשוואה ל-286 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה-FFO הריאלי ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-121 מיליון שקל, בהשוואה ל-64 מיליון שקל ברבעון הקודם, ובהשוואה ל-195 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מליסרון מסיימת את הרבעון הראשון של שנת 2021 עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בסך של 143 מיליון שקל, בהשוואה להפסד בסך של 86 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
מי שהיה בלב הסערה הוא אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון שנכנס לתפקידו ממש לפני תחילת מגיפת הקורונה. עוד לפני הקורונה הוא היה אופטימי בקשר לקניונים – וכעת בראיון לביזפורטל מספר שריד על הזינוק האדיר בהגעת הציבור לקניונים, וגם קובע כי אפשר היה לנהל אחרת את המשבר:
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- היום בבורסה: איך תשפיע ההתקדמות בין ארה"ב וסין בהסכם הסחר על השוק המקומי?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית...
"הקורונה לימדה אותי ענווה, ולהבין שהיכולת לצפות את העתיד היא מוגבלת. כמנהלים אנחנו כל הזמן רוצים, וחובה עלינו, לנסות לצפות את העתיד ולהכין תוכניות לתרחישים השונים. ככל שאתה בכיר יותר כך אתה חושב שאתה יכול יותר לצפות את העתיד ואז הגיעה הקורונה ולימדה אותי שיעור בענווה. נכנסנו לסגר ראשון ולא חלמנו על סגר שני. נכנסנו לסגר שני ולא חשבנו שנגיע לסגר שלישי. המטרה שלנו בתקופה הזו הייתה לנהל את המשבר כדי להגיע חזקים ליום שאחרי.
היה אפשר לנהל את המשבר אחרת?
"אגיד רק שזה לא היה כורח המציאות להגיע לשלושה סגרים ועם ניהול אחר אפשר היה לא להגיע לזה. אבל אנחנו לא מתעסקים במה שהיה יכול להיות ונמצאים עם הפנים קדימה".
"החזרה לשגרה הייתה מאוד חזקה בפעם השלישית וזה לא מובן מאליו. שנה שלמה היינו און-אוף, וצריך לדעת שכשאתה מדליק ומכבה מנוע כזה גדול אז בדרך הוא יכול להתקלקל. זה היה החשש במשך יותר משנה של חוסר ודאות. לצד זה, אנשים חוששים בתקופה כזו לעשות השקעות חדשות ולהתרחב. וצריך גם לזכור שמעולם קודם לכן קניון לא נסגר. זה לא משהו שאפשר לסגור בקלות ולפתוח מחדש אחרי יום כאילו כלום לא קרה. קניון הוא מקום מאוד גדול ומורכב. יש 200-300 עסקים וכמה אלפים בודדים של עובדים. חנויות צריכות להוציא עובדים לחל"ת, ואז הן מתקשות לגייס עובדים בחזרה, אחר כך שוב נאלצות לשחרר לחל"ת ולהחזיר לעבודה. ממש לא מובן מאליו שיהיה להם עובדים וגם מלאי זמין לפתיחה מחדש".
"למעשה, בקורונה לקחנו את התפקיד של המדינה בעזרה לשוכרים, בניגוד למה שקורה במקומות אחרים בעולם. ויתרנו על חלק משכר הדירה כדי לשמור על השוכרים והיציבות שלהם ומתוך ראייה עתידית. היה לנו חשוב שהם יישארו איתנו לפתיחה מחדש, ולראייה - אנחנו בתפוסה מקסימאלית, אין פשיטות רגל. וזאת למרות שלא קיבלנו שום פיצוי מהמדינה ונאלצנו לספוג הפסדים.
אתם חוששים לעתיד בעקבות השינוי התפיסתי שהתרחש בקורונה?
"כשמתסכלים על הרבעון האחרון אני יכול לומר בזהירות שלא נשארה פגיעה כרונית מהקורונה. לאורך שנה שלמה היינו עם ידיים קשורות מאחורי הגב, כאשר האלטרנטיבה של קניות באינטרנט הייתה בשיאה, האינטרנט התפתח, כל מי שלא היה לו אתר פתח אתר אינטרנט וכל מי שהיה לו אתר רק שיכלל אותו יותר ויותר. כולם תהו האם אנשים יקנו פחות בחנויות הפיזיות, או שאולי אפילו הגזמנו עם תרבות הצריכה ולכן היא תרד אחרי הקורונה. אבל כשאנחנו מסתכלים על הרבעון האחרון – וזה בא לידי ביטוי בדוחות – בסופו של דבר אחרי ששנת 2019 הייתה שנת שיא בפעילות שלנו אנחנו רואים שיש ברבעון האחרון גידול של 26% בפידיונות לעומת 2019 וגידול של 36% בתחום האופנה – כאשר צריך לזכור שזה מרכיב מרכזי של 50% בקניונים. מרץ האחרון היה חודש של שיא בפידיונות אי פעם בחברה, והיו בקניונים שלנו 6 מיליון לקוחות - זה ריבאונד מטורף. מי היה יכול לצפות גידול כזה?
אבל אולי זה רק ריבאונד קצר שלא יימשך קדימה?
"אני לא מתבשם מה-36% גידול. או 62% גידול בתחום הבית. בהחלט יש כאן אובר אבל אני מסתכל ורואה שהכיוון הוא חיובי. הגידול מדהים בעיני אבל עצם זה שמדובר על כיוון חיובי חזק נותן לנו ביטחון בעסקים, וגם לחנויות זה נותן ביטחון לגבי הרלוונטיות שלהן בעידן של פוסט קורונה. יש לנו המון מה להציע. בשורה התחתונה אנשים החליטו שחלק מסדרי העדיפויות שלהם זה בילוי בקניון והלקוחות אוהבים להגיע.
"בעקבות הקורונה התחלנו למדוד בחלק מהקניונים בצורה מסודרת. איפה שיש לנו רישום מסודר אנחנו רואים גידול של אחוזים משמעותיים. בסוף התוצר במשק התכווץ רק באחוזים בודדים ואני בטוח שברבעונים הבאים הוא יעלה, בוודאי לאור הרווחים של החברות בבורסה".
אז האינטרנט לא ייפגע בכם?
"הקניונים יכולים לחיות לצד האינטרנט והאינטרנט חי לצד הקניונים. בסוף יש דברים ששיחת זום לא יכולה להחליף, כמו מפגש אישי. הלקוחות אוהבים להגיע לקניונים. הם מרגישים כאן תועלת, סיפוק, וגם חוויה נכונה, חניה מסודרת ושירותים. הציבור רוצה לבחור ולגעת, למדוד ולראות שהבגדים מתאימים ואפילו להיות מופתעים מדברים ומהשינויים וגם לגעת במוצר עצמו, וגם לקבל בתי קולנוע, בתי קפה ומסעדות לצד החנויות – וזה דברים שאי אפשר לקבל באינטרנט.
"גם השוכרים הבינו את המשמעות של הנוכחות הפיזית במיוחד עכשיו. הם רואים חנויות גדולות מחזירות את ההשקעה ומביאות פדיונות חלומיים. כל מי שיש לו חנות קטנה רוצה להגדיל לבינונית, מי שיש לו חנות בינונית רוצה לעבור לגדולה, ומי שיש לו חנות גדולה רוצה ענקית. השוכרים הבינו שכדי לתת מגוון גדול של מוצרים צריך שטח רחב. אי אפשר לעשות חנויות גדולות ברחוב ובאינטרנט אין משמעות לגודל. למעשה הכל חזר לעבוד חוץ מבתי הקולנוע שעדיין סגורים בגלל המלחמה. גם הם ייפתחו בקרוב וזה ישלים את התמונה של אחרי הקורונה. אילולא המלחמה גם הם כבר היו פתוחים ומשלימים את החוויה ללקוחות".
"וצריך לזכור שבקניון אתה משלב קניות עם חוויה: בתי קפה, מסעדות, בתי קולנוע וכו'. בסוף כולנו מתחרים על שעות הפנאי. רכישות זה לא רק צורך אלא גם צורך נפשי. וזה חלק מהחוויה".
איך סבב הלחימה משפיע עליכם?
"האמת שאני עוד לא יודע לאמוד. כמובן שיש הבדלים בין הצפון ששם לשמחתי זה פחות מורגש לבין הדרום. אני מקווה שזה יהיה קצר ויעבור ושנגיע לימים טובים יותר".
האם תקימו עוד משרדים כדי לשנות את התמהיל?
"אנחנו כל הזמן מגוונים ומשנים את התמהיל. מתאימים את התמהיל של הקניון לסביבה שלו ולזמן שלו. כאמור, משלבים בקניונים את נושא החוויה ופועלים לשמר את האיכויות האלה, שאין להן מענה באון ליין.
"לצד זה, חוץ מקניונים יש לנו משרדים ויש לנו פיתוח עסקי רחב, עם מתחמי הייטק וקמפוסים, למשל בטירת הכרמל, חיפה, יוקנעם, פתח תקווה וגולת הכותרת – בניין עצום בשרונה של 160 אלף מ"ר שאנחנו בונים בימים אלה, שלדעתי יהיה הפנינה של התחום. יש לנו עוד רעיונות לגיוון המקורות שמשיקים לתחום הנדל"ן המניב שבו יש לנו יתרון תחרותי, אבל אני מנוע עדיין מלספר. אחד הדברים שן פרסמנו זה תכנון מתקן דאטה סנטר אשר ישמש כחוות שרתים".
אתם מרגישים נוח עם התחזית למכפיל שכאמור עומד על כ-11-12?
"אני חושב שהשוק לומד שיש לנו יתרונות שעדיין לא באים לידי ביטוי. דיברתי עם אנליסטים והשוק מבין את הערך שטמון בחברה, תזרים המזומנים החזק שלה וה-FFO, האנליסטים סבורים שאנחנו בתמחור חסר והשוק משוכלל, יודע לזהות תמחור חסר ולתת מענה".
לקריאה נוספת:
> ההזדמנות הגדולה של מליסרון ומה תהיה המגמה במניה בשנה הקרובה?
> מליסרון: ה-FFO ברבעון ירד ב-65% ל-64 מ' ש'
> תניחו את הקורונה מאחוריכם ותפסיקו לפחד מסקטור הנדל"ן – ההזדמנויות נמצאות בשפע
> על הכוונת: המניה שתזנק ב-37% ושתיים שיקפצו בלפחות 25%
> "המניות של מליסרון ועזריאלי במחיר הזדמנות - צריך אורך רוח"
- 2.שלומי 19/05/2021 14:16הגב לתגובה זובחמסין ובגשם...
- 1.לא להתפתות זה פיק אחרי הקורונה לא יעזור כלום המכירות המכוונות זה העתיד .כל הקניונים ישארו אנדרטאות ריקות . (ל"ת)אריאל 19/05/2021 10:43הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: איך תשפיע ההתקדמות בין ארה"ב וסין בהסכם הסחר על השוק המקומי?
על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים
חדשות חשובות במיוחד לפני תחילת המסחר, אבל צריך לסייג, היינו כבר בהודעות קרובות לזו, לא אופטימיות עד כדי כך, אבל גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין. עכשיו זה מפי שר האוצר האמריקאי, עכשיו זה רגע לפני מפגש פסגה בין טראמפ לשי, נשיא סין. זה נראה שהצדדים סגרו על מסגרת, אבל עד שזה לא חתום זה לא חתום. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת החשקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0% . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של ד"ר דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת.
הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.
אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל ד"ר דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי.
