"הריבאונד בקניונים מטורף - לפי האנליסטים אנחנו נמצאים בתמחור חסר בשוק"
שנה לא פשוטה עברה על חברת הנדל"ן המניב מליסרון -0.47% , הבעלים של קניוני עופר. אף אחד בכל העולם לא צפה את מגיפת הקורונה ואת סגירת העולם. המסחר והבילוי והפנאי נפגעו בצורה אנושה וכבעלת קניונים ראו מנהלי מליסרון את הקניונים שלהם עומדים שוממים במשך קרוב ל-200 ימי עסקים. המשמעות הכלכלית הייתה ברורה: הנתונים הפיננסים בשורה העליונה והתחתונה יפגעו קשה, כפי שאכן קרה. הפגיעה בחברה התבטאה גם במחיר המניה שצללה ביותר מ-55% בתוך כחודש.
מאז היא דישדשה במשך כחצי שנה ובאוקטובר 2020 המשקיעים כבר הבינו שהחולשה, גם אם תימשך בעקבות עוד סגרים, היא זמנית והמניה החלה לטפס. שנת 2021 התחילה גם היא עם סגר שלישי נוסף והמניה שוב התממשה ב-11% אך מאז התחתית שרשמה בקורונה המניה כבר זינקה ב-100%. אז נכון שהיא לא כיסתה עדיין את הירידות אך היא בדרך לשם ואנליסטים שונים נותנים למניה אפסייד לא קטן.
בדומה לבנקים ולחברות הביטוח, הסברנו כאן בביזפורטל כי הירידות זמניות וכי מדובר בהזדמנות, וזאת מכיוון שבסופו של דבר המשק ייפתח מחדש והחברה תשוב להרוויח. למשל כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן ויש עוד.
מכפיל הרווח של מליסרון נמוך ועומד על כ-11-12 לתוצאות הצפויות ב-2021 וב-IBI נותנים אפסייד של 12% למחיר יעד של 227, ובוואליו בייס עוד יותר אופטימיים ונותנים אפסייד של 58% למחיר של 314 שקל למניה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת עם היציאה מהסגרים, מליסרון מפרסמת את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה – ומציגה התאוששות ביחס לרבעון הקודם, שכזכור היה בו הסגר השלישי וגם הוא עדיין פגע בתוצאות החברה. ה-NOI המיוחס לחלק הבעלים ברבעון הראשון של 2021 הסתכם ב-189 מיליון שקל, בהשוואה ל-125 מיליון שקל ברבעון הקודם, ובהשוואה ל-286 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה-FFO הריאלי ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-121 מיליון שקל, בהשוואה ל-64 מיליון שקל ברבעון הקודם, ובהשוואה ל-195 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מליסרון מסיימת את הרבעון הראשון של שנת 2021 עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בסך של 143 מיליון שקל, בהשוואה להפסד בסך של 86 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
מי שהיה בלב הסערה הוא אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון שנכנס לתפקידו ממש לפני תחילת מגיפת הקורונה. עוד לפני הקורונה הוא היה אופטימי בקשר לקניונים – וכעת בראיון לביזפורטל מספר שריד על הזינוק האדיר בהגעת הציבור לקניונים, וגם קובע כי אפשר היה לנהל אחרת את המשבר:
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
"הקורונה לימדה אותי ענווה, ולהבין שהיכולת לצפות את העתיד היא מוגבלת. כמנהלים אנחנו כל הזמן רוצים, וחובה עלינו, לנסות לצפות את העתיד ולהכין תוכניות לתרחישים השונים. ככל שאתה בכיר יותר כך אתה חושב שאתה יכול יותר לצפות את העתיד ואז הגיעה הקורונה ולימדה אותי שיעור בענווה. נכנסנו לסגר ראשון ולא חלמנו על סגר שני. נכנסנו לסגר שני ולא חשבנו שנגיע לסגר שלישי. המטרה שלנו בתקופה הזו הייתה לנהל את המשבר כדי להגיע חזקים ליום שאחרי.
היה אפשר לנהל את המשבר אחרת?
"אגיד רק שזה לא היה כורח המציאות להגיע לשלושה סגרים ועם ניהול אחר אפשר היה לא להגיע לזה. אבל אנחנו לא מתעסקים במה שהיה יכול להיות ונמצאים עם הפנים קדימה".
"החזרה לשגרה הייתה מאוד חזקה בפעם השלישית וזה לא מובן מאליו. שנה שלמה היינו און-אוף, וצריך לדעת שכשאתה מדליק ומכבה מנוע כזה גדול אז בדרך הוא יכול להתקלקל. זה היה החשש במשך יותר משנה של חוסר ודאות. לצד זה, אנשים חוששים בתקופה כזו לעשות השקעות חדשות ולהתרחב. וצריך גם לזכור שמעולם קודם לכן קניון לא נסגר. זה לא משהו שאפשר לסגור בקלות ולפתוח מחדש אחרי יום כאילו כלום לא קרה. קניון הוא מקום מאוד גדול ומורכב. יש 200-300 עסקים וכמה אלפים בודדים של עובדים. חנויות צריכות להוציא עובדים לחל"ת, ואז הן מתקשות לגייס עובדים בחזרה, אחר כך שוב נאלצות לשחרר לחל"ת ולהחזיר לעבודה. ממש לא מובן מאליו שיהיה להם עובדים וגם מלאי זמין לפתיחה מחדש".
"למעשה, בקורונה לקחנו את התפקיד של המדינה בעזרה לשוכרים, בניגוד למה שקורה במקומות אחרים בעולם. ויתרנו על חלק משכר הדירה כדי לשמור על השוכרים והיציבות שלהם ומתוך ראייה עתידית. היה לנו חשוב שהם יישארו איתנו לפתיחה מחדש, ולראייה - אנחנו בתפוסה מקסימאלית, אין פשיטות רגל. וזאת למרות שלא קיבלנו שום פיצוי מהמדינה ונאלצנו לספוג הפסדים.
אתם חוששים לעתיד בעקבות השינוי התפיסתי שהתרחש בקורונה?
"כשמתסכלים על הרבעון האחרון אני יכול לומר בזהירות שלא נשארה פגיעה כרונית מהקורונה. לאורך שנה שלמה היינו עם ידיים קשורות מאחורי הגב, כאשר האלטרנטיבה של קניות באינטרנט הייתה בשיאה, האינטרנט התפתח, כל מי שלא היה לו אתר פתח אתר אינטרנט וכל מי שהיה לו אתר רק שיכלל אותו יותר ויותר. כולם תהו האם אנשים יקנו פחות בחנויות הפיזיות, או שאולי אפילו הגזמנו עם תרבות הצריכה ולכן היא תרד אחרי הקורונה. אבל כשאנחנו מסתכלים על הרבעון האחרון – וזה בא לידי ביטוי בדוחות – בסופו של דבר אחרי ששנת 2019 הייתה שנת שיא בפעילות שלנו אנחנו רואים שיש ברבעון האחרון גידול של 26% בפידיונות לעומת 2019 וגידול של 36% בתחום האופנה – כאשר צריך לזכור שזה מרכיב מרכזי של 50% בקניונים. מרץ האחרון היה חודש של שיא בפידיונות אי פעם בחברה, והיו בקניונים שלנו 6 מיליון לקוחות - זה ריבאונד מטורף. מי היה יכול לצפות גידול כזה?
אבל אולי זה רק ריבאונד קצר שלא יימשך קדימה?
"אני לא מתבשם מה-36% גידול. או 62% גידול בתחום הבית. בהחלט יש כאן אובר אבל אני מסתכל ורואה שהכיוון הוא חיובי. הגידול מדהים בעיני אבל עצם זה שמדובר על כיוון חיובי חזק נותן לנו ביטחון בעסקים, וגם לחנויות זה נותן ביטחון לגבי הרלוונטיות שלהן בעידן של פוסט קורונה. יש לנו המון מה להציע. בשורה התחתונה אנשים החליטו שחלק מסדרי העדיפויות שלהם זה בילוי בקניון והלקוחות אוהבים להגיע.
"בעקבות הקורונה התחלנו למדוד בחלק מהקניונים בצורה מסודרת. איפה שיש לנו רישום מסודר אנחנו רואים גידול של אחוזים משמעותיים. בסוף התוצר במשק התכווץ רק באחוזים בודדים ואני בטוח שברבעונים הבאים הוא יעלה, בוודאי לאור הרווחים של החברות בבורסה".
אז האינטרנט לא ייפגע בכם?
"הקניונים יכולים לחיות לצד האינטרנט והאינטרנט חי לצד הקניונים. בסוף יש דברים ששיחת זום לא יכולה להחליף, כמו מפגש אישי. הלקוחות אוהבים להגיע לקניונים. הם מרגישים כאן תועלת, סיפוק, וגם חוויה נכונה, חניה מסודרת ושירותים. הציבור רוצה לבחור ולגעת, למדוד ולראות שהבגדים מתאימים ואפילו להיות מופתעים מדברים ומהשינויים וגם לגעת במוצר עצמו, וגם לקבל בתי קולנוע, בתי קפה ומסעדות לצד החנויות – וזה דברים שאי אפשר לקבל באינטרנט.
"גם השוכרים הבינו את המשמעות של הנוכחות הפיזית במיוחד עכשיו. הם רואים חנויות גדולות מחזירות את ההשקעה ומביאות פדיונות חלומיים. כל מי שיש לו חנות קטנה רוצה להגדיל לבינונית, מי שיש לו חנות בינונית רוצה לעבור לגדולה, ומי שיש לו חנות גדולה רוצה ענקית. השוכרים הבינו שכדי לתת מגוון גדול של מוצרים צריך שטח רחב. אי אפשר לעשות חנויות גדולות ברחוב ובאינטרנט אין משמעות לגודל. למעשה הכל חזר לעבוד חוץ מבתי הקולנוע שעדיין סגורים בגלל המלחמה. גם הם ייפתחו בקרוב וזה ישלים את התמונה של אחרי הקורונה. אילולא המלחמה גם הם כבר היו פתוחים ומשלימים את החוויה ללקוחות".
"וצריך לזכור שבקניון אתה משלב קניות עם חוויה: בתי קפה, מסעדות, בתי קולנוע וכו'. בסוף כולנו מתחרים על שעות הפנאי. רכישות זה לא רק צורך אלא גם צורך נפשי. וזה חלק מהחוויה".
איך סבב הלחימה משפיע עליכם?
"האמת שאני עוד לא יודע לאמוד. כמובן שיש הבדלים בין הצפון ששם לשמחתי זה פחות מורגש לבין הדרום. אני מקווה שזה יהיה קצר ויעבור ושנגיע לימים טובים יותר".
האם תקימו עוד משרדים כדי לשנות את התמהיל?
"אנחנו כל הזמן מגוונים ומשנים את התמהיל. מתאימים את התמהיל של הקניון לסביבה שלו ולזמן שלו. כאמור, משלבים בקניונים את נושא החוויה ופועלים לשמר את האיכויות האלה, שאין להן מענה באון ליין.
"לצד זה, חוץ מקניונים יש לנו משרדים ויש לנו פיתוח עסקי רחב, עם מתחמי הייטק וקמפוסים, למשל בטירת הכרמל, חיפה, יוקנעם, פתח תקווה וגולת הכותרת – בניין עצום בשרונה של 160 אלף מ"ר שאנחנו בונים בימים אלה, שלדעתי יהיה הפנינה של התחום. יש לנו עוד רעיונות לגיוון המקורות שמשיקים לתחום הנדל"ן המניב שבו יש לנו יתרון תחרותי, אבל אני מנוע עדיין מלספר. אחד הדברים שן פרסמנו זה תכנון מתקן דאטה סנטר אשר ישמש כחוות שרתים".
אתם מרגישים נוח עם התחזית למכפיל שכאמור עומד על כ-11-12?
"אני חושב שהשוק לומד שיש לנו יתרונות שעדיין לא באים לידי ביטוי. דיברתי עם אנליסטים והשוק מבין את הערך שטמון בחברה, תזרים המזומנים החזק שלה וה-FFO, האנליסטים סבורים שאנחנו בתמחור חסר והשוק משוכלל, יודע לזהות תמחור חסר ולתת מענה".
לקריאה נוספת:
> ההזדמנות הגדולה של מליסרון ומה תהיה המגמה במניה בשנה הקרובה?
> מליסרון: ה-FFO ברבעון ירד ב-65% ל-64 מ' ש'
> תניחו את הקורונה מאחוריכם ותפסיקו לפחד מסקטור הנדל"ן – ההזדמנויות נמצאות בשפע
> על הכוונת: המניה שתזנק ב-37% ושתיים שיקפצו בלפחות 25%
> "המניות של מליסרון ועזריאלי במחיר הזדמנות - צריך אורך רוח"
- 2.שלומי 19/05/2021 14:16הגב לתגובה זובחמסין ובגשם...
- 1.לא להתפתות זה פיק אחרי הקורונה לא יעזור כלום המכירות המכוונות זה העתיד .כל הקניונים ישארו אנדרטאות ריקות . (ל"ת)אריאל 19/05/2021 10:43הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.52%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אל על מזנקת 4.7% בית שמש 3% - ת"א 90 עובר לעליות
אחרי מגמה שלילית מהפתיחה מדד ת"א 90 נצבע בירוק נתמך בעליות באל על ובמניות הביטחוניות; מניות הביטוח עדיין מתממשות; במקביל, המתיחות בין רוסיה לנאט"ו מחריפה עם חדירת רחפנים לפולין, בעוד איראן ו־IAEA מנסות לייצב את החזית הגרעינית
המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר שהחל במגמה שלילית רוחבית, עובר למגמה מעורבת כשת"א 35 יורד כ-0.1%, לעומתו ת"א 90 עולה 0.2%.
במבט על הסקטורים
המרכזיים הירידות חזקות יותר, מדד הבנקים בירידה של 0.4%, ומדד הביטוח ומד על ירידה של 1.4%. ת"א נדל"ן יורד 0.7% ומנגד ת"א נפט וגז מוסיף 0.5%.
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה, מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה
גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות? כל השאלות והתשובות שחשוב לכם לדעת
ביום שני הקרוב ביזפורטל מארח את ועידת ההשקעות בתשתיות. בזק, ניו-מד, שפיר, חברות אנרגיה מתחדשת, רגולטורים, יספקו לכם תובנות כשכולם ינסו לענות על השאלה הגדולה - האם המניות בתחום ימשיכו לספק תשואה עודפת? הרשמו עכשיו לועידה שתערך במתחם הבורסה לניירות ערך באחוזת בית - ועידת התשתיות - פרטים והרשמה
השוק עלה אתמול על חדשות התקיפה,
אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות
נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?
- ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר
- אל על ונאוויטס ירדו, נובה זינקה ב-4.3%; מניות הנדל"ן עלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין, והמתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; היום דווח כי ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הצהיר כי פולין ביקשה מנאט"ו להפעיל את סעיף 4 של הברית, סעיף שמאפשר התייעצות דחופה בין החברות כאשר אחת מהן מרגישה שאיום נשקף לביטחונה או לשלמותה הטריטוריאלית, לאחר שמטוסי נאט"ו הוזנקו כדי להתמודד עם חדירת כטב"מים רוסים למרחב האווירי של פולין, וברקע נשקלת אפשרות לחזק את מערך ההגנה האווירית באזור. האירועים מסמנים החרפה חמורה במתיחות בין רוסיה לנאט"ו, כאשר פולין מדגישה שמדובר בהפרה ישירה ומסוכנת של ריבונותה. מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)? בכתבה כאן - רחפנים רוסיים חדרו לפולין: עוד דלק למניות הביטחון