"מניות הנדל"ן המסחרי מתומחרות בחסר על אף החשש מגל שני"
חברות הנדל"ן המניב, נפגעו בצורה משמעותית מהתפרצות נגיף הקורונה, ומהטלטלה בשווקים כתוצאה מכך. אך גם בתוך הסקטור, מניות חברות הנדל"ן המסחרי הן שנפגעו בעצמה החזקה ביותר, בין היתר כתוצאה מסגירת הקניונים, ומפגיעה צפויה במשאבי הקנייה של הצרכנים, וביכולת הפיננסית של השוכרים.
אם לפני כמה שבועות, עם הפתיחה ההדרגתית של המשק היה נראה, כי מניות חברות הנדל"ן המסחרי המרכזיות עזריאלי קבוצה 1.25% מליסרון -0.07% ו ביג 0.71% מתחילות להתאושש אט אט. הרי שבשבועיים האחרונים החשש מפני גל שני ממשיך להעיב על מחיר המניות.
ברי גנדנשטיין, אנליסט בכיר בלאומי פרטנרס, מעריך בראיון ל-Bizportal כי החשש מפני גל שני צפוי להמשיך להעיב על מחירי המניות בטווח הקצר והבינוני, "אנו רואים שבשבועיים האחרונים היו הרבה כתבות על הפגיעה בנדל"ן גם בסקטור המסחר וגם בסקטור המשרדים, שהביאו לירידות משמעותיות במחירי המניות. לאור תחזיות המאקרו כלכליות המצב של השוכרים לא צפוי להשתפר בטווח הקרוב ולהפך, ככל הנראה יצופו קשיים של שוכרים, שילוו בכתבות בעיתונות".
"כמו כן, אני מעריך שלחברות לא יהיה מנוס מלשערך את שווי הנכסים ולרשום הפסדי שיערוך בדוחות, דבר שגם הוא יביא ללחץ שלילי על המניות כאשר קיימת אי וודאות לגבי הרבעון בו החברות יבצעו את השערוך מטה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד צפויים להראות דוחות הרבעון השני של החברות?
"הדוחות של הרבעון השני לא יהיו טובים, כלל החברות כבר הצהירו על ההפסד שנגרם מאובדן ההכנסה וההנחות לשוכרים בחודשים מאי עד יוני. למעשה מדובר בערך ב-NOI של רבעון אחד, כך שנראה ירידה משמעותית מאוד בהכנסות וברווח.
"עזריאלי דיווחו כי צפויה פגיעה של כ-200 מיליון שלק, מליסרון עם 150 עד 200 מיליון שקל וביג עם 91-101 מיליון שקל. כיוון שהדבר דווח על ידי החברות, התוצאות האלה צפויות על ידי השוק. עם זאת, קיים אלמנט נוסף של אי וודאות והוא הגביה בפועל של שכר הדירה, שכן יכול להפתיע, לטובה או לרעה".
האם התמחור של המניות מוצדק?
להערכתנו התמחור של רוב סקטור הנדלן המניב אינו מוצדק. תרחיש הבסיס שלנו כולל ירידה ב- NOI הן בסקטור המשרדים, והן בסקטור המסחר בכ- 20% ביחס לתחזית שלפני הקורונה, עם התאוששות חלקית בלבד בטווח הארוך, וכן ירידה בשווי הנכסים שתביא לעליה במינוף המאזני.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
גם בתרחיש שמרני זה אנו מקבלים מחירי יעד שגבוהים מהמחיר הנוכחי בשוק:
מה הן היתרונות היחסיים של כל אחת מהחברות הללו?
"עזריאלי - הקניונים שלה, בממוצע, מציגים פדיונות נמוכים ביחס לשאר לאחר הפתיחה בגלל שהם יושבים על צירי תחבורה ציבורית ראשיים, דבר שמאוד מועיל במצב "רגיל" אבל פוגע כשהתחבורה הציבורית מתפקדת חלקית. עם זאת, החברה פרוסה בין סקטורי הנדלן השונים ומחזיקה גם בשטחי משרדים משמעותיים מואד וגם בבתי דיור מוגן, כאשר כ- 52% מה-NOI הינו מתחום המסחר. האיתנות הפיננסית של עזריאלי גבוהה משמעותית מהחברות האחרות ואנו מעריכים כי היא תוכל לנצל את המשבר לרכישה של נכסים במחירים הזדמנותיים, במידה ויהיו כאלה".
"מליסרון - נפגעה פחות מעזריאלי ברמת הפדיונות בגלל שהקניונים לא בהכרח מעוגני צירי תחבורה ציבורית. כמו כן, החברה גם מחזיקה בנכסי מסחר פתוחים שעובדים יפה מאוד מאז הסרת הסגר".
"ביג - מחזיקה בנכסים פתוחים בלבד, היו האחרונים שסגרו והראשונים שפתחו את המרכזים, בגלל ההנחיות השונות לגבי שטחים פתוחים וסגורים. כמו כן, שכר הדירה במרכזים של ביג נמוך משמעותית מאשר בקניונים, כך שבמידה ויהיו רשתות שיחליטו לסגור חלק מהחנויות באזור גיאוגרפי כלשהו, אנו מעריכים כי החנות במרכז של ביג ככל הנראה תישאר".
האם זאת הסיבה שמניית ביג נפגעה פחות?
"היתרון של המרכזים הפתוחים, על רקע ההנחיות לגבי התנהלות בזמן הקורונה, בהחלט משחק לטובת ביג שמציגה צמיחה משמעותית בפדיונות מאז הפתיחה, יותר מהקניונים, ואנו בהחלט חושבים שיש לכך ביטוי בהתנהגות המניה".
על רקע הדיווחים על הכוונה לבטל את הפטור ממס על רכישת מוצרים באינטרנט, כיצד הדבר ישפיע עליהן?
- 18.ניתוח עניני.חבל שאין התייחסות לשאר חברות הנדלן המניב. (ל"ת)משה 28/06/2020 08:47הגב לתגובה זו
- 17.אם זה כ"כ טוב אז תשקיע אתה בהם! למה אתה מספר לאחרים? (ל"ת)הערה 28/06/2020 08:16הגב לתגובה זו
- 16.המומחה 28/06/2020 00:11הגב לתגובה זוהזדמנות מעולה 12750 נק' אחרי שנעבור את התקופה נחזור ל 25000 נק שווה אחזקה
- 15.חנני 27/06/2020 22:01הגב לתגובה זוהעיתונאים והאנליסטים של היום הם לא אלו שהיו פעם עם יושרה ואמינות היום רק כסף מדבר, ארץ מושחתת מחקה את ארהב המטורפת עם טראמפ המשוגע
- 14.א 27/06/2020 21:42הגב לתגובה זולהראות כמה שהיא קטלנית לכלכלהמה גם שאין צפי מתי הסיוט הזה יהיה מאחורינו. במילים אחרות זה רק פרומו לנזקים בסקטור שאתה מדמיין את פריחתו.
- 13.יוסי 27/06/2020 20:39הגב לתגובה זושרק לפני יומיים החברה שהוא מייצג השקיע 70 מיליון שח בחברה שמבצעת עבודות במבנים כאלה... חברה בתחום המעטפת בשם אלום עשת. אז בגדול מדובר בפמפום במסווה...
- 12.אנונימי 27/06/2020 20:34הגב לתגובה זומבט בדוחות שלהם מראה שהם ייצאו מהמשבר הזה.הנדלן שלהם מפוזר בין נדלן מסחרי, משרדים, דיור מוגן, ולאחרונה נכנסו לתחום צומח שהוא "דאטה סנטס".
- 11.ומה עם ??? 27/06/2020 20:11הגב לתגובה זוומה עם ליויתן ורציו ? לפי רציו ליויתן לא קיים... היו לרציו רווחיי עתק והמנייה נמחקה 92 אחוז ???
- 10.קוקו 27/06/2020 19:51הגב לתגובה זוהקניוניפ פה להישאר,חם בחוץ לאללה וישראלים אוהבים לקנות ואת חווית הקנייה
- 9.מה לגבי ריט1 ? (ל"ת)עטאה 27/06/2020 19:36הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 27/06/2020 19:23הגב לתגובה זומה יהיה עם גזית
- 7.גיא 27/06/2020 19:17הגב לתגובה זוהקניונים יהפכו בקרוב מאוד למגרש חניה + בית אבות תם עידן
- 6.אוסף מציאות 27/06/2020 18:27הגב לתגובה זואספן גרופ אדגר ועזריאלי מתומחרות בדיסקאונט מוגזם
- 5.מבנה לא בחסר עדיין בעודף צריכה לרדת עוד ,הייתה מנופחת (ל"ת)מאיר 27/06/2020 18:11הגב לתגובה זו
- 4.רן 27/06/2020 18:09הגב לתגובה זותרחיש הבסיס אופטימי ואינו לוקח בחשבון שטחי מסחר וקומות שלמות ריקות
- 3.דני 27/06/2020 17:23הגב לתגובה זומצוי בשלושתם ...וירדו די חזק למרות שבעלות נכסים טובים ונזילות לפחות סלע וגב ים...
- 2.התעלמת מגזית , למה? (ל"ת)בכר 27/06/2020 15:41הגב לתגובה זו
- משקיע ותיק 27/06/2020 22:49הגב לתגובה זומעניינת , אבל מבוקנת , אני נכנסתי ב 20שח
- 1.כמו רוב רובם של האנליסטים ( טעויות של 70 אחוז ) כך 27/06/2020 15:21הגב לתגובה זוכמו רוב רובם של האנליסטים ( טעויות של 70 אחוז ) כך גם אתה אבל הפעם הניתוחים שווים עוד פחות
- אם היו טועים ב 70% מההמלצות אז תעשה הפוך ותתעשר (ל"ת)ז 28/06/2020 11:41הגב לתגובה זו
- למה הסבר פרט ונמק? (ל"ת)יעקב 28/06/2020 01:00הגב לתגובה זו
- משקיע 27/06/2020 22:02הגב לתגובה זובטח קיבל הרבה גרושים מחברות הנדלן כדי לזרות חול בעיני המשקיעים התמימים

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
