
ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי
האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך
לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.
רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.
הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.
לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשווית. בתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.
- נייקי חושפת דור חדש של מוצרים חכמים
- דוחות נייקי: טובים מהצפי אבל יש מכשולים בדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.
המשקולות על כתפי ריטיילורס אינן פשוטות. המותג נייקי עדיין נמצא בנסיגה, אף שנעשות פעולות משמעותיות בעולם להצילו ולהחזיר חלק מהעטרה ליושנה. מכיוון שריטיילורס תלויה באופן כמעט מוחלט בנייקי, הצעדים - ככל שיצליחו - עשויים לשפר את מצבה של החברה.
- אימאג'סט עם צמיחה מתונה אך זינוק ברווח עקב תקבולים מתביעת ביטוח
- אחרי 12 שנה, סלקום תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
החזית המקומית - שליטה של אדידס ושל מותגי האופנה
מעבר לצרות העסקיות, מצאה נייקי את אדידס נושפת בעורפה בארץ, באמצעות אלקטרה מוצרי צריכה. ואם לא די בכך, לפני ארבעה חודשים התרחשה רעידת אדמה בתחום הלבשת והנעלת הספורט בישראל: של האקס הבעייתי של קרדשיאן, קניה ווסט. באירוע פתוח לקהל הרחב ששימש מעין הכרזה על דמוקרטיזציה של בגדים לכולם, התארחו קרדשיאן ואחיותיה, כולן היו לבושות בבגדי המותג החדש כמובן, בצללית צמודה ושחורה.
אף שהצדדים לא חשפו את משך ההסכם או את מספר הקולקציות שמתוכננות בשנים הקרובות, ההגדרה כמותג חדש ולא כקולקציה זמנית מעידה על כוונה ברורה: להתבסס כשחקן קבוע בזירת ההלבשה הספורטיבית לנשים. נייק תולה תקוות בהפיכת המותג למרכזי בקטגוריית אופנת הכושר המתפתחת, והוא יתחרה בחניות מול מותגים כמו אלו יוגה ולולולמון. עם 300 מיליון עוקבים באינסטגרם של נייקי ו-360 מיליון עוקבים אחר קרדשיאן, שיתוף הפעולה בין השניים בונה על הדיאלוג הישיר עם הלקוחות ברחבי העולם. קולקציית נייקי-סקימס השתלבה כבר בכמה חנויות בעולם (שתיים מהן בישראל) ועד סוף 2026 חלק ניכר מחנויות החברה בטריטוריות השונות כבר יציעו את הקולקציה.
ב-2026 מתכננת ריטיילורס לפתוח בצרפת חמש עד שבע חנויות נייקי נוספות. בנוסף, באוסטרליה החברה פועלת להרחיב את פעילותה עם סמסונג, ועם מאטל משווחת החברה על תוצאות ראשונות חיוביות ומגמת צמיחה משמעותית שתימשך גם בשנה הבאה. יש לקוות שמנכ"ל ריטיילורס יצליח בפיתוח של השווקים בחו"ל לקראת רגע האמת, שבו המותג יחזיר חלק מכוחו - ואז תהיה החברה פרושה בצורה טובה כדי לקצור את הביקושים.
בחזית המקומית הטרנד כיום הוא כאמור של אדידס - מה שמחייב את ריטיילורס, לפחות בשלב הזה, לפזול לשווקים העולמיים. היא עשתה זאת בהצלחה רבה בעבר, והיא עשויה למצוא בשווקים של חו"ל מזור לחולשה שלה, אם כי חשוב לזכור שגם בחו"ל המותג נייקי בנסיגה.
ויזל חייב לקחת לצדו אנשי מקצוע מצוינים, רעבים ולצאת למלחמה הזו בשיא העוצמה והמוטיבציה לצד חתנו ובנו שמנהלים את החברה. יש כמה מומחי אופנת ספורט בארץ שחייבים ללוות את ויזל ואת הצוות הניהולי של ריטיילורס אם הוא רוצה להשיב את נייקי וריטיילורס למעמדן הרם.
לא ברור כמה זמן ימשך הסייקל השלילי של נייקי. אדידס התחזקה מאוד בתחום הנעלת הספורט, אבל עלולה להיות לה גם נסיגה מהירה. ויזל גם צריך לקוות שהצעדים שעשתה נייקי העולמית יחזירו עטרה ליושנה,,שטרנד אדידס יחלוף ,.ושנייקי תשוב לקחת נתח שוק גדול באופנה והלבשה .מה שבטוח שיהיה מאד מעניין בגזרה המקומית.
מריטיילורס נמסר בתגובה כי, "נייקי היא אחת השחקניות הדומיננטיות בשוק, והיא נמצאת כעת בסייקל מאתגר שמשפיע על ירידת הרווחים של ריטיילורס. לצד זאת, אנו רואים מהלכים משמעותיים מצד נייקי עם הרחבת הפעילות בתחום הספורט המקצועי ושיתופי פעולה אסטרטגיים, ומצד ריטיילורס, עם שיפור במדד החנויות הזהות (SSS) ביחס לרבעון הקודם, גם אם עדיין אינו חיובי. ריטיילורס ממשיכה לפעול באופן שיטתי, בהתבסס על ניסיון מצטבר בטריטוריות שונות ועם מערכת יחסים ארוכת שנים טובה עם נייקי העולמית. יכולותיה וחדשנותה של נייקי אינן נמדדות לפי הסייקל הנוכחי בלבד, ואנו מאמינים באסטרטגיה החדשנית שלה וביכולתה לחזור למקומה הטבעי בחזית השוק".
חי גאליס, מנכ"ל ביגמנכ״ל ביג: "הפדיונות בגלילות חזקים בכל ימות השבוע - לא רק בסופי שבוע"
ביג ביג -1.83% עדכנה על תוצאות הרבעון השלישי ובהם עליה בכל המדדים. ההכנסות מהשכרה ודמי ניהול הגיעו ברבעון ל-704 מיליון שקל, קפיצה של 17% לעומת הרבעון המקביל, והרווח הגולמי טיפס גם הוא בכ-17% והסתכם ב-527 מיליון שקל לעומת 450 מיליון שקל אשתקד. תרומה גדולה לצמיחה מגיעה מפתיחה של פרויקטים חדשים והרחבות בישראל, ובהם בניין A בלנדמרק תל אביב, ביג פאשן גלילות, אור עקיבא, גדרה וכרמי גת, לצד תרומה של נכסים שנרכשו בפולין ובסרביה.
המניה של ביג עלתה מתחילת השנה ב-34% וב-12 חודשים קפצה כ-63%,והיא נסחרת בשווי שוק של כ-18.1 מיליארד שקל נושקת לשווי של מליסרון שנע על 19.4 מיליארד שקל. לפי ה-FFO הרבעוני היא במכפיל FFO של 18 - גבוה יחסית לענף, במליסרון שדיווחה במקביל לביג ה-FFO ברבעון עלה בכ-5% לכ-311 מיליון שקל מה שנותן לה מכפיל FFO של 16.
בנתונים המאוחדים ביג הציגה עליה גם בהיקף הפעילות הכוללת. ההכנסות ברבעון עלו לכ-695 מיליון שקל, ה-NOI עומד על 510.8 מיליון שקל וה-FFO על 254 מיליון שקל. שיעורי התפוסה נותרים גבוהים, כמעט מלאים בישראל וכ-99% באירופה, והפדיונות ממשיכים להתרחב הן במרכזים בישראל והן באירופה וברומניה.
כדי להבין את התמונה הרחבה יותר ובעיקר את הביצועים של הנכסים החדשים כמו ביג פאשן גלילות ואת הצמיחה בפעילות בארץ ובאירופה שוחחנו עם מנכ״ל החברה, חי גאליס. הוא מפרט כיצד הפרויקטים שנפתחו בשנה האחרונה משתלבים בתוצאות, מה צפוי להיכנס לפעילות במהלך השנה הקרובה ומה המיקוד קדימה.
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוצאות מצוינות עם עליה בכל המדדים לצד שיעורי תפוסה שקרובים למאה אחוז בישראל ובאירופה - איך אתה מסכם את התקופה?
נועם סגל מנכ"ל אימאג'סט, צילום: יונתן בלוםאימאג'סט עם צמיחה מתונה אך זינוק ברווח עקב תקבולים מתביעת ביטוח
ההכנסות עלו ל-15.7 מיליון דולר, ה-EBITDA המתואם גדל ל-6.8 מיליון דולר והרווח הנקי טיפס ל-7.8 מיליון דולר, בעיקר בזכות תקבול ביטוח של 9.5 מיליון דולר, שייתכן ולא מוצה
אימאג'סט אינטרנשיונל אימאג'סט 0.61% , המספקת פתרונות מודיעין ולוויינות מתקדמים מבוססי חישה מרחוק, מציגה ברבעון השלישי של 2025 צמיחה תפעולית טבעית. בנוסף, החברה נהנתה מהכנסות חד פעמיות. מהדוח המלא עולה כי ההכנסות צמחו
בכ-4.6% לעומת הרבעון המקביל והגיעו ל־15.7 מיליון דולר, על רקע התקדמות בפרויקטים קיימים והכרה בהכנסות מחוזה חדש מול לקוח אסטרטגי שנחתם ברבעון השני. במקביל, הירידה בהכנסות מאחד הלקוחות, קיזזה חלק מהגידול, אך לא פגעה במגמה הכללית של גידול בפעילות.
ברמת
הרווחיות הגולמית, מציגה החברה שיפור מהותי לפני פחת והפחתות: הרווח הגולמי עלה לכ-9.9 מיליון דולר, המהווים כ-62% מההכנסות, לעומת 58% ברבעון המקביל. הנתונים מצביעים על התייעלות תפעולית ועל עלייה בהיקף הפעילות הרווחית, בעיקר בחוזים חדשים ובהשלמת אבני דרך. עם זאת,
הרווח הגולמי לאחר פחת דווקא ירד מעט בעקבות האצת הפחת על לוויין EROS C3, שהחלה כבר ברבעון השלישי של 2024 וממשיכה להשפיע על תוצאות החברה גם השנה.
אחד המרכיבים הבולטים ברבעון הוא תרומתם של תקבולי הביטוח: החברה קיבלה 9.5 מיליון דולר משני מבטחים בגין
תביעת נזק על לוויין EROS C3, בעקבות אירועי אנומליה בלוויין במהלך 2024. התקבול נרשם כהכנסה תפעולית אחרת ומשפיע באופן מהותי הן על הרווח התפעולי והן על השורה התחתונה. הרווח התפעולי ברבעון קפץ ל-8.6 מיליון דולר, לעומת הפסד בתקופה המקבילה, וזאת בעיקר בזכות התשלום
מהביטוח, ואם מנכים את אותה הכנסה, הוא ירד מעט בעקבות עלייה בהוצאות הנהלה. ה-EBITDA המדווח טיפס ל-16.3 מיליון דולר, אך ה-EBITDA המתואם, שאינו כולל את התקבול החד פעמי, משקף תמונה נקייה יותר של הפעילות השוטפת ועומד על 6.8 מיליון דולר, עלייה של כ-12.5% לעומת השנה
שעברה.
גם בשורה התחתונה נרשמה תפנית חיובית: הרווח הנקי הגיע ל-7.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-0.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. אולם מהדוח עולה כי הרווח נובע ברובו מהתקבול הביטוחי ומשתקף חלקית בעלייה בהוצאות המימון, שנגרמה משינויי שער חליפין וגידול
במינוף החברה. בנוסף, תקבולי הביטוח טרם מוצו, והחברה מציינת שהיא מנהלת מו"מ להשלמת מימוש שאר הכיסוי הביטוחי מול יתר המבטחים, דבר שעשוי להשפיע על רווחיות רבעונים עתידיים ככל שיתקבלו כספים נוספים.
- אימאג'סט בחוזה לשירותי לוויין בכ-9 מיליון דולר
- אימאג'סט: ההכנסות הכפילו את עצמן, הצבר גדל ל-186.4 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברמת המאזן, הון עצמי של החברה עומד על כ-155 מיליון
דולר, ירידה קלה מסוף 2024, בעיקר עקב ההפסד הנקי בתשעת החודשים הראשונים. במקביל, צבר ההזמנות ממשיך להיות גבוה ויציב ועומד על כ-171.7 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי לעומת סוף 2024. במהלך הרבעון אף נוספו חוזים חדשים, בהם עסקה לאספקת שירותי לוויין ללקוח אסיאתי בהיקף
9.1 מיליון דולר לשנתיים.
