מליסרון: ה-FFO ברבעון ירד ב-65% ל-64 מ' ש'
חברת הנדל"ן המניב מליסרון -0.69% מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2020: ה-FFO ברבעון הסתכם בכ-64 מיליון שקל, ירידה של כ-65% לעומת כ-181 מיליון שקל ברבעון המקביל. חלק הבעלים ב-NOI עמד על סך של כ-125 מיליון שקל, ירידה של 54% לעומת כ-273 מיליון שקל ברבעון המקביל. מליסרון רשמה בתקופה מעבר להפסד המיוחס לבעלים בסך 55 מיליון שקל, לעומת רווח בתקופה המקבילה שנבע מהקלות לשוכרים ושערוכים שליליים של נכסים. בנטרול ירידת הערך וההשפעות הנגזרות על המיסים נדחים נטו ממס, מדובר ברווח נקי של כ-10 מיליון שקל, לעומת כ-126 מיליון שקל ברבעון המקביל.
בחברה מזכירים כי במהלך הרבעון תחום המסחר פעל כחודש ומייחסים את הירידה ב-NOI וכן ב-FFO להקלות שניתנו לשוכרים (בסך כ-160 מיליון שקל ברבעון), כשבשני מבין הסעיפים עוד נרשם קיזוז עקב הקיטון בהוצאות מיסים שוטפים ומחיסכון בהוצאות המימון. עוד אומרים במליסרון כי ממועד פתיחת הקניונים בתום הסגר השלישי ועד סמוך מועד הדוח נרשמה עלייה חדה כ-21% בפדיונות קניוני החברה.
קרוב למחצית מ-2020 קניוני הקבוצה היו סגורים (150 יום) ובשנה כולה ה-FFO של המייצג מליסרון הסתכם ב-461 מיליון שקל, נמוך בכ-36% מ-717 מיליון שקל ב-2019. הירידה מוסברת בהקלות לשוכרים (351 מיליון שקל בשנה כולה), כשאלה קוזזו חלקית עם הקיטון בהוצאות המיסים השוטפים, מחסכון בהוצאות המימון ומקיטון בהוצאות הנהלה וכלליות. ה-NOI המיוחס לחלק הבעלים בשנה הסתכם ב-779 מיליון שקל, ירידה של 29% מנתון של כ-1.1 מיליארד שקל ב-2019. בין היתר השפיעה על הנתון רכישת זכויות המיעוט בקניון רמת אביב בסוף דצמבר 2019.
בשורה התחתונה רשמה מליסרון ב-2020 הפסד מיוחס לבעלי המניות בסך של 250 מיליון קל, לעומת רווח ב-2019. מליסרון רשמה גם ירידת ערך של 741 מיליון שקל בתקופה ובצל המשבר, לעומת שערוכים חיוביים בסך 975 מיליון שקל ב-2019. בנטרול ירידת הערך החברה סיימה את 2020 עם רווח לבעלים בסך כ-318 מיליון שקל, לעומת רווח כ-507 מיליון שקל בשנת 2019.
- מליסרון - ה-FFO בקצב שנתי של 1.2 מיליארד שקל
- מליסרון: "לא תהיה ברירה אלא להוציא מאות אלפים לחל"ת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד מדווחת מליסרון על שיעורי התפוסה בסוף התקופה: 98% בנכסים המסחריים, כשבחידושי חוזים ובמימוש אופציות נעשתה העלאה של 3% בדמי השכירות הריאלים. 91 חוזים נחתמו מול שוכרים חדשים, ובהם נרשם גידול של 2% בדמי השכירות הריאליים בממוצע. שיעור הגבייה בניכוי הקלות עמד על כ-97%.
שיעור התפוסה במשרדים עלה לכ-95%, למרות העבודה מהבית ומול נתון של 92% ב-2019, תוך גידול של כ-4% בדמי השכירות הריאליים בחידושי חוזים ומימוש אופציות. 34 חוזים נחתמו מול שוכרים חדשים. כמו כן, חתמה החברה על מספר חוזים חדשים בגין שטחים שיניבו הכנסה שנתית של כ-9 מיליון שקל.
נכון למועד פרסום הדוחות למליסון יתרת מזומנים ומסגרות אשראי בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל מול חוב שעליה לשרת עד סוף השנה בסך כ-1.1 מיליארד שקל. בנוסף, בבעלות החברה נכסים לא משועבדים בהיקף של כ-6.2 מיליארד שקל. שיעור המינוף (LTV) של החברה בסוף שנת 2020 עמד על כ-47.9%, לעומת כ-46.8% בסוף שנת 2019. בשנתיים הקרובות על החברה לפרוע חוב בריבית אפקטיבית משוקללת של כ-2.79%, כשכיום יכולת גיוס החוב שלה היא בעלות נמוכה יותר. כתוצאה מכך, צפויה החברה להכיר בחיסכון שנתי בהוצאות ריבית בסכום כולל של כ-71 מיליון שקל במהלך השנתיים הקרובות, בהתבסס על התשואה לפדיון כיום של אג"ח מליסרון במח"מ ארוך.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
במליסרון אומרים כי החברה בוחנת כניסה לתחומי פעילות סינרגטיים דוגמת חוות שרתים, מרכזי לוגיסטיקה, דיור להשכרה, דיור מוגן ומלונאות. בצד הדוחות מפרסמים במליסרון הערכת שווי לקניון רמת אביב, שנעשתה לפי שיעור היוון של 6.43% הנוקבת בשווי של כ-2.44 מיליארד שקל, זאת לאחר תוספת שווי מבניה מתוכננת על הגג ובניכוי הוצאות חד פעמיות והפרשה לשיפוץ הקניון. מדובר בשווי הנמוך בכ-10 מיליון שקל לעומת זה הרשום בספרי החברה נכון לסוף ספטמבר 2019. את הערכת השווי ערך משרד ברק פרידמן קפלנר שימקביץ ושות'.
בהתייחס לתוצאות, בבית ההשקעות IBI מעדכנים את מחיר היעד של המניה ל-209 שקל - אפסייד של כ-21% על שער הבסיס היום - תוך שמירה על המלצתם הקודמת לתשואת יתר. נדב ברקוביץ, אנליסט נדל"ן ב-IBI ציין לחיוב את שיעורי התפוסה הגבוהים והעלאת המחירים בחידוש החוזים עליהם דיווחה מליסרון. עוד הוא כותב כי "הנקודה החשובה והחיובית ביותר להערכתנו היא ההסתכלות של מליסרון קדימה. ההבנה שיש לפתח תחומים אחרים מעבר למסחר (שמהווה כ-80% מההכנסות) ולהתחיל להוציא מהקניונים הקיימים את מלוא הפוטנציאל הקיים דרך ניצול זכויות ושיפור הקיים".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳