בשל מראות הזוועה מהפיגועים: הערוצים נדרשים ל"תשומת לב ורגישות"
השידור המיוחד של חדשות 13 מהפיגוע בבני ברק (צילום מסך: חדשות 13)
.
גל הפיגועים בשבועיים האחרונים הוביל לרציחתם של 11 בני אדם. עם קבלת המידע הראשוני על כל פיגוע, בערוצים פורצים לשידור מזירת האירוע. בדקות השידור הראשונות שאחרי הפריצה, משודרים לעיתים חומרים קשים מהשטח, בלי שהם עוברים עריכה וטשטוש.
ל"ביז מדיה" נודע כי אצל נציב תלונות הציבור ברשות השנייה דוד רגב, התקבלו בימים האחרונים 30 תלונות על שידור תמונות קשות. בשל כך הוציאה מנכ"לית הרשות מכתב למנכ"לי הערוצים המסחריים 12, 13 ו-14 וחברות החדשות המפוקחים על ידה, ובו חידוד נהלי סיקור פיגוע ובקשה מהם לפעול להצנעת התמונות הקשות מהאירועים.
.
"נדרשת תשומת-לב ורגישות"
.
המנכ"לים התבקשו "לגלות תשומת-לב ורגישות לחומרים המשודרים, לערוך ככל שניתן חומרים מזירות האירוע, לשמור על פרטיותם של הנפגעים ולהסיר תכנים קשים לצפייה". חלק מהתמונות מצולמות על ידי צלמי חברות החדשות, אבל במקרים רבים משודרים קטעי וידאו שלוקטו מהרשתות החברתיות, חלקם גם לא קשורים כלל לאירוע.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במכתב צוין עורכי "הסרטונים וההקלטות המתעדים את זירות האירוע זורמים לאולפני החדשות דקות ספורות לאחר צילומם, וחלקם מכילים תכנים קשים לצפייה ללא טשטוש או עריכה ולעתים טרם הודעות רשמיות למשפחות הנפגעים.... נדרשות תשומת-לב ורגישות מצד גופי השידור בכלל ומחברות החדשות בפרט. הן בסיקור מעשי הטרור עצמם, לרבות התמונות והקולות מזירות הפיגועים והאופן שבו אלה מועברים לציבור, והן בכל הנוגע לייצוג מגוון הדעות בחברה הישראלית והקפדה על העברת המידע באופן מאוזן ואובייקטיבי לציבור הצופים והמאזינים".
מנכ"לי הערוצים וחברות החדשות התבקשו עוד כי "יש לנהוג במשנה זהירות בעת סיקור האירועים, לרבות הסרטונים מהשטח לידיעת הציבור, מפאת כבוד הנפגעים ופרטיותם וכבוד הצופים בעת הזו במהדורות החדשות ובתוכניות השונות. כמו כן, יש לערוך את החומרים המגיעים מהשטח ובעיקר את הסרטונים המתעדים את האירועים הקשים, זאת תוך הסרת תכנים קשים לצפייה וטשטוש תכנים אחרים".
.
חדשות 13: "הלקחים הופקו והנוגעים בדבר הוערו על הנושא"
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
.
במכתב תשובה שקיבלו המתלוננים על סיקור הפיגוע בחדרה בו נרצחו ארבעה, והגיע לידי "ביז מדיה", ציין נציב תלונות הציבור ברשות רגב, כי "שודרו במהדורות החדשות שוב ושוב סרטונים המתעדים את הפיגוע ובחלקם נראו גופות הנרצחים ללא כל טשטוש. בתלונות נטען כי הסרטונים המזעזעים פגעו בפרטיותם ובכבודם של הנפגעים ושל בני משפחותיהם. עוד נטען כי היה מקום לטשטש את הסרטונים".
בעקבות אותן תלונות, פתחה נציבות פניות הציבור ברשות בבירור שבמהלכו פנתה לגופים המשדרים. "במקביל צפיתי בתוכן שעליו התקבלו התלונות", ציין רגב לפונים. "באשר לתוכן ששודר בחדשות 12, מגישת המהדורה יונית לוי התנצלה במהלך השידור על הסרטונים ששודרו קודם לכן במהדורה".
לתגובה למתלוננים גם צוטטה תגובת חדשות 13: "במהלך שידור מתגלגל בזמן אמת מאירוע כמו פיגוע, זורמים תכנים אונליין תוך כדי השידור, ובלחץ העניינים, הפילטרים המקצועיים הקפדניים מתערערים ואנו מצרים על כך. מדיניותנו היא טשטוש חומרים מסוימים באופן קפדני, או מטעמי ביטחון או מטעמי רגישות כלפי הצופה. זוהי מדיניות רבת שנים, שהתעצבה בנסיבות מצערות במערכות החדשות לאחר גלי הפיגועים הגדולים של אמצע שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. הלקחים הופקו והנוגעים בדבר הוערו על הנושא".
לסיכום צוין כי "אין ספק כי בסיקור אירועי הטרור יש עניין ציבורי ותקשורתי רב והוא נעשה במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה לגורמים המשדרים. ואולם חופש הביטוי אין פירושו פגיעה בפרטיותם של הנפגעים ושל הצופים. באיזון שבין חופש הביטוי לפרטיות הנפגעים יש לטעמי משקל גדול יותר לפרטיותם של הנפגעים ועל הערוצים המשדרים לנהוג בזהירות מוגברת בכל הנוגע לשידור סרטונים המתעדים פיגועים, תוך טשטוש מוחלט של קטעים העלולים לפגוע בפרטיותם ובכבודם של המופיעים בהם".

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.