הסטירה תרמה לרייטינג? הנה נתוני הצפייה של טקס האוסקר
טקס האוסקר שהתקיים הלילה בלוס אנג'לס, רשם רייטינג של 15.4 מיליון צופים ברשת ABC - קפיצה של מעל 50% מהשנה הקודמת, בניגוד למגמת הירידה שחווה הטקס בשנים האחרונות. את הטקס אמש נזכור בשל הסטירה המצלצלת שסטר השחקן ויל סמית' על הבמה למגיש הטקס הקומיקאי כריס רוק שהעליב את רעייתו של סמית', ג'יידה פינקט סמית' הסובלת ממחלה שגורמת לה לנשירת שיער. בהמשך הערב זכה סמית' באוסקר בקטגוריית השחקן הראשי עבור תפקידו בסרט "משפחה מנצחת".
הקהל האמריקאי לא חזה בלייב באותה סטירה בשל השהיית השידור החי - מהלך שנהוג בארה"ב בעקבות אירוע מסופרבול 2004. כזכור, בקטע הסיום של מופע המחצית לפני 18 שנים, הצטרף ג'סטין טימברלייק לבמה והסיר חלק מהתלבושת של ג'נט ג'קסון, דבר שהוביל לחשיפת הפטמה שלה. אחת ההחלטות שהתקבלו בעקבות אותו אירוע, היא להשהות את השידור לפרק זמן קצר - של כדקה, כדי שהבמאים והעורכים בקונטרול יוכלו למנוע הישנות מקרים כאלה בשידור חי. הלילה הקהל לא ראה את הסטירה בלייב, אבל השידור לכל העולם דווקא כן תיעד בלייב את אותה סטירה, וברשתות החברתיות התחילו לחגוג על האירוע המפתיע הזה.
קריסת הרייטינג של האוסקר
טקסי האוסקר סובלים בשנים האחרונות מירידה חדה בצפייה. הטקס של 2021 שהתקיים ב-25 באפריל (באיחור של כחודשיים בשל משבר הקורונה, א"כ) רשם שפל עם 10.4 מיליון אמריקאים. היי זו ירידה של 56% (!!!) ביחס לרייטינג של הטקס ב-2020, רגעים לפני התפרצותה של הקורונה בארה"ב, אז צפו בו 23.6 מיליון איש וגם אז מדובר היה בנתונים נמוכים, ביחס לשנה שלפני כן - 2019 - עם 29.6 מיליון.
איפה הימים ההם בשנות ה-80 (ואפילו לפני עשור) שיותר מ-40 מיליון אמריקאים לא ויתרו על הטקס הנוצץ ורווי הכוכבים. שאלה טובה.
ההסבר לירידה החדה ברייטינג נעוץ בכמה סיבות: הראשונה, טקס האוסקר ב-2021 סבל ממצוקת סרטים - לאחר השבתת הענף כמעט לאורך כל השנה בשל הקורונה.
הסיבה השנייה קשורה לרתיעה של חלק מקהל הצופים מההצהרות הפוליטיות בכלל הטקסים - בעיקר מהצד הליברלי של המפה.
נטישת הצעירים
אבל הסיבה העיקרית קשורה בכלל לבעיה הגדולה של הטלוויזיה בשנים האחרונות - בריחת הקהל הצעיר. כל הטקסים הזוהרים (האוסקר, האמי והגראמי) סבלו מנתוני צפייה נמוכים בשנה-שנתיים האחרונות, בין היתר משום שהקהל הצעיר כבר לא יושב מול הטלוויזיה בסלון, ואינו מוכן לסבול משדר של כמה שעות ועל הדרך לצפות בכ-20 דקות של פרסומות בכל שעה.
לפסקה הקודמת צריך גם להצמיד כוכבית: כל גופי השידור מתמודדים בשנים האחרונות עם ירידה בצפייה הליניארית (צפייה בשידור טלוויזיה במועד השידור המקורי, א"כ). הירידה משמעותית יותר בקרב קהלים צעירים, אבל קיימת גם אצל מבוגרים יותר. הצופים פונים לצפייה באלטרנטיבות - כגון VOD ושידורי סטרימינג, כשגם שידורי הכבלים והלוויין בישראל ובעולם חווים ירידה במספר המנויים עבור החבילות הרגילות שהם מציעים.
הקהל הצעיר כבר לא מסוגל לשבת שעות ולצפות בשידור, ואת צריכת המדיה שלו הוא עושה בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות. כפועל יוצא, מפיקי טקס האוסקר החליטו לקצר את האירוע, כדי לא להתיש את הצופים.
אבל חייבים גם לשים לב לנקודה אחת חשובה: הרייטינג הרשמי של הטקס בשידור הליניארי רשם ירידה חדה, אבל הגוף הרשמי שמודד את הרייטינג הכלל-ארצי בארה"ב - חברת נילסן - לא מודדת צפייה מקבילה ברשתות החברתיות, ולכן "מאבדת" צופים שבחרו לצפות בחלקים מהטקס שם, קהל שהולך וגדל מדי שנה.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
אגב, הירידה בנתוני הצפייה של האוסקר גם הובילו בשנים האחרונות לירידה חדה בהכנסות המשדר. ב-2020 ההכנסות עמדו על 129 מיליון דולר עם (23.6 מיליון צופים), ושנה לאחר מכן הן נחתכו ביותר מ-10% - ל-115 מיליון. נכון ל-2022, ברייק פרסומות באורך של 30 שניות, עולה 1.7-2.2 מיליון דולר לשידור בפריסה ארצית.
- 1.ג'ק 29/03/2022 08:54הגב לתגובה זואחרי הרבה צפיות באירוע נראה כי כל העניין היה מבויים ובוצע היטב . יש לכך הרבה סימנים .
- א 29/03/2022 10:30הגב לתגובה זובלחי אחרי פליק כזה. מצד שני סמית לא יצא טוב מזה והוא נאלץ להתנצל. אז אולי לא מבוים.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
