רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

זניט העולמית צופה: צמיחה בפרסום - בעיקר מחיפוש ממומן וסושיאל

הצמיחה בשוק המסחר המקוון דוחפת את המפרסמים לפלטפורמת הפרסום בחיפוש הממומן שצפוי לגדול, כמותית, בהיקף של 22 מיליארד דולר ל-109 מיליארד דולר ב-2018
משה בנימין |

מחקר חדש שפרסמה חברת המדיה הבינלאומית זניט צופה צמיחה עקבית של 4.5% בפרסום העולמי, גבוה יותר מההערכות המוקדמות של החברה שעמדו על 4.1%. עיקר הגידול, בהיקף של שני שליש ממנו, כפי שצופה החברה מקבוצת פובליסיס העולמית, יגיע מפרסום במנועי חיפוש ומודעות ברשתות חברתיות.

על פי תחזית זניט, היקף הפרסום העולמי יעמוד על 581 מיליארד דולר בסוף 2018.  החיפוש הממומן צפוי לגדול, כמותית, בהיקף של 22 מיליארד דולר ל-109 מיליארד דולר ב-2018, בעוד שהפרסום ברשתות חברתיות צפוי לגדול ב-28 מיליארד דולר ל-76 מיליארד דולר.

על פי המחקר, הגידול בפרסום במנועי חיפוש, שנחשב לוותיק התחום, הוא פועל יוצא של הצמיחה בתחום המסחר המקוון. היקף הרכישות הגובר של צרכנים מכל העולם באתרי סחר מקוונים "דוחף" את המפרסמים לחיפוש הממומן דרכו הם מנסים לצוד את הלקוחות קרוב ככל האפשר לפעולת הרכישה, בתוצאות החיפוש. בחלק גדול מהמקרים, מפרסמים מנסים לחבר בין המוצרים שהגולשים מחפשים אונליין והמיקום הגיאוגרפי של הגולשים לחנויות (הפיזיות) שלהם, בהתבסס על המלאי, וכך להציע להם את אופציית הקנייה החלופית.

הגידול בתחום הסושיאל אינו מפתיע ותורמת לו בעיקר הצמיחה בפרסום בווידאו. על פי זניט, "עד עכשיו, פרסומות הווידאו ברשתות החברתיות שימשו כתוספת לפרסומות בטלוויזיה ולא כמתחרות שלהן. אך כעת הפלטפורמה של הווידאו מתחרה בטלוויזיה באופן ישיר באמצעות שידור תכנים בפורמט ארוך כגון ספורט, תכניות דרמה וקומדיה שבתוכן משולבים ברייקים של פרסום כמו בטלוויזיה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.