דראגסטור וסופרפארם. השראה
צילום: יח"צ

דראגסטור מול סופרפארם: "מעתיקים אותנו באינסטגרם"

מעיין יחבס בעלי My Social המטפלת במותג הפארם 'דראגסטור' טוען ש-teenk המטפלת בסופרפארם יאנג מעתיקה ממנו את השפה התקשורתית באינסטגרם "באופן עקבי"
משה בנימין | (10)

השראה היא מילה חמקמקה, בעיקר כשמדובר בעניינים מסחריים שמעורב בהם כסף או ביצירות בעלות זכויות קניין. קו הגבול שבו השראה הופכת להעתקה הוא עדין מאוד ובמקרים מסוימים נראה שיש אכן דמיון חשוד מאוד בין מהלכי פרסום, הפקות אופנה, אימג'ים וכו'.

טענה שכזו מועלת על ידי סוכנות הסושיאל My Social בבעלות מעיין יחבס כנגד teenk משרד הפרסום לצעירים בבעלות יניב ויצמן, בעניין פעילות הסושיאל של מותגי Drugstore (יחבס) ומותג יאנג לצעירים של סופרפארם שבו מטפל teenk.  

לטענת יחבס, עמוד האינסטגרם של סופרפארם Yng נוהג להעתיק באופן שיטתי את הפקות הצילום שסוכנות My Social מפיקה, מעצבת ומצלמת עבור דראגסטור - חברת הפארם שמוכרת את מוצריה במסחר אלקטרוני אונליין.

יחבס מצרף לטענותיו תמונות שלכאורה מוכיחות את טענותיו, ובהן ניתן לראות רעיונות שתחילה הופיעו בעמוד דראגסטור ומאוחר יותר (מתואך) בעמוד סופרפארם יאנג.

מימין: דראגסטור וסופרפארם YNG

מימין: דראגסטור וסופרפארם YNG

מימין: דראגסטור וסופרפארם YNG

מימין: דראגסטור וסופרפארם

מעבר לתמונות, בדיקת אייס מגלה כי ראיה חשודה נוספת היא זהות הצלם שהועסק בשני המקרים - תמוז רחמן שעבד בתחילה עם חברת דראגסטור לפי קו קריאייטיבי שהתוותה לו הסוכנות הועסק לאחר מכן על ידי teenk עבור סופרפארם, וצילם כפי שניתן לראות, כמעט את אותם האימג'ים. 

עם זאת, במבט רחב יותר על הרעיונות הוויזואליים השכיחים בעמודי האינסטגרם של מוצרי קוסמטיקה ולייף סטייל בכלל, ניתן לראות שעננת ההשראה/גניבה בוטה מרחפת מעל כולם ואף אחד אינו "חף מפשע". כמעט ולא ניתן למצוא אימג' מעניין שהמקוריות בצידו. ביקור קצר באתרי עיצוב או באתרים פופולאריים יותר כגון פינטרסט מגלה את מקור ההשראה - גם של התמונות המופיעות בעמוד דראגסטור והן בעמוד סופרפארם. 

מעיין יחבס מ-My Social אמר לאייס בתגובה: "מחמיא מאוד לגלות שמותג גדול כמו סופר פארם בוחר להעתיק אותנו, ועוד באופן כה עקבי. הייתי מצפה שמותג בסדר גודל כזה היה מעסיק אנשי קריאייטיב מעט יותר אינטלגנטיים שלא בוחרים להעתיק 1:1 קריאייטיב של מותג מתחרה, בכל זאת אנחנו בארצנו הקטנטונת".

תגובת הצלם תמוז רחמן: "כצלם לייף סטייל שחלק גדול מהעבודה שלו זה לייצר בנק תמונות לרשתות החברתיות, פעמים רבות אני, הלקוח או הארט דיירקטור לוקחים השראות מהעולם והרשתות החברתיות שמוצפות בדימויים בסגנון הזה. השפה של רקעים צבעוניים ואביזרים פופים היא שפה שכבר נמצאת במיינסטרים כמה שנים ואף אחד לא המציא אותה. מדובר בזרמים וטרנדים שמתקיימים בהמון מקומות בו זמנית. המון מותגי טיפוח משתמשים בשפה הויזואלית הזאת בכל העולם וכמובן שגם פה בארץ. אני אישית צילמתי מוצרים על רקעים צבעוניים עם אביזרים פופים הרבה לפני שצילמתי לסופר פארם יאנג או לדראגסטור".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מ-teenk נמסר בתגובה: טינק גאה להיות שותפה של סופר-פארם יאנג בחמש השנים האחרונות בניהול קהילת תוכן מקורי מובילה לבני נוער, המייצרת אלפי פרטי תוכן לנכסים הדיגיטליים שלה לאורך השנה. עולמות ההשראה שלנו לויזואלים לרשתות חברתיות הן רבים, לרוב מהעולם. כנראה שנצטרך לרענן את מקורות ההשראה שלנו, לאור העובדה שהם נהיו פופולריים״.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לא הייתי רוצה להיות קשור לאיש כזה שמספר סיפורים (ל"ת)
    אחד 23/03/2018 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דומה מאוד 22/03/2018 21:54
    הגב לתגובה זו
    תראו שהם חזרו על הסגנון כמעט אחד לאחד -זה הרבה מעבר לרקע צבעוני זוהר. השימוש ברקעים צבעונים מוכר בעולם הפופ והפרסום אך במקרה הזה העתיקו אלמנטים מובהקים מהתמונות כמו את העגלה המיניאטורית ,את מכונת הממתקים … וזה שהצלם שעבד איתם צילם תמונות מאוד דומות למותג המתחרה גם מחזק את הטענות של מיי סושיאל
  • 6.
    איזה שטויות 22/03/2018 20:53
    הגב לתגובה זו
    הדבר הראשון שראיתי זה שתמונת המגזין עלתה בטינק שלושה חודשים לפניכם. ולכן הכתבה איבדה את כל הפואנטה. מעתיקנים שמאשימים בהעתקה, עדיף שישתקו. לקחו משהו מפינטרסט וניכסו לעצמם, מזל שאף אחד לא שמע עליהם כדי שיגידו שהם מעתיקנים חחח
  • במיץ עגבניות 24/03/2018 10:48
    הגב לתגובה זו
    תמונת המגזין עלתה בעמוד הפייסבוק של דראגסטור ב-9/10/17, ובסופר פארם ב-19/11. לא רק להעתיק אתם צריכים לדעת, גם שיעור בחשבון יעזור
  • 5.
    אחת שיודעת 22/03/2018 19:20
    הגב לתגובה זו
    תכף תגיד שאתה גם המצאת את האסטרטגיה של קמפיינים מחפיצים שעושים יותר באז ומרגיזים מאשר יש בהם קריאייטיב.
  • דן 23/03/2018 16:14
    הגב לתגובה זו
    אחת שיודעת ופוטרה בבושת פנים.....את פיפי שבכלל ועוד מגיבה
  • 4.
    אדון יחבס, בתור "איש קריאייטיב" הייתי מצפה שתדע שאין פה שום קריאייטיב (ל"ת)
    קרקר 22/03/2018 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צלמוש 22/03/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
    מה נשמע ? אנשים שנראה להם שהמציאו את העגלה המיניאטורית?! בטח המצאת גם את הטופ שוט. הצחקתם אותי. כאילו לא כל משרד שני וצלמים מעתיקים אחד לאחד מאתרים בחול. טיפה יומרני לחשוב שמעתיקים מכם. כתבה בדיחה קיצר.
  • 2.
    מעתינקים. הבנתם?!? כאילו טינק ומעתיק (ל"ת)
    יש לי יש לי יש לי 22/03/2018 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעצבנת גרפית 22/03/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא המציא את שפת הפופ שעוד קיימת עשרות שנים אחורה מצחיק ופטטי שמייסושיאל הידועה בפרובוקציות מנכסת לעצמה קו עיצובי שרחוק מלהיות שלה אגב, מהסתכלות בעמוד האינסטגרם שלך mysocial_il ניתן לראות לא השראה אלא העתקה ברורה מעמודים אחרים על ראש הגנב....
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.