דראגסטור וסופרפארם. השראה
צילום: יח"צ

דראגסטור מול סופרפארם: "מעתיקים אותנו באינסטגרם"

מעיין יחבס בעלי My Social המטפלת במותג הפארם 'דראגסטור' טוען ש-teenk המטפלת בסופרפארם יאנג מעתיקה ממנו את השפה התקשורתית באינסטגרם "באופן עקבי"
משה בנימין | (10)

השראה היא מילה חמקמקה, בעיקר כשמדובר בעניינים מסחריים שמעורב בהם כסף או ביצירות בעלות זכויות קניין. קו הגבול שבו השראה הופכת להעתקה הוא עדין מאוד ובמקרים מסוימים נראה שיש אכן דמיון חשוד מאוד בין מהלכי פרסום, הפקות אופנה, אימג'ים וכו'.

טענה שכזו מועלת על ידי סוכנות הסושיאל My Social בבעלות מעיין יחבס כנגד teenk משרד הפרסום לצעירים בבעלות יניב ויצמן, בעניין פעילות הסושיאל של מותגי Drugstore (יחבס) ומותג יאנג לצעירים של סופרפארם שבו מטפל teenk.  

לטענת יחבס, עמוד האינסטגרם של סופרפארם Yng נוהג להעתיק באופן שיטתי את הפקות הצילום שסוכנות My Social מפיקה, מעצבת ומצלמת עבור דראגסטור - חברת הפארם שמוכרת את מוצריה במסחר אלקטרוני אונליין.

יחבס מצרף לטענותיו תמונות שלכאורה מוכיחות את טענותיו, ובהן ניתן לראות רעיונות שתחילה הופיעו בעמוד דראגסטור ומאוחר יותר (מתואך) בעמוד סופרפארם יאנג.

מימין: דראגסטור וסופרפארם YNG

מימין: דראגסטור וסופרפארם YNG

מימין: דראגסטור וסופרפארם YNG

מימין: דראגסטור וסופרפארם

מעבר לתמונות, בדיקת אייס מגלה כי ראיה חשודה נוספת היא זהות הצלם שהועסק בשני המקרים - תמוז רחמן שעבד בתחילה עם חברת דראגסטור לפי קו קריאייטיבי שהתוותה לו הסוכנות הועסק לאחר מכן על ידי teenk עבור סופרפארם, וצילם כפי שניתן לראות, כמעט את אותם האימג'ים. 

עם זאת, במבט רחב יותר על הרעיונות הוויזואליים השכיחים בעמודי האינסטגרם של מוצרי קוסמטיקה ולייף סטייל בכלל, ניתן לראות שעננת ההשראה/גניבה בוטה מרחפת מעל כולם ואף אחד אינו "חף מפשע". כמעט ולא ניתן למצוא אימג' מעניין שהמקוריות בצידו. ביקור קצר באתרי עיצוב או באתרים פופולאריים יותר כגון פינטרסט מגלה את מקור ההשראה - גם של התמונות המופיעות בעמוד דראגסטור והן בעמוד סופרפארם. 

מעיין יחבס מ-My Social אמר לאייס בתגובה: "מחמיא מאוד לגלות שמותג גדול כמו סופר פארם בוחר להעתיק אותנו, ועוד באופן כה עקבי. הייתי מצפה שמותג בסדר גודל כזה היה מעסיק אנשי קריאייטיב מעט יותר אינטלגנטיים שלא בוחרים להעתיק 1:1 קריאייטיב של מותג מתחרה, בכל זאת אנחנו בארצנו הקטנטונת".

תגובת הצלם תמוז רחמן: "כצלם לייף סטייל שחלק גדול מהעבודה שלו זה לייצר בנק תמונות לרשתות החברתיות, פעמים רבות אני, הלקוח או הארט דיירקטור לוקחים השראות מהעולם והרשתות החברתיות שמוצפות בדימויים בסגנון הזה. השפה של רקעים צבעוניים ואביזרים פופים היא שפה שכבר נמצאת במיינסטרים כמה שנים ואף אחד לא המציא אותה. מדובר בזרמים וטרנדים שמתקיימים בהמון מקומות בו זמנית. המון מותגי טיפוח משתמשים בשפה הויזואלית הזאת בכל העולם וכמובן שגם פה בארץ. אני אישית צילמתי מוצרים על רקעים צבעוניים עם אביזרים פופים הרבה לפני שצילמתי לסופר פארם יאנג או לדראגסטור".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מ-teenk נמסר בתגובה: טינק גאה להיות שותפה של סופר-פארם יאנג בחמש השנים האחרונות בניהול קהילת תוכן מקורי מובילה לבני נוער, המייצרת אלפי פרטי תוכן לנכסים הדיגיטליים שלה לאורך השנה. עולמות ההשראה שלנו לויזואלים לרשתות חברתיות הן רבים, לרוב מהעולם. כנראה שנצטרך לרענן את מקורות ההשראה שלנו, לאור העובדה שהם נהיו פופולריים״.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לא הייתי רוצה להיות קשור לאיש כזה שמספר סיפורים (ל"ת)
    אחד 23/03/2018 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דומה מאוד 22/03/2018 21:54
    הגב לתגובה זו
    תראו שהם חזרו על הסגנון כמעט אחד לאחד -זה הרבה מעבר לרקע צבעוני זוהר. השימוש ברקעים צבעונים מוכר בעולם הפופ והפרסום אך במקרה הזה העתיקו אלמנטים מובהקים מהתמונות כמו את העגלה המיניאטורית ,את מכונת הממתקים … וזה שהצלם שעבד איתם צילם תמונות מאוד דומות למותג המתחרה גם מחזק את הטענות של מיי סושיאל
  • 6.
    איזה שטויות 22/03/2018 20:53
    הגב לתגובה זו
    הדבר הראשון שראיתי זה שתמונת המגזין עלתה בטינק שלושה חודשים לפניכם. ולכן הכתבה איבדה את כל הפואנטה. מעתיקנים שמאשימים בהעתקה, עדיף שישתקו. לקחו משהו מפינטרסט וניכסו לעצמם, מזל שאף אחד לא שמע עליהם כדי שיגידו שהם מעתיקנים חחח
  • במיץ עגבניות 24/03/2018 10:48
    הגב לתגובה זו
    תמונת המגזין עלתה בעמוד הפייסבוק של דראגסטור ב-9/10/17, ובסופר פארם ב-19/11. לא רק להעתיק אתם צריכים לדעת, גם שיעור בחשבון יעזור
  • 5.
    אחת שיודעת 22/03/2018 19:20
    הגב לתגובה זו
    תכף תגיד שאתה גם המצאת את האסטרטגיה של קמפיינים מחפיצים שעושים יותר באז ומרגיזים מאשר יש בהם קריאייטיב.
  • דן 23/03/2018 16:14
    הגב לתגובה זו
    אחת שיודעת ופוטרה בבושת פנים.....את פיפי שבכלל ועוד מגיבה
  • 4.
    אדון יחבס, בתור "איש קריאייטיב" הייתי מצפה שתדע שאין פה שום קריאייטיב (ל"ת)
    קרקר 22/03/2018 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צלמוש 22/03/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
    מה נשמע ? אנשים שנראה להם שהמציאו את העגלה המיניאטורית?! בטח המצאת גם את הטופ שוט. הצחקתם אותי. כאילו לא כל משרד שני וצלמים מעתיקים אחד לאחד מאתרים בחול. טיפה יומרני לחשוב שמעתיקים מכם. כתבה בדיחה קיצר.
  • 2.
    מעתינקים. הבנתם?!? כאילו טינק ומעתיק (ל"ת)
    יש לי יש לי יש לי 22/03/2018 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעצבנת גרפית 22/03/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא המציא את שפת הפופ שעוד קיימת עשרות שנים אחורה מצחיק ופטטי שמייסושיאל הידועה בפרובוקציות מנכסת לעצמה קו עיצובי שרחוק מלהיות שלה אגב, מהסתכלות בעמוד האינסטגרם שלך mysocial_il ניתן לראות לא השראה אלא העתקה ברורה מעמודים אחרים על ראש הגנב....
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.