איפה לא תראו ערבים על המסך: הנה סיכום 2017 במדד הייצוג
סיכום מדד הייצוג הערבי בתקשורת העברית לשנת 2017 מצביע על עלייה משמעותית בייצוג האזרחים הערבים בתכניות האקטואליה והחדשות בטלוויזיה וברדיו, במספר רב של פרמטרים ובדיקות לעומת שנים קודמות, בעיקר בתכניות המובילות והנצפות יותר - כך על פי עמותת סיכוי.
הסיכום השבועי מבצעת העמותה, ביוזמה משותפת עם אתר העין השביעית, בשותפות עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן גוריון, על בסיס נתונים שאוספת חברת יפעת מחקרי מדיה. הסיכום מראה כי אחוז המרואיינים הערבים ב-2017 בכ-30 תכניות האקטואליה המובילות של ערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו הגדולות (קשת 12, רשת 13, ערוץ עשר, כאן 11, כאן רשת ב' וגל"צ עלה ל-4.6% מרואיינים ערבים, לעומת 4.1% בשנת 2016 - עלייה של כ-12%.
3 תכניות הציגו ממוצע מרואיינים ערבים דו ספרתי בשנה החולפת, לעומת תכנית אחת בלבד ב-2016. 6 תכניות אקטואליה שונות הגיעו לממוצע של 7% ומעלה בייצוג הדוברים הערבים לאורך שנת 2017 – לעומת שתיים בלבד בשנה שלפני כן. מתוך 18 התכניות שנמדדו הן ב-2016 והן ב-2017, ב-13 מהן חלה עלייה בשיעור הדוברים הערבים. עם זאת, בעמותת סיכוי מציינים כי אחוז האזרחים הערבים באוכלוסייה בישראל עומד על כ-18%, ולמעט התכניות המובילות את הטבלה, מרבית תכניות האקטואליה עוד רחוקות מלייצג באופן הולם את האזרחים הערבים בישראל ויש עוד מקום רב לשיפור.
3 התכניות עם אחוז ייצוג הערבים הגבוה ביותר ב-2017 היו 'יומן' המנוחה בערוץ 1, שהפסיק את שידוריו בחודש מאי 2017, עם 15%; 'לונדון את קירשנבאום' של ערוץ עשר עם 12.9%; ו'אולפן שישי' של חברת החדשות (קשת 12 ורשת 13) עם 10.7%. בעוד שהממוצע של 'יומן' נשען רק על 5 החודשים הראשונים של 2017, הממוצע הנאה של תכניתו של ירון לונדון בעריכת דרור זרסקי מתבסס על אייטמים רבים בהם ניתנה במה משמעותית למגוון של מומחים ומומחיות ערבים מתחומים שונים. מבחינה מהותית 'לונדון את קירשנבאום' היא ללא ספק התכנית הבולטת בתחום ייצוג הערבים בתקשורת העברית בשנה האחרונה. מדובר בתכנית היומית היחידה בשלישיה המובילה של התכניות, והיחידה בערוצים המסחריים בעשירייה הראשונה כולה. 'לונדון את קירשנבאום' גם מציגה אחוזים גבוהים של מרואיינות - 32% מתוך המרואיינים הערבים, ומעניקה זמן מסך משמעותי לכל מרואיין ביחס למהדורות החדשות.
- למה לפרסומאים ולאסטרטגים נמאס מקמפיינים פוליטיים?
- הסיגריות מכניסות עשרות מ' לעיתונים: כעת הם יאבדו את שמורת הטבע הזו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכנית הרדיו המובילה היא 'מה בוער' של גלי צה"ל בהגשתו של רזי ברקאי ובעריכתה של נורית קנטי. צמודה אליה 'קלמן ליברמן' של כאן רשת ב' בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת ישי הולנדר. ל-2 התוכניות שיעור ייצוג שנתי של כ-4.4%.
3 תכניות אקטואליה וחדשות מובילות בלטו לרעה בתחתית טבלת הדירוג של מדד הייצוג. בנוסף לבדיקת ממוצע הייצוג, השנה בחן המדד גם את מספר השבועות בהם לא היה אף מרואיין ערבי בכל אחת מהתוכניות. בדיקה זו העלתה ממצא חמור ביותר: בתכניות 'פגוש את העיתונות' של חברת החדשות עם רינה מצליח ו'המגזין' עם אשרת קוטלר בערוץ עשר, לא היה אף מרואיין ערבי במשך 39 שבועות מתוך 52 השבועות של השנה. בתכנית של קוטלר היה רצף של 14 שבועות ללא אף מרואיין ערבי – שפל מבין כל התכניות. בעמותת סיכוי אומרים כי נתון זה חמור במיוחד עבור תכנית מגזין המגדירה עצמה ככזו המבליטה את השוליים ואת קבוצות המיעוט של החברה בישראל ויש בידיה במה נרחבת הכוללת מספר כתבות צבע ארוכות מדי שבוע, בהן ניתן לכולל מרואיינים רבים. תכנית נוספת שבלטה לרעה במספר ואחוז המרואיינים הערבים הנמוך הייתה 'המטה המרכזי' בערוץ עשר בה לא היה אף מרואיין ערבי במשך 32 מתוך 52 השבועות בשנה החולפת.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
היבט נוסף בו הדרת הערבים בתקשורת בולטת לרעה הם שולחנות הפאנל המרכזיים של מהדורות החדשות של ערב שישי בערוצים השונים - 'אולפן שישי' בקשת 12 ורשת 13, 'שישי עם אילה חסון' בערוץ עשר, ו'חדשות השבוע' בכאן 11. בשנת 2017 כלל מדד הייצוג לראשונה גם בדיקה שבועית של הייצוג הערבי בתכנית החדשות של שישי בערב והתוצאות עגומות במיוחד.
דווקא בדיונים המרכזיים והיוקרתיים ביותר של השבוע, שמסכמים את השבוע שחלף ומשפיעים על סדר היום התקשורתי של השבוע שיהיה - אחוז הייצוג הערבי נמוך במיוחד. 900 חברי פאנל השתתפו בסך הכל בדיונים של אולפני שישי בערוצי הטלוויזיה השונים - מתוכם רק ב-7 הזדמנויות שונות הוזמן חבר פאנל ערבי, ומתוכם – 3 פעמים ח"כ אחמד טיבי ופעם בודדת ח"כ איימן עודה. שיעור הייצוג של האזרחים הערבים בשולחנות ערב שישי של מדורת הטלוויזיונית עמד על 0.8% בלבד.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
