איפה לא תראו ערבים על המסך: הנה סיכום 2017 במדד הייצוג
סיכום מדד הייצוג הערבי בתקשורת העברית לשנת 2017 מצביע על עלייה משמעותית בייצוג האזרחים הערבים בתכניות האקטואליה והחדשות בטלוויזיה וברדיו, במספר רב של פרמטרים ובדיקות לעומת שנים קודמות, בעיקר בתכניות המובילות והנצפות יותר - כך על פי עמותת סיכוי.
הסיכום השבועי מבצעת העמותה, ביוזמה משותפת עם אתר העין השביעית, בשותפות עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן גוריון, על בסיס נתונים שאוספת חברת יפעת מחקרי מדיה. הסיכום מראה כי אחוז המרואיינים הערבים ב-2017 בכ-30 תכניות האקטואליה המובילות של ערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו הגדולות (קשת 12, רשת 13, ערוץ עשר, כאן 11, כאן רשת ב' וגל"צ עלה ל-4.6% מרואיינים ערבים, לעומת 4.1% בשנת 2016 - עלייה של כ-12%.
3 תכניות הציגו ממוצע מרואיינים ערבים דו ספרתי בשנה החולפת, לעומת תכנית אחת בלבד ב-2016. 6 תכניות אקטואליה שונות הגיעו לממוצע של 7% ומעלה בייצוג הדוברים הערבים לאורך שנת 2017 – לעומת שתיים בלבד בשנה שלפני כן. מתוך 18 התכניות שנמדדו הן ב-2016 והן ב-2017, ב-13 מהן חלה עלייה בשיעור הדוברים הערבים. עם זאת, בעמותת סיכוי מציינים כי אחוז האזרחים הערבים באוכלוסייה בישראל עומד על כ-18%, ולמעט התכניות המובילות את הטבלה, מרבית תכניות האקטואליה עוד רחוקות מלייצג באופן הולם את האזרחים הערבים בישראל ויש עוד מקום רב לשיפור.
3 התכניות עם אחוז ייצוג הערבים הגבוה ביותר ב-2017 היו 'יומן' המנוחה בערוץ 1, שהפסיק את שידוריו בחודש מאי 2017, עם 15%; 'לונדון את קירשנבאום' של ערוץ עשר עם 12.9%; ו'אולפן שישי' של חברת החדשות (קשת 12 ורשת 13) עם 10.7%. בעוד שהממוצע של 'יומן' נשען רק על 5 החודשים הראשונים של 2017, הממוצע הנאה של תכניתו של ירון לונדון בעריכת דרור זרסקי מתבסס על אייטמים רבים בהם ניתנה במה משמעותית למגוון של מומחים ומומחיות ערבים מתחומים שונים. מבחינה מהותית 'לונדון את קירשנבאום' היא ללא ספק התכנית הבולטת בתחום ייצוג הערבים בתקשורת העברית בשנה האחרונה. מדובר בתכנית היומית היחידה בשלישיה המובילה של התכניות, והיחידה בערוצים המסחריים בעשירייה הראשונה כולה. 'לונדון את קירשנבאום' גם מציגה אחוזים גבוהים של מרואיינות - 32% מתוך המרואיינים הערבים, ומעניקה זמן מסך משמעותי לכל מרואיין ביחס למהדורות החדשות.
- למה לפרסומאים ולאסטרטגים נמאס מקמפיינים פוליטיים?
- הסיגריות מכניסות עשרות מ' לעיתונים: כעת הם יאבדו את שמורת הטבע הזו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכנית הרדיו המובילה היא 'מה בוער' של גלי צה"ל בהגשתו של רזי ברקאי ובעריכתה של נורית קנטי. צמודה אליה 'קלמן ליברמן' של כאן רשת ב' בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת ישי הולנדר. ל-2 התוכניות שיעור ייצוג שנתי של כ-4.4%.
3 תכניות אקטואליה וחדשות מובילות בלטו לרעה בתחתית טבלת הדירוג של מדד הייצוג. בנוסף לבדיקת ממוצע הייצוג, השנה בחן המדד גם את מספר השבועות בהם לא היה אף מרואיין ערבי בכל אחת מהתוכניות. בדיקה זו העלתה ממצא חמור ביותר: בתכניות 'פגוש את העיתונות' של חברת החדשות עם רינה מצליח ו'המגזין' עם אשרת קוטלר בערוץ עשר, לא היה אף מרואיין ערבי במשך 39 שבועות מתוך 52 השבועות של השנה. בתכנית של קוטלר היה רצף של 14 שבועות ללא אף מרואיין ערבי – שפל מבין כל התכניות. בעמותת סיכוי אומרים כי נתון זה חמור במיוחד עבור תכנית מגזין המגדירה עצמה ככזו המבליטה את השוליים ואת קבוצות המיעוט של החברה בישראל ויש בידיה במה נרחבת הכוללת מספר כתבות צבע ארוכות מדי שבוע, בהן ניתן לכולל מרואיינים רבים. תכנית נוספת שבלטה לרעה במספר ואחוז המרואיינים הערבים הנמוך הייתה 'המטה המרכזי' בערוץ עשר בה לא היה אף מרואיין ערבי במשך 32 מתוך 52 השבועות בשנה החולפת.
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות...
היבט נוסף בו הדרת הערבים בתקשורת בולטת לרעה הם שולחנות הפאנל המרכזיים של מהדורות החדשות של ערב שישי בערוצים השונים - 'אולפן שישי' בקשת 12 ורשת 13, 'שישי עם אילה חסון' בערוץ עשר, ו'חדשות השבוע' בכאן 11. בשנת 2017 כלל מדד הייצוג לראשונה גם בדיקה שבועית של הייצוג הערבי בתכנית החדשות של שישי בערב והתוצאות עגומות במיוחד.
דווקא בדיונים המרכזיים והיוקרתיים ביותר של השבוע, שמסכמים את השבוע שחלף ומשפיעים על סדר היום התקשורתי של השבוע שיהיה - אחוז הייצוג הערבי נמוך במיוחד. 900 חברי פאנל השתתפו בסך הכל בדיונים של אולפני שישי בערוצי הטלוויזיה השונים - מתוכם רק ב-7 הזדמנויות שונות הוזמן חבר פאנל ערבי, ומתוכם – 3 פעמים ח"כ אחמד טיבי ופעם בודדת ח"כ איימן עודה. שיעור הייצוג של האזרחים הערבים בשולחנות ערב שישי של מדורת הטלוויזיונית עמד על 0.8% בלבד.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהאירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים.
המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.
פריים טיים
השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים.
תוכניות אחה"צ וערב מוקדם
בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים.
בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225
במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף
צופים.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לייט נייט
ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה (נאסד"ק: TBLA) מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר Haaretz.com באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
