Walkers crisps
צילום: יח"צ/ צילום מסך

הכסף לפח: פאדיחות פרסום מביכות של מותגים בינלאומיים

לא רק פיצה האט בישראל. כמעט על בסיס שבועי, ניתן לראות כיצד מותגים בינלאומיים באים עם כוונות טובות ונכשלים בענק, אם בגלל נאיביות ואם מסיבות של ציניות למטרות מסחריות שעליה הקהל לא מוכן להבליג 
משה בנימין |

אירוע הפרסום השנוי במחלוקת האחרון שהיה בישראל שמור למותג הבינלאומי פיצה האט, לאחר הניסיון להשתעשע בטייק אוף עם הצילום שחשף כיצד מרואן ברגותי שובר את שביתת הרעב בתאו כשהוא מנשנש טורטית בסתר.

הפרשה הזו התחילה כדאחקת סושיאל קטנה והפכה במהרה לאירוע בינלאומי עד שהסתיימה בבום גדול עם פיטוריו של משרד הפרסום Grass Pink. בסך הכל, לאחר שהרוחות נרגעו, המהלך של 'פיצה האט' נכנס לרשימה עולמית ארוכה של משרדי פרסום ומותגים עם כוונות טובות ופספוסים ענקיים, שכושלים בבמה המרכזית ומפסידים מיליוני דולרים בין לילה, וזה עוד לפני שהזכרנו את הפגיעה התדמיתית. 

אחד האחרונים שעשה זאת והפך לבדיחה בבריטניה הוא מותג הצי'פס Walker's Crisps עם הפרזנטור גארי ליניקר, מגדולי שחקני הכדורגל באנגליה (לשעבר) ובכדורגל האירופאי בכלל. המותג יצא במהלך סושיאל (שוב סושיאל...?) בטוויטר שבו הוזמנו הגולשים הבריטים להעלות תמונות סלפי שלהם עם האשטג של המותג, ואלו ישולבו בסרטון "גל אוהדים" שיוקרן על המסכים במשחק הגמר של הליגה האירופאית בין מנצ'סטר יונייטד לאייאקס, בנוסף להגרלת כרטיסים למשחק. 

התמונות שהועלו לרשת שולבו בסרטונים שבהם נראה גארי ליניקר מחזיק בידיו מסגרת שלתוכה התמונה שובצה באופן אוטומטי. התוצאה של המהלך הייתה רחוקה ממה שחשבו מוחות הקריאייטיב התמימים של Walker's. היא היתה הזויה, משעשעת ומביכה משום שהגולשים הבריטיים החליטו להטריל את המותג ושלחו אליו תמונות של רוצחים סדרתיים, כגון הארולד שיפמן או דיקטטורים ידועים לשמצה כגון סטאלין. לקח לחברה קצת זמן להבין מה קורה, לא לפני שהיא הפכה לבדיחה של הרשת עם עשרות ציוצים ושיתופים בטוויטר. 

 

  

מותג הצ'יפס הבריטי עשה 2 טעויות גדולות שהובילו אותו לכישלון הענק. קודם כל, כפי שזה נראה, הסתמכות על מערכת ממוחשבת שעובדת על "טייס אוטומטי" בלי שיד אדם תפלטר את מה שנלווה להאשטג. הטעות השנייה היתה האמונה בגולשים. למרות מה שאומרים על חוש ההומור הבריטי, גם בממלכה כמו בכל העולם יש גולשים שמחפשים הזדמנויות לצחוק, לשקר ולטמון מלכודות למותגי על ציניים שמרימים מהלכי סלפי כאילו מדובר בשנת 2008.

מקדונלד'ס: שיא הציניות המסחרית

עם זאת, את פרס הציניות במסווה של סיפור מרגש גורפת מקדונלד'ס עבור הקמפיין האחרון שלה באנגליה. החברה עלתה עם פרסומת Dead Dad שבה מסופר על ילד שלא הכיר את אביו שנפטר כשהיה קטן, ובניסיון לחפש תכונות דומות שחלקו במשותף, הקציצה של מקדונלד'ס הופכת לבסוף לזו שמחברת בין השניים.

 

לא במפתיע הפרסומת גרפה גל של תלונות הן מצד אמהות לילדים שאביהם נפטר והן מצד הציבור הרחב שהפנה תלונות לגוף המפקח על הפרסום באנגליה. החברה בתגובה לא היססה והייתה קשובה לרחשי הלב של הציבור - הפרסומת הוסרה במיידי ומנהלי המותג התנצלו ואמרו "מעולם לא התכוונו לצער מישהו. אנחנו מצטערים על כך שפרסומת שלנו גרמה לאכזבה בקרב האנשים החשובים לנו מכל - הלקוחות". משפט נוסף ומעניין שבחרה החברה להכניס לתגובה היה: "אנחנו נבחן את התהליך הקריאייטיבי שלנו כדי להבטיח שמקרים כאלו לא יישנו".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.